Hur tröstar man en vegan

Mja. Alltså, den attityden stämmer i alla fall inte för mig. Det är inte alls så jag tänker. Det jag tänker är den där "kvoten" som folk pratar om att man ska fylla. "Jag äter inte kött utan jag fyller min kvot med resor i stället". Dvs man har " rätt" att förbruka en viss mängd resurser och grisa ner en okänd mängd skräp. För mig är den alltså inte riktad enbart till veganer utan för alla som tjatar om att man ska göra x och y för miljön och sedan gör valfri miljöförstörande syssla av kraftigare typ. Inklusive att ta bilen till dagis 500 meter bort av lathet. Det är liksom inte kaloriintag vi pratar om där man fyller kvoter :p

Så, inte bara de som väljer en viss kost utan alla som inte tänker till.
Aldrig hört om din sk "kvot". Däremot har jag stött på din attityd förr och undrar var den kommer ifrån?
Varför måste vegosar vars bättre? Varför skulle ev dubbelmoral vara hela världen? Bättre att göra nånting än ingenting.
 
Fast frågan är ju lika intressant att ställa till en köttätare som av miljöskäl gör olika saker såsom köper miljöbil, sorterar allt för att sedan sätta sig på flyget till värmen titt som tätt. Personligen skulle jag uppskatta om alla flygbolag konkade :angel: Tycker att det är ett jäkla elände med flygtrafik. Vi borde ha hittat bättre sätt att resa omkring på. Ett jäkla liv för de med, planen.

Det är mycket på gång när det gäller miljö och flyg. Tyvärr satte oljeprisfallet lite käppar i hjulen.

Flyg är ett fantastiskt transportsystem. Med för hög miljöpåverkan.

Jag är inte alls säker på att minska efterfrågan är en väg att göra det bättre. Snarare tvärtom.
 
Varför måste man göra "allt"? Alltså jag fattar inte varför just veganer förväntas göra precis allt rätt. Den frågan är ganska uttjatad och det är märkligt att folk som själva inte gör särskilt miljömedvetna val ska "trycka till" veganer och förhöra oss om vi verkligen gör miljövänliga val hela tiden. Nu menar jag inte att du menar att "trycka till" oss, men såna här frågor är jättevanliga och jag hör inte alls att allätare får såna frågor hela tiden. Efter ett tag brukar det bli ganska uppenbart i diskussionen att allätaren mest vill peka på "fel" veganen gör, som typ "vilken hycklare du är, du gör ju det och det". Måste veganer vara perfekta människor som lever helt perfekt hela tiden?

För att svara på frågan så nej, jag flyger nästan aldrig. Senast var 2008 till Frankrike. Förhoppningsvis kommer jag aldrig få för mig att flyga för nöjesresande flera gånger om året men det är möjligt att jag kommer flyga nån gång varje eller vartannat år. Jag har ingen bil, i vardagen cyklar jag överallt och ska jag längre sträckor åker jag tåg. Buss enstaka gånger. Jag är vegan främst för djurens skull men även för miljö och klimat. De flesta veganer jag känner är väldigt miljömedvetna, en del flyger mer och en del mindre men alla försöker göra så bra val de kan.
Det är en argumentationsteknik som på engelska kallas "red herring", dvs man kontrar i en fråga med en annan fråga som inte har med ursprungsfrågan att göra men som gör att man inte behöver svara på obekväma frågor utan kontrar med motfrågan. Nu menar jag inte att det var detta @Monifa gjorde, det tror jag verkligen inte. Men som vegetarian/vegan får man ständigt denna röda fisk kastad i nyllet. Lite i stil med flyktingfrågan, där man alltid får motfrågan -Jamen de svenska hemlösa då?? Visst, de båda frågeställningarna/problemen har gemensamma nämnare, men kan och ska diskuteras enskilt också. Fast det tycks vara mycket svårt, ofta.......
 
Jag bryr mig inte om folks matvanor, annat om det handlar om närstående med uppenbart hälsofarliga kulinariska val, som t ex köttfrosseri eller annan allt för ensidig kost.
Däremot stör jag mig på missionärer som ideligen måste inflika att blandkostare är mördare som äter likdelar o att alla ickeveganer bidrar till jordens undergång à la PETA.
För mig luktar det sekterism där gurun Gary Jourofsky dyrkas som den enda sanna profeten.

Det verkar som att de veganer som hörs o ses bara bryr sig om ryggradsdjur när de predikar om speciesism o jämför blandkostare med slavägare. Det där med maskar, bakterier o andra levande organismer i våra jordar inte är viktiga, de har tydligen aldrig hört talas om monokulturer o döda jordar.
Vad jag kunnat läsa mig till så skulle det behövas drygt 3,7 jordklot för att föda alla människor om de vore veganer. Själv är jag nöjd med att mitt fotavtryck ligger under ett jordklot.

Nu äter jag visserligen ganska få animaliska livsmedel efter som de som är goda o miljövänliga är väldigt dyra. Sojakorv o vegetariska/veganska hamburgare kommer inte över min tröskel, inte margarin heller, inte ens den veganska varianten av margarin. Jag steker i smör o/e olivolja. På smörgås använder jag Bregott.
 
Jag bryr mig inte om folks matvanor, annat om det handlar om närstående med uppenbart hälsofarliga kulinariska val, som t ex köttfrosseri eller annan allt för ensidig kost.
Däremot stör jag mig på missionärer som ideligen måste inflika att blandkostare är mördare som äter likdelar o att alla ickeveganer bidrar till jordens undergång à la PETA.
För mig luktar det sekterism där gurun Gary Jourofsky dyrkas som den enda sanna profeten.

Det verkar som att de veganer som hörs o ses bara bryr sig om ryggradsdjur när de predikar om speciesism o jämför blandkostare med slavägare. Det där med maskar, bakterier o andra levande organismer i våra jordar inte är viktiga, de har tydligen aldrig hört talas om monokulturer o döda jordar.
Vad jag kunnat läsa mig till så skulle det behövas drygt 3,7 jordklot för att föda alla människor om de vore veganer. Själv är jag nöjd med att mitt fotavtryck ligger under ett jordklot.

Nu äter jag visserligen ganska få animaliska livsmedel efter som de som är goda o miljövänliga är väldigt dyra. Sojakorv o vegetariska/veganska hamburgare kommer inte över min tröskel, inte margarin heller, inte ens den veganska varianten av margarin. Jag steker i smör o/e olivolja. På smörgås använder jag Bregott.
Fast lovar dig att de flesta vegosar skiter fullständigt i vad andra äter och aldrig skulle orka fundera över din kost.
 
Jag bryr mig inte om folks matvanor, annat om det handlar om närstående med uppenbart hälsofarliga kulinariska val, som t ex köttfrosseri eller annan allt för ensidig kost.
Däremot stör jag mig på missionärer som ideligen måste inflika att blandkostare är mördare som äter likdelar o att alla ickeveganer bidrar till jordens undergång à la PETA.
För mig luktar det sekterism där gurun Gary Jourofsky dyrkas som den enda sanna profeten.

Det verkar som att de veganer som hörs o ses bara bryr sig om ryggradsdjur när de predikar om speciesism o jämför blandkostare med slavägare. Det där med maskar, bakterier o andra levande organismer i våra jordar inte är viktiga, de har tydligen aldrig hört talas om monokulturer o döda jordar.
Vad jag kunnat läsa mig till så skulle det behövas drygt 3,7 jordklot för att föda alla människor om de vore veganer. Själv är jag nöjd med att mitt fotavtryck ligger under ett jordklot.

Nu äter jag visserligen ganska få animaliska livsmedel efter som de som är goda o miljövänliga är väldigt dyra. Sojakorv o vegetariska/veganska hamburgare kommer inte över min tröskel, inte margarin heller, inte ens den veganska varianten av margarin. Jag steker i smör o/e olivolja. På smörgås använder jag Bregott.
Litet tillägg bara: Om man gör egna vegoburgare, med linser, bönor, lökpulver (!) mm så BLIR det faktiskt otroligt gott! Allvar! Jag gillar knappt några "burgare" ur frysdisken, men kan göra egna som får en att häpna!

Annars tycker jag att det är en intressant diskussion, den om att döda djur för att äta dem. Jag tycker det är helt ok som vegan/vegetarian att fundera kring det hela och analysera sina egna tankegångar, utan att för den skull känna sig som en fallen person, en "köttis".

Jag tycker man kan jämföra det lite med religion -för många är det absolut otänkbart att ifrågasätta sin religion, i vissa kretsar är det inte ens tillåtet, kan i extremaste fall bestraffas med döden. Men även inom vanliga svenska frikyrkliga, tycker jag det finns ett motstånd och en rädsla för att ifrågasätta. Då är det typ Djävulen som är i farten och försöker vilseleda en. På samma sätt tycker jag man ska kunna fundera kring människan/djuren och kretsloppet etc Det behöver inte alls betyda att man är på väg till McDonalds för att köpa en baconburgare!

Själv tycker jag det är en intressant frågeställning, hur det enbart är människans ätande som är av betydelse, inte djurens. Dvs ingen ifrågasätter - självklart!! - att lejonen tar en antilop, eller att örnen tar en hare. Men att en jägare skjuter ett rådjur för att äta köttet, är något helt annat. Vi människor HAR ett val, och jag anser själv att det valet borde bli så vegetariskt som möjligt. Men - om man bortser från det vidriga i djurindustrin, och enbart (just nu) ser till tankegången döda - äta, så blir det en fråga om OSS, inte om djuret. Jag vet inte om en älg hellre rivs av en björn än skjuts av en jägare? För djuret spelar det knappast någon roll - det kan nog till och med vara förknippat med mindre lidande att falla för ett välriktat skott än att dras omkull av en björn eller en vargflock. Så ... det hela handlar inte (enbart) om djuret (vilket det borde göra) utan om MIG. Låter jag luddig...? jag vet inte riktigt hur jag ska förklara tankegången, men jag funderar ofta över detta.

Lena - vegetarian och nästanvegan.
 
Klart man ska göra det man kan men veg kräver viss planering och inget man blir om man inte tror på det helhjärtat, iallafall inte om det ska vara långvarigt så varför avstå en sak som påverkar miljön men göra en annan som påverkar minst lika mycket?

Vad är det för stort jobb med att bli veg? Det tog ungefär fem sekunder för mig (bokstavligen, jag ställde mig en dag frågan "men, varför inte?" och så var det klart) och det var... vet inte riktigt 10-15 år sedan så hyfsat långvarigt antar jag det räknas som ändå?
 
Jag kan däremot tycka att har man avstått animalie pga miljöskäl vore det dubbelmoral att varje år flyga till Thailand eller för den delen flyga inrikes för jämnan efter som att det tar mycket på miljön likaså

Som andra varit inne på, jag antar att du är lika noga med att påpeka för människor som sopsorterar att det är onödigt och dubbelmoral att göra det om de ändå äter kött? Och lika noggrant påpekar för dem som tar cykeln istället för bilen till jobbet att det är hyckleri om de flyger till Thailand en gång per år? Står vid eko-hyllan i affären och frågar folk vad fan de köper de grejerna för när de duschade i 20 min innan?
 
Ang skämtet så tyckte jag att det var lite kul första gången jag såg det, gillar ordvitsar. :) Men förstår att folk reagerar på den här tråden då 1. man blir sjukt trött på alla ifrågasättande och nedlåtande kommentarer som veg och 2. TS inte gör annat än skapa tröttsamt fåniga trådar som ska vara... tja, "lustigt provocerande"?
 
Ni som valt att avstå kött pga miljöpåverkan, åker ni utomlands med hjälp att flyg eller har ni avstått det också?

Av ren nyfikenhet. Ställer jag samma fråga i en fb grupp för veganer hamnar det i sandlådan så fort att jag gett upp att få ett rakt svar. Jag äter svenskt kött (jobbar med animalieproduktion också för den delen) och åker utomlands.

Jag tar gärna tåget om det finns möjlighet samt samåker om jag ska någonstans.
Å andra sidan kan man ju vända på det och säga att iochmed att jag är vegan kan jag ju flyga bra mycket mer än köttätaren utan att komma upp i hens miljöförstöringsnivåer. Lägg också till att jag inte har några barn, vilket minskar min miljöpåverkan fruktansvärt mycket.
 
Litet tillägg bara: Om man gör egna vegoburgare, med linser, bönor, lökpulver (!) mm så BLIR det faktiskt otroligt gott! Allvar! Jag gillar knappt några "burgare" ur frysdisken, men kan göra egna som får en att häpna!

Annars tycker jag att det är en intressant diskussion, den om att döda djur för att äta dem. Jag tycker det är helt ok som vegan/vegetarian att fundera kring det hela och analysera sina egna tankegångar, utan att för den skull känna sig som en fallen person, en "köttis".

Jag tycker man kan jämföra det lite med religion -för många är det absolut otänkbart att ifrågasätta sin religion, i vissa kretsar är det inte ens tillåtet, kan i extremaste fall bestraffas med döden. Men även inom vanliga svenska frikyrkliga, tycker jag det finns ett motstånd och en rädsla för att ifrågasätta. Då är det typ Djävulen som är i farten och försöker vilseleda en. På samma sätt tycker jag man ska kunna fundera kring människan/djuren och kretsloppet etc Det behöver inte alls betyda att man är på väg till McDonalds för att köpa en baconburgare!

Själv tycker jag det är en intressant frågeställning, hur det enbart är människans ätande som är av betydelse, inte djurens. Dvs ingen ifrågasätter - självklart!! - att lejonen tar en antilop, eller att örnen tar en hare. Men att en jägare skjuter ett rådjur för att äta köttet, är något helt annat. Vi människor HAR ett val, och jag anser själv att det valet borde bli så vegetariskt som möjligt. Men - om man bortser från det vidriga i djurindustrin, och enbart (just nu) ser till tankegången döda - äta, så blir det en fråga om OSS, inte om djuret. Jag vet inte om en älg hellre rivs av en björn än skjuts av en jägare? För djuret spelar det knappast någon roll - det kan nog till och med vara förknippat med mindre lidande att falla för ett välriktat skott än att dras omkull av en björn eller en vargflock. Så ... det hela handlar inte (enbart) om djuret (vilket det borde göra) utan om MIG. Låter jag luddig...? jag vet inte riktigt hur jag ska förklara tankegången, men jag funderar ofta över detta.

Lena - vegetarian och nästanvegan.
Jag gör egna vegoburgare, i dem använder jag hackad stekt lök.

Jag är extremt kräsen o mitt matkonto är väl tilltaget, detta till följd av anorexi i yngre tonåren. Jag vill se vad jag äter, skall det blandas så skall jag blanda själv, eller gå till köttdisken o peka ut en köttbit som jag vill få malen till köttfärs.
 
Aldrig hört om din sk "kvot". Däremot har jag stött på din attityd förr och undrar var den kommer ifrån?
Varför måste vegosar vars bättre? Varför skulle ev dubbelmoral vara hela världen? Bättre att göra nånting än ingenting.
Var har jag skrivit att man måste vara bättre när man väljer en kost baserad på grönsaker? Jag skiter i om folk flyger eller promenrar och det är pissigt att veganer ska behöva försvara sin kosthållning. Det jag ställer mig emot är att jag faktiskt både läst och hört om " kvoter" man får fylla, kanske för att döva samvetet? Skitsamma om det är att välja buss framför bil eller miljöbil framför 740 eller grönsaker framför kött. Lika märklig ursäkt oavsett. Sen ogillar jag vissa färdmedel och det bör jag ha min rätt att göra och uttrycka.
 
Var har jag skrivit att man måste vara bättre när man väljer en kost baserad på grönsaker? Jag skiter i om folk flyger eller promenrar och det är pissigt att veganer ska behöva försvara sin kosthållning. Det jag ställer mig emot är att jag faktiskt både läst och hört om " kvoter" man får fylla, kanske för att döva samvetet? Skitsamma om det är att välja buss framför bil eller miljöbil framför 740 eller grönsaker framför kött. Lika märklig ursäkt oavsett. Sen ogillar jag vissa färdmedel och det bör jag ha min rätt att göra och uttrycka.
Uppenbarligen bryr du dig jävligt mycket om vad folk käkar och om dom flyger (och det är extra viktigt att man inte flyger om man är vego)och att du "nånstans" oklart var, hört om någon sorts kvoter.
 
Vad är det för stort jobb med att bli veg? Det tog ungefär fem sekunder för mig (bokstavligen, jag ställde mig en dag frågan "men, varför inte?" och så var det klart) och det var... vet inte riktigt 10-15 år sedan så hyfsat långvarigt antar jag det räknas som ändå?

Det undrar jag med. Jag bestämde mig på stående fot som tioåring att jag inte ville äta kött längre. Det är snart 34 år sedan så det borde väl kallas hyfsat långvarigt?

@Monifa varför bryr du dig så mycket? Jag har verkligen ingen förståelse alls för alla de som har behov av att lägga sig i vad andra äter? Jag har aldrig, i något sammanhang kunnat tacka nej till kött med motiveringen att jag är vegetarian utan att någon ska 1) ifrågasätta varför (helt okej om det är en vänlig fråga :up:) 2) försöka övertala mig att smaka 3) göra sig lustig över mitt val av mat 4) börja förklara hur gott kött är (vilket jag verkligen inte kan hålla med om någonstans) eller varför inte 4) börja gapa om militanta veganer. Alltså, jag blev vegetarian långt innan det blev "inne", långt innan det ens fanns någon tillstymmelse till vegetarisk mat i affärerna. Till och med linser fick köpas på hälsokosten. Jag orkar faktiskt inte svara för alla som valt att inte äta kött varje gång jag ska äta med nya människor. Det är ganska tröttsamt. Alltså, orka! Jag skulle aldrig komma på tanken att kommentera vad andra äter eller inte äter. Det får de ta ansvar för själva. Jag förstår helt och fullt att du får mothugg när du ställer en sådan fråga i en vegangrupp. Varför gör du det ens? Vad vill du ha ut av det? Man kan mycket väl vara vegetarian och vara värsta miljöboven! Att vara vegetarian betyder att man inte äter kött, inget annat.
 
Uppenbarligen bryr du dig jävligt mycket om vad folk käkar och om dom flyger (och det är extra viktigt att man inte flyger om man är vego)och att du "nånstans" oklart var, hört om någon sorts kvoter.
Nej, det är inte extra viktigt om man är vego. Då har du missuppfattat.
 

Liknande trådar

Mat Ja, vad är din comfort food? Det man äter när man är lite ruggig, behöver muntras upp, eller bara vill trösta sig och må bra. Mina...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 912
IT & mobiler Såg en annan tråd, excel-akuten, och inser att här finns kanske hjälp att få? Jag ska multiplicera två celler och få svaret i en...
Svar
9
· Visningar
344
Senast: Magnum
·
Tjatter Hur många gånger är det vanliga att hämta mat vid julbord? Googlade och vanligaste svaret var 7 gånger. Men det har jag nog aldrig varit...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 145
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 326
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp