Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Åh herregud :rofl: Jag säger det igen, en egoistisk snåljudas (jag misstänker att ni fick sponsra en del av deras julmat också...) :D
Jag köpte även te och socker till mig eftersom att dom inte dricker te och inte använder socker och därmed inte hade det hemma. Köpte även några nät clementiner och apelsiner då våra barn vräker i sig sånt och ville kompensera för det då jag ändå var i väg och handlade. Köpte dessutom cola till svägerskan då hon hade slut och endast dricker cola light, som ingen annan tycker om. Vi dricker cola zero, julmust eller vatten.
Totalt bidrog vi med mat och dryck för ca 400kr under vår vistelse där (det vi hade med oss plus det jag handlade på plats) Det är inte avräknat och min sambo orkar inte tjafsa om det heller… 😏
 
Detta var EN jul de skulle bjuda tillbaka. Så om man då räknar julmat som du gör och sen slår ihop det gånger 11 jular de blivit bjudna så är det ju då en rätt ansenlig summa, eller hur? Jag antar att de, när de blivt bjudna de här 11 föregående jular ätit en macka här och där med, kanske tom använt pålägg.

Om du har läst hela tråden så står det där hur jag resonerar om att bjuda o h bjuda tillbaka. Dvs det har inte att göra med om jag tycker att 50, 75 eller 100 kr är en rimlig kostnad för mat och dryck för en person under en dag. Så läs gärna igen och återkom efter det om du fortfarande har någon fråga om hur jag tänker.
 
Ja det är orimligt pris, eftersom det har varit 94kr gånger 11 jular innan!

Du menar alltså att denna diskussionen på buke kan påverka synen på storlek på försörjningsstöd ?? Då hoppas jag att de flest läser HELA tråden och också hittar någon de kan åka hem till på jul och äta gratis...

En diskussion om man bör klara sig på 50 eller 100 kr för en dags mat och dryck påverkar vår syn på matkostnader generellt ja. Och det i sin tur påverkar om jag tycker min värd varit generös eller snål, och hur mycket jag tycker att någon ska få i bidrag från den skattefinansierade kassan.

Som du säkert läste, så menar jag att frågan om rimlig matkostnad nu har drivit iväg från just TS specifika fall, det är ju redan konstaterat att det i det fallet var en rimlig uppskattning av vad mat och dryck kostade (oavsett vem som ska stå för den kostnaden).
 
Jag köpte även te och socker till mig eftersom att dom inte dricker te och inte använder socker och därmed inte hade det hemma. Köpte även några nät clementiner och apelsiner då våra barn vräker i sig sånt och ville kompensera för det då jag ändå var i väg och handlade. Köpte dessutom cola till svägerskan då hon hade slut och endast dricker cola light, som ingen annan tycker om. Vi dricker cola zero, julmust eller vatten.
Totalt bidrog vi med mat och dryck för ca 400kr under vår vistelse där (det vi hade med oss plus det jag handlade på plats) Det är inte avräknat och min sambo orkar inte tjafsa om det heller… 😏

Förlåt att jag skrattar men det känns som en dålig fars helt ärligt. Men som sagt, aldrig att jag skulle ha henne som gäst gratis igen :D
 
Vad äter du på julbordet som är billigare än genomsnittet? Vi har flera sorters sill, flera sorters lax, romsås, 2-3 sorters bröd.

Sen blir det leverkorv, leverpastej, ägg med diverse tillbehör som majo, rom, skinka, ett par korvar

Därefter, jansson, kanske revbensspjäll, skinka, skinksås, potatis brunkål, rödkål, köttbullar, prinskorv, brysselkål

Ris ala malta, saftsås

Och sen har vi julfika med flera sorters julkakor och på kvällen blir det en massa julgodis+ en eller ett par finare chokladkartonger.

Och till detta tillkommer ju drickan, nubbe, glögg, vi/öl/julmust till maten

--------------


Vad för mat äter du till vardags som är dyrare i genomsnitt än att äta julbord?

Vårt julbord brukar se ut ungefär som ert. Ibland har vi västerbottenpaj och/eller grönkålspaj också, samt olika ostar och kex på slutet.

Att man KAN äta billigt förstår jag förstås också, men om man ska träffas och äta tillsammans och behöver välja mellan att dela på kostnaden eller att ha ett mycket enkelt budgetjulbord med vatten till så väljer jag hellre det förstnämnda, både som gäst och som värd. Men som redan sagts, det är viktigt med kommunikation om förväntningarna innan själva träffen.
 
Men umgås du med folk, där du blir inbjuden och som du tycker det är rimligt att sen betala EXAKT vad maten kostar? Jag har ingen aning om vad julmust för 4 personer kostar för det är totalt orimligt att sitta och räkna ut det i efterhand, efter att man BJUDIT IN folk till jul.
Säg att du blir inbjuden till middag, och sen säger värdparet, ja nu ska vi räkna ut vad ni blir skyldiga då med innan ni går hem, och du betalar sen det EXAKTA beloppet för maten. du tycker det är helt rimligt? Även fast du bjudit dina vänner flera gånger innan, samt kanske haft med dig en gåva?
Alla i tråden är eniga om att det inte är direkt lyckat att begära betalt i efterhand. Vi kanske kan lämna den biten. Det har inget att göra med vad kostnaden är i vilket fall som helst. I och för sig, har man kommit överens om att betala så räknar man givetvis ut det och avrundar till närmsta tia eller så.
 
Vårt julbord brukar se ut ungefär som ert. Ibland har vi västerbottenpaj och/eller grönkålspaj också, samt olika ostar och kex på slutet.

Att man KAN äta billigt förstår jag förstås också, men om man ska träffas och äta tillsammans och behöver välja mellan att dela på kostnaden eller att ha ett mycket enkelt budgetjulbord med vatten till så väljer jag hellre det förstnämnda, både som gäst och som värd. Men som redan sagts, det är viktigt med kommunikation om förväntningarna innan själva träffen.
Det är ju olika från år till år men ganska typiskt, en blandning mellan hemlagat och köpt. Ingen ställer sig att baka, göra korv och lägga in sill direkt.
 
Ja det är orimligt pris, eftersom det har varit 94kr gånger 11 jular innan!

Du menar alltså att denna diskussionen på buke kan påverka synen på storlek på försörjningsstöd ?? Då hoppas jag att de flest läser HELA tråden och också hittar någon de kan åka hem till på jul och äta gratis...
Så för att någon bjudit på maten ett antal jular tidigare så kostar det inget att köpa maten denna jul? Jag tvivlar på att den motiveringen går hem på ICA. Det är rimligheten i kostnaden som diskuteras just nu, inte rimligheten i att man betalar.
 
Men umgås du med folk, där du blir inbjuden och som du tycker det är rimligt att sen betala EXAKT vad maten kostar? Jag har ingen aning om vad julmust för 4 personer kostar för det är totalt orimligt att sitta och räkna ut det i efterhand, efter att man BJUDIT IN folk till jul.
Säg att du blir inbjuden till middag, och sen säger värdparet, ja nu ska vi räkna ut vad ni blir skyldiga då med innan ni går hem, och du betalar sen det EXAKTA beloppet för maten. du tycker det är helt rimligt? Även fast du bjudit dina vänner flera gånger innan, samt kanske haft med dig en gåva?

En kommentar till din fråga, trots att den inte har med mitt inlägg som du svarade på att göra.

Först, som jag skrivit många gånger nu. Jag tycker också att systern borde tagit upp förväntan om bidrag till maten INNAN de kom, så att det inte kommit som en överraskning först i efterhand.

Men det var inte systern som tog initiativet till att bjuda in, utan det var TS och sambo som också tog med pappan. Och utan att känna någon inblandad så tycker jag inte heller att det är helt självklart att förvänta sig att två nyblivna föräldrar ska bjuda 5 personer på mat i 4 dagar, även om min egen ekonomi tillåtit mig att bjuda 1-2 av dem under x antal år tidigare.

Så även om det var dåligt av systern att ta upp det först i efterhand, så tycker jag inte att TS och sambo går helt änglalika ur detta heller som varken stämt av med systerns familj att det är okej ekonomiskt för dem, eller gett dem en chans i efterhand att dra tillbaka sin önskan om att dela på kostnaden nu när TS blev sur. Man är alltid (minst) två i en kommunikation och efter att frågan väl lyfts har båda parter delaktighet i att hitta en lösning. Men gjort är gjort, det går ju inte att ändra på det som är historia så det de kan göra är att kommunicera bättre i framtiden.
 
Jag tycker nog att 1500 kr för fyra personer under fyra dagar kan vara rimlig. Jag vet inte vad som har bjudits på eller vad man kom överens om att köpa och bjuda på så summan som sådan kan jag inte säga något om.

En fundering jag dock har är att jag de senaste åren funderat på att julmat har blivit billigare än förut. Det känns som om man snubblar över fler extrapriser till jul på julmaten i de flesta affärer.

Våra jular brukar överlag vara billiga, inte bara för att vi har knytkalas utan också för att mina barn är så gräsligt kräsna och faktiskt inte äter särskilt mycket av vad som serveras på ett svenskt julbord, det finns en del jag också har valt att inte ha med eftersom det är så mycket redan. Varför jag ens ansträngt mig med julmat under alla år förvånar mig, de hade ätit bättre och mindre mat hade gått till spillo om jag serverat tacos. Jag hittar som sagt också julmat till extrapriser, både precis före jul, men också någon månad före, det som håller sig. Att handla smart innebär tex att INTE köpa julskinkan till jul, DÅ kostar den. Numera säljs ju "helgskinka" till varenda jädrans "helg" och den är billigare då, ännu billigare är den dagarna efter "helgerna"...

Så 1500 kr för mig är rätt mycket pengar, en jul för mig och tre barn för fyra dagar skulle inte kosta så pass. Men det är ju svårt att säga hur det är för andra när man inte vet hur de handlat, hur det kommit överens vad som ska handlas osv.
 
Vad äter du på julbordet som är billigare än genomsnittet? Vi har flera sorters sill, flera sorters lax, romsås, 2-3 sorters bröd.

Sen blir det leverkorv, leverpastej, ägg med diverse tillbehör som majo, rom, skinka, ett par korvar

Därefter, jansson, kanske revbensspjäll, skinka, skinksås, potatis brunkål, rödkål, köttbullar, prinskorv, brysselkål

Ris ala malta, saftsås

Och sen har vi julfika med flera sorters julkakor och på kvällen blir det en massa julgodis+ en eller ett par finare chokladkartonger.

Och till detta tillkommer ju drickan, nubbe, glögg, vi/öl/julmust till maten

--------------


Vad för mat äter du till vardags som är dyrare i genomsnitt än att äta julbord?
Skinkan kostade 40 kr/kg, prinskorv köpte jag för 50 kr/kg, grönkål var hyfsat dyr, 29 kr för en påse men den räckte i 3 dagar. Gjorde egen sill = dyrare men det kostar ju bara 10 kr per burk om man köper färdig. En platta ägg = 45 kr, lax var på extrapris eftersom jul, 99 kr/kg. Potatis, lök och rödkål är billigt. Brysselkål kostade 10 kr/nät. Revben och Jansson + köttbullar gjorde mina föräldrar så jag vet inte vad det kostade.

Jag äter mycket fisk, skaldjur och färska grönsaker i vanliga fall. Mycket dyrare än julmaten.
 
Skinkan kostade 40 kr/kg, prinskorv köpte jag för 50 kr/kg, grönkål var hyfsat dyr, 29 kr för en påse men den räckte i 3 dagar. Gjorde egen sill = dyrare men det kostar ju bara 10 kr per burk om man köper färdig. En platta ägg = 45 kr, lax var på extrapris eftersom jul, 99 kr/kg. Potatis, lök och rödkål är billigt. Brysselkål kostade 10 kr/nät. Revben och Jansson + köttbullar gjorde mina föräldrar så jag vet inte vad det kostade.

Jag äter mycket fisk, skaldjur och färska grönsaker i vanliga fall. Mycket dyrare än julmaten.
Jag äter också dyrare saker till vardags än under julhelgen.
Jag äter mycket fisk och skaldjur. Fisken är främst färsk torskrygg Och spättafile.
Entrecote är min snabbmat så det blir varje vecka. Sedan står jag vid charken och handlar för några hundralappar varje vecka. Mitt matkonto är på 1500 i veckan.
Det är bara under jul man kan bjuda hem människor så här billigt. Drycken räknar jag inte in alls för det kan ju verkligen bli mellan 0 och massor på en dag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En kommentar till din fråga, trots att den inte har med mitt inlägg som du svarade på att göra.

Först, som jag skrivit många gånger nu. Jag tycker också att systern borde tagit upp förväntan om bidrag till maten INNAN de kom, så att det inte kommit som en överraskning först i efterhand.

Men det var inte systern som tog initiativet till att bjuda in, utan det var TS och sambo som också tog med pappan. Och utan att känna någon inblandad så tycker jag inte heller att det är helt självklart att förvänta sig att två nyblivna föräldrar ska bjuda 5 personer på mat i 4 dagar, även om min egen ekonomi tillåtit mig att bjuda 1-2 av dem under x antal år tidigare.

Så även om det var dåligt av systern att ta upp det först i efterhand, så tycker jag inte att TS och sambo går helt änglalika ur detta heller som varken stämt av med systerns familj att det är okej ekonomiskt för dem, eller gett dem en chans i efterhand att dra tillbaka sin önskan om att dela på kostnaden nu när TS blev sur. Man är alltid (minst) två i en kommunikation och efter att frågan väl lyfts har båda parter delaktighet i att hitta en lösning. Men gjort är gjort, det går ju inte att ändra på det som är historia så det de kan göra är att kommunicera bättre i framtiden.
Dom ville inte åka upp och blev GLADA för att TS med familj kunde komma ner. Sen vet man väl om att kommer familj ner så äter dom? Det kan ju inte komma som en överraskning? Men absolut, kommunikationen kunde varit bättre.
 
Så för att någon bjudit på maten ett antal jular tidigare så kostar det inget att köpa maten denna jul? Jag tvivlar på att den motiveringen går hem på ICA. Det är rimligheten i kostnaden som diskuteras just nu, inte rimligheten i att man betalar.
Men hur läser du?
Det kostar för ALLA att anordna jul. Dvs har man anordnar jul 11 gånger tidigare, så har det kostat det svägerskan vill ha betalt gånger 11 för TS.
 
Men hur läser du?
Det kostar för ALLA att anordna jul. Dvs har man anordnar jul 11 gånger tidigare, så har det kostat det svägerskan vill ha betalt gånger 11 för TS.
På vilket sätt ändrar det inköpskostnaderna för årets julbord, det är den diskussionen du gav dig in i?

Alla är rörande överens om man skulle tagit upp det på förhand om man ville dela på kostnaderna.
 
Skinkan kostade 40 kr/kg, prinskorv köpte jag för 50 kr/kg, grönkål var hyfsat dyr, 29 kr för en påse men den räckte i 3 dagar. Gjorde egen sill = dyrare men det kostar ju bara 10 kr per burk om man köper färdig. En platta ägg = 45 kr, lax var på extrapris eftersom jul, 99 kr/kg. Potatis, lök och rödkål är billigt. Brysselkål kostade 10 kr/nät. Revben och Jansson + köttbullar gjorde mina föräldrar så jag vet inte vad det kostade.

Jag äter mycket fisk, skaldjur och färska grönsaker i vanliga fall. Mycket dyrare än julmaten.
Tja jämför man hummer med importerad billighetsskinka är det ju klart att det blir billigare till vardags.

Att julmaten blir dyr är för mig att det är så mycket man vill ha på julbordet. Till vardags nöjer jag mig med en rätt, inte 15 saker och 3 gånger så mycket. Sen nöjer jag mig inte med det billigaste jag hittar utan vill ha god och etiskt producerad mat - helst svensk, det gäller på vardagarna också i och för sig.
 
Senast ändrad:
Jag köpte även te och socker till mig eftersom att dom inte dricker te och inte använder socker och därmed inte hade det hemma. Köpte även några nät clementiner och apelsiner då våra barn vräker i sig sånt och ville kompensera för det då jag ändå var i väg och handlade. Köpte dessutom cola till svägerskan då hon hade slut och endast dricker cola light, som ingen annan tycker om. Vi dricker cola zero, julmust eller vatten.
Totalt bidrog vi med mat och dryck för ca 400kr under vår vistelse där (det vi hade med oss plus det jag handlade på plats) Det är inte avräknat och min sambo orkar inte tjafsa om det heller… 😏

Min fråga är snarare hur du står ut med sambons konflikträdsla gentemot sin syster, än svägerskans snålhet :angel: :confused: Jag hade blivit galen. Men det där är ju ett rätt så vanligt fenomen bland män, att de är galet konflikträdda gentemot sina egna ursprungsfamiljer... :angel:
 
Något liknande har hänt mig, men med en fd vän. Ibland erbjöd han mat eller en smörgås eller liknande när jag hälsade på, inget dyrt utan någon pasta här och någon rostad macka där, jag hade det lite knapert med ekonomin och tackade glatt ja. Någon månad senare ville han ha flera hundra i betalt för det. För mig är det självklart att man inte ger sken av att bjuda för att sedan komma med en räkning i efterhand.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Ava22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 141
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp