Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Har aldrig varit med om att något av mina bankkort blivit nekade heller. Har ett Svenskt, ett Skottskt. Tror båda är Visa.
 
Oj, jag vet nog inte om någon som INTE har.

De är ju kombinerade kort förstås. Jag hsr ett vanligt, använder sparsamt, och ett för bensinen. Båda helt gratis om jag betalar tillbaka samma månad.
 
Jag var tvungen att ändra röstningen.
Bensinkortet har ju kredit, det glömde jag.
Annars så har jag två betalkort från två olika banker.
När jag slutade resa i tjänsten så skippade jag mitt Amex.
 
Jag har haft typ alla kreditkort. 🙄 Nu har jag bara ett bankkort. Sjukt skönt och jag hoppas att jag aldrig mer behöver skaffa ett kreditkort! 😅
 
Jag har kreditkort där två kort är kopplade till ett konto (min man har det andra kortet) för matinköp mm.

Dock sätter jag in pengar i förväg på det, så använder det inte som ett kreditkort.
 
Jag har ett som jag har som reserv. Skaffade det för länge sedan när min pappa levde och jag reste utomlands för att snabbt komma ta mig hem. Sedan har det blivit kvar som reserv väldigt sparsamt användt
 
Enda kreditkortet jag har är volvokortet, kör all service och underhåll m.m till bilen på det. Sjukt smidigt och får fakturan sen och kan dela upp utan extra kostnad osv.
Annars är jag inget fan av kreditkort.
 
Vi har ett Coopkort med kredit för gemensamma inköp. Coop hattar väldigt mycket mellan olika betallösningar och vi har en handfull olika varianter på femton år där villkoren har sett olika ut. Vi hade först olika betalkortslösningar, men för några år sedan försvann det och vi blev överförda till en kreditskortslösning. Vi behandlar det dock som ett betalkort och fyller på med pengar (betalar tillbaka) när det inte längre finns täckning på kontot, så det blir aldrig någon räkning att betala.

Pga den här tråden så såg jag att Coop återigen har ett betalkort som skulle passa oss!

Jag har förresten haft användning av kreditkortet en gång. Jag skulle checka in på ett hotell Amsterdam. Var där i jobbet så hotellet var betalt i förväg, men det krävdes ändå ett kreditkort för att jag skulle få checka in.
 
Jag använder bara kreditkort men betalar alltid fakturan direkt, dvs aldrig med räntepåslag. Får bonus i fondandelar, bra försäkring och tycker det är smidigt att slippa föra över pengar utan bara godkänna fakturan. Har ett Mastercard via min bank, Volvokort/Visa och ett Amex som reserv. Betalar enbart för Mastercard.
 
Jag har bara två vanliga bankkort (för en massa år sen fick man 100kr från Ica banken om man flyttade CSN utbetalningarna dit, därav två stycken). Jag har inte varit sugen på att skaffa ett kreditkort, mest för att det känns lite onödigt att handla för pengar man kanske inte riktigt har. Och blir det inte ränta sen? Men med det sagt så kanske det inte är ränta eller liknande på alla kort. Men det är min knappa kunskap iaf.
Nej det blir inte ränta på kreditkort så länge du betalar fakturan i tid.
En hel del kreditkort är också gratis, och med fördel att du samlar poäng/bonus, har reseförsäkring, förtur till vissa evenemang osv.

Jag har två eller tre kreditkort. Två är gemensamma med sambon (Amex och OKQ8 Visa, så alla gemensamma utgifter betalas med dessa två).
Sedan har jag ett Klarnakort som jag tror räknas som ett kreditkort. Det använder jag utomlands då det inte har något valutaväxlingspåslag.
 
Japp, ett för resor, det är billigare att använda utomlands än mitt vanliga kort. Jag pytsar dock över pengar dit när jag har använt det så jag utnyttjar inte krediten mer än ett par dagar högst.

Jag har alltid minst två olika banker ifall det blir något krångel eller jag tappar ett kort. (det händer inte helt sällan)
 
Vi har kreditkort via Coop och via Volvo. De används bara till mat resp bilrelaterade saker, mest för att det ger bra bonus/fördelat och för att det är ett smidigt sätt att samla ihop de utgifterna. Inget av korten kostar något, ingen ränta heller.
Betalar fakturorna varje månad, men på volvokortet kan jag vid enstaka tillfällen dela upp saker på flera månader avgiftsfritt, tex om vi gjort någon dyr reparation av bilen.

På coop samlar man mer poäng om man betalar med deras kreditkort. På volvo får man rabatt på serviceavtalet om den kostnaden går via volvokortet. Så det är smart att kolla upp olika förmåner.
 
Kom på att jag har ett med 1000kr i kredit som jag och mitt ex hade som matkort för man kunde även sätta in pengar på det och vi handlade sällan på krediten. (Tack för påminnelsen att säga upp det!) Jag handlar helst för pengar jag har så föredrar vanliga bankkort.
 
Jag har flera, men bara 2 jag använder. 1 är för att plocka poäng för grejer till bilen. Blev tvungen att skaffa det när jag tecknade serviceavtal för den, men egentligen kan jag kasta det. Har ett via Agria som jag i princip aldrig använder och så det vanliga som används då och då vid behov.
Jag känner att jag måste ha ifall djuren blir dåliga, så det är mycket säkerhet för mitt psyke också.
 
Jag är livrädd för kreditkort. Har inget huvud för pengar och tycker att det känns skitläskigt att kunna handla över min förmåga, sas.
Bara betalkort för min del alltså.

Exakt samma här.
Skulle aldrig kunna hantera ett kreditkort.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hade ett mellan det att jag var 18-30. Med två hästar och glatt shoppade var det inte många månader pengarna räckte hela månaden. (Mellan 18-28 kanske jag använde det så). Jag hade ett bra kort som gav mig rabatt på både drivmedel och på granngården. Jag fick hoppa över betalningen 2 gånger per år utan att betala ränta och årskostnaden var inte speciellt hög.

Efter hästarna har jag betydligt mer ordning på min ekonomi och en bra buffert. Jag har numera bara ett vanligt bankkort, funderar dock på att skaffa någon form av kreditkort då det finns en del med rätt bra villkor/bonus på. Men då använda hela tiden och inte när mina "vanliga" pengar är slut.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 130
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 263
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 720
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp