Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Jag har ett kreditkort som jag skaffade före internetbanken i mobilens tid för att kunna betala större summor. Jag gillar inte att ha hela lönen på bankkortet så då var det smidigt. Använder det i princip aldrig längre eftersom det är så enkelt att föra över rätt summa pengar nu förtiden.
 
Varken jag eller någon av mina vänner har kreditkort. Vilket verkar kunna ställa till det ibland i dagens samhälle. Just nu tar google adds bara kreditkort då dom har problem med sin sida och för att kunna hyra bil behövs tydligen ett kreditkort.
Så hur vanligt är det med kreditkort i dagens samhälle i Sverige. Har ni ett kreditkort eller bara vanliga bankkort?

Kreditkort via jobbet.
 
Ot-fråga!
Ni som har en bonus ni är nöjda med, vilket kort använder ni? Jag är lite sugen på ett coop-kort för mat/gemensamma nöjen. Men finns det något bättre?
 
Mitt vanliga bankkort är utan kredit. (Trodde länge att jag kunde gå över kontosaldot på det i händelse av kris, måste ha varit så förr men sedan ändrats utan att jag fattat det)

Bensinkortet har kredit, men efter att jag missade en faktura och insåg hur mycket det kostade så använder jag det så att jag sätter in pengar på kontot för att alltid ha en månads förbrukning där (minst) så det aldrig blir frågan om några kreditfakturor.
Har sedan en tid ett kreditkort som var menat att användas för mat och småköp, samla poäng och reserv. (även det menat att normalt bara förbruka redan insatta pengar) Ville få lättare att sammanställa utgifterna från kontoutdraget utan tusen små poster från coop etc. men har inte blivit så (flera skäl, däribland inte lärt mig koden :angel:)

Lågt kreditbelopp på båda, så det är mest "om bilen måste bärgas en lördagkväll"-buffert, eller om vanliga banken skulle få datastrul. I grunden är det faktura eller överföring i internetbanken som ska hantera enstaka stora eller oväntade utgifter.
Har behövt använda reserv-funktionen en gång. Stod i affären och vanliga kortet hade passerat giltighetsdatum (tror det var jag själv som klantade bort brevet med det nya, inte posten :o)
 
Varken jag eller någon av mina vänner har kreditkort. Vilket verkar kunna ställa till det ibland i dagens samhälle. Just nu tar google adds bara kreditkort då dom har problem med sin sida och för att kunna hyra bil behövs tydligen ett kreditkort.
Så hur vanligt är det med kreditkort i dagens samhälle i Sverige. Har ni ett kreditkort eller bara vanliga bankkort?
Jag har hyrt bil flera gånger, det funkar utmärkt med betalkort, i och för sig betalar jag grundkostnaden när jag hämtar bilen, Ingen har frågat efter kreditkort, bara efter betalning.
 
Jag har ett kreditkort och två bankkort. Kreditkortet var tidigare utan kredit som man satte in pengar på i förväg men Coop bytte kortutgivare och den nya har som regel att man inte får ha mer än kreditsumman på kortet. Eftersom årsavgiften bara är 95 kr så valde jag att behålla det ändå och betalar ofta in innan fakturan kommer. Använder det inte så mycket.
 
Jag har inget kreditkort, känner inget behov av det i dagsläget. Jag har väldigt sällan upplevt problem med att betala med kort. Funkar varken kort eller Swish så vet jag att veterinären (både den mindre nära hemma och UDS) kan skriva en faktura även om de inte lär vara så himla glada över det.
 
Vi använder bara kreditkort, men vi använder det som ett vanligt kort dvs inte utöver vår budget. Betalar fakturan månadsvis och behöver därför inte betala någon ränta. Vi får 0,5 % cashback på allt vi köper (blir ändå några hundralappar per år). Har även fått tillbaka pengar en gång när vi köpte bilbarnstol i affär och kunde visa att den var 500 kr billigare online. Så hittills har vi tjänat på det :) Men det förutsätter ju att man inte utnyttjar krediten!

Det var när vi stod utomlands på en flygplats och vi inte fick någon hyrbil som vi också lärde oss att hyrbilsbolagen ville att man skulle använda kreditkort :angel: Det var svettigt där ett tag. Det var efter den upplevelsen vi skaffade ett och sedan också insåg att det var fördelaktigt för oss.
 
Jag har ett "kreditkort" som endast går att använda på IKEA, samt att jag haft ett annat när jag köpt större grejer som laptop och glasögon. Verkar vara många som har kreditkort som alternativ till delbetalning nuförtiden.
 
Jag har inget kreditkort, känner inget behov av det i dagsläget. Jag har väldigt sällan upplevt problem med att betala med kort. Funkar varken kort eller Swish så vet jag att veterinären (både den mindre nära hemma och UDS) kan skriva en faktura även om de inte lär vara så himla glada över det.
Detta tycker jag är konstigt, jag får alltid faktura när jag hos vetrinären.
 
Jag har funderat på kreditkort för att få bonus, men har insett att de flesta av mina utgifter kommer på faktura. Är typ bara mat och diesel jag betalar med kortet, så känns inte riktigt vär det
 
Ot-fråga!
Ni som har en bonus ni är nöjda med, vilket kort använder ni? Jag är lite sugen på ett coop-kort för mat/gemensamma nöjen. Men finns det något bättre?
Jag har SAS Amexkort och det ger rejält med flygpoäng och rabatt på resor, som jag utnyttjade mycket innan pandemin. Just nu not så much av förklarliga skäl.
 
Detta tycker jag är konstigt, jag får alltid faktura när jag hos vetrinären.

Oj, det är jag inte alls van vid.
I princip alla kliniker (Mälarkliniken med häst är undantaget - de tittade väldigt förvånat på mig när jag försökte få betala för besöket innan hemresan) jag varit på med både häst och smådjur/katt vill ha betalt vid hemgång. (UDS, diverse olika i Stockholm/Stockholms norrort, diverse olika norr om Uppsala/Sala.) Det är förstås en trygghet för dem att få betalt direkt, det fattar jag och har inga problem med.
Veterinärer som jag tagit ut till stallet har däremot alltid skickat faktura.

Men på UDS har jag fått faktura vid flera tillfällen när jag hämtat hästen "utanför kontorstid", samt en gång när de inte hunnit räkna klart på kostnaderna när jag kom. Då på deras initiativ, det var inget jag bad om. Så funkar inte systemet litar jag på att det går att lösa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ett kreditkort som kom med bilen när jag köpte den. Använder det främst för att kostnadsfritt betala av service och/reparationer av bilen men även ibland när det behövs för annat. Det är ingen stor kredit (men jag kan via appen öka den om jag skulle behöva).

Däremot har jag aldrig någonsin haft behov av ett kreditkort för att de inte tagit betalkort.
 
Vi har gekås kortet som jag handlar nästan allt på. Normalt sett så kanske jag köper mat för 500kr på kortet så för jag över 500kr från mitt vanliga konto till ett som jag har just för detta kort. På så sätt har jag alltid pengarna till räkningen sedan. Utöver det har jag det som en akutbuffert om vi får en akut större utgift där man kanske inte kommer åt pengar samma dag.
 
Jag har ett bankkort som jag inte har använt på flera år och ett kreditkort från min bank. Skulle säkert kunna hitta ett med bättre bonus och lägre avgift, men jag orkar inte leta :P Dessutom är det smidigt att ha saker och ting samlat på samma ställe. Jag handlar allt på kreditkortet och betalar fakturan varje månad, så det blir aldrig någon ränta heller. Det har hänt vid något tillfälle (typ när bilservicen kostade 15000...) att jag inte har betalat riktigt hela utan sparat en liten del till nästa månad, men det är väldigt sällsynt. Kreditkortet passar oerhört bra in i mitt ekonomiska system och jag har aldrig upplevt att jag handlar för pengar jag inte faktiskt också har. Däremot behöver jag aldrig tänka på var i månaden jag befinner mig, för det ska ju mycket till för att det ska "ta slut".
 
Jag har både och. Mitt vanliga bankkort är utan kredit och det är det som jag i första hand alltid använder. Sedan har jag volvo-kort med kredit, men använder nästan aldrig krediten utan om jag använder kortet betalar jag hela summan kommande månad. Använder det främst vid service, däckbyte och biltvätt. Men har det också som reserv om t ex hunden skulle åka på akut behandling och jag behöver ligga ute med pengar inför reglering med försäkringen.

Tycker det är bra att ha två kort om det ena skulle sluta fungera av någon anledning. Eller om jag glömmer att jag lagt mitt vanliga kort i mobilskalet och bara tog med plånboken till affären, då är det bra att det andra kortet är med. Jag har valt att ha ett Visa och ett Mastercard, men det är ju sällan bara det ena funkar så det kanske är lite onödigt.
 
Jag har hyrt bil flera gånger, det funkar utmärkt med betalkort, i och för sig betalar jag grundkostnaden när jag hämtar bilen, Ingen har frågat efter kreditkort, bara efter betalning.
Vilken biluthytning använder du? Jag har alltid varit tvungen att visa kreditkort då jag hämtat bilen, oberoende om den varit betald på förhand eller inte.
En gång hade jag ett prepaid kreditkort, som banken försäkrat att skulle fungera precis som ett kreditkort hos alla säljare, men blev stående på flygplatsen utan bil då biluthyrningen vägrade acceptera det eller vanligt bankkort.
 
Vilken biluthytning använder du? Jag har alltid varit tvungen att visa kreditkort då jag hämtat bilen, oberoende om den varit betald på förhand eller inte.
En gång hade jag ett prepaid kreditkort, som banken försäkrat att skulle fungera precis som ett kreditkort hos alla säljare, men blev stående på flygplatsen utan bil då biluthyrningen vägrade acceptera det eller vanligt bankkort.
Circle K.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 126
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 261
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 719
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp