Hur vet en hur mycket en orkar?

När jag läser tråden blir jag nyfiken på vad alla menar med vila? Vad är det? Är det att inte pyssla med avancerade projekt? Eller är det att göra typ inget alls? Om det är att inte göra något alls händer det typ aldrig, med små barn, tusen projekt, två bostäder sitter jag typ aldrig mer och inte gör något (mer än mellan 22-23 typ.. ). Känner ibland att det vore skönt med ett lägre tempo generellt, men känner inget direkt behov av att ”vila”. Men om vila är att pyssla med småprojekt, rodda barn och aktiviteter, städa osv så vilar jag massor :)

Vila är och betyder vila och ska inte blandas ihop med något annat, tycker jag. Att göra något i rörelse som man personligen anser avkopplande eller avstressande, är inte att vila 😊

" En kropps bibehållande af sitt läge; frånvaro eller upphörande af rörelse eller arbete. Betydelse: I allmänhet: bibehålla samma läge, ej vara i rörelse; äfven gifva kroppen eller själen ro efter arbete."

Källa https://www.synonymer.se/sv-syn/vila
 
Vila är och betyder vila och ska inte blandas ihop med något annat, tycker jag. Att göra något i rörelse som man personligen anser avkopplande eller avstressande, är inte att vila 😊

" En kropps bibehållande af sitt läge; frånvaro eller upphörande af rörelse eller arbete. Betydelse: I allmänhet: bibehålla samma läge, ej vara i rörelse; äfven gifva kroppen eller själen ro efter arbete."

Källa https://www.synonymer.se/sv-syn/vila
Haha, då är svaret att jag typ aldrig vilar, ser inte heller hur jag skulle kunna ha utrymme för det :)
 
När jag läser tråden blir jag nyfiken på vad alla menar med vila? Vad är det? Är det att inte pyssla med avancerade projekt? Eller är det att göra typ inget alls? Om det är att inte göra något alls händer det typ aldrig, med små barn, tusen projekt, två bostäder sitter jag typ aldrig mer och inte gör något (mer än mellan 22-23 typ.. ). Känner ibland att det vore skönt med ett lägre tempo generellt, men känner inget direkt behov av att ”vila”. Men om vila är att pyssla med småprojekt, rodda barn och aktiviteter, städa osv så vilar jag massor :)
För mig handlar det om sinnesstämning tror jag. Om jag känner press att göra något, om jag blir spänd och tankarna ligger fem steg före hela tiden, då är inget vilsamt. Är tankarna med i nuet, jag gör saker i min egen takt, och det är saker jag tycker om, då är det mesta vilsamt. Men ibland behöver jag helt stilla också; dricka te på verandan och lyssna på skogen, läsa en bok utan att tänka, låta katten gosa ner sig på min mage så jag inte kan annat än att klappa henne ett tag.
 
Visa bifogad fil 93032

Jag såg det här för ett tag sen och tyckte att det var såå bra!! Jag tycker att det passar in i den här tråden.
Ja, verkligen. På samma ämne tycker att det är jättebra att ljudböcker finns, för det finns många olika typer av människor. Vissa fördrar att läsa på papper, andra att läsa på läsplatta och ytterligare andra lyssnar helst på en bok. Men det är lite läskigt när folk frågar om ens bok finns som ljudbok också, eftersom de inte hinner läsa pappersböcker. Om man inte kan göra något annat SAMTIDIGT så finns det alltså inte utrymme för att koppla av med en bok.
 
När jag läser tråden blir jag nyfiken på vad alla menar med vila? Vad är det? Är det att inte pyssla med avancerade projekt? Eller är det att göra typ inget alls? Om det är att inte göra något alls händer det typ aldrig, med små barn, tusen projekt, två bostäder sitter jag typ aldrig mer och inte gör något (mer än mellan 22-23 typ.. ). Känner ibland att det vore skönt med ett lägre tempo generellt, men känner inget direkt behov av att ”vila”. Men om vila är att pyssla med småprojekt, rodda barn och aktiviteter, städa osv så vilar jag massor :)
Gå en lugn promenad. Ligga på soffan och lyssna på mindfulness/meditation. Ligga på soffan med en bra bok. Slö-surfa. Pyssla med släktträden. Titta på TV. Baka. Några exempel på vad vila är för mig... :)
 
När jag läser tråden blir jag nyfiken på vad alla menar med vila? Vad är det? Är det att inte pyssla med avancerade projekt? Eller är det att göra typ inget alls? Om det är att inte göra något alls händer det typ aldrig, med små barn, tusen projekt, två bostäder sitter jag typ aldrig mer och inte gör något (mer än mellan 22-23 typ.. ). Känner ibland att det vore skönt med ett lägre tempo generellt, men känner inget direkt behov av att ”vila”. Men om vila är att pyssla med småprojekt, rodda barn och aktiviteter, städa osv så vilar jag massor :)

Så stressigt det låter!

Vila för mig är att läsa, titta på tv, rita, slösurfa osv.
 
Haha, då är svaret att jag typ aldrig vilar, ser inte heller hur jag skulle kunna ha utrymme för det :)

Hur? Man skapar sig ett liv som har utrymme till det. I mitt fall: hyresrätt så jag slipper lägga energi på att sköta ett hus, liten trädgård som går snabbt att fixa, "bara" ett barn, äger inga djur. Det är liksom helt frivilligt hur mycket man fyller sin fritid med.
 
Hur? Man skapar sig ett liv som har utrymme till det. I mitt fall: hyresrätt så jag slipper lägga energi på att sköta ett hus, liten trädgård som går snabbt att fixa, "bara" ett barn, äger inga djur. Det är liksom helt frivilligt hur mycket man fyller sin fritid med.
Så klart, det fattar jag också! Det var kanske mer en retorisk fråga. Tror jag skaffat ett barn för mycket, men de blir snart stora, då har jag säkert mer tid! :) Jag lider inte heller direkt av utebliven vila, men ett lite lugnare tempo hade varit skönt ibland. Men på det stora hela gillar jag när det händer grejer!
 
Detta var ett smart tankesätt! Jag känner mig ofta stressad över att tiden inte räcker till (att livet inte räcker till för allt jag vill göra, det vill säga), men vitsen måste ju ändå vara att jag orkar leva så länge jag är vid liv. Känner mig som Hook från Peter Pan, rädd för klockor... och då är ju något fel.

Tanken dök faktiskt upp hos mig just utifrån en rädsla för tickande klockor (bildligt talat, även om väckarklockan kan skrämmas ordentligt vissa morgnar). För min del fungerar det både bromsande i planering framåt och som hjälp att acceptera mindre "produktiva" dagar.
 
Jag hade också behövt det. Men noll idé om hur man börjar? Än så länge upplever jag det som väldigt (!) varierande i hur mycket energi samma sak tar beroende på hur "i fas" jag känner mig på så många plan. Samma sak kan i princip gå ifrån att ge mig energi till att få mig att börja gråta bara av tanken att behöva planera in det.

Det blir ju aldrig exakt, just för att energikostnaden för en viss aktivitet har en elak vana att öka i samma takt som energiförrådet sinar. Men jag upplever att jag ändå kan ringa in vissa aktiviteter som generellt dyrare än andra. Bara det är ett kliv framåt: medvetenheten. Sen är väl tricket, i en optimal värld, att försöka ta höjd för variation och bygga in någon form av flexibilitet i vardage . Men dit är det nog väldigt långt för de allra flesta.
 
Jag är tvärtom och vill ha det viktigaste på pränt. Annars får jag svårt att sortera och prioritera. Och så blir jag stressad över om jag glömt något.
Jo, vi är alla olika. Jag tror det hänger ihop med att bli stressad över att ha glömt nåt, medan jag förtröstar i att om det verkligen hade varit prioriterat och viktigt så hade jag inte glömt att göra något med det.
 
Hade samtal med min terapeut idag, där vi pratade om återhämtning och utmaning, där det togs upp att vi behöver blanda återhämtning och utmaning. Kanske bättre att använda ordet återhämtning snarare än vila, just eftersom vi alla är olika, och har olika preferenser kring vad som krävs.
Mitt problem just nu är att jag (antagligen) inte får så mycket återhämtning som jag faktiskt behöver, och att jag behöver se till att avgränsa mina utmaningar tydligare (tänkte först skriva måste, men måsten kan orsaka stress, och ... ).

Men det jag tänker är att jobba sig slut en dag (eller kanske några dagar) är okej, så länge man får tid till återhämtning, vad det nu vara månde. Men jobbar man sig slut varje dag, hela tiden, blir det inte bra i slutändan.
 
Jag är latmask av födsel och ohejdad vana, och har lite svårt med startmotorn. Har jag inte aktivt bestämt mig för att göra en viss sak vid en viss tidpunkt fastnar jag lätt i att läsa en bok eller scrolla på mobilen istället, och så försvann den dagen, typ. Alltså försöker jag planera in sådant jag vill eller behöver göra, för den oplanerade tiden blir återhämtning alldeles av sig självt. Jag gillar att ha lagom mycket inplanerat, för att sova i hängmattan är som mest njutbart om man tröttnat ut sig lite lagom innan.
 
Nu går jag typ på semester kl 12 imorgon
Första veckan kollar jag film, äter frukost i lugn och ro, dricker kaffe och lagar mat typ.
Sen ska jag jobba lite extra på ett ställe men det blir när jag känner att jag orkar.
Jag jobbar gärna väldigt mycket när jag jobbar så min vila är att röra på mig för värken blir värre annars, men inte mer än att jag känner mig nöjd.
 
Var bara tvungen att skriva att jag älskar tråden, trots att jag bara läst 3 inlägg. Precis en tråd jag behöver. Jag vet inte heller hur man tar det lugnt. Denna sommar skulle jag äntligen se fram emot en riktigt lång skön ledighet efter en rätt så tung vinter. Vad gör jag? Inleder avelsprojekt med eviga turer till seminstationen, söker nytt jobb och börjar på att rodda ihop en flytt till annan landsända.... :angel:
 
Jag sätter upp en tidsplan för projekt. Inte som i ”projekt A ska vara klart då” utan hur många timmar per jag ska lägga ner på projektet. Märker jag att jag blir trött får jag ändra på planen. Försöker lägga ribban lågt, men det går dåligt. Sjukskriven nu. 😝
 
När jag läser tråden blir jag nyfiken på vad alla menar med vila? Vad är det? Är det att inte pyssla med avancerade projekt? Eller är det att göra typ inget alls? Om det är att inte göra något alls händer det typ aldrig, med små barn, tusen projekt, två bostäder sitter jag typ aldrig mer och inte gör något (mer än mellan 22-23 typ.. ). Känner ibland att det vore skönt med ett lägre tempo generellt, men känner inget direkt behov av att ”vila”. Men om vila är att pyssla med småprojekt, rodda barn och aktiviteter, städa osv så vilar jag massor :)
För mig är vila något som ger energi utan att märkbart ta energi varken fysiskt eller mentalt. Återhämtning helt enkelt. Tex nu ser jag det som att jag vilar. Jag halvligger i sängen. Det är tyst och mörkt. Jag anstränger mig ingenting utöver händerna och fingrarna som rör sig så att jag kan skriva på datorns tangentbord. Jag känner hur kroppen varvar ner efter kvällens hundpromenad och hur allt blir lugnt överallt.

Går jag runt och plockar med saker, då är det inte vila. Då är det någon form av aktivitet, även om det då är en lugnare aktivitet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 899
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 525
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp