Hur vet en hur mycket en orkar?

Jag ingår kanske inte riktigt i kategorin ”ni vanliga” för tillfället då jag har extremt begränsad ork, men det där som @Red_Chili gör, med att växla mentalt och fysiskt tycker jag också är superbra! Dessutom går det att nörda in ännu mer i olika sorters ansträngning. För mig är det väldigt bra att sprida ut sensorisk ansträngning och även social. Utöver det så har jag kollat på min dag för att fatta vad som är högintensiva aktiviteter (oavsett om det är duscha eller springa maraton) och ser till att inte lägga flera sådana på raken, samt när jag måste/vill göra högintensiva grejer så lägger jag in vila före och efter. Jag tänker mig att det kommer ge livskvalitet också när jag har lite högre kapacitet. Att undersöka mina egna motiv till att göra saker har också gjort skillnad för livskvaliteten, om motiven är att ”åtminstone ha gjort något bra” eller i de banorna så struntar jag i det och sitter med obekvämheten att inte vara produktiv. Att utforska sätt att vila (som en inte blir knäpp av) är också en revolutionär handling. Personlig avkolonisering. Mycket frihetsskapande.
 
Jag ingår kanske inte riktigt i kategorin ”ni vanliga” för tillfället då jag har extremt begränsad ork, men det där som @Red_Chili gör, med att växla mentalt och fysiskt tycker jag också är superbra! Dessutom går det att nörda in ännu mer i olika sorters ansträngning. För mig är det väldigt bra att sprida ut sensorisk ansträngning och även social. Utöver det så har jag kollat på min dag för att fatta vad som är högintensiva aktiviteter (oavsett om det är duscha eller springa maraton) och ser till att inte lägga flera sådana på raken, samt när jag måste/vill göra högintensiva grejer så lägger jag in vila före och efter. Jag tänker mig att det kommer ge livskvalitet också när jag har lite högre kapacitet. Att undersöka mina egna motiv till att göra saker har också gjort skillnad för livskvaliteten, om motiven är att ”åtminstone ha gjort något bra” eller i de banorna så struntar jag i det och sitter med obekvämheten att inte vara produktiv. Att utforska sätt att vila (som en inte blir knäpp av) är också en revolutionär handling. Personlig avkolonisering. Mycket frihetsskapande.
Så många bra perspektiv! Personlig avkolonisering tar jag med mig :heart
 
Jag gör olika. Ibland håller jag på så länge det är kul. Men däremellan så kör jag på tills det gör för ont. Då dricker jag vatten, byter strumpor och fortsätter tills det inte går längre.

Det beror väl på hur kul jag har eller hur viktigt det är att komma i mål. Vissa saker måste bli klara (t ex trädgård) för att jag ska kunna göra annat. Och om jag nu har fyra dagar vilka ska fördelas mellan tråkiga saker (trädgård) och roliga saker (segling) så är det bättre att komprimera det tråkiga till så kort tid som möjligt. Alltså kör man på tills det blir klart och så kan jag koppla av på båten efteråt.
 
Mitt normaltillstånd och det jag trivs med är också att mala på, vara aktiv och gå mellan olika projekt på semestrarna och annan ledig tid. Oavsett om det gäller gården, trädgården, träning eller annat. Det blir på något sätt en "vila" för mig bara att byta inriktning då och då, för två år sedan tränade jag mer och gick bortåt två mil om dagen.

Förra året la jag mest tid och kraft på trädgårds- och odlingsexpandering, skulle gissa att jag snittade på bortåt sex sju timmar om dagen bara på det under huvuddelen av den semestern och håller ofta på långt ut på kvällarna. Men med diverse pauser också under tiden förstås. Men mig skulle det nog inte alls passa med tider eller scheman, personligen trivs jag mer med att gå på känsla och det har funkat för mig så här långt.

I år lutar det åt lite mindre trädgårdsjobb och kanske mer måla och fixa i uthusen. Men troligen mer träning också igen.

Jag gör ibland punktlistor (som kan bli hur långa som helst) med lämpliga och behövliga projekt - men sedan bryr jag mig inte så mycket om att följa dem, det är mest som en överblick och avstämning, kul att bocka av något men stressar mig inte nämnvärt även om det är massor av punkter kvar som inte är åtgärdade när semestern är slut. Då får det hända nästa semester, eller nästa igen. Eller en helg någon gång.

Men jag är nog också bra på att känna av när det är overload eller riskerar att bli, en sommar för några år sedan var mitt enda projekt att lägga ett jättepussel och lyssna på radio. För det var vad jag behövde just då efter en tid med alldeles för mycket jobbstress.

Klart att jag ville att trädgården skulle vara fin då också, och att det fanns massor av saker jag "borde" fixa med gården även den sommaren, och lite mer träning skadar ju sällan. Men jag kan hantera det och lägga det hyggligt åt sidan när jag vet att det är en övergående period där hjärnan och/eller kroppen drar i nödbromsen. Drivet efter att fortsätta projekten har hittills alltid kommit tillbaka och när det känns inspirerande igen och inte bara som ett ok, så blir det automatiskt en återgång till det mer aktiva normalläget.
 
Den första veckan under semestern tar jag alltid det väldigt lugnt och kanske läser böcker, ser film/serier och tar promenader med vänner. Veckorna efter planerar jag in eventuella besök, resor och liknande, utflykter och liknande. Inser att jag inte orkar med lika mycket socialt umgänge som andra (utifrån referenser med vänner) så några dagar i veckan planerar jag enbart saker för mig.

Jag är lite som du att jag kan köra på 100 % och inte känna av att jag är trött förrän t.ex helgen kommer. Då kan jag ligga helt död en hel helg. Nu har jag börjat planera för att ha minst en dag i veckan för mig själv, gärna att jag då inte gör någonting alls.
 
Senast ändrad:
Nej, jag förstod att tipsen var riktade till min ADHD, men jag vill inte ha tips alls, jag vill veta hur andra (oavsett hur de är funtade) gör så att jag kan hitta strategier själv. Vårdens/terapeuters idéer utgår för det mesta från fel perspektiv imo. Så jag är tacksam för att du ville hjälpa men det var inte det jag är ute efter :)
Okej. Jag gör så som jag beskrev 🤷‍♀️
 
Jag tror det här är jätteviktigt, att man inte bara kör och kör tills man går in i väggen. Ibland har man nog studsat in i den där väggen utan att riktigt fatta det. Jag har nog t.ex. gjort det - det känns bl.a. på att jag är väldigt lätt-triggad; minsta "krav" utifrån, även såna som egentligen inte är så märkvärdiga, kan få mig att känna ångest och press och stress och att "jagorkarinte!!". Så kände jag aldrig tidigare. Men nu behövs det pyttelite för att jag ska få stresspåslag. Nu har jag skalat bort en massa från mitt jobb och försöker koncentrera mig på det jag verkligen vill göra, men jag är rädd att det är lite för sent. Jag får nog leva med den överkänsligheten för gott.....

Så - bra, @Nahar att du uppmärksammat detta och försöker ge dig själv andrum och vila. :heart
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
Jag har ju ADD och orkar sällan speciellt speciellt mycket. Får mer eller mindre hela tiden köra på reserven och är alltid trött och speciellt när jag har gjort något som jag inte brukar. Det tar både kroppsligt och mentalt. Sen kan jag nån enstaka gång få en energikick och då bränner jag ut mej ganska fort. Jag känner inte av hur mycket jag klarar, kör bara tills jag inte orkar. Har aldrig lyckats lära mej att det vara lagom. Antingen eller.
 
Jag försöker att inte planera in mer än en "måste"-sak och "övrigt" - sak per dag. Har också en tendens att bara köra på och har blivit utbränd på jobbet på grund av det.

"Måsten" för mig är t.ex rensa klädkammaren, träffa en vän, rida ett planerat pass på ridbanan. Grejer som tar tid, kräver en tid att passa eller planering.

"övrigt" för mig är t.ex handla mat, laga mat, städa, kolla till hästen på betet. Sånt som jag kan göra på vägen till eller från en "måste"-sak, som inte tar tid eller kräver planering. Lagar jag mat så kan jag scrolla på telefonen och lyssna på musik samtidigt 😁 (lagar sällan komplicerad mat 🙄)

Saker blir gjorda, jag hinner umgås med vänner, det kan dyka upp "akuta" grejer osv utan att det blir stressigt. Funkar bra för mig 😊
 
Jag gör i huvudet. Har byggt min dröm i 25 år nu. Hus, gård, företag och så vidare, mycket detaljerat. Det får mig att slappna av. I den drömmen finns inga ekonomiska hinder (min dröm kräver 250 miljoner ungefär) men det ska vara praktiskt och fungerande. Till viss del kan en sen realisera drömmarna. Detaljer som badrumsinredning, tvätthantering, redskapsförvaring - där har jag använt mig av drömstundernas kunskapsinhämtning. Det gör ju att det blir rationellt när jag väl sätter igång.
 
Jag gör i huvudet. Har byggt min dröm i 25 år nu. Hus, gård, företag och så vidare, mycket detaljerat. Det får mig att slappna av. I den drömmen finns inga ekonomiska hinder (min dröm kräver 250 miljoner ungefär) men det ska vara praktiskt och fungerande. Till viss del kan en sen realisera drömmarna. Detaljer som badrumsinredning, tvätthantering, redskapsförvaring - där har jag använt mig av drömstundernas kunskapsinhämtning. Det gör ju att det blir rationellt när jag väl sätter igång.
Ops attrationslagenvarning på detta inlägg... :o
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
Jag blir tröttare av många olika projekt och saker att komma ihåg än av ett par bara.

Jag är rädd att jag inte kör slut på mig själv på det viset utan dröser ned i soffan med en bok innan. Däremot kan jag råka planera in för mycket per dag åka dit och dit och dit och dit det gör mig jättetrött :D

Om jag hade problemet att jag for iväg i projekt skulle jag nog snarare boka ett par timmar med en bok per dag än tvärtom.
 
Nej, jag förstod att tipsen var riktade till min ADHD, men jag vill inte ha tips alls, jag vill veta hur andra (oavsett hur de är funtade) gör så att jag kan hitta strategier själv. Vårdens/terapeuters idéer utgår för det mesta från fel perspektiv imo. Så jag är tacksam för att du ville hjälpa men det var inte det jag är ute efter :)
Ok, jag har helt enkelt inte problemet, jag gör inte för mycket utan trivs utmärkt med att puttra runt på halvfart och läsa mesta tiden.

En bra dag för mig på semester är gå upp, jogga lite, äta frukost, hasa ned till stranden, bada, hasa upp igen.
 
Ops attrationslagenvarning på detta inlägg... :o
Den funkar! Ibland alla fall. Inte så magiskt som man tänker, men att man omedvetet dras till sånt som leder till Drömmens förverkligande; praktiska frågor, observationer, osv osv. Det hände mig när jag vare yngre och ville få låna ett hus i (det då svindyra ochb eftertraktade) Tärnaby. Inom några veckor hade jag 2 (!) stugor att låna, gratis!!

Jag drömmer om ett liten hus på Mallorca, en finca på vänstkusten med mandelträd och utsikt över bergen.
 
För att jag har en massa saker jag vill göra som egentligen är viktigare för mig, eller lika viktiga som, mitt arbete. Saker som gör livet värt att leva. Hade jag fått bestämma själv hade jag lagt mycket mer tid på annat än mitt arbete, även om jag tycker om mitt jobb också.
Jag är också sån. Egentligen har jag inte tid att jobba, men måste ju för att få in pengar. När jag inte jobbar försöker jag orka så mycket som möjligt. Kanske inte så vettigt, men livet måste ju bestå av annat än bara äta, sova, jobba. Men ibland orkar jag bara ingenting och blir då stressad av allt jag behöver få gjort.
 
Det här var ju supersmart! Jag känner konstant att jag underpresterat om jag inte slutkört mig, mitt mått på vad som är normal prestation är nog lite skevt. Jag glömmer alla småsaker jag gjort som inte hör till det där stora projektet. Och växla mellan mentalt och fysiskt var också smart! :)
Det där med skevt perspektiv på vad som är "normal prestation" känner jag igen :rofl: För mig är det också viktigt att göra dagens viktigaste grej på morgonen. I mitt fall blir det långpromenad med hundarna. Börjar jag dagen med det så kan jag känna att jag gjort något, har själv fått röra mig i miljö där jag trivs osv. Då går det lättare att fokusera på annat sedan, och som sagt var påminna sig själv om vad som gjorts.

För mig är det betydligt lättare att ha fullt upp under förmiddagen och eftermiddagen och sedan koppla av på kvällen, än att tex vila på morgonen för att eftermiddag/kväll är uppbokad. Vänner tycker ofta jag är jobbig som vill ses så tidigt varje gång, och jag försöker anpassa mig, men då behöver jag göra annat under förmiddagen och kör lättare slut på mig själv.
 
Jag är dålig på vila och avkoppling. Men vill jag vila upp mig, och har tid, så åker jag gärna iväg någonstans. Väljer ett ställe i naturen där det inte finns något att göra. Laddar in några böcker på läsplattan. Eller (helt icke-pk och omodernt) så drar man iväg och okynneskör med bilen några dagar, mer eller mindre utan plan. Att se reflexstolparna längst en landsväg swisha förbi i skymningen medan man spelar bra musik i högtalarna är underbart avkopplande. Hemma blir det lätt stressande för mig att vara sysslolös.

Ska det planeras grejer under semester och liknande försöker jag hålla mig till en sak om dagen. Dels blir det inte så mycket, dels är det skönt att det är just en sak så att man slipper byta miljö och mindset för det kostar energi.
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)

Jag vet att jag är för trött när jag inte ’kommer igång’ trots att jag redan börjat. Då är det dags att vila lite extra.

Försöker att ha en kväll/halvdag i veckan som vi inte gör något som inte är ett måste, vi bor på en äldre gård och projekten tar bokstavligt talat aldrig slut så vi hade kunnat jobba varje ledig timme. Annars så underhåller vi barn eller jobbar med något projekt/underhåll ledig tid förutom en timme innan läggdags 🥱
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 018
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 645
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 526
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 809
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp