Hur uppnå lägre form vid longering?

athena

Trådstartare
Jag försöker longera min treåring nån dag då och då men vi hittar inte riktigt rätt. Oftast brukar jag ha snodd när jag longerar men den "bryr hon sig inte om". Nu har jag kört med vanliga inspänningstyglar ett par gånger men hon hamnar i väldigt hög form då och jobbar inte bra med ryggen.

När hon rids går hon i bra form och är inte svår att få i låg form.

Är chambon ett bra alternativ? Eller har ni några bättre förslag?

Sv: Hur uppnå lägre form vid longering?

Jag brukar longera med tömkörningsgjorden, där finns många möjligheter att sätt tömmen väldigt lågt och löpande, som är skonsamt för hästen. Då fäster jag tömmen;utifrån, genom bettringen och till lägsta ringen på gjorden och ibland sätter jag även fast en liten rem i däckeln att trä andra änden på tömmen igenom så får man en liten ögla som tömmen löper genom vilket gör det ännu lättare att ge ledande "tygeltag". Jag har inte brytt mig om att fästa någon inspänning på yttern om det inte har känts väldigt nödvändigt men annars har jag nöjt mig med att bara fästa tömmen genom däckelringen på ryggen och ner till bettet. Då har du ett tillräckligt stöd på yttern. Sen kan man ju sätta tömmen på yttern så att också den löper i sidoringen längst ner men jag tycker att det blir lite "tufft"för unghästen.

Så; longera på töm är mitt tips, långa lädertömmar och eftersom det är en ung häst låt den få maximalt med längd på tömmen så att det inte blir för snävt.

Chambon är nog bättre än gummisnodd, och longera på töm, som Tretjak skrev, om du inte redan gör det. Jag kan tänka mig att det handlar om balans, när du rider hjälper du till med balansen så hästen kan sänka huvudet men på egen hand har den inte ännu hittat den balansen. Jag skulle nog inte spänna in en så ung häst utan istället ge den tid att hitta balansen.

Varför longera öht?
Tmkör istället. Då kan du innverka på hästen mycket bättre o kan även variera träningen mycket, mycket mer.

Tycker att det är bra att tömköra och longera på tömväxelvis, jag får bättre översikt på hur hästen rör sig på böjt spår om jag longerar mellan varven.

Gick på kurs för några år sen för Göran Lindstrand (visst hette han väl så?) och han visade oss fina övningar både bak hästen och på volten. Tömköra på rätt sätt kräver en hel del märkte man, men jisses vilken duktig hästkarl han var - och känsla i händerna som var makalös:)

Jag är inte jätteduktig på att tömköra men gör det ibland också. Fast nu gällde inte frågan tömkörning utan longering :).

Men varför longera alls?
Ser ingen som helst anledning till det annat än vid hältkontroll. Möjlig löslongering.
Du har en unghäst, den behöver hitta sin egen form o balans, inte jagas runt på en volt med inspänningar.

Snälla, vänd inte den här tråden också till longeringens vara eller icke vara. Jag anser mig tillräckligt erfaren för att bedöma det själv, tack.

Detta är ett disskusionsforum :)

Vad vill du få ut av longeringen?

Longering som utförs rätt är en träning för hästen både att sätta muskler, få kondition och i rent utbildningssyfte. För mig kan det fungera som variation i ridningen om det t ex är älgjakt (som nu).

Jag äger inte ens en ridbana så i övrigt är det bara skogen som gäller.

Jag vet mycket väl att detta är ett diskussionsforum men det är så trist när vissa trådar alltid tar samma vändning... tänkte faktiskt skriva i trådstarten att jag inte vill veta att jag ska tömköra istället. Jag vet att det är bättre på massor av sätt men nu gällde frågan inte det helt enkelt.

Du skriver själv att det är bättre på massor med sätt, så varför inte göra det?

Din häst trivs uppenbarligen inte med longeringen, så varför hålla på?
Kan verkligen inte förstå meningen med att låta treåringar gå på volt på det sättet alls.

Men om du måste så skulle jag inte ha några inspänningar alls. En unghäst måste få hitta sin egen balans.

Jag är varken för eller emot longering utan anser att man ska göra det som fungerar, för hästen. Nu verkar det inte som om ditt sätt att longera fungerar, det är min slutsats i alla fall eftersom du ställer frågan här.

Varför inte då prova att tömköra eller som jag förslår som en möjlig lösning; longera på töm. Att tro att olika typer av inspänningstyglar, varianter av dessa ska underlätta för häst att hitta rätt form det tror jag personligen är helt fel väg att gå. Däremot tycker jag att longera helt UTAN inspänningar och bara på lina runt, runt är TOTALT meningslöst och kanske t o m skadligt. Är det variation i arbetet du är ute efter, om du t ex inte kan rida p g a älgjakt etc då är väl tömkörning eller longering på töm alldeles ypperligt?

Jag är definitivt ganska less på att se alla dessa olika "snoddar" på unghästar, arbeta hästen istället för att sno ihop den på tusen olika sätt. Ledsen om jag låter "stickig" men min mening med inlägg här var att ge förslag till dig så att du kan komma vidare och få hästen i rätt form på volten och jag tycker att du svarar på ett lite avigt sätt. Jag är INTE ute efter att skapa en för eller emot longeringsdebatt - båda sätten är bra, rätt utförda är min åsikt.

Jag tycker du ger ett konstruktivt svar, och jag ska prova att longera på töm istället för på lina. Jag tror inte heller på att "knyta ihop" hästen, är väldigt tveksam till pessoasele t ex, men efterlyser ändå lite tips och råd. Jag vill ju att hon ska arbeta rätt, annars är det som du säger bättre att låta bli.

Jag lär in att hästarna ska gå i en låg form från början,,, När jag longerar mina gör jag det i bara en vanlig kapson. inget annat.. jag lär in böjning och att hästen ska söka framåt neråt innan jag sätter igång med trav eller ens skritt på volt. på så särr vet hästen hur den ska gå innan jag ens början "volt arbetet",

jag gillar longering om de utförs rätt, utan inspänningar, de hittar sin egen balans och det är bra sätt att lära hästar kommandon, tycker jag..

tycker jag tycker jag tycker jag....... (bara en liten gardering) :)

Men hur gör du då? Jag är uppriktigt jättenyfiken! Hur lär man en häst att den ska gå i låg form innan den ens börjar skritta...?

jag står stilla med hästen, tar ett "tygeltag", nedåt.. när hästen sänker huvet ger jag total eftergift.. de fattar dom på några minuter.. sen ser jag till att jag med lätthet kan böja hästens huvud åt båda sidorna,, med huvudet sänkt.. lätt som en plätt...

sen går jag bredvid hästen som om jag leder den, typ vid bogen, sen tar jag mitt tygeltag i grimskaftet och får hästen at sänka huvudet, de e viktigt att du aldrig blir statisk och håller emot hästens tryck, hästen måste sj sänka huvudet efter ditt tygeltag och du därefter måste ge eftergift., när den förstår att när du ger ett tygeltag ska den sänka huvudet och fortsätta gå framåt.. sen kommer de lite mer kluriga..

Jag brukar ha en hand, ett spö eller vad du vill och ge ett tryck på bogen, eller strax framför, typ där tyglarna nästan kommer att vara... så att bogen ine faller in när du ska börja böja hästen.. håller hästen kvar bogen fin och ändå böjer sig så ger du eftergift.. säger bra, avslutar och ger beröm.. och sen håller du på att liska lita så att hästen förstår att den ska gå böjd, och inte falla in mot dig med bogen.. detta kan du göra på rakt spår också..

sen börjar du släppa ut hästen på en liten volt, samtidigt som du själv går på en volt, börjar den falla in mot dig och tappa böjningen så får du stödja med spöt eller handen på bogen igen.. sen när hästen förstor trycket mot bogen behöver du bara peka med spöt mot bogen så kommer hästen flytta sig utåt och behålla sin böjning.

när du sedan har hästen på sor volt kommer den förstå vad som menas med att spöt pekas mot bogen och då flytta sig utåt, medans den böjer kroppen..

glöm inte massa beröm och positiv enerdi och dessutom de viktigaste av allt, tajming! :) ger du eftergift på de rätta stället fattar hästen din snabbare!

de e ju svårt att förklara såhär men, ja, ungefär så gör jag.. hehe

kanske också ska skriva att även jag tycker inte man ska hålla på a longera hästarna FÖR mkt.. Men jag tycker det är mkt bra att lära in kommandon, eftergift och följsamhet och lydnad.. alla mina hästar kan longeras på detta sättet, men de är inget jag tragglar dagligen alls..
bara lär in stop, start, galopp, öppna sluta m.m..

:)

kl
Longerar bara en av mina någon gång ibland, utan inspänningar. Han går i låg form (sniffa mark form :p) Skulle du däremot sätta på någon form av inspänning blir han superspänd ala giraff form.

Tycker också det är bra att använda för att lära in kommandon. Använder samma till ridningen sen :)

Senast ändrad:

Jag longerade en stund igår, som uppvärmning innan "världens bästa Jeanna" skulle rida. Då funderade jag lite på din tråd här och kom på en sak som jag gör. Jag berömmer hästen så snart den sänker huvudet, sedan tystnar jag när den höjer huvudet. De flesta hästa fattar rätt snart.

Longera en treåring är onödigt, jag håller med Bison.
Om man nu vill longera en så pass ung häst så ska detta göras utan diverse inspänningar, och precis som Bison skriver, låta hästen hitta sin egna balans. Samma gäller ridningen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 413
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 989
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka