Hur tacklar man det här?!

J

Jippo

Har en flicka på fyra år som går på dagis. Hon är glad och go tjej som umgås med de flesta, både yngre och äldre, på sin avdelning. Tidigt i våras pratade hon en gång om att hon inte tyckte om en flicka på sitt dagis, sa att hon inte var snäll och att hon luktade illa :crazy: Jag fäste inte så mycket uppmärksamhet vid det vid det tillfället, utan tänkte att det var en engångsgrej. Nu för tre veckor sedan upprepade hon samma sak, och jag pratade med henne försiktigt och undrade var hon fått det i från?? Hon svarade på en fyraårings vis med ett "jag vet inte" och sprang i väg och lekte. Jag har under hela tiden sett henne leka med den flickan också vid några tillfällen, men inte så ofta. I morse kom samma fras igen, med tillägget att den flickan inte skulle få komma på hennes kalas, för att hon luktade så illa och inte duschar... Jag blev närmast förskräckt och tänkte att nu måste jag ta tag i detta, då det uppkommit tre gånger inom några månader. Det här är inte bra!!

Jag tycker det är svårt att få rätsida på vad min dotter menar, vi pratade länge i morse om att alla ska få vara med, och att en del är olika men att det inte behöver vara fel och så vidare, och min dotter lyssnade nog men det är svårt att veta hur mycket som hon egentligen fattar?? Och hur mycket är hennes eget tyckande och vad har hon hört av de äldre barnen på dagis?? Detta är nog egentligen något som jag behöver ta upp med pedagogerna, eller vad säger ni? Både för flickans skull, och för min dotters skull...
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Jösses !
jag hade reagerat som du, VAD kommer en sån sak ifrån ?!?!?
Inte har en fyraåring kommit på det själv iallafall (skulle jag tro).

Absolut skall du ta upp detta med personalen, det låter som om det håller på att utvecklas mobbning på förskolan.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Jag skulle direkt ha tagit upp det med personalen. Sedan får man (precis som du gjort) även prata med sitt eget barn om att alla faktiskt får vara med.

Mina barn kom hem en dag och sa att de var rädda för xxx (en jämnårig flicka på annan avdelning), för att xxx slogs (de har gemensam förskolegård) och de kallade henne "arga xxx". Jag tog upp det med en av förskolepedagogerna och de sa att de skulle hålla koll.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Min flicka är ganska brådmogen, men jag har ändå svårt att tro att det kommer från henne själv.. Hon umgås en del med de som ska upp i förskoleklass (5-6 åringarna), och denna flickan som det handlar om är så gammal, så om inte annat kanske det är bra att se till att det inte följer denna flickan upp i förskoleklassen... vore ju fruktansvärt. Ska ta upp det redan i dag!!
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Det kan ju faktiskt vara så att den flickan har hemförhållanden som inte är riktigt bra. Föräldrarna kan ju ha någon sorts problem så att de inte klarar av att sköta flickans hygien. Nu jobbar jag med betydligt äldre barn men det finns ju dem som kommer till skolan med kläder som är för små eller utan ytterkläder mitt i vintern osv, då är det oftast något problem hemma.

Jag tycker att du ska ta upp det med personalen oavsett hur det ligger till. Är det så att det är problem hemma/med föräldrarna så har ju personalen anmälningsplikt.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Det kan ju faktiskt vara så att den flickan har hemförhållanden som inte är riktigt bra. Föräldrarna kan ju ha någon sorts problem så att de inte klarar av att sköta flickans hygien. Nu jobbar jag med betydligt äldre barn men det finns ju dem som kommer till skolan med kläder som är för små eller utan ytterkläder mitt i vintern osv, då är det oftast något problem hemma.

Jag tycker att du ska ta upp det med personalen oavsett hur det ligger till. Är det så att det är problem hemma/med föräldrarna så har ju personalen anmälningsplikt.

Precis min första tanke faktiskt.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Fast hur mycket luktar en liten unge ?

Barn (och vuxna med för den delen) kan lukta riktigt illa om de inte duschar och tvättar sig med jämna mellanrum. I kombination med kläder som luktar unket så reagerar man.

Vet av barn som har haft det så och de är nu delvis i stödfamilj, har fått hygienrutiner, kläder som tvättas och torkas ordentligt bla., så nu är de betydligt trevligare för näsan att vara i närheten av.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

oj, kan det vara nån annan som sagt något som hon upprepar? Det kan ju vara en engångsföreteelse som fastnat? Det låter lite konstigt att barnet skulle lukta så illa att en fyraåring reagerar medan personalen inte har gjort det.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Fast hur mycket luktar en liten unge ?

De kan lukta riktigt mycket, både här och där. :( Ett par (syskon) av mina fd dagbarn kunde lukta riktigt illa ibland. Där bryddes det inte så mycket om att duscha eller byta kläder eller ens tvätta snuttarna. Det hände t.o.m. att de kom med mögliga snuttar och snuskigt skitiga underbyxor och kunde lukta så illa om håret att man inte orkade ha dem i knäet så länge. Alla föräldrar tar inte hand om sina barn som man ska och lite av attityden att lite skit har ingen unge dött av.

Jag minns själv en klasskamrat från ettan, h*n luktade alltid kiss och var jättesmutsig och tovig i håret, trasiga kläder mm. Jag minns t.o.m. namnet fortfarande och det var en glad och go unge, men något utanför pga lukten och hemförhållandena. Jag tror att det var både fattigdom och alkohol inblandat och jag minns att vår fröken tog lite extra hand om den här klasskamraten. Vi hade en väldigt bra fröken. :)
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Hur gick det??

Pratade med personalen i torsdags, och de blev förskräckta :eek: De trodde som jag, att det inte kom från min dotter, utan några av de äldre barnen, och de lät inte "helt" förvånade, när jag upprepade vilka av barnen som sagt det... :crazy: Den här flickan "ser" lite udda ut, med ärvsa, slitna kläder, och uppför sig ibland lite underligt, så det är inte helt förvånande att barnen reagerat på henne, men de ska ju naturligtvis ALDRIG kalla henne för öknamn, eller påstå att hon är smutsig om hon inte är det (har jag själv ingen uppfattning om). Personalen skulle i alla fall ta upp det på samlingen redan i morgon, vilket jag hoppas att de gör... Vet inte om de kommer säga något till flickans föräldrar om det.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

oj, kan det vara nån annan som sagt något som hon upprepar? Det kan ju vara en engångsföreteelse som fastnat? Det låter lite konstigt att barnet skulle lukta så illa att en fyraåring reagerar medan personalen inte har gjort det.

Ja, det tycker jag också låter konstigt. Tror inte att flickan luktar illa egentligen, utan att det är hennes gamla slitna kläder som de andra barnen ser, och "tolkar" något därifrån, tyvärr.
 
Sv: Hur tacklar man det här?!

Fast en del barn luktar faktiskt mindre gott (och då har jag arbetat med barn från 1 år upp till högstadieålder). Jag har varit med om yngre barn vars föräldrar tycker det är okej att gå i samma kläder en vecka trots massor av fläckar och lukt av både föräldrars cigarettrök och annat (har varit med om att kläder luktat matos lång väg).

Det finns även äldre barn som av vissa anledningar (kan vara något funktionshinder eller taffliga hemförhållanden tex) luktar illa och går med för små/smutsiga kläder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 761
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 294
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 924
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp