Hur vet en hur mycket en orkar?

Vi har också gård och små barn och vila för mig är att aktivera barnen lite lagomt tillsammans och inte ägna oss åt något projekt. Minimala vardagsmåsten som att plocka undan lite, laga mat, torka av borden, mata djuren, promenera med hunden i skogen och liknande räknar jag till vila medan veckans storstädning inte ingår i vila 😅

När jag läser tråden blir jag nyfiken på vad alla menar med vila? Vad är det? Är det att inte pyssla med avancerade projekt? Eller är det att göra typ inget alls? Om det är att inte göra något alls händer det typ aldrig, med små barn, tusen projekt, två bostäder sitter jag typ aldrig mer och inte gör något (mer än mellan 22-23 typ.. ). Känner ibland att det vore skönt med ett lägre tempo generellt, men känner inget direkt behov av att ”vila”. Men om vila är att pyssla med småprojekt, rodda barn och aktiviteter, städa osv så vilar jag massor :)
 
Jag är latmask av födsel och ohejdad vana, och har lite svårt med startmotorn. Har jag inte aktivt bestämt mig för att göra en viss sak vid en viss tidpunkt fastnar jag lätt i att läsa en bok eller scrolla på mobilen istället, och så försvann den dagen, typ. Alltså försöker jag planera in sådant jag vill eller behöver göra, för den oplanerade tiden blir återhämtning alldeles av sig självt. Jag gillar att ha lagom mycket inplanerat, för att sova i hängmattan är som mest njutbart om man tröttnat ut sig lite lagom innan.

Jag spinner vidare på detta då jag fungerar likadant med en mycket oberäknelig startmotor (ADD-diagnos). Jag upplever, lite som du är inne på, att det finns olika typer av "lugn tid" (försöker hitta ett värdeneutralt uttryck). Dels finns det positiv vila/återhämtning, men jag har också en mycket påtaglig erfarenhet av negativ sysslolöshet. Trots förvillande likheter så är den negativa sysslolösheten paradoxalt energikrävande.

Aktivitet kräver återhämtning. Men återhämtning kräver också aktivitet.
Det är fasiken inte enkelt!
 
Jag spinner vidare på detta då jag fungerar likadant med en mycket oberäknelig startmotor (ADD-diagnos). Jag upplever, lite som du är inne på, att det finns olika typer av "lugn tid" (försöker hitta ett värdeneutralt uttryck). Dels finns det positiv vila/återhämtning, men jag har också en mycket påtaglig erfarenhet av negativ sysslolöshet. Trots förvillande likheter så är den negativa sysslolösheten paradoxalt energikrävande.

Aktivitet kräver återhämtning. Men återhämtning kräver också aktivitet.
Det är fasiken inte enkelt!

Det är så sant! Man måste hitta sin balans. Där är det ju olika för olika människor och var och en av oss måste hitta sin balans mellan aktivitet och återhämtning.

Det är också skillnad på vilken återhämtning man behöver. En person med ett väldigt fysiskt arbete kan behöva mer fysisk återhämtning än den stressade småbarnsföräldern där återhämtningen kan behöva vara mer mental.

Det finns ju många olika sätt att återhämta sig beroende på vad man behöver: titta på tv, läs en bok, måla, gå en lugn promenad ensam i naturen, pyssla i trädgården utan att bli avbruten, få laga mat utan störningsmoment, stänga ner helt och bara ligga på soffan och slappa osv.
 
Jag har läst om att återhämtningen består av två delar som båda är nödvändiga. Passiv vila och aktiv rekreation. Man behöver alltid en viss mängd av den passiva vilan, men den ensam ger inte kvalitativ återhämtning.
Det som ger en den viktiga delen med att återuppbygga sin kapacitet, efter att den rena tröttheten har vilats bort, är att göra saker som fungerar som rekreation.

Vad som ingår i den aktiva rekreationen kan vara helt olika för olika människor. Några laddar sina batterier medan de stickar eller läser, andra medan de klipper gräset eller under socialt umgänge. Kärnan är att det innehåller en mental och fysisk stimulans.
Förutsättningarna när man gör något spelar också stor roll, och många aktiviteter kan vara antingen rekreation eller belastning, beroende på när och hur de utförs.

Man ska inte stirra sig blind på en uppdelning mellan vila och aktivitet. Så länge man får en grundläggande mängd vila är det viktigare med balansen och innehållet i den aktivitet som utförs.
Målet är inte att göra ingenting, utan att göra mer bra saker på ett bra sätt, att få den balanserade, positiva aktiviteten att ta tillräckligt mycket plats. Både passivitet och belastning blir dåligt om det blir för mycket av det.
 
Jag försöker ha ledigheter så oplanerade som möjligt, ha vila och återhämtning som defaultläge (vilket för mig betyder skogspromenader och rida/vara i stallet) och låta resterande projekt vara lustdrivna. Jag blir mest utmattad av sociala sammanhang så jag behöver mest återhämtning efter kurser, fester, bröllop osv. så jag ser till att ha flera oplanerade dagar efter sådana grejer. I övrigt är jag en ganska lugn person och jag stressar inte upp mig över att bara låta tiden gå heller, den typen av vila behövs nog också. :)
 
Jag vet allt det där och har fått det från terapeuter etc (därav att jag avböjde rekommendationer om vårdkontakt). Jag är mer intresserad av att höra hur andra gör, hur det känns att vara ledig för folk som inte hyperfokuserar.

Och schema och sånt som du beskriver fungerar inte för mig heller. Jag är väldigt anti att försöka ruta in mitt liv efter strategier som neurotypiska personer hittat på för att jag ska bli mer som dem. Jag hittar för det mesta mycket bättre lösningar själv, även om samhället inte är anpassat för det alltid :) Men det är off topic. Jag vill bara höra hur andra gör saker och hur ni tänker kring er egen ledighet :)
Jag har en tendens att planera tusen saker jag vill ha gjort under semestern, och brukar bli rätt missnöjd när jag inte hinner eller orkar. Jag är ofta rätt stressad under arbetsåret så det händer ganska ofta att jag kraschar när jag väl är ledig.

hur som helst. Förra sommaren tvingade jag mig själv att bara ha ett projekt att göra. jag tvingade mig själv att inte göra hela projektet på en dag utan jag skulle vara nöjd när jag gjort det som jag planerat under dagen (lite som @Ramona gör). I övrigt stängde jag av/ lade bort mobil och sociala medier. Satte mig med en bok på altanen och läste. Jag har nog aldrig känt mig så utvilad efter semestern som efter förra sommaren. I år ska jag ha samma strategi, helt klart. Men det är ju så att man får verkligen ta sig själv i örat så man stoppar sig själv från att fara iväg i planeringen.

Man ska ju vara utvilad efter semestern, inte tvärt om.
 
Läste nånstans en gång för länge sen:
”Det är mycket man inte behöver göra”

Man kan ju byta ut behöver till måste:
”Det är mycket man inte måste göra”

Jag gör bara det jag måste. Kan inte heller gå efter listor och scheman, blir väldigt stressad av sånt. Brukar skriva upp vad jag har gjort efteråt. Så i stället för en lista med saker jag inte gjort (=stress) har jag en lista med vad jag har gjort (=känner mig nöjd med mig själv).
Igår gjorde jag en sak jag inte måste, jag var till biblioteket. Det var påfrestande.
 
Senast ändrad:
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
Det har tagit år av aktiv träning, framförallt mentalt, efter att jag två gånger landat i utmattning.

Numer försöker jag både lyssna till vad kropp och hjärna signalerar och även ta hänsyn till det, även om jag planerat in något annat. Bättre att ändra planen litegrann i förebyggande syfte än att behöva stryka massor pga utmattning.

När jag har en uppgift så är jag nöjd med att jag gjort något, i stället för missnöjd med att jag inte gjort allt (mocka hage, städa, klippa gräs). Har krävt att aktivt tänka tanken, många gånger och är lätt att halka in i gamla tankemönster, men går lättare och lättare med träning.

Jag gör gärna listor för att samla ihop vad jag tänker att jag vill/behöver göra, men jag använder dem inte för att checka av att det är gjort. I stället är de en hjälp att komma ihåg mina kreativa idéer och en påminnelse om vad jag vill och behöver för att må bra. Ibland får de också vara en påminnelse om att ta mig tid att göra saker som inte är så kul, men nödvändiga för att vardagen ska flyta på.

Jag låter mig bli uppslukad av projekt och saker att göra, jag gör ju dem för att jag vill. Men är det fysiska saker (renoverar...) så ser jag till att ha annat inbokat som bryter efter ett par dagar. Med pauser för att äta, sova och ta hand om djuren 🙂 Är det mentalt (går en utbildning utanför jobbet) så får den 2-timmars pass innan jag bryter för t ex hundpromenad. Sen kan den få ett nytt 2-timmars pass om det behövs och jag har energi till det.

Inser när jag tänker på det att jag ofta delar upp (lediga) dagar i för- och eftermiddag och försöker växla aktivitet och vila/återhämtning så jag ger mig tillfälle att lyssna in vad kropp och hjärna säger för stunden.
 
Vi har också gård och små barn och vila för mig är att aktivera barnen lite lagomt tillsammans och inte ägna oss åt något projekt. Minimala vardagsmåsten som att plocka undan lite, laga mat, torka av borden, mata djuren, promenera med hunden i skogen och liknande räknar jag till vila medan veckans storstädning inte ingår i vila 😅
För mig lät det där som ett jättejobb. Blev trött bara av att läsa det.
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
Om jag kan är det bästa för mig att åka iväg första veckan på semestern, förr åkte jag på kurs på folkhögskola en vecka, nu ska jag nog försöka åka till min familj i sthlms skärgård. Jag behöver liksom bryta vardagen och komma in i semestermode, semestermode går ut på att jag inte vaknar upp med en känsla av en lista på måsten utan att jag liksom kan fråga mig själv vad VILL jag göra idag, vad KÄNNER jag för att göra. Det är mitt mål att hamna där. Det är verkligen inte alltid jag lyckas med att hamna i den stämningen, men jag hade ett litet fritidshus för några år sedan innan jag blev med sambo + bonusbarn. Då flyttade jag och katten dit på semestern och där kunde jag liksom inte göra så mycket. Så jag vaknade när jag vaknade av att solen lyste på mig, sen fick liksom allt ta den tid det tog och jag ägnade mig mestadels åt sådant jag liksom ville. Det är mitt mål att hamna i det stämningsläget igen.

På frågan om hur jag känner när jag är trött, det gör jag när jag tagit en paus. Så jag måste lägga in pauser, fika, ta ett glas vatten, sätta sig ned vad man nu känner för (jag brukar fika ;) ). När jag liksom satt mig ned och slappnat av, då känner jag om jag är trött eller ej och kan stämma av hur mycket energi/ork som finns kvar. När jag är inne i det jag gör så känner jag inte av tröttheten förrän den möjligen träffar mig som en slägga i bakhuvudet. Min sambo som har adhd måste helt enkelt ställa en klocka. Men ett tips är ju att dela upp det som arbetsdagen 5 min paus varje timme, efter två timmar 30 minuters paus, efter fyra timmar är det matdags. Du kan ju också bestämma att tex du får lägga max 4 h per dag på projektet resten måste du ägna åt något annat typ meditation eller läsning eller jag vet inte vad du gillar som är lite mer passivt och vilsamt. Min vila är oftast att sticka och lyssna på ljudbok. Sambon löser sudoku.
 
Jag mår bättre av att göra ngt. Just nu har jag svårt för att tex orka lyfta armarna. Kallsvettas och blir andfådd när jag rör mig. Ganska osmidigt till vardags. Men jag hittar vägar runt det. Tar många micro-pauser men driver på mig själv till att göra saker. Att ligga raklång i soffan är inget för mig och absolut inget jag på ngt sätt blir bättre av eller för den delen mår bättre av.
Jag behöver göra ngt kreativt varje dag och jag måste utmana intellektet. Det kan vara genom vilda diskussioner med vänner men lika gärna genom att läsa en bok. Måla orkar jag inte alltid men när jag gör det så passar jag på!
 
Senast ändrad:
Jag mår bättre av att göra ngt. Just nu har jag svårt för att tex orka lyfta armarna. Kallsvettas och blir andfådd när jag rör mig. Ganska osmidigt till vardags. Men jag hittar vägar runt det. Tar många micro-pauser men driver på mig själv till att göra saker. Att ligga raklång i soffan är inget för mig och absolut inget jag på ngt sätt blir bättre av eller för den delen mår bättre av
Jag med! Brukar städa, tvätta och organisera när jag har vilodag. Kan ändå inte ta det lugnt om det finns något stök i hemmet. 😅 Men ska jag vila ordentligt så blir det en promenad, sticka eller kolla på någon bra film.
 
För mig räcker det oftast med att sova gott på natten för att återhämta mig. Vilket händer någon gång i veckan. Övriga dagar behöver jag ligga och vila en liten stund på eftermiddagen för att återhämta mig.
Förutom aktiv vila får jag bäst återhämtning av att umgås med vänner. Att sitta i lugn och ro och samtala med människor jag känner väl ger mig en massa energi.
 
Mycket går att göra i etapper. Du kan tex sitta och diska om du inte orkar/kan stå så länge. Går du ut med hunden kan du stanna och ta pauser. Matlagning går att göra superenkelt men ändå gott.
Jo, men det är ändå jobbigt. Behovet av att ta pauser eller förenkla, tyder inte precis på att aktiviteterna är vila.
 
Jo, men det är ändå jobbigt. Behovet av att ta pauser eller förenkla, tyder inte precis på att aktiviteterna är vila.

Även att leva kan vara jobbigt. Kliva upp på morgonen osv. Men det är nog få som inte orkar det. Isåfall förmodar jag att de är på ngt slags vård-omorgsboende med vård och stöd 24/7.
Bäst är nog att inte fokusera på att allt är jobbigt. Det lär ju inte bli mindre jobbigt för det
 
Även att leva kan vara jobbigt. Kliva upp på morgonen osv. Men det är nog få som inte orkar det. Isåfall förmodar jag att de är på ngt slags vård-omorgsboende med vård och stöd 24/7.
Bäst är nog att inte fokusera på att allt är jobbigt. Det lär ju inte bli mindre jobbigt för det
Du tycks inte riktigt fatta. Vissa tycker ju att vissa aktiviteter är vila. Det tycker inte jag.
 
Du tycks inte riktigt fatta. Vissa tycker ju att vissa aktiviteter är vila. Det tycker inte jag.

Nej jag erkänner att jag inte riktigt fattar. Jag tror att det hade varit enklare att inte se alla basala aktiviteter som jobbiga/tråkiga/onödiga och omöjliga att lösa. Min bekant har haft en massiv stroke. Hon har jobbat flera månader med att kunna lyfta en sked för att äta själv. Såklart jättejobbigt för henne men det är ju bara kämpa på även om det är jobbigt.
Det måste vara svårt att alltid se problem istället för lösningar i minsta grej. Hoppas du får hjälp med det. Finns det ngt du tror att du kan göra själv i detta eller tänker du att ngn utomstående ska hjälpa dig?

Sen håller jag med om att vad som är vila är såklart olika för alla. Vissa vilar genom att ligga i hängmattan, andra löser ett korsord, andra tar kanske en tur i skogen med hästen. Det varierar ju ganska mkt efter förmåga och inställning.
Men de flesta kliver upp, äter, sköter hemmet på basal nivå osv. Generellt klarar man mer än man tror :)
 
För att återgå till TS fråga så har jag tänkt ta det lugnt juli och augusti. Jag kommer bosätta mig i en stuga i skogen, måla när andan faller på och orken finns.
Jag har ett litet kök och kommer laga enkel mat. Lär spendera en del tid i hängmattan. Kolla ngn bra serie kanske och läsa böcker. Orkar jag kommer jag ta kortare cykelturer.
För mig är ovanstående vila.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 878
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 525
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp