Hur tänkte ni när ni valde namn?

Det är ju intressant med namnval och statistik och sånt tycker jag. Med variationer som kan kopplas till geografi, utbildningsnivå etc. Det med att välja från generationen far- och morföräldrar är väl rätt vanligt. Jag får för mig att namnen blir populära med 3 generationers mellanrum, förutom vissa som är mer tidlösa eller tillfälligt poppis.

I slutet av 80-talet jobbade jag på folkbokföringen i Stockholm och det bar intressant att se vad barnen hette i de olika delarna av staden. På Östermalm hette de Erik och Ebba, på östra Södermalm hade de udda namn som Humla och Adrian (som inte alls var vanligt då), vid Hornstull hette många årets poppisnamn Robin och Natalie.
 
Jag har jättesvårt för unika, konstiga namn med udda stavning. Tycker det bara är fånigt. Men det är ju inte så kul att heta något supervanligt heller. I min klass var vi tre med samma förnamn.
 
Det är ju intressant med namnval och statistik och sånt tycker jag. Med variationer som kan kopplas till geografi, utbildningsnivå etc. Det med att välja från generationen far- och morföräldrar är väl rätt vanligt. Jag får för mig att namnen blir populära med 3 generationers mellanrum, förutom vissa som är mer tidlösa eller tillfälligt poppis.

Verkligen. Ett namn som jag identifierat som relativt tidlöst (i modern tid) är Fredrik. Känns som både barn, vuxna och äldre vuxna kan heta det idag.

Dock var det nog väldigt poppis när jag föddes, i slutet av 80-talet. Tillsammans med Erik, Marcus och Johan som alla andra grabbar i min ålder heter :D
 
Min mamma jobbar på en öppen förskola och får alltså följa de olika namntrenderna över tid. Det är väldigt intressant att höra om faktiskt. Det vanligaste är att välja namn från sina mor- och farföräldrars generation.

En annan observation min mamma gjort är att om föräldrar som själva har ganska ovanliga/svårstavade namn så döper de ofta barnen till enkla, vanliga namn. Och sen tvärt om, ifall föräldrarna har väldigt vanliga namn ger de gärna barnen lite mer ovanliga namn.

Sen är det ju svårt med trender. Vet en som döpte sin dotter (dottern är idag i 30års åldern) till ett, på den tiden, ovanligt namn just med tanken om att det skulle vara ovanligt. Det var bara det att just det namnet var ett av de namnen som sen blev vanligast i den generationen :p
 
Jag tänkte iofs inte på uttal utan mer på när man ska ansöka om visum och eller skriva på arrival cards och liknande... inte för många namn, då får inte bokstäverna plats.
Första namn som tilltalsnamn dessutom för att inte blanda ihop detta.
Jag hänger på flera reseforum där folk skriver ibland att de har fått problem av detta :laugh:

Mitt dubbelnamn med bindestreck har ibland blivit problem vid internetköp då man ska skriva in "card holder name" och bindestreck är inte ett godtagbart tecken :meh:
Så där tänkte vi också. Makens typ 30 st tecken exkl. mellanslag får liksom inte plats och de förtryckta rutorna räcker inte = ett jäkla tidsspill i vissa länder där de kontrollerar noga att man gjort Exakt rätt i Exakt rätt ordning. Tack och lov inga bindestreck dock, då hade jag som ofta ansvarar för den biten ombord sagt upp mig. ;)
 
Jag gillar namnet Ottilia.
Hade jag och sambon velat ha barn och det blivit en flicka hade det nog dock stavats Othilia. (Vi bor i Australien). Och med hans farmors namn Adele som mellannamn.

Othilia Adele Cafe (min sambos efternamn, uttalas typ keif. Inte cafè :rofl: )
 
Sen är det ju svårt med trender. Vet en som döpte sin dotter (dottern är idag i 30års åldern) till ett, på den tiden, ovanligt namn just med tanken om att det skulle vara ovanligt. Det var bara det att just det namnet var ett av de namnen som sen blev vanligast i den generationen :p
Det där är så intressant, för det känns som om det är rätt vanligt. "Alla" kommer liksom på samma lagom ovanliga namn ungefär samtidigt, vilket gör att det hamnar på topplistan.
 
Vi ville ha namn med tradition i Sverige, internationellt gångbara, nårgorlunda tidlösa. Tvåstaviga, vedertagen stavning. Ungefär som alla andra nuförtiden. Ovanligt var inte alls viktigt, jag menar vi har ju samma krav som väldigt många andra. :)

Alice, Ester och Frank är namn jag skulle kunna tänka mig om vi mot förmodan skulle få ett tredje barn. Tänker alltså inte berätta vad just mina barn heter. ;)
 
Vi håller på att välja namn nu, det är verkligen inte så lätt som jag tänkt mig. Vi har ändå tur och gillar samma typ av namn så just att komma överens är i allafall inte ett problem. Vi vill gärna ha svenska namn som inte är jättevanliga, men det där med vanligheten har vi gett upp allt mer med tiden. Vi märker att de namn vi själva gillar och siktat in oss påär väldigt mycket vanligare än vad vi tänkte oss innan, man är aldrig så speciell som man tror...
Nu har vi börjat tänka att det viktigaste är att det är namn vi verkligen tycker om, och som passar på både bebisar och vuxna. Vi vill inte ha för ”hårda” namn och det ska vara lätt att uttala och stava. Bryr mig inte särskilt mycket om att det ska fungera internationellt, kanske för att jag själv är så hemmakär att det känns långt borta att anpassa namnet efter resor och internationella jobb.

Andranamn kommer vi troligtvis ta efter våra föräldrar, vi väntar tvillingar och blir det två pojkar som vi tror kommer en få sin farfars och en sin morfars namn. Sedan vill jag gärna ha ett tredje namn var på dem, gärna efter nån som vi ser upp till eller som gjort något bra för världen, men det är inte helt lätt. Hade varit lättare att hitta starka kvinnor att döpa döttrar efter.
 
Flicknamn var givet långt innan födseln, vi ville ha ngt som betydde ngt för oss, lite ovanligt men inte konstigt.

Vi båda älskar fotboll, jag har alltid haft en förkärlek till england... Ja namnet blev både fotbolls och engelsklingande :D
Lite udda i sverige, vanligt i England/Usa.

Ja hon får bokstavera ibland och det kan ibland uttalas fel, men istället har hon ett riktigt - son namn :)

Mellannsmnen är ett släktnamn från min sida och min sambos mormors namn.
Ett jättesvenskt och faktiskt ett engelsklingande igen :D
 
Något jag verkligen tycker om är allitteration, och när både för och efternamn börjar på samma bokstav. Nu får väl någon svensklärare rätta mig om jag uppfattat allitterationer helt fel men jag tänker exempelvis:

Anna Alsin
Melanie Melander
Beata Berg
Walter Wallin
Fredrik Falk

osv.

Ja, kanske inte de bästa av exempel men ändå. Dock har man ju oftast det efternamn man har och det blir ju väldigt begränsande att enbart titta på namn på en bokstav. Men lyckas man kan det ju verkligen bli toppenfint!

Jag vill höja ett varningens finger där... en kompis hade en kollega vid namn Ann Ahlgren. Säg det snabbt utan att börja fnissa...
 
Min mamma jobbar på en öppen förskola och får alltså följa de olika namntrenderna över tid. Det är väldigt intressant att höra om faktiskt. Det vanligaste är att välja namn från sina mor- och farföräldrars generation.

En annan observation min mamma gjort är att om föräldrar som själva har ganska ovanliga/svårstavade namn så döper de ofta barnen till enkla, vanliga namn. Och sen tvärt om, ifall föräldrarna har väldigt vanliga namn ger de gärna barnen lite mer ovanliga namn.

Sen är det ju svårt med trender. Vet en som döpte sin dotter (dottern är idag i 30års åldern) till ett, på den tiden, ovanligt namn just med tanken om att det skulle vara ovanligt. Det var bara det att just det namnet var ett av de namnen som sen blev vanligast i den generationen :p

Jag trodde att det vanligaste var att välja från generationen innan mor- och farföräldrar. Intressant!
 
Gudars... Vi var en stor klass på mellanstadiet så vi hade två Maria, två Anna, två Mattias och två Malin :rofl:

Hur ser det ut med Anna nu för tiden, nån som vet? Döps barn till det? Jag tycker att det är ett hemskt fint namn men bör väl klassas som ett utav Sveriges allra vanligaste.
 
Gudars... Vi var en stor klass på mellanstadiet så vi hade två Maria, två Anna, två Mattias och två Malin :rofl:

Mitt namn är inte så ovanligt men jag var faktiskt ensam om det hela låg- och mellanstadiet. När vi bytte skola på högstadiet så var det en till med mitt namn fast då i klassen över. Men just Johan var tydligen poppis det året här i vår lilla ort 😂
 
Hur ser det ut med Anna nu för tiden, nån som vet? Döps barn till det? Jag tycker att det är ett hemskt fint namn men bör väl klassas som ett utav Sveriges allra vanligaste.

Kan inte komma på att det finns någon Anna i åldrarna runt våra barn på skola och dagis hos oss iallafall. Tror faktiskt våra är ensamma med sina namn också om jag inte lyckats missa någon :D
 
Mitt namn är inte så ovanligt men jag var faktiskt ensam om det hela låg- och mellanstadiet. När vi bytte skola på högstadiet så var det en till med mitt namn fast då i klassen över. Men just Johan var tydligen poppis det året här i vår lilla ort 😂

Jag var också ensam om mitt tilltalsnamn ända upp till högstadiet, där tror jag det var en till med samma (men jag kan komma ihåg fel, det kan ha varit så att jag var ensam om det).

Däremot fanns det en inflyttad tjej som jobbade som elevassistent på högstadiet med samma för- och efternamn som mig och det blev ofta stor förvirring när jag ringde och sjukanmälde mig :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 350
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp