Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Nej rödbetsallad köpte min man EN LITER för 30 kronor. Jag föredrar en sallad till på grönt äpple och purjolök gräddfil etc. Billigt båda två.
Bröd brukar jag baka och det är billigt.

Att man ska ställa sig och baka bröd tycker jag dock inte att man kan förvänta sig att man ska göra som småbarnsförälder.

Nu kommer det säkert exempel på någon förälder som tyckte det gick jättebra att baka bröd, göra egna inläggningar och syltit från grunden m.m. under de första åren, men det är inte ovanligt att man är väldigt trött den tiden och verkligen inte har tid eller ork till sånt.
 
Nej jag fattar inte heller. Julmaten är ju rätt mycket billigare än genomsnittet för resten av året. Men alkoholen är ju inte gratis. Jag tänker att det är där det drar iväg lite.
Vad äter du på julbordet som är billigare än genomsnittet? Vi har flera sorters sill, flera sorters lax, romsås, 2-3 sorters bröd.

Sen blir det leverkorv, leverpastej, ägg med diverse tillbehör som majo, rom, skinka, ett par korvar

Därefter, jansson, kanske revbensspjäll, skinka, skinksås, potatis brunkål, rödkål, köttbullar, prinskorv, brysselkål

Ris ala malta, saftsås

Och sen har vi julfika med flera sorters julkakor och på kvällen blir det en massa julgodis+ en eller ett par finare chokladkartonger.

Och till detta tillkommer ju drickan, nubbe, glögg, vi/öl/julmust till maten

--------------


Vad för mat äter du till vardags som är dyrare i genomsnitt än att äta julbord?
 
Såklart, men det kan man ju inte belasta gästerna för i så fall känner jag. Jag tror det är mycket få människor som räknar med att få amaroneviner, hantverksöl och finsprit till maten fyra dagar i sträck när man spenderar julen sådär i familjehäng med ett gäng ungar.
Jag tycker inte man ska belasta gästerna med något man inte kommit överens om, det är alla överens om, nu var frågan om det var rimligt med matkostnader för fyra under fyra dagar och det inklusive allt och ett bra julbord.
 
Alltså vad äter du till jul som är så dyrt att 1500 spänn äts upp i ett nafs? Vi fick äta julmat i fler dagar än så, trots fler gäster än 4 plus att jag gav bort lite.
Frågan är ju inte hur man gör ett billigt julbord utan om kostnaden är rimlig.

Jag har svarat angående maten i ett annat inlägg.
 
Såklart, men det kan man ju inte belasta gästerna för i så fall känner jag. Jag tror det är mycket få människor som räknar med att få amaroneviner, hantverksöl och finsprit till maten fyra dagar i sträck när man spenderar julen sådär i familjehäng med ett gäng ungar.
Nej men om man fått det och inte bara vid julbordet så hade det knappast räckt med 375 kr per person. En flaska amarone per person och det hade tagit upp hela budgeten.
 
Hoppar in och meddelar att det är ingen alkohol hos oss till jul då det är barn med. Och det gäller oavsett om vi är hos oss eller min svägerska.

Drack ni kranvatten till alla måltider då? Hos oss dricker ofta hälften alkoholfri öl, men även den kostar en slant oavsett den kommer från ett lokalt microbryggeri eller ur standardsortiementet från ett större bryggeri.
 
Drack ni kranvatten till alla måltider då? Hos oss dricker ofta hälften alkoholfri öl, men även den kostar en slant oavsett den kommer från ett lokalt microbryggeri eller ur standardsortiementet från ett större bryggeri.
Bubbelvatten (hemmagjort) julmust och cola drack vi till julmaten. Svägerskan hade köpt två julmust och en cola och tänkte att det skulle räcka till 8 personer. Så jag fick åka och handla mer. Det skulle även räcka till juldagen.
 
Drack ni kranvatten till alla måltider då? Hos oss dricker ofta hälften alkoholfri öl, men även den kostar en slant oavsett den kommer från ett lokalt microbryggeri eller ur standardsortiementet från ett större bryggeri.

Jag drack kranvatten till alla måltider på juldagarna. Det enda jag drack som inte var kranvatten var en mugg glögg. Jag tycker att vatten är det som passar bäst till julmat eftersom den är så varierad. Men jag kan tänka mig att många andra drack mineralvatten, julmust eller läsk.
 
Julmust? Läsk? Bubbelvatten?

Dvs
man måste ju inte ha alkoholfri öl/cider/vin som substitut bara för att man vill ha en alkoholfri middag.

Valet står ju inte mellan finvin och kranvatten. Det finns ganska mycket att välja på däremellan. :) Måltidsdrycker och läsk och saft, kaffe, te, bubbelvatten... listan är lång.

Svarar er gemensamt eftersom ni gjort samma misstolkning. Frågeställningen rör vad som är rimligt att dricka till julbordet för att rymmas inom de 94 kronorna som enligt flera i tråden är ett överpris för mat och dryck för en dag. Allt det ni räknar upp kostar också pengar.
 
Bubbelvatten (hemmagjort) julmust och cola drack vi till julmaten. Svägerskan hade köpt två julmust och en cola och tänkte att det skulle räcka till 8 personer. Så jag fick åka och handla mer. Det skulle även räcka till juldagen.

Att jag frågade var för att diskussionen nu rör vad de 94 kronorna/dag behöver räcka till. Det har ju du, som var där, redan konstaterat var en fullt rimlig kostnad för det julbord som tråden egentligen handlar om, så jag ser denna diskussion som en mer generell diskussion om vad som ingår i en vanligt förtärande under jul.

I ert fall så drack ni läsk två dagar, och det blev delvis då utöver matkostnaden som angavs, vilket i mina ögon inte är något konstigt kostnadsmässigt (men tydligen i andras).
 
Svarar er gemensamt eftersom ni gjort samma misstolkning. Frågeställningen rör vad som är rimligt att dricka till julbordet för att rymmas inom de 94 kronorna som enligt flera i tråden är ett överpris för mat och dryck för en dag. Allt det ni räknar upp kostar också pengar.
Kostar gör det naturligtvis, men inte många kronor per person. Jag antar att läsk köps i storflaskor åt ett större sällskap till exempel, för läskbackar finns väl inte längre? Till frukost och lunch dricker man annat kan jag tänka.

Jag ställer mig inte misstroende till att man KAN handla mat för 100kronor per person, men utslaget på flera hushåll och med rester och diverse (nu visar det sig ju att TS också bidragit med dryck) känns det som en tilltagen räkning.
 
Att jag frågade var för att diskussionen nu rör vad de 94 kronorna/dag behöver räcka till. Det har ju du, som var där, redan konstaterat var en fullt rimlig kostnad för det julbord som tråden egentligen handlar om, så jag ser denna diskussion som en mer generell diskussion om vad som ingår i en vanligt förtärande under jul.

I ert fall så drack ni läsk två dagar, och det blev delvis då utöver matkostnaden som angavs, vilket i mina ögon inte är något konstigt kostnadsmässigt (men tydligen i andras).
Men umgås du med folk, där du blir inbjuden och som du tycker det är rimligt att sen betala EXAKT vad maten kostar? Jag har ingen aning om vad julmust för 4 personer kostar för det är totalt orimligt att sitta och räkna ut det i efterhand, efter att man BJUDIT IN folk till jul.
Säg att du blir inbjuden till middag, och sen säger värdparet, ja nu ska vi räkna ut vad ni blir skyldiga då med innan ni går hem, och du betalar sen det EXAKTA beloppet för maten. du tycker det är helt rimligt? Även fast du bjudit dina vänner flera gånger innan, samt kanske haft med dig en gåva?
 
Kostar gör det naturligtvis, men inte många kronor per person. Jag antar att läsk köps i storflaskor åt ett större sällskap till exempel, för läskbackar finns väl inte längre? Till frukost och lunch dricker man annat kan jag tänka.

Jag ställer mig inte misstroende till att man KAN handla mat för 100kronor per person, men utslaget på flera hushåll och med rester och diverse (nu visar det sig ju att TS också bidragit med dryck) känns det som en tilltagen räkning.

Med några kronor här och där så kommer man dock upp i en större summa även om varje extra glas, extra macka, extra apelsin, ägg eller chokladbit inte kostar mycket.

Tycker du denna uppställning är orimlig?
10 kr för frukost, 10 kr för dryck någonstans under dagen och i övrigt kranvatten, 10 kr för en fika/frukt/godis under dagen och 30 kr för lunch/middag.


Det är ju ETT hushåll som har stått för mat och dryck (utöver den extra dryck som inte rymdes i de 1500 kronorna), eller menar du med "utslaget på flera hushåll" att man lagade mat till många? Även om man äter rester dag 2,3 och 4 så blir det ju inte gratis dessa dagar bara för att man inte åt upp allt dag 1, man har ju gjort mer mat bara. Vissa saker blir billigare i storkok, absolut, men med annat blir det inte så stor skillnad. Om man behöver 2 påsar bröd istället för 1 t ex, så kan man inte räkna med att det är extra billigt överallt. Att laga till 4 istället för 1 blir billigare, skillnaden mellan 8 och 4 är inte lika stor skulle jag säga.
 
Men umgås du med folk, där du blir inbjuden och som du tycker det är rimligt att sen betala EXAKT vad maten kostar? Jag har ingen aning om vad julmust för 4 personer kostar för det är totalt orimligt att sitta och räkna ut det i efterhand, efter att man BJUDIT IN folk till jul.
Säg att du blir inbjuden till middag, och sen säger värdparet, ja nu ska vi räkna ut vad ni blir skyldiga då med innan ni går hem, och du betalar sen det EXAKTA beloppet för maten. du tycker det är helt rimligt? Även fast du bjudit dina vänner flera gånger innan, samt kanske haft med dig en gåva?

Frågan här rör att flera i tråden tycker att 94 kronor är ett orimligt pris för mat och dryck för en person, inte huruvida man bör bjuda på hela, delar eller inget av den summan. Tycker du att 94 kr för mat och dryck under en dag om du är eller har en gäst under jul? Förväntar du dig att du då har fått eller bjudit på löjrom och finvin?

(TS specifika fall har TS själv redan uttalat sig om, diskussionen i tråden har nu mer övergått till att diskutera en realistisk syn på vad mat och dryck kostar, som jag ser det. Att tycka att konsumentverkets budget är överdriven kan i förlängningen även påverka synen på storleken på försörjningsstöd etc. Förutom att det i egna relationer kan leda till stor irritation om olika parter har helt olika uppfattning om vad det som bjudits på faktiskt kostar.)
 
Med några kronor här och där så kommer man dock upp i en större summa även om varje extra glas, extra macka, extra apelsin, ägg eller chokladbit inte kostar mycket.

Tycker du denna uppställning är orimlig?



Det är ju ETT hushåll som har stått för mat och dryck (utöver den extra dryck som inte rymdes i de 1500 kronorna), eller menar du med "utslaget på flera hushåll" att man lagade mat till många? Även om man äter rester dag 2,3 och 4 så blir det ju inte gratis dessa dagar bara för att man inte åt upp allt dag 1, man har ju gjort mer mat bara. Vissa saker blir billigare i storkok, absolut, men med annat blir det inte så stor skillnad. Om man behöver 2 påsar bröd istället för 1 t ex, så kan man inte räkna med att det är extra billigt överallt. Att laga till 4 istället för 1 blir billigare, skillnaden mellan 8 och 4 är inte lika stor skulle jag säga.
Detta var EN jul de skulle bjuda tillbaka. Så om man då räknar julmat som du gör och sen slår ihop det gånger 11 jular de blivit bjudna så är det ju då en rätt ansenlig summa, eller hur? Jag antar att de, när de blivt bjudna de här 11 föregående jular ätit en macka här och där med, kanske tom använt pålägg.
 
Ja det är orimligt pris, eftersom det har varit 94kr gånger 11 jular innan!

Du menar alltså att denna diskussionen på buke kan påverka synen på storlek på försörjningsstöd ?? Då hoppas jag att de flest läser HELA tråden och också hittar någon de kan åka hem till på jul och äta gratis...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Ava22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp