Sv: Hur uppnå lägre form vid longering?
jag står stilla med hästen, tar ett "tygeltag", nedåt.. när hästen sänker huvet ger jag total eftergift.. de fattar dom på några minuter.. sen ser jag till att jag med lätthet kan böja hästens huvud åt båda sidorna,, med huvudet sänkt.. lätt som en plätt...
sen går jag bredvid hästen som om jag leder den, typ vid bogen, sen tar jag mitt tygeltag i grimskaftet och får hästen at sänka huvudet, de e viktigt att du aldrig blir statisk och håller emot hästens tryck, hästen måste sj sänka huvudet efter ditt tygeltag och du därefter måste ge eftergift., när den förstår att när du ger ett tygeltag ska den sänka huvudet och fortsätta gå framåt.. sen kommer de lite mer kluriga..
Jag brukar ha en hand, ett spö eller vad du vill och ge ett tryck på bogen, eller strax framför, typ där tyglarna nästan kommer att vara... så att bogen ine faller in när du ska börja böja hästen.. håller hästen kvar bogen fin och ändå böjer sig så ger du eftergift.. säger bra, avslutar och ger beröm.. och sen håller du på att liska lita så att hästen förstår att den ska gå böjd, och inte falla in mot dig med bogen.. detta kan du göra på rakt spår också..
sen börjar du släppa ut hästen på en liten volt, samtidigt som du själv går på en volt, börjar den falla in mot dig och tappa böjningen så får du stödja med spöt eller handen på bogen igen.. sen när hästen förstor trycket mot bogen behöver du bara peka med spöt mot bogen så kommer hästen flytta sig utåt och behålla sin böjning.
när du sedan har hästen på sor volt kommer den förstå vad som menas med att spöt pekas mot bogen och då flytta sig utåt, medans den böjer kroppen..
glöm inte massa beröm och positiv enerdi och dessutom de viktigaste av allt, tajming!

ger du eftergift på de rätta stället fattar hästen din snabbare!
de e ju svårt att förklara såhär men, ja, ungefär så gör jag.. hehe