Hur tjock åkpåse till höst/vinter?

mirrorgirl

Trådstartare
Har en 2 månaders bebis och tänkte köpa en åkpåse att ha i liggdelen till vagnen. Gärna en som kan användas nu och under hela vintern. Men det är så sjukt svårt att veta hur varm man kan tänkas behöva?
Bor lite söder om Göteborg så blir ju inte såå många minusgrader på vintern.
Har ni några tips på hur man ska tänka?
 
Bor i Stockholm och hade ingen åkpåse alls. Min unge sov alltid ute i vagnen på dagarna så det var mycket tid utomhus. Han låg på ett fårskinn med en ullfilt över, drog även för överdraget på vagnen (heter det så?) så det inte blåste in. På sig hade han sina vanliga kläder, mössa och en vindfleeceoverall. Var det riktigt kallt hade han även ulltröja under overallen. Han frös aldrig utan var alltid varm trots -10 grader. Han är fortfarande väldigt varm av sig och behöver inte speciellt mycket kläder på vintern nu heller. Upplever du att ditt barn är varmt eller fruset av sig? Låt det bestämma vad du behöver. Blir väl knappt minusgrader i Göteborg så tror inte du behöver så värst mycket.
 
Vi har åkpåse mest för det är väldigt smidigt. Enkelt att ta in och ut bebis, inte så mkt av å på med kläder e praktiskt. Är den för varm öppnar jag upp den, brer ut den på sidorna och har en filt över, också utan filt ibland. Har en tjock ullfilt och en tunnare som jag varierar mellan. Blir det riktigt kallt lägger jag ett fårskinn under påsen. Har en medels varm påse som vi fortfarande använder till EM vilen på dagen. Använder den stora delar av året. Nu när mini e större får hen på sig stickad tröja när det e kallt för hen gärna sitter med armar och händer utanför innan hen somnat. Om det e kallt alltid mössa på också :) annars kör vi stort sett vanliga kläder i påsen. Tycker det fungerar bra med en påse som inte blir för varm, man kan så enkelt lägga till fårskinn, mössa, vantar, ullkläder, stickad tröja, filt och små tossar om det blir kallt.
 
Hellre en lite tunnare som går att komplettera med filtar, extra lager kläder etc beroende på väder, än en som är för varm.

Ett fårskinn i botten är också himla bra :)
 
Kylan kommer underifrån, så det viktiga är att bebis ligger på nånting varmt. Jag gillar inte fårskinn men har haft antingen en dyna eller när jag hade liggdel i vagnen, en filt under åkpåsen. Eftersom hen ligger i liggdelen hade jag inte haft så väldigt tjock åkpåse och ffa valt en som inte är så himla lång/stor. Då får de svårt att värma upp all luft inuti. Så en åkpåse till liggdel och en annan sen till sittdel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att...
2
Svar
34
· Visningar
1 874
Senast: Manji
·
Utrustning skulle vilja köpa en extra ridjacka att använda ibland när jag rider på andra stall än där jag rider normalt sett. Hyr skåp på min...
Svar
7
· Visningar
762
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 346
Senast: Snurrfian
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 826
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp