Bukefalos 28 år!

Hur torkar ni er i röva?

Hur många rutor tycker jag beror på tjockleken på papperet. Tjockt papper, typ lambi, går det åt 1 - 4 rutor (ofta 4 rutor första vändan, sedan 2 och därefter 1). Jag är vikare och viker på mitten (vid 1 eller 2 rutor) och på mitten igen (vid 4 rutor). Det blir alltså 4 lager papper mellan hand och rumpa.

När det är riktigt dåligt, tunnt papper typ allmänna toaletter så tar jag fler rutor och viker då ofta på mitten och sedan "rullviker" jag den delen två gånger. Så det blir 6 lager mellan rumpa och hand (fick lov att räkna efter nu - annars har jag ingen koll).

När jag viker tycker jag att jag har full koll på hur brett och tjockt papperet blir. Ibland har jag knögglat och då känns det "bylsigt" att torka sig.
 
Haha vilket jävla ämne :D

Jag viker! Går väl åt en sisådär 6-7 rutor per omgång tror jag, 3 vikningar.
Men... Folk viker alltså om och använder samma omgång papper en gång till? Whuuuuuut O_o Nytt papper för varje tork för minskad risk att få äckelpäckel på händerna här, allt annat är helt otänkbart, euww liksom :wtf:
 
Jag fascineras här i tråden av att folk/ni alls räknar rutor - liksom? Why? Toalettpapper får väl iallafall räknas som en sak man får ta sig råd med, och det är väl ingen superdryg utgift - det som går åt måste väl få gå åt eller? Varför snåla på toapapper genom att räkna rutor? Förvisso är det enligt min erfarenhet så att det dyrare pappret som ofta är det mjukaste som är det effektivaste=går inte åt lika mycket papper eller torkningar, men det är snarare komforten med ett mjukt papper som avgör mitt inköp.
 
Vikare är obegripliga anser jag. Jag får nog ändå lov att kalla mig extremt insatt i hur folk gör eftersom jag arbetar väldigt mycket just med folks toalettsessioner. Vikningen är ju skrattretande fånig!
Det finns för övrigt ingen, eller iallafall extremt få vårdpersonal som viker toapappret när de hjälper någon på toaletten - de allra flesta rullar. Vi gjorde en högst empirisk men gravallvarligt ovetenskaplig undersökning på temat en gång när jag arbetade på en sjukhusavdelning, där vi kom fram till att vikarna var snikarna helt enkelt, och rullarna de som gjorde rent hus. Om ni förstår?

Jag viker när jag torkar andra också ;)
 
Tror
Jag fascineras här i tråden av att folk/ni alls räknar rutor - liksom? Why? Toalettpapper får väl iallafall räknas som en sak man får ta sig råd med, och det är väl ingen superdryg utgift - det som går åt måste väl få gå åt eller? Varför snåla på toapapper genom att räkna rutor? Förvisso är det enligt min erfarenhet så att det dyrare pappret som ofta är det mjukaste som är det effektivaste=går inte åt lika mycket papper eller torkningar, men det är snarare komforten med ett mjukt papper som avgör mitt inköp.

Tror det var jag som började med rutsnacket. Funderade lite extra över hur jag gjorde i morse då jag hade läst tråden. Räknade liksom "hur många rutor går det på ca 60 cm som jag tydligen använder.
Jag fattar inte heller spartänket då det gäller toapapper!
 
Jag fascineras här i tråden av att folk/ni alls räknar rutor - liksom? Why?
Nu brukar inte jag räkna utan jag drar av en lagom lång bit bara, men... Pappret måste alltid vikas på samma sätt - 3 vikningar på mitten, alltid med ändarna inåt. Och ptja, råkar jag ta precis 6 rutor (som självklart rivs av precis på strecken, något annat är ju typ barbariskt! ;)) så man kan vika precis efter strecken och den färdigvikta är stor som en ruta, då är den lilla OCD:aren innerst inne jävligt nöjd :D

Edit: Vid närmare eftertanke är 6 rutor omöjligt det optimala... Jag får räkna nästa gång jag går på toa :angel:
 
Jag tar mina tre rutor, viker längst strecken (alltså två gånger) och viker sedan en avslutande gång mitt på, då blir det lagom tjockt och lagom litet för mini-me. Har jag varit dålig så brukar jag hoppa över det sär sista mittenviket. Det är en väl förfinad metod som jag ägnat många toabesök att öva fram till perfektion. :o:D:p
 
Redig verkstadsrulle ska det vara! även om man slösar lite så räcker rullen över ett år! Är hållbarare med får inte spolas ner, men jag har mulltoa. Håller bra, inte mjukt i stjärten papper som man kör fingrarna rakt igenom trots både rullande, vikande och knölande.

Sen inget ryggskottsfrämjande lyftande på ena skinkan för att komma åt nödtorftigt, utan kutar rygg och sträcker in handen mellan benen i stället.
 
Nästa bekymmer - är det fler än jag som irriteras över alla dessa smuliga toapapper som inte är våtstarka nog? När man torkar sig och har kissat blir halva papperet kvar i rumpan och man får plocka med fingrarna.
för att inte tala om när man är på badhuset och är blöt hel och hållen. Otroligt irriterande att behöva först torka sig och sedan plocka pappersflagor.
 
Jag är en vikare. Kör nog dessa metoder :p 4-5 rutor brukar jag dock ta. (Om jag inte har sånna stora rullar man vanligtvis har på offentliga toaletter :angel: som inte får plats i normala toalettpappershållare, då rullar jag oftast runt handen 3-4 varv). Tussar känns som det är mer risk för kladd, och jag är rädd att det ska bli stopp i toan :crazy:

Kort svar: viker

Lite längre svar :

Viker pappret dubbelt
Viker första tredjedelen så att den täcker andra tredjedelen
Viker över den sista tredjedelen

Jag viker tror jag. Tar tre rutor, och så viker jag om vartefter så att säga. Går åt minimalt med papper och blir rent utan att smeta ner fingrar eller händer :D

Jag har jobbat som städare och hade samma princip med städtrasor. Man viker på ett speciellt sätt så att man kan utnyttja trasans alla rena ytor :)

Och jag håller med tanten, hatar "smulpapper" som korvar sig och fastnar. Brukar främst hända med för mjukt papper...
 
Nästa bekymmer - är det fler än jag som irriteras över alla dessa smuliga toapapper som inte är våtstarka nog? När man torkar sig och har kissat blir halva papperet kvar i rumpan och man får plocka med fingrarna.
för att inte tala om när man är på badhuset och är blöt hel och hållen. Otroligt irriterande att behöva först torka sig och sedan plocka pappersflagor.

Men JA! ... det driver mig till vansinne ... for att inte tala om hur lite papper det ar pa varje rulle.
 
@tanten och @Trott: Smulpapper är inte roligt :yuck: Jag har ju Crohns precis som @hastflicka så mjukt papper är en livsnödvändighet :o man får skavsår ändå efter dagens 10:e toabesök för nr 2! Min empiriska undersökning ger att Icas egna vita Skona-papper ger bäst mjuk till hållbart ratio. Lambi och Edet (bara de vita mjuka då) delar andraplatsen men de räcker inte lika länge. Köper dem ändå om de är billiga på ÖoB odyl affärer.
 
Viker! Sparar inte på pappret, det blir flera lager! ;)
 
@tanten och @Trott: Smulpapper är inte roligt :yuck: Jag har ju Crohns precis som @hastflicka så mjukt papper är en livsnödvändighet :o man får skavsår ändå efter dagens 10:e toabesök för nr 2! Min empiriska undersökning ger att Icas egna vita Skona-papper ger bäst mjuk till hållbart ratio. Lambi och Edet (bara de vita mjuka då) delar andraplatsen men de räcker inte lika länge. Köper dem ändå om de är billiga på ÖoB odyl affärer.

Hehehe ... efter bara ett par olika tillfallen att kopa toapapper har i Sverige har jag fastnat for ICA's vita skona papper. ;) LOL
 
Sen inget ryggskottsfrämjande lyftande på ena skinkan för att komma åt nödtorftigt, utan kutar rygg och sträcker in handen mellan benen i stället.
Så ska vi töser absolut inte göra då vi riskerar få in bakterier från avföring in i slidan - stooort AjaBAJA på den ;-)
Ni pojkar har ju inte det problemet. Men det är viktigt att lära sina döttrar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 172
Senast: Pratsch
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 510
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 441
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp