Sv: Hur?

Har ni hittat en förskola som ni tror löser era problem? Hur länge har hon gått på den här förskolan? Tänkte bara att det är hårt för en så liten att byta så snart.

Jag tycker faktiskt att det är lite lustigt att ni har åsikter om datorer för att hon är bra på det, det är väl bättre att de får träna på sånt de INTE är bra på :D. Och jag vet att iallafall jag skulle inte gilla att de tog in datorer till pluttisarna för att någon/några skulle få visa sig duktiga - ju längre de inte fastnar framför dator/TV desto bättre. Och de flesta 1,5-åringar är väldigt envisa och aktiva, jag oroade mig för hur förskolan skulle hantera min envisa vilding också, men det har gått jättebra, så fort jag vågade släppa lite kontroll. Hon fick också ha nallen när hon var orolig, men det slutade hon med efter ett tag. Vi hade ändå 4 veckors inskolning.

Nu menar jag inte det här så snorkigt som det låter, men alla föräldrar tycker att just deras lilla är ovanligt snabb/smart/envis/vild/duktig, men så speciella är de inte för förskollelärarna - de har träffat många hundra barn och har sina metoder som funkar på 'nästan alla' och de brukar kunna hantera även de vilda och envisa jättebra.

Sedan om de klär henne fel känns det som att ni bara kunde prata om det - hon var lite fuktig igår när jag hämtade henne, hon var klädd för varmt - för hur skall de kunna veta det om du hämtar henne mitt i tuppluren och de inte själva kände på henne när hon vaknade? Alla fryser olika lätt, det tar väl ett tag för personalen att lära känna just ditt barn. Jag vet att de testade olika mängder kläder på min lilla innan de hittade hennes 'lagompåklädd'.

Datorn ska väl finnas där som ett hjälpmedel, men det verkar mest vara gamla stofiler där enligt gamla läran just på hennes avdelning och då sorterar de oerhört lätt bort datorn. När jag frågade om datortid osv. Då säger de bara att ungarna får låtsas vid en gammal trasig lapptop som de har. *grr*

Senast ändrad:

En liten tanke - "Genom att använda pedagogiska program övar barnet sin finmotorik, färg- o formuppfattning, koncentration samt att lyssna på och förstå instruktioner. Allt eftersom barnets färdigheter ökar höjs svårighetsgraden." Måste man använda en dator för att låta barnen öva upp dessa färdigheter? Jag förstår absolut tänket kring att väcka intresse osv, men måste det göras på en förskola?

Ja och jag känner ok för de äldre barnen, men skall barn under 3 uppmuntras till att sitta vid dator? Känns som det är en förberedelse för skolan mer.

Med de krav du verkar ha skulle jag fundera på att stanna hemma med mitt barn alternativt anställa en privat barnvakt.

Känns inte troligt att någon förskola kommer leva upp till förväntningarna.

Övrigt får du ursäkta mig men jag undrar hur man är funtat som vill att ens barn ska sitta vid dator i den åldern eller överhuvud taget på dagis. Detta trots att jag låter mitt barn leka/spela på datorn ibland hemma, men det blir kanske någon gång i månaden och mitt barn är definitivt äldre.

Vad ser du för nytta med dator användning i den åldern? Jag fattar i alla fall inte och då är jag både utbildad och jobbar inom området sen slutet av 80-talet.

Senast ändrad:

Bytet får i så fall bli till efter sommaren, eftersom det blir ett upphåll för henne i juli när vi åker en månad till hennes morfar.
Officiellt är det fyra veckor som inskolningsperioden är men det är bara tre dagar som föräldern är med.
Jag var oerhört lugn som 1½ år och även mina bröder.
Du har säkert läst det jag skrev tidigare att det är bra för barnen att få andra än just de andra som är hemma att se hur duktiga de är på saker och ting. Precis som barnen gärna vill visa dig när du hämtar det vad den har lärt sig. Vet en dag när hon fick gå några timmar extra och hade inte blivit lagd i vagnen än. Trots att hon var trötter for hon runt som en tetting och skulle visa mig allt vad hon hade tränat på under dagen.

Jag håller med dig där, personligen förstår jag inte varför så pass små barn skulle ha något behov av att sitta vid en dator och träna på dessa färdigheter. Varför görs det inte via andra, mer sociala övningar tillsammans?

Golden_ Heart; Jag förstår hur du tänker, men räcker det inte med den tid er dotter spenderar vid datorn hemma tillsammans med er?

Ja och jag känner ok för de äldre barnen, men skall barn under 3 uppmuntras till att sitta vid dator? Känns som det är en förberedelse för skolan mer.

Håller med. Jag ser ingen som helst anledning till att så små barn sitter framför en dator. När de är så pass stora att de kommer att ha användning för en dator så har dom garanterat hunnit lära sig den. Flera gånger om!

Kalle Kunskap lekstugan som lilltösen har är från 1½ - 3 år. Den är oerhört användar vänlig, eftersom den är både känslig mot hur musen rörs eller att man klickar någonstans på tangentbordet. Olika delar gör man olika saker. Jag har märkt en oerhörd utveckling på andra områden i och med att lilltösen har använt datorn.

Det tvivlar jag inte på ett ögonblick. Men bara för att det finns datorprogram utvecklade för småbarn fattar jag inte hur man kan välja att ens barn ska leka med dem.

Jag anser det ska vara upp till varje barn. Visar den ett tidigt intresse för datorn så bör ju detta uppmuntras. Vi är alla olika och lär sig lättare saker med hjälp av annat. Tex att man lär sig lättare om man kan koppla det till ett intresse man har.
Jag vill bara att min dotter ska få så starkt självförtroende som möjligt och då behöver man få uppskattning och uppmuntran för olika/ samma saker från flera håll. JAg själv har med mycket oerhört dåligt självförtroende och vill inte att hon också ska få liknande problem som jag.
Jag har bara sett hur lätt hon lärde sig vid rutschkanan att åka framlänges genom att hon fick rätt uppmuntran från mig (kanske många skulle ha sett som överdriven) men poängen är att jag får resultat. Det lilla jag har sett är att uppmuntran osv är det för lite av. Det är mest som gammalt "förvaring" av barnen under tiden de är där.

Jag anser det ska vara upp till varje barn. Visar den ett tidigt intresse för datorn så bör ju detta uppmuntras. Vi är alla olika och lär sig lättare saker med hjälp av annat. Tex att man lär sig lättare om man kan koppla det till ett intresse man har.
Jag vill bara att min dotter ska få så starkt självförtroende som möjligt och då behöver man få uppskattning och uppmuntran för olika/ samma saker från flera håll. JAg själv har med mycket oerhört dåligt självförtroende och vill inte att hon också ska få liknande problem som jag.
Jag har bara sett hur lätt hon lärde sig vid rutschkanan att åka framlänges genom att hon fick rätt uppmuntran från mig (kanske många skulle ha sett som överdriven) men poängen är att jag får resultat. Det lilla jag har sett är att uppmuntran osv är det för lite av. Det är mest som gammalt "förvaring" av barnen under tiden de är där.

Visst stärks barnets självförtroende genom att de gör saker de är bra på, men du skriver själv i ett tidigare inlägg att du vill att hon ska få nya utmaningar. Då är det väl ett ypperligt tillfälle att låta henne göra andra saker på förskolan för att hon ska få utvecklas inom andra områden än just data, som hon ju redan är duktig inom.

Min dotter är också jätteduktig på datorn, hon kan klicka sig in på bildmapparna och klicka på alla foton och trycka 'nästa' och sitta och fnissa åt bilderna på sig själv, det har hon gjort sedan hon var 1,5. Och visst, det är kul att hon är duktig på det, men hon är ju duktig på så mycket ANNAT också som är mer 'lämpligt' för den åldern. Datorkunnande är väl inte det enda hon kan visa upp på förskolan? Hon kanske visar sig vara superduktig på saker ni inte alls gjort hemma! Kanske blir hon en klippa på kullerbyttor eller sång eller på att måla. Saker som är lite bättre att man gör som liten.

Jag förstår att du vill att hon skall få beröm och uppmuntran, det vill ju jag ge min dotter också, men just att sitta still vid en dator är inte en så bra småbarnsaktivitet, helt enkelt. Det kommer senare ändå.

kl

Ja herregud. Jag har inte ens latit mina barn komma i narheten av datorn annu och de har nyss fyllt tva. Nar de var ett kopte jag ett sant dar barnanpassat datorprogram, det ligger fortfarande ouppackat och jag tvivlar pa att vi nagonsin kommer att oppna det.
Jag vill att mina barn ska vara ute och leka sa mycket som mojligt, springa, klattra, hoppa, busa, rita, lasa osv osv. Vara barn helt enkelt! Skolan borjar sa snart och sen ar det krav och datortid i manga manga ar - resten av livet i princip.

TS, jag tror att du kommer att fa byta forskola manga ganger med din kravlista. Om du bara vill skryta med din dotters kunskaper sa ar det kanske battre att ha en speciell samling med forskollararna och de barn som ar intresserade sa att din dotter far visa upp sig ;)

Datorn ska väl finnas där som ett hjälpmedel, men det verkar mest vara gamla stofiler där enligt gamla läran just på hennes avdelning och då sorterar de oerhört lätt bort datorn. När jag frågade om datortid osv. Då säger de bara att ungarna får låtsas vid en gammal trasig lapptop som de har. *grr*

Men tror du verkligen att datorer är bra för så små barn? Jag hade blivit vansinnig om min 1-åring hade tillgång till dator, det är bara stressande för barnens outvecklade hjärnor. Tror jag. Men så får min son inte ens se TV heller av samma skäl.

jag undrar lite hur du kommer att tänka när hon är 10 år ovh fortfarande duktig på datorer, vill du att hon skall odla det som sitt starkaste intresse och bli ett sånt barn som sitter vid datorn och häckar dagarna i ända ?

kl
TS, jag tror att du kommer att fa byta forskola manga ganger med din kravlista. Om du bara vill skryta med din dotters kunskaper sa ar det kanske battre att ha en speciell samling med forskollararna och de barn som ar intresserade sa att din dotter far visa upp sig ;)

:rofl: Fullt hus då :rofl:

Om du vill att dottern ska få bra självförtroende känns det som om det vore viktigare med socialt umgänge med andra barn än med en dator.

Känns dessutom inte som något att vara stolt över att barnet är duktig på datoranvändande för som någon annan sa, vem av barnen kommer inte klara det galant i sinom tid? Risken är nog större för att barnet kommer efter pg a att det ej får utveckla andra färdigheter.

*knapp lån*
SUCK!!!! Hur lätt tror ni att det är att jobba på en förskola?
En förälder vill att "små barn" ska visa sig på styva linan med en dator, andra skulle bli vansinniga om barnen fick tillbringa tid vid datorn..
Någon vill totalförbjuda socker, andra tycker att det är helt okey med "guldkant på vardagen"
Någon vill att vi ska vara ute hela dagen, andra vill inte att barnen går ut varje dag ens....
en del vill att barnen MÅSTE smaka på grönsaker, andra tycker att grönsaker lär dom sig äta i allafall.
Tv har alltid varit ett hett ämne, en del vill att barnen får ta del av "lärorika program" andra totalförbjuder tv.

Jag har en miljon exempel, och vi FÖRSÖKER göra föräldrar till viljes, men ibland går det inte:crazy:
Vi kan inte hA EN FÖRSKOLA FÖR VARJE ENSKILLT BARN, OCH FÖRÄLDER.

Vi är inga elaka människor, ingen av oss går på jobbet för att reta föräldrar, och göra barn något "illa"
Dom flesta av oss älskar vårt jobb, och uppskattar verkligen en god dialog med föräldrarna.

* Jenny * som älskar sitt jobb på en förskola, men som ändå leker med tanken att byta jobb... :cry:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 270
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 418
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka