Hur tröstar man en vegan

Skulle jag kunna få receptet?
Alltså jag HAR inget recept utan kokar ihop det jag har hemma för tillfället. Jag kan säga att jag har Mattias Kristianssons "Hamburgermiddag"-recept ur hans förträffliga bok Vego, som grund. Lökpulvret är jätteviktigt, ger mer djup och mustighet än enbart stekt lök. Men jag blandar även i kokt potatis t.ex. för att få burgarna att hålla ihop när man steker, lite majsmjöl eller potatismjöl, och jag öser på med massor av kryddor!! Vitlök, örter, några droppar av nåt rökigt..... Sojafärs tycker jag har en lite besk bismak ibland, så jag brukar istället använda linser (både röda och gröna), svarta bönor, kidneybönor, osv.
Ibland ramlar de ändå isär när jag steker dem men det kvittar eftersom de ändå ska in mellan bröden :D
@CillaW och @Monstermom och @vallhund
 
Vad menade du då?
Jag vet inte om du missade inläggen med följande citat:

"Fast frågan är ju lika intressant att ställa till en köttätare som av miljöskäl gör olika saker såsom köper miljöbil, sorterar allt för att sedan sätta sig på flyget till värmen titt som tätt."

Och

"Men ja, det är väl trist att man ska få höra om dubbelmoral bara för det. Jag vet många som skulle kunna passa in där med men förmodligen slipper höra det. Å andra sidan säger jag även dubbelmoral till de som har köttfixerade måltidersom standardoch pratar om miljötänk hit och dit. Det kan hända att jag är en jobbig och obekvämmänniska ;)"

Med tanke på att jag fler än en gång skrivit att samma fråga är intressant att ställa till en köttätare och att dubbelmoral även är att äta mycket kött och babbla om miljö hit och dit. Jag kan faktiskt inte förstå varför du går på mig angående detta? Och som sagt är det förjävligt att veganer måste stå mer till svars för miljöfrågan än andra för det finns det ingen större poäng med skulle jag säga.
 
Jag har aldrig, i något sammanhang kunnat tacka nej till kött med motiveringen att jag är vegetarian utan att någon ska 1) ifrågasätta varför (helt okej om det är en vänlig fråga :up:) 2) försöka övertala mig att smaka 3) göra sig lustig över mitt val av mat 4) börja förklara hur gott kött är (vilket jag verkligen inte kan hålla med om någonstans) eller varför inte 4) börja gapa om militanta veganer.

Du är tyvärr inte ensam... Här brukar det dessutom dyka upp "MEN JAG VILL ÄTA KÖTT! LÅT MIG GÖRA DET!!", ofta som svar på mitt "jag äter inte kött" (jag undviker ordet vegetarian eftersom det provocerar så många). Då har jag aldrig ens nämnt mina matvanor för någon som inte frågat om det, tex för att vi ska äta mat tillsammans eller så.
 
Du är tyvärr inte ensam... Här brukar det dessutom dyka upp "MEN JAG VILL ÄTA KÖTT! LÅT MIG GÖRA DET!!", ofta som svar på mitt "jag äter inte kött" (jag undviker ordet vegetarian eftersom det provocerar så många). Då har jag aldrig ens nämnt mina matvanor för någon som inte frågat om det, tex för att vi ska äta mat tillsammans eller så.
Herregud... :crazy: tror de att de inte får laga kött när du är under samma tak eller?

/står på huvudet för att uppfylla alla besökares matönskningar/dieter när vi har folk hemma men lagar vad ** jag vill till mig själv :p
 
Herregud... :crazy: tror de att de inte får laga kött när du är under samma tak eller?

/står på huvudet för att uppfylla alla besökares matönskningar/dieter när vi har folk hemma men lagar vad ** jag vill till mig själv :p

Värre än så, de tror ibland att de inte kommer få välja ett matalternativ med kött om vi äter ute eller ens beställa en pizza med kött på :meh: Typ:
-Vad vill du ha för pizza?
-Jag vet inte, vad finns det vegetariska pizzor här?
-Men jag vill äta kött!
-Ja? Gör det då.
-Men du tycker säkert att ingen får äta kött!!

:banghead:
 
Men läget blir ju knappast bättre för att Thailandsresenären dessutom äter kött. Har aldrig hört nån som tror det blir plus minus noll (men jag tror säkert det förekommer), dock prioriterar folk olika. Lever man väldigt miljövänligt på vissa områden kanske man tillåter sig att inte vara fullt så perfekt på andra.

Vad för planering kräver veg?

Är iof inte så konstigt att majoriteten av thailandsresenärerna äter kött ;) vegetarianer/veganer är minoritet.

Jasså, jag har både hört och läst folk som resonerat så. Även de som resonerat att det är modernt att vara vegetarian men semester vill man ju åka på och den är man inte beredd att offra.

Jag tänker som så att om man blir vegetarian för att man tycker att ett köttätande belastar jorden och det känns viktigt är det konstigt att man tycker det är helt okej att spruta ut massa skit i luften för att man ska få en vecka i solen. Jag är väldigt mån om att äta svensk mat, närproducerat i så lång utsträckning det går och oftast ekologiskt. Är noga med att fråga om ursprung på restauranger och även när jag är bortbjuden på mat. I mitt fall vore det som att nu då när jag ska åka på semester (med flygplan) smaskar i mig massa kött. Jag kommer äta vegetariskt och eventuellt fisk då jag inte tycker det känns okej att äta kött från djur som är uppfödda under andra djurskyddslagar än de vi har i Sverige. Detsamma gäller ägg och mjölk.

Jag har vart vegetarian i några år. Jag läste på för att kunna sätta ihop en kost som täckte mina behov, jag tränade iof tung styrketräning 6 dagar i veckan och har en ätstörning i botten. Jag ser det som en planering att veta vad man behöver få i sig och hur mycket för att må bra. Sätta sig in i vad man kan äta och vad man inte kan äta (dolda animalier). Jag är lika noga nu när jag äter kött med att jag får i mig allt jag behöver.

Nu vet jag att det inte är viktigt för alla men jag vägrade importerad mat och då får man planera utefter säsong.

Jag har inget som helst emot att man väljer en annan kost än den jag har. Jag säger inte heller att mitt val av kost är det enda rätta (@TinyWiny) och har det framstått som det så är det inte vad jag menat. Men vill man inte diskutera kost behöver man inte svara med att man är trött på att behöva prata om det. Jag blir inte ett dugg provocerad över att man väljer att inte äta kött och tro mig, jag får ofta försvara mitt köttätande bland sociala medier. Och mitt yrkesval. Jag har som sagt själv vart vegetarian och fått argumentera för det. Det stör mig inte för fem öre och har aldrig gjort, undrat någon så svarar jag på det.
 
Du är tyvärr inte ensam... Här brukar det dessutom dyka upp "MEN JAG VILL ÄTA KÖTT! LÅT MIG GÖRA DET!!", ofta som svar på mitt "jag äter inte kött" (jag undviker ordet vegetarian eftersom det provocerar så många). Då har jag aldrig ens nämnt mina matvanor för någon som inte frågat om det, tex för att vi ska äta mat tillsammans eller så.

Haha ja det glömde jag :p
 
Värre än så, de tror ibland att de inte kommer få välja ett matalternativ med kött om vi äter ute eller ens beställa en pizza med kött på :meh: Typ:
-Vad vill du ha för pizza?
-Jag vet inte, vad finns det vegetariska pizzor här?
-Men jag vill äta kött!
-Ja? Gör det då.
-Men du tycker säkert att ingen får äta kött!!

:banghead:
Men herregud...
 
@Monifa De första 5-10 åren eller så störde det inte mig heller att alltid behöva försvara min rätt att äta det jag vill och att slippa äta det jag inte vill men när det har gått 20 år, 30 år och samma gamla tjafs kommer ur folks munnar så tröttnar iallafall jag. Jag har hört allt de har att säga till leda. Jag diskuterar gärna om det är någon som är ärligt intresserad men de som häver ur sig en massa svammel orkar jag inte med. Mitt val att äta vegetariskt är inte märkligare än att någon annan väljer att inte äta morötter och ingen skulle komma på tanken att ens ifrågasätta det. Jag förstår verkligen inte vad som är så provocerande?

Vad du menar med att du inte säger att ditt val är det rätta förstår jag inte alls? Jag har aldrig ifrågasatt vad du äter/inte äter.

Har man normal kunskap om näringsämnena och kan läsa så är det inga som helst problem att äta vegetariskt. Jag tycker att du gör det hela bra mycket mer komplicerat än vad det är.
 
Ang skämtet så tyckte jag att det var lite kul första gången jag såg det, gillar ordvitsar. :) Men förstår att folk reagerar på den här tråden då 1. man blir sjukt trött på alla ifrågasättande och nedlåtande kommentarer som veg och 2. TS inte gör annat än skapa tröttsamt fåniga trådar som ska vara... tja, "lustigt provocerande"?
Varför ödslar folk sin tid på att läsa mina tröttsamma och fåniga trådar om dom inte gillar migO_o
 

Liknande trådar

Mat Ja, vad är din comfort food? Det man äter när man är lite ruggig, behöver muntras upp, eller bara vill trösta sig och må bra. Mina...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 912
IT & mobiler Såg en annan tråd, excel-akuten, och inser att här finns kanske hjälp att få? Jag ska multiplicera två celler och få svaret i en...
Svar
9
· Visningar
344
Senast: Magnum
·
Tjatter Hur många gånger är det vanliga att hämta mat vid julbord? Googlade och vanligaste svaret var 7 gånger. Men det har jag nog aldrig varit...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 145
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 326
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp