Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241

MidnightSoul

Trådstartare
Varken jag eller någon av mina vänner har kreditkort. Vilket verkar kunna ställa till det ibland i dagens samhälle. Just nu tar google adds bara kreditkort då dom har problem med sin sida och för att kunna hyra bil behövs tydligen ett kreditkort.
Så hur vanligt är det med kreditkort i dagens samhälle i Sverige. Har ni ett kreditkort eller bara vanliga bankkort?
 
Jag och sambon har varsitt kort kopplat till en gemensam faktura, sjukt smidigt! Där gör vi alla gemensamma inköp, mat, saker till hemmet osv. Väldigt praktiskt att inte behöva göra över pengar hit och dit, komma ihåg vem som handlade senast osv. Bara splittar fakturan rakt av, inga avgifter.

För egna inköp har jag vanligt bankkort.
 
Jag har ett kreditkort, skaffade det främst för en utlandsresa men använder det även till en del internetköp.
 
Jag har bara två vanliga bankkort (för en massa år sen fick man 100kr från Ica banken om man flyttade CSN utbetalningarna dit, därav två stycken). Jag har inte varit sugen på att skaffa ett kreditkort, mest för att det känns lite onödigt att handla för pengar man kanske inte riktigt har. Och blir det inte ränta sen? Men med det sagt så kanske det inte är ränta eller liknande på alla kort. Men det är min knappa kunskap iaf.
 
Jag har ett kreditkort som jag fick i samband med att jag leasade bilen.
Använder det inte så ofta. Ibland för rabatt när jag tankar bilen men har det mer som reserv när mitt bankkort inte vill samarbeta. 😅
 
Jag och sambon har varsitt kort kopplat till en gemensam faktura, sjukt smidigt! Där gör vi alla gemensamma inköp, mat, saker till hemmet osv. Väldigt praktiskt att inte behöva göra över pengar hit och dit, komma ihåg vem som handlade senast osv. Bara splittar fakturan rakt av, inga avgifter.
Det där var ju ett smart sätt att handla gemensamma grejer på! Visste faktiskt inte att det fanns såna kort som var avgiftsfria.
 
Jag har ett par kreditkort. Det första kom med billånet. Sedan ändrades ett bensinkort till kreditkort.
Det jag fick med bilen använder jag vid större köp för det låter mig betala av köp på flera månader. Jag får dessutom poäng på köpen som ger rabatt när jag lämnar in bilen på verkstad.
Har också använt det nån gång när det varit mycket månad kvar i slutet av lönen.
 
Jag har bara haft bankkort tidigare men tecknade ett Volvo-kort när jag köpte min bil som jag använder ibland när jag tankar.
 
Det där var ju ett smart sätt att handla gemensamma grejer på! Visste faktiskt inte att det fanns såna kort som var avgiftsfria.

Det är jättesmidigt!
Vi har cirkle k, finns flera som inte kostar något.
Ingen avgift för korten, ingen fakturaavgift och ingen ränta om fakturan betalas direkt. Håller koll på alla inköp i appen. Får bara massa bonus som vi tankar för när vi åker gemensamt 😁

Det är också en trygghet om något djur blir akut sjukt och behöver åka till veterinären och det inte går att direktreglera eller om internetbanken skulle krångla så det inte går att föra över pengar.
 
Jag har ett kreditkort jag i princip inte använder - har det hemma i en låda och aldrig när jag är ute - så att om någon snor min plånbok är det bara ett vanligt Nordea bankkort. Jag använder kreditkortet för vissa utlandsbetalningar eftersom det krävs, men ffa om det händer katten något och jag behöver direktreglera en stor räkning.
 
Jag har ett för nödsituationer med hästen eller bilen. Har inte behövt använda det på flera år men det är tryggt att ha och att slippa stå handfallen.
 
Jag har ett jag använder till vardags och får sen en faktura varje månad. Tycker det är tryggt att ha flera banker, ett visa och ett mastercard, men jag upplever också att min bank krånglar regelbundet. Det var inte så länge sen ingen kund kunde komma åt/använda sina konton under flera timmar. Ser det också som en fördel att inte ha någon större summa på ett konto med ett kort kopplat.
 
Jag har bara ett från Agria, för att slippa ta direktreglering om det händer dem något. Man får dessutom rabatt på självrisken då. Skaffade det efter att det strulade med direktregleringen en gång en fredagskväll 🙈. Aldrig använt det annars. Sambon har dock ett som vi använt för utlandsresa (för då ingår reseförsäkring) och akuta situationer.
 
Jag har ett kreditkort främst som extra säkerhet om något av djuren blir akut sjuka. Använder det ibland när mitt vanliga bankkort inte fungerar, senast idag, skulle köpa en blomma och mitt vanliga kort medgavs ej trots att det garanterat finns pengar på kontot, då är det skönt att ha ett visa och ett mastercard samt olika banker.
 
Jag har ett för veterinärbesök, ett för inköp på nätet(mitt vanliga bankkort har blivit kapat på nätet och är nu stängt för onlineköp, kreditgivaren reagerar och temporärt spärrar -mycket- snabbt), och ett Coop betala efter som är för mat och krogbesök. Har aldrig betalat en krona i ränta på nåt av dom, skulle jag börja leva över mina tillgångar kommer jag klippa dom.
(Eller ja, ge dom till mamma om vi ska vara ärliga 🙄)
 
Har inget kreditkort, men har tänkt länge att jag borde skaffa ett för att ha en betalväg till om det vanliga kortet strular, plus att det ju brukar vara rätt bra erbjudanden med bonusar osv. Hittills dock fallit 50% på att jag varit för lat för att fixa och 50% på att jag är rädd att glömma att betala räkningen för det och få betala en massa ränta 😅 Lyckligtvis är jag inte lagd åt att spendera mer för att möjligheten finns så det är jag inte orolig för, däremot skulle jag mycket väl kunna glömma räkningen en gång vart tredje år eller så.
 
Jag har flera kreditkort, och snurrar större delen av månadens inköp på ett av dem (med rätt bra bonus 😁).

De andra har jag om jag behöver göra jobbutlägg, och ett som är "katternas" som är en extra säkerhet om något skiter sig ordentligt.

Inget av dem har några avgifter, och jag föredrar att ha betallösningar hos flera olika kortutgivare eftersom det inte är helt ovanligt att det strular hos någon ibland.

Anledningen till att jag mestadels använder kreditkort istället för betalkort är att kreditbolagen ofta har bättre villkor gällande om kortet blir kapat, ofta är ett krav utomlands, och ofta har vettiga bonussystem. Ibland finns även prisgarantier, och inte sällan olika typer av försäkringar (tex den klassiska reseförsäkringen om man betalar större delen av resan med kortet).

För mig gör det ingen skillnad om det är förra månadens utgifter jag betalar på fakturan, eller denna månaden direkt från kontot, jag vet ju ändå hur mina ekonomiska ramar ser ut. Vet man med sig att man lätt spinner iväg kanske inte det är en lika bra idé.
 
Jag har inget kreditkort här i Australien.
Har master card (ett svenskt handelsbanken och ett australienskt) och det har alltid accepterats vid bokningar/hyrbil. Använt jorden runt, Australien, Japan, Bali, USA, England, Sverige mm...
Flyg, hyrbil, hotell, aktiviteter
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 509
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
16 556
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 532
Senast: Badger
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 581
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bäst i test (ulvlek)
  • Alla dessa skol-lov.
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp