Bukefalos 28 år!

Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

DarkInNight

Trådstartare
Det finns dem som inte alls mår illa under graviditeten. . . Jag är inte en av dem.

Ni som mår/mådde riktigt illa i början eller under hela graviditeten. Hur fixade ni det tillsammans med jobb/studier?

Mina studier blir lidande eftersom jag är sjukt trött, illamående och kräks. Iofs kräks jag inte hela tiden, men så gott som varje dag. Har sea-band och äter postafen men mår ändå illa från morgon till kväll :(
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag jobbade under min första graviditet och var föräldraledig den andra. Det blev väldigt mycket sjukskrivning den första. Oftast var jag ju rejält dålig 2-3 dagar i rad, sen kunde det gå bra att jobba 2-3 dagar innan det blev olidligt igen.

Som studerande, har du möjlighet att avstå ett tag? Gå ner i studietakt? Jag kan verkligen förstå att du inte orkar när du mår så illa. Det ska ju gå att få något läkemedel utskrivet också, kanske kan vara värt att prova?
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag mådde spydde konstant under den första halvan av graviditeten. Jag blev sjukskriven eftersom jag inte vågade lämna huset och toaletten... Jag jobbade sen 50% ett litet tag för att sen gå hem igen och vara sjukskriven för tidiga sammandragningar och foglossning.

Det som gjorde att jag kunde förflytta mig från toastolen till att ligga i sängen istället var knäckebröd! Inga piller i världen hjälpte lika bra. Postafen tog jag varje dag, de andra jag fick utskrivet blev jag ett kolli av och bara sov. Visserligen mådde jag inte illa när jag sov... Frukt var en av få saker som fick stanna i magen ibland. Man lärde sig vad som smakade lika på vägen upp igen. Banan är att rekommendera! ;)
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Ojojoj. Hur man klarade det? Ja du jag vet inte. Var fruktansvärt nere psykist unde min grav just pga att jag kunde räkna mina bra dagar på en hand:/ Men för att göra det uthärdigt så använde jag mig av seaband och fick Legrigan Comp utskrivet. Det gorde att jag i bästa fall fick behålla maten. Men illamåendet var kvar. Lite mat och ofta. Tänka på vad man stoppar i sig och sova mycket blev min räddning. Jag var i princip 100% sjukskriven från v 6. Och visst blev det vättre runt v 20-25 men då fick jag andra problem med foglossning, ischias, sammandragningar mm. Men jag tog mig till vecka 38+0 innan bebis kom. Hade igångsättningsdatum veckan efter. Kan ju tala om att jag dock fick en dröm förlosssning som gick snabbt och "smärtfritt". SOnen var ute bara 2½ timme efter vattnet gick. Hann vara på förlossningen knappa timmen.

Det var min andra graviditet och jag hade problem även under första men inte som denna. Så nu blir det inga fler barn för min del. Är fortfarande inte återhämtad pga foglossningen tyvärr ( Yngsta sonen är 3½ månad).
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag har haft otur för jag var arbetslös när jag blev gravid, men i ca v 4 fick jag ett "sommarjobb" och det innebar att dom absolut värsta veckorna nu två månader tillbaka har jag jobbat 6 dagar i veckan med att stå i en kassa och ta emot kunder hela dagarna:crazy: Riktigt jobbigt då jag mått rejält illa hela tiden. Postafen hjälper då och då, seaband ibland. Men oftast gäller det bara att äta något varje timme, hela tiden. Mandlar, kex, frukt, ¨MINERALVATTEN:love:, Jag har helt enkelt härdat ut, bitit ihop. Det är skitjobbigt vill jag lova. Jobbar sista sexdagarsveckan nu som kommer sen blir det mycket mindre jobb en period på några veckor och det är ljuset i min tunnel just nu. Jag har inte sjukskrivit mig en enda gång, dock bett opm någon sovmorgon då och då när det passat in eller slutat tidigare någon gång när det varit lugnare dagar.
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Hur man klarar det? Man klarar det för att man inte har något val... :crazy:

Jag har haft hyperemesis gravidarum med bägge mina barn (och dessutom under 4 korta graviditeter som resulterade i missfall/MA) och jag säger som MaRomer, det blir inga fler barn för min del. tyvärr, jag skulle gärna ha många... Men jag kan inte gå igenom en graviditet till, det tar för hårt på både kropp och psyke, särskilt med två barn som behöver sin mamma....

Bägge graviditeterna har jag varit sjukskriven från v 8 tills dess att barnet fötts. Jag har åkt in och ut på sjukhuset med dropp, och där emellan legat i ett mörkt tyst rum, ordentligt nerdrogad av maxdos på lergigan comp och primperan. Ändå har jag kräkts upp emot 50ggr/dygn, och levt på näringsdycker som jag fått på recept. Det har varit ett helvete, men det har varit värt det, jag har ju fått mina döttrar! :love:

Det enda jag kan rekomendera, är att försöka påminna sig själv om att det här inte varar för evigt. Det kommer att gå över...
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Man klarar sig igenom det för man har inget val, är i vecka 33 nu och det verkar äntligen ha vänt. Har en massa andra bekymmer som sammandragningar och värk överallt men kräks inte längre. När bebisen väl kommer har man nog glömt allt. Jag har redan förträngt hur dålig jag var de första 6 månaderna. Du kan ju bli sjukskriven från studierna om det inte blir bättre, prata med Mvc det finns flera olika tabletter att ta. Jag tog maxdos på Lergican comp och primperan, kombinerat med att vara sängliggande gick det någorlunda, fick behålla vätska och lite mat. Jobba gick inte då hamnade jag på sjukhus med dropp. Primperan tyckte jag funkade bra för det tog bort kräkningarna det gjorde inte lergigan, tillsammans funkade de ganska bra. Fick tyvärr en del biverkningar av dem men allt var bättre än att kräkas konstant. Prata med din partner om hur du mår och folk omkring hämta stöd, och känn dig inte ensam om detta. Jag tyckte det kunde kännas som så när jag var mitt upp i det, men inser att det inte är så ovanligt ändå att må så dåligt, det hjälpte mig iallfall. rörligt inlägg, men vill ge dig en styrkekram och säga att du klarar det oavsett om det tar hela grav. innan du mår bättre så går det över tillslut :) *kram*
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag studerade också och missade under fyra månader alla föreläsningar m.m. som låg förlagda på förmiddagarna... :crazy: 50 min tågresa till och från skolresan hjälpte ju inte heller, där ville man knappast sitta och hålla nere en spya.

Seaband, postafen, te på färsk ingefära, ALLTID småäta och ALLTID ha något med sig att tugga på. Med tom mage blev det genast mycket värre.

Jag försökte ta igen det jag förlorat på f.m. på kvällarna och gick gick det väl, inte alltid så bra. Tur jag inte siktade på toppbetyg...

(Sitter med bebis nu 9 dagar gammal bredvid mig. Det var värt det. :love:)
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

delvis kl, svarar alla.

Det är skönt att läsa att det inte bara är jag som tycker det är svårt. Har mest hört om berättelser om superkvinnor som mått enligt dem jätteilla men ändå tagit sig till jobbet och jobbat trots kräkningar på vägen dit, då känner jag mig rätt kass som inte ens orkar sätta mig och plugga här hemma liksom utan blir liggandes i sängen större delen av dagen. Motivationen är total väck för jag är fruktansvärt slut. Beror nog delvis på att jag inte får i mig så mycket mat.

Jag försöker småäta hela tiden, men eftersom jag mår illa hela tiden finns det inget som känns bra att äta på. Vissa saker kan ibland kännas OK att tugga lite på men det är inte ofta det känns gott eller bra att ha något i munnen :( . Jag är en riktig storätare i vanliga fall, både äter och rör på mig mycket men nu blir jag mest fast i soffan eller sängen hela dagarna, det tär på psyket :( , jag känner mig lat och o-duktig.

Sambo försöker stötta, men han börjar bli trött på att endast få höra att jag mår illa hela tiden...
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

(Sitter med bebis nu 9 dagar gammal bredvid mig. Det var värt det. :love:)

Jag hoppas jag också kommer dit och att det kommer kännas så för mig :)

Hur löste/löser du studierna när du var gravid och nu när du fått barn?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag hoppas jag också kommer dit och att det kommer kännas så för mig :)

Hur löste/löser du studierna när du var gravid och nu när du fått barn?

Det program jag läser startar terminsvis så för mig blir det så att jag är mammaledig nu under höstterminen och när vårterminen börjar så blir sambon pappaledig. BF låg för mig i slutet på juli (gick dock över tiden) vilket tyvärr innebar att jag inte orkade sommarjobba och blev utan inkomst under ett par månader. Valde därför att ta ut föräldrapenningen med start en månad innan BF, vilket i princip ändå betydde att första utbetalningen kom i slutet på juli.
Programmet jag läser är ganska luftigt och med mycket egenstudier, så jag kunde utan vidare problem läsa mer hemma när jag kände att jag orkade. Men visst var det tufft... Men jag var ändå tacksam för att jag inte hade ett 9-17 jobb för det hade jag banne mig inte klarat av. Sjukskriva sig som student är ju inte heller så roligt, ekonomiskt självmord typ. Jag har tur som har en sambo med bra inkomst så tillsammans har vi klarat oss.

Jag fick dessutom mycket stöd och peppning av mina klasskamrater, inspelade föreläsningar m.m. Sen såg jag till att skämma bort mig så mycket jag bara kunde. Det jag tyckte var svårast var egentligen att behöva acceptera att graviditeten faktisk tog, och FICK ta, så mycket energi av mig trots att den inte en syntes än. "Jag är ju inte sjuk, jag är gravid, jag borde orka." Men det gör man/jag inte och så fort jag insåg och accepterade det, vågade jag dra ner på tempot och ge mig själv en brejk och då blev tillvaron lite lättare.

När illamåendet väl gick över började foglossningarna. Aj aj aj aj efter 2-3 timmars föreläsning på obekväma stolar... :crazy:
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag har kräkts dagligen sen typ v 6-7 och nu är jag i v 18. Det värsta illamåendet och en del av tröttheten har försvunnit, men jag kräks fortfarande på mornarna innan frukost.

Ett tips mot illamåendet är helt klart ingefärsthe. Det var det enda jag kunde dricka som dämpade illamåendet. Tyvärr upptäckte jag det för bara ngn vecka sen.

Jag åt lergigan comp i 1½ månad, men de hjälpte inte överdrivet mycket. Tänk på att du blir mer trött av postafen.

JAg hade semester/var FL mellan v 8 och 16 och annars hade det aldrig gått. Jag hade inte funkat på jobbet!
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Har du testat att äta något i sängen innan du kliver upp? För mig funkade mariekex, några sådana och sedan vänta 10-15min innan jag klev upp gjorde skillnad. Då får magen något att jobba med.
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Sen kan jag säga att mitt tillamående blev tusen resor värre av att inte göra någonting tyvärr. En dag på soffan är förödande för mitt illamående. Jag mådde bättre av extra vitamin B6 tillskott också! Knäckebröd med lite smör är toppen att äta mot illamåendet. Intar ett när jag är uppe och kissar vifd fyratiden. Sen äter jag ett till när jag går upp och så lägger jag mig en stund till efter det.
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag hoppas att resterande del av grav. kommer fungera bättre så jag förhoppningsvis klarar av att studera samtidigt. Det är det bästa scenariot :), vi är dock beredda på att det inte alls blir så.
BF är beräknat till mitten av mars, så vi får se om det blir hela eller delar av vt som går åt skogen. Har C-uppsats och två mindre kurser då :) .

Taskig tajming du hade med illaåendet och foglossningar, men skönt att du kunde plugga på kvällarna iaf!
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag åt lergigan comp i 1½ månad, men de hjälpte inte överdrivet mycket. Tänk på att du blir mer trött av postafen.

Nu har jag också fått lergigan utskrivet, har tagit första tabl och hoppas att det fungerar för mig, men det verkar vara rätt många det inte fungerar för.

Ja gud, att jag blir trött av postafen, men spyr inte lika mycket även om illamåendet hänger kvar dygnet runt.
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag skulle också vilja må bättre av att göra saker, men det är totalt tvärtom. Jag mår minst illa när jag ligger ner :crazy: , rör jag på mig mår jag mer illa. Bilresor verkar vara värst, har två gånger nu fått släppa allt och kuta in på toa efter att ha åkt en sväng.

Om inte den här medicinen fungerar ska jag kolla upp B6!

Mitt största problem är att jag inte får i mig mat. Bara tanken av mat får mig att må mer illa, kan nästan kräkas bara av att se smöret som ska bredas ut på en macka. Får tvinga i mig tugga efter tugga medans illamåendet sköljer över mig...

Min bästa tid är 1-2 timmar efter att jag klivit upp, för då kan jag äta lite musli och må bra med bara lite illamående en stund. :banana: Sen blir det värre och värre under dagen, även om jag småäter konstant.
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

uppdat.

Nu har jag ätit lergigan ett par dagar.

Det har blivit lite bättre faktiskt, för nu kan jag få i mig lite mat. Illamåendet finns kvar 24/7 men ligger inte lika högt på skalan. Har fått lite mer ork eftersom jag får i mig lite energi, igår var första gången på en månad jag kunde äta (nästan) en hel portion mat! :banana: Och jag kan dricka igen utan att spy, hela två glas vatten gick ner igår (gud vad GOTT det var!).

Jag ska till BM i början på sept och ska höra om det finns någon annan medicin att prova mot illamåendet, men det här är iallafall mer uthärdigt än innan. Kvällarna är fortfarande värst, från 17-18-tiden börjar det gå nedåt men om jag bara kan lära mig att inte planera in något på kvällarna utan accepetera tidigt sänggående ska det nog fungera också!
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Hoppas det håller på att vända för dig :) hur många lergigan om dagen tar du? jag tog 4 plus 1-2 primperan. Prata med BM om att öka dosen och få primperan om det blir sämre, tyckte de funkade. De tog inte bort illamåendet men kräkningarna försvann.
Fortsätt att vila mycket, jag blev också sämre av att röra på mig, vätska är jätteviktigt.Känner du att du börjar bli uttorkad kontakta BM genast, det kan gå väldigt fort utför. Jag tjurade på och trodde det skulle vända alldeles för länge, detta slutade i akutfärd på bår till sjukhus och dropp. Kommer att vara mycket mer uppmärksam på tecken till uttorkning hädanefter. Ha inte dåligt samvete för att du vilar och inte gör något, tänk på att det är du och bebisen som gäller nu. Se till att Bm tar dig på allvar och berätta att du inte får i dig mat, ofta försöker vi kvinnor släta över och inte tycka att det är så farligt det går bra utan medicin, sjukskrivning etc. Gör inte det utan berätta precis hur du har det för att få rätt hjälp. kram
 
Sv: Hur tog ni er igenom kräk-månaderna?

Jag mådde jätte illa och inget hjälpte, till sist blev det bara till att ligga ner och dricka lite vatten och äta mannagrynsgröt och fiskbullar, åt jag något annat eller satte mig upp så kräktes jag.

Tog ut semester och sedan blev det sjukskrivning tills det värsta lade sig och det var efter 18 veckor har jag för mig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 830
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 306
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp