Hur utrotar jag myggen i min lagård?

Lycan

Trådstartare
Det må låta mordiskt och elakt att vilja utrota en art. Men för tillfället har jag en stor myggsvärm i ladugården där jag håller på att bygga en kaninbur. Det är helt hopplöst att försöka stå där och försöka göra rätt när man får 5 myggor som biter i ansiktet, 3 på halsen och 8 på ryggen samtidigt. Det blir ett stressbygge där jag gör fel om och om igen för att det är så otroligt mycket mygg som attackerar och biter samtidigt. Jag blir arg, gör fel, gör illa mig, blir myggbiten och sedan fortsätter det så där. Jag testade att använda myggmedel på mig själv med det hjälpte bara en kort stund sedan var det samma visa igen. Så jag känner mig lite mordisk mot de där jäklarna just nu. Så nu till min fråga till livräddarna i detta forum: Hur blir jag av med myggen? Än om jag blir färdig med buren kan kaninerna inte flytta in förrän myggsvärmen är borta.:down: Måste jag köpa dyra myggfångare för att bli kvitt problemet eller finns det enklare sätt? Jag läste någonstans om att man kunde elda torkad kaffesump och jaga bort myggen på så vis men funkar det? Dessutom känns det inte så säkert att använda eld i en byggnad med mycket damm och spån. Några kloka råd?
 
Det må låta mordiskt och elakt att vilja utrota en art. Men för tillfället har jag en stor myggsvärm i ladugården där jag håller på att bygga en kaninbur. Det är helt hopplöst att försöka stå där och försöka göra rätt när man får 5 myggor som biter i ansiktet, 3 på halsen och 8 på ryggen samtidigt. Det blir ett stressbygge där jag gör fel om och om igen för att det är så otroligt mycket mygg som attackerar och biter samtidigt. Jag blir arg, gör fel, gör illa mig, blir myggbiten och sedan fortsätter det så där. Jag testade att använda myggmedel på mig själv med det hjälpte bara en kort stund sedan var det samma visa igen. Så jag känner mig lite mordisk mot de där jäklarna just nu. Så nu till min fråga till livräddarna i detta forum: Hur blir jag av med myggen? Än om jag blir färdig med buren kan kaninerna inte flytta in förrän myggsvärmen är borta.:down: Måste jag köpa dyra myggfångare för att bli kvitt problemet eller finns det enklare sätt? Jag läste någonstans om att man kunde elda torkad kaffesump och jaga bort myggen på så vis men funkar det? Dessutom känns det inte så säkert att använda eld i en byggnad med mycket damm och spån. Några kloka råd?

Har du någon stillastående vattenansamling någonstans i närheten?
 
Har du någon stillastående vattenansamling någonstans i närheten?

Inte vad jag vet och inne i den gamla lagårn är det torrt. Men det går att kolla upp! Vad gör jag om det finns vatten i något dike i närheten? Vad gör jag med myggansamlingen som redan "bosatt" sig inne i byggnaden?
 
Det må låta mordiskt och elakt att vilja utrota en art. Men för tillfället har jag en stor myggsvärm i ladugården där jag håller på att bygga en kaninbur. Det är helt hopplöst att försöka stå där och försöka göra rätt när man får 5 myggor som biter i ansiktet, 3 på halsen och 8 på ryggen samtidigt. Det blir ett stressbygge där jag gör fel om och om igen för att det är så otroligt mycket mygg som attackerar och biter samtidigt. Jag blir arg, gör fel, gör illa mig, blir myggbiten och sedan fortsätter det så där. Jag testade att använda myggmedel på mig själv med det hjälpte bara en kort stund sedan var det samma visa igen. Så jag känner mig lite mordisk mot de där jäklarna just nu. Så nu till min fråga till livräddarna i detta forum: Hur blir jag av med myggen? Än om jag blir färdig med buren kan kaninerna inte flytta in förrän myggsvärmen är borta.:down: Måste jag köpa dyra myggfångare för att bli kvitt problemet eller finns det enklare sätt? Jag läste någonstans om att man kunde elda torkad kaffesump och jaga bort myggen på så vis men funkar det? Dessutom känns det inte så säkert att använda eld i en byggnad med mycket damm och spån. Några kloka råd?
Jag hade nog satsat på en elektrisk ändå. Trots priset. Det är inte bara under byggtiden du vill slippa myggen utan för framtiden också.

Jag hade en i stallet och den var effektiv - i alla fall om man såg till mängden dödade myggor på golvet nedanför!
Typ en sån här
31533

Vid googling så kostar den runt 300.
 
Inte vad jag vet och inne i den gamla lagårn är det torrt. Men det går att kolla upp! Vad gör jag om det finns vatten i något dike i närheten? Vad gör jag med myggansamlingen som redan "bosatt" sig inne i byggnaden?

Om det hade varit någon vattenansamling i byggnaden eller precis utanför (t.ex tunna eller gammalt vattenkar till hage eller så) hade man kunnat göra sig av med det så det inte blev fler. Diken är svårare :)

För den redan existerande svärmen håller jag med @tanten
 
Skriver ett allmänt svar då jag för tillfället inte har tid att svara allihopa.

Nu är ju problemet inte myggorna ute då vi normalt brukar ha ganska lugnt med sånt. Jag kom på för en stund sedan att det står en regntunna utanför lagårn så den ska jag tömma när jag kommer hem i natt. Men som sagt är det inte där jag har problem utan myggorna som är inne redan och förhindrar fortsatt arbete. Jag ska kolla i byn om det finns att köpa myggjagare. Annars är det att köpa en i stan nästa gång jag åker dit. Jag hade hoppats på att det skulle finnas något finurligt och fungerande husmorsknep men det verkar inte så. Så projektet i lagårn får vara pausad tills vidare. Tack för hjälpen.:)

Tillägg: Vår lagård är en gammal byggnad och det har nog inte varit kor där på minst 30 år. Halva byggnaden är riven så det är bara lagårdsdelen som är kvar. Tänkte förtydliga lite då jag vet att moderna ladugårdar är idag en helt annorlunda byggnad jämfört med vad som byggdes för ett sekel sedan.
 
Ja ibland samlar de sig, jag tog en sådan där vanlig myggkladdremsa finns väl på granngården nu är de inte där men de kanske slutat svärma och jag har städat lite.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 840
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp