Hur tog/tar ni ut föräldraledigheten/föräldrapenningen?

Bukefalos 30 år!

Eftersom jag redan gått ner till 80% och min tjänst egentligen är 100% kan jag inte gå ner ner med hjälp av lagen (eller jo, 5%, men det är ju ingenting), så det hänger på om jag får för min chef.
[...]
Och det här med att man bara får ta en "3 perioder" på ett år egentligen, hur funkar det? Brukar man i praktiken få ta fler av chefen, eller...?
Är du säker på det första här, "enligt lagen", vilken då? Har ni kollektivavtal på jobbet, vad säger det?

Avseende din andra fråga är det olika från arbetsgivare till arbetsgivare. Min är helt chill, jag kan ta fler perioder och behöver inte ansöka 2 mån innan om det inte rör sig om en längre sammanhängande period. Kan spontant lägga en dag eller flera nästa vecka som FL utan problem till exempel, så länge det inte krockar med något viktigt. När vi planerar sommarsemester behöver jag inte uppge vilka veckor som ska vara FL resp semester förrän jag lägger in dem i systemet någon månad innan.

Min mans olika jobb har varit mycket striktare med perioder och ansöka i god tid.

Ja, för mig funkade det bra att jobba deltid och jag hade nog gärna börjat med det tidigare egentligen - jag var ju helt föräldraledig i 9 månader, för mig hade det räckt bra med 6 :)

När jag började jobba var det först på 50%, sedan 60% när dottern började på förskola och så successivt ökande fram tills jag bytte jobb när hon var 8 år och jag då började jobba 100%. Jag har fördelat deltidsjobbandet lite olika beroende på vad jag tyckt passat min dotter bäst - jag hade en lång period lediga onsdagar vilket var helt perfekt - aldrig mer än 2 dagar i rad på förskola, alltid en dotter som var pepp på att gå dit. Och för mig, som hade häst, var det perfekt att ha en ledig vardag och kunna lägga hovslagare, veterinärbesök mm på den dagen (dotterns vokabulär utökades tidigt med "hovslagen" och "nettivären" - kanske influerade det också hennes framtida yrkesval, idag jobbar hon som hovslagare :D).

Men som sagt - skulle jag göra om det hela idag så hade jag pushat mer för att pappan skulle ha en hel, sammanhängande föräldraledighet också. Det är så lätt att tycka när man är hemma att man vill fortsätta vara det, men det finns ett värde för barn och pappa att också få sammanhängande tid tillsammans. Nu har väl min dotter kanske tillbringat rätt mycket tid med sin pappa ändå - och med både sin farfar och sin morfar - men det där försprånget man som mamma får som primärförälder om man är den som tar huvuddelen av föräldraledigheten, det blir liksom kvar. För alltid. Jag är fortfarande, 25 år efter föräldraledigheten, min dotters förstahandsval när det gäller att be om hjälp, prata om svåra saker, bli serverad middag, ta hand om hunden - you name it! Inte för att jag har något emot det men jag ser ju att hennes pappa ständigt är "på efterkälken" (det KAN såklart bero på andra saker än som var mest föräldraledig, men något grundlades nog där, tror jag). Så det är värt att tänka på för er som fortfarande har möjligheten att bestämma hur ni ska göra!

Så skönt!
Nu jobbar jag oregelbundna tider så har lediga vardagar ändå, det är skönt :).

Jo absolut är det viktigt att pappan är hemma också. :)

Är du säker på det första här, "enligt lagen", vilken då? Har ni kollektivavtal på jobbet, vad säger det?

Föräldraledighetslagen.

Mjo, det bör vi väl ha, haha dålig koll där, vem frågar man? Jag jobbar för kommunen, skriver jag till kommunen då eller chefen?

Avseende din andra fråga är det olika från arbetsgivare till arbetsgivare. Min är helt chill, jag kan ta fler perioder och behöver inte ansöka 2 mån innan om det inte rör sig om en längre sammanhängande period. Kan spontant lägga en dag eller flera nästa vecka som FL utan problem till exempel, så länge det inte krockar med något viktigt. När vi planerar sommarsemester behöver jag inte uppge vilka veckor som ska vara FL resp semester förrän jag lägger in dem i systemet någon månad innan.

Min mans olika jobb har varit mycket striktare med perioder och ansöka i god tid.

Åh så skönt!
Får kolla upp även här vad som gäller på mitt jobb!

Föräldraledighetslagen.

Mjo, det bör vi väl ha, haha dålig koll där, vem frågar man? Jag jobbar för kommunen, skriver jag till kommunen då eller chefen?

Åh så skönt!
Får kolla upp även här vad som gäller på mitt jobb!

Aha, ja där menas ju att du kan gå ner till 75% utan föräldraledigt. Men visst kan du väl gå ner mer om du samtidigt är FL på deltid? T ex du tar 10% FL i 6 mån som en FL-period, då går du ner från din 80% först till 75% utan FL, och så 10% FL till 65% i 6 mån. Om ditt jobb kräver att du redovisar att du tar ut FL-dagar (mitt gör t ex inte det) så kan du kanske använda lågdagarna, det går ju inte många per månad om du bara tar 10%.

Du kan maila HR, ditt fack eller chefen och be om en kopia på kollektivavtalet. Eller googla din kommun + kollektivavtal, det kan vara tillgängligt på nätet eller ditt intranät på kommunen. Där kan stå ytterligare förmåner för föräldraledighet på deltid.

Aha, ja där menas ju att du kan gå ner till 75% utan föräldraledigt. Men visst kan du väl gå ner mer om du samtidigt är FL på deltid? T ex du tar 10% FL i 6 mån som en FL-period, då går du ner från din 80% först till 75% utan FL, och så 10% FL till 65% i 6 mån. Om ditt jobb kräver att du redovisar att du tar ut FL-dagar (mitt gör t ex inte det) så kan du kanske använda lågdagarna, det går ju inte många per månad om du bara tar 10%.

Du kan maila HR, ditt fack eller chefen och be om en kopia på kollektivavtalet. Eller googla din kommun + kollektivavtal, det kan vara tillgängligt på nätet eller ditt intranät på kommunen. Där kan stå ytterligare förmåner för föräldraledighet på deltid.

Nej precis om jag tar fp kan jag gå ner mer, det kan väl jobbet inte neka?
Just det det blir inte mer att ta då nej, jag tänkte det skulle bli mer, men jag behöver ju inte gå ner riktigt till 50%, 65% hade ju vart gött det med. 😊 Tack.
(Jag gillar mitt yrke, men de har ju förstört det nu med de nya reglerna och besparingarna, så tänkte försöka ligga lågt tills de kommer på bättre tankar).

Tack, ska leta rätt på det!

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Barnsäkra hemmet
  • Uppfostran (er vs era föräldrars mm)
  • Vilket sparande är “bäst” att behålla?

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka