Hur svårt är det att säga "tack"?

Bukefalos 30 år!

Jag var otroligt rörig i den åldern och hade nog lätt kunnat missa att tacka. I ärlighetens namn hade det nog kunnat hända idag också men då är nog sannolikheten större att jag hade kommit på det efter någon dag. Alt. skämts ögonen ur mig när det väl uppdagades.

Men tycker också du är orimlig som förstorar upp det otroligt mycket. Nu har hon ju tackat. Var nöjd och släpp det.

I min värld är ett tack eller inte helt betydelselöst för relationen. Håller jag av en familjemedlem så gör jag det oavsett hur bra den är på att tacka eller inte, det är inte något som spelar roll för vår relation.

Har du själv aldrig glömt, missat, förbisett eller slarvat med något?

Oavsett varför tjejen inte tackade så är det väl mer begripligt än att hennes moster startar en tråd på ett forum för att kölhala henne. Det låter bara tärande för er relation att du låtit det här bli så stort.

Men tycker också du är orimlig som förstorar upp det otroligt mycket. Nu har hon ju tackat. Var nöjd och släpp det.

I min värld är ett tack eller inte helt betydelselöst för relationen. Håller jag av en familjemedlem så gör jag det oavsett hur bra den är på att tacka eller inte, det är inte något som spelar roll för vår relation.
Tackar för det 😀 Jag fick ett tack imorse. Jag har släppt det. Gör det du också.

Jag har givetvis inte slutat tycka om 19-åringen för att hon inte, utan påminnelse, tackade för presenten. Jag ogillar hennes beteende i det här fallet - inte henne. Milsvid skillnad!!

Otroligt otrevligt att inte säga hej till sina grannar!
Jag hälsar på mina grannar om de hälsar först men jag är generellt sett inte heller någon hejhej-person.
Det finns ju massor av skäl till att inte hälsa. Social fobi, ork, humör, tankar på annat håll etc.

Jag är säkert otroligt otrevlig i dina ögon men jag hejar inte tillbaka när jag är ute och går i naturreservaten och råkar gå förbi människor som hälsar. Jag är inte där för att få mänsklig kontakt, jag är där för att få gå i min egna värld och jag har inget intresse av att hälsa på främlingar bara för att vi är på samma plats.
(Så länge de inte har en glad hund med sig förstås, om hunden vill hälsa är jag plötsligt ett under av social kompetens 😂)

Förhoppningsvis har hon lärt sig att inte vara oartig. Kanske framtvingat den här gången men i fortsättningen får man hoppas att hon har lärt sig.
Hur tänker du? Hon är 19 år, skulle det här med att säga tack vara en nyhet. Så under 19 år har hon inte "lärt sig" men nu kommer hon att göra det?
Jag tror hon lärt sig något helt annat jag.
Vid 19 år är tiden för uppfostran slut, då får man som förälder helt enkelt acceptera den vuxen man skapat. Det värsta som finns är föräldrar som fortsätter att uppfostra sina barn när de är vuxna.

Hur tänker du? Hon är 19 år, skulle det här med att säga tack vara en nyhet. Så under 19 år har hon inte "lärt sig" men nu kommer hon att göra det?
Jag tror hon lärt sig något helt annat jag.
Vid 19 år är tiden för uppfostran slut, då får man som förälder helt enkelt acceptera den vuxen man skapat. Det värsta som finns är föräldrar som fortsätter att uppfostra sina barn när de är vuxna.
Vad hon möjligen lärt sig är väl att hennes moster är väldigt känslig på den där punkten.

Ibland när jag skickar något till tonåringarna i familjekretsen glömmer de att tacka. Och om jag i samma veva råkar prata med deras mamma kan hon fråga Har han tackat för det han fick? Om jag då svarar nej kommer det rätt snart ett tack från ynglingen ifråga och jag tycker att det känns jättedumt, han ser mig antagligen som en surögd gammal tant som hakar upp sig på sånt där 🙈😅

Vad hon möjligen lärt sig är väl att hennes moster är väldigt känslig på den där punkten.

Ibland när jag skickar något till tonåringarna i familjekretsen glömmer de att tacka. Och om jag i samma veva råkar prata med deras mamma kan hon fråga Har han tackat för det han fick? Om jag då svarar nej kommer det rätt snart ett tack från ynglingen ifråga och jag tycker att det känns jättedumt, han ser mig antagligen som en surögd gammal tant som hakar upp sig på sånt där 🙈😅
Tack! Det är så intressant att det är mig det är fel på :meh:

Beteende?? Ja, för mig är det en rimlig reaktion. Vad är det jag har gjort?? Jo jag har känt besvikelse och jag har frågat på ett forum hur svårt det är att säga tack. Är det för mycket, tycker du?
Inget annat har hänt.
Jag tycker att du överreagerar rätt ordentligt och verkar fortfarande upprörd om antalet frågetecken inte är feltryck. Och kanske tycker jag att motivet till att ge en gåva är lite knasig? Man ge väl för att man vill göra den andre glad och inte för att få bekräftelse?

Jag tycker att du överreagerar rätt ordentligt och verkar fortfarande upprörd om antalet frågetecken inte är feltryck. Och kanske tycker jag att motivet till att ge en gåva är lite knasig? Man ge väl för att man vill göra den andre glad och inte för att få bekräftelse?
Du får tycka vad du vill...och frågetecknen var riktide till dig, och har inget med systerdottern att göra.
Jag förstår inte varför du tycker att du vill ställa mig mot väggen sådär, men...
Jag håller med dig i att man (också jag) vill skicka en överraskningsgåva för att göra den andra glad, men om jag inte ens får ett tack så tolkar jag det som att mottagaren inte bryr sig om överraskningen.

Du får tycka vad du vill...och frågetecknen var riktide till dig, och har inget med systerdottern att göra.
Jag förstår inte varför du tycker att du vill ställa mig mot väggen sådär, men...
Jag håller med dig i att man (också jag) vill skicka en överraskningsgåva för att göra den andra glad, men om jag inte ens får ett tack så tolkar jag det som att mottagaren inte bryr sig om överraskningen.
Fast grejen är ju att istället för att höra av dig till systerdottern ("Hej, hur är läget? Fick du paketet jag skickade?") så startar du en väldigt besviken tråd på Buke där du skriver i trådstarten att det nu inte blir fler överraskningar från moster.

Jag tycker också att det är rätt överdrivet, särskilt när det gäller ett mindre paket som hon dessutom fått innan påsk. Många har ju massor av planer inför påskledigheten och tankarna på annat.

Fast grejen är ju att istället för att höra av dig till systerdottern ("Hej, hur är läget? Fick du paketet jag skickade?") så startar du en väldigt besviken tråd på Buke där du skriver i trådstarten att det nu inte blir fler överraskningar från moster.

Jag tycker också att det är rätt överdrivet, särskilt när det gäller ett mindre paket som hon dessutom fått innan påsk. Många har ju massor av planer inför påskledigheten och tankarna på annat.
Förstå att vi är olika :) Acceptera att vi är olika :)

Bara en reflektion.
Jag har hängt på det här forumet ett tag. Hyfsat länge ändå. Och vi har alltid haft takhöjd för att kunna diskutera även livets allra minsta små bagateller. Även om jag själv tyckt att det varit en bagatell så har jag kunnat lyfta det här och få höra andras tankar.

Så jag tycker att det är lite orättvist att tolka @tott tråd som ett kvitto på att hon överreagerat. Vi måste väl få vädra även små tankar?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar