Hur svårt är det att säga "tack"?

Bukefalos 30 år!

En till som känner precis likadant!

Det känns jättejobbigt att tacka för att jag "ska", det känns inte genuint alls. Men jag har ganska jobbigt med många sociala situationer där jag känner att det finns en förväntan på att vara på ett visst sätt eller följa en viss ritual/kod.
Om man inte har internaliserat beteendenormen, så är det ju stor risk att den känns mer eller mindre obekväm. Det skulle ju vara enklare på alla vis att spontant utbrista i Tack! när man får något, och att även känna något slags positiv känsla av att andra personer säger Tack! när man ger dem något.

Jag tror dock inte att "arg" är kärnan i @Milosari s inlägg, du kan nog ersätta det med t ex störd, upprörd eller det ord som @tott själv använder om sin känsla: irriterad.

Kärnan uppfattar jag som det här: Men jag tror att det kanske är bra att ibland tänka en gång till om det är andras fel att man är arg, eller om man har orimliga förväntningar på omgivningen. Är man otacksam för att man inte säger tack? Kanske. Men också, kanske inte.

Alltså: ligger hela ansvaret för min känsla på den andra parten eller ligger det även hos mig?
Exakt så. Ordet kan bytas ut till valfri negativ känsla. Att stanna upp och fundera på varför man känner som man gör är väl sällan bortkastad tid. Nästan alla människor har en viss övertro på andras människors tankeläsningsförmåga. Är man så *valfritt negativt känsloord* att man tänker ALDRIG MER och det rör sig om annat än en obetydlig relationer så hade väl åtminstone jag rekommenderat att tänka ett varv till. "Är min reaktion rimlig i förhållande till händelsen?"

Den här tråden påminner mig om när min farsa lackade ur för att hans julaftonsswishande av femhundralappar till alla 7 barnbarn aldrig följdes upp av ett litet tacksamtal på telefon 😅

Slutade med storbråk mellan far och syster, radiotystnad i säkert ett halvår och sen fick farsan krypa till korset 😜 Men nu såhär några år senare senare ringer alla barnen och tackar för sin peng! 😁

En till som känner precis likadant!

Det känns jättejobbigt att tacka för att jag "ska", det känns inte genuint alls. Men jag har ganska jobbigt med många sociala situationer där jag känner att det finns en förväntan på att vara på ett visst sätt eller följa en viss ritual/kod.
Sen kan det ju ibland bara försvinna också. Det kan absolut hända mig. Är ofta bra på att ha svarade mail och meddelanden (och tacka) både privat och i jobb, men sen kommer veckor som jag haft senaste tiden med sjukdom, vabb/vobb (lär väl iofs inte gälla ts), sjukdom igen osv. Sen har det liksom bara passerat. Är övertygad om att jag glömt tacka folk trots att jag generellt tycker jag är en person som tackar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka