Hur tar man reda pa sitt personnummer?

Om du kan logga in via mina vårdkontakter via 1177 så borde din son finnas med där som alternativ om han är yngre än 18.
 
Fast det hjälper ju inte att vara försiktig när vem som helst kan kolla upp det på ratsit och liknande sidor.
Javisst. Jag bara läste om ett tips om att man skulle lämna fram sitt id-kort istället för att rabbla upp det när man stod vid någon kassa där de behövde veta ens personnummer. Och jag tror att det var just pga den anledningen.
Men som du säger så är det ju ganska lätt att få reda på sånt.
 
Javisst. Jag bara läste om ett tips om att man skulle lämna fram sitt id-kort istället för att rabbla upp det när man stod vid någon kassa där de behövde veta ens personnummer. Och jag tror att det var just pga den anledningen.
Men som du säger så är det ju ganska lätt att få reda på sånt.
Det är nog ändå enklare att söka fram personnummer än att försöka snappa upp det vid kassan :D
 
Det är nog ändå enklare att söka fram personnummer än att försöka snappa upp det vid kassan :D
Ja du, vad för tjuv de tänkte sig som skulle stå där och försöka snappa upp personnummer vid kassan för att använda det sen vet jag inte.. :D
 
Det är nog ändå enklare att söka fram personnummer än att försöka snappa upp det vid kassan :D

Fast @Asko har ändå en relevant poäng. Det har blivit ännu noggrannare nu och man uppmanas att inte göra det när man står i kassan tex. GDPR har en stor del i att folk blivit lite mer restriktiva.
 
Javisst. Jag bara läste om ett tips om att man skulle lämna fram sitt id-kort istället för att rabbla upp det när man stod vid någon kassa där de behövde veta ens personnummer. Och jag tror att det var just pga den anledningen.
Men som du säger så är det ju ganska lätt att få reda på sånt.
Själva funktionen hos personummret bygger på att det är offentligt.
Det är ju till för att man t.ex. inte ska blanda ihop folk med samma namn eller att det alltid ska gå att veta att man kontaktar rätt person även om adresser och annat förändras, inte behöva få trassel om något felstavas osv. Exempelvis i avtalsrelationer så ökar säkerheten och kringkostnaderna minskar - så det är en allmän samhällsnytta med det som är väldigt stor. Men kanske inte så synlig som vi tar väldigt mycket för självklar.
 
Fast @Asko har ändå en relevant poäng. Det har blivit ännu noggrannare nu och man uppmanas att inte göra det när man står i kassan tex. GDPR har en stor del i att folk blivit lite mer restriktiva.
Jag tycker att det är bekvämt att ta fram id-kortet istället också :angel: Så det följer jag glatt utan problem :D
/gravt hörselskadad.
 
Själva funktionen hos personummret bygger på att det är offentligt.
Det är ju till för att man t.ex. inte ska blanda ihop folk med samma namn eller att det alltid ska gå att veta att man kontaktar rätt person även om adresser och annat förändras, inte behöva få trassel om något felstavas osv. Exempelvis i avtalsrelationer så ökar säkerheten och kringkostnaderna minskar - så det är en allmän samhällsnytta med det som är väldigt stor. Men kanske inte så synlig som vi tar väldigt mycket för självklar.
Jo men om jag inte minns fel så är tex i personnumret på hitta.se de fyra sista siffrorna dolda. Så uppenbarligen är man lite extra försiktig med de fyra siffrorna.
Inte för att jag vet exakt vad man kan göra med dem... :o
 
Jo men om jag inte minns fel så är tex i personnumret på hitta.se de fyra sista siffrorna dolda. Så uppenbarligen är man lite extra försiktig med de fyra siffrorna.
Inte för att jag vet exakt vad man kan göra med dem... :o
På flera sådana sidor är det bara att logga in för det se dem, helt gratis :)
 
Jo men om jag inte minns fel så är tex i personnumret på hitta.se de fyra sista siffrorna dolda. Så uppenbarligen är man lite extra försiktig med de fyra siffrorna.
Inte för att jag vet exakt vad man kan göra med dem... :o
Det beror väl mer på lagstiftningarna som styr publicering av personuppgifter generellt, än att det är något med själva personnummret som behöver vara mer hemligt än annat?
 
Du kan beställa ett utdrag ur folkbokföringen på dig själv så kommer dina barn stå med :) via skatteverkets hemsida
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 087
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·
Samhälle Alltså vad har vi egentligen begreppet "juridiskt kön" till? Det finns väl ingenting juridiskt som idag är knutet till just könet...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
8 201
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
6 169
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp