Hus eller lägenhet?

Eget hus skulle jag aldrig vilja ha! För mycket jobb. Jag värderar min fritid högt och har inget intresse av renovering och liknande!

För mig hade ett radhus (bostadsrätt eller hyresrätt) nog varit perfekt. Med en liten trädgård så jag kan odla lite men som inte tar för mycket tid. Så nära stan att man kan cykla dit och och till havet (superviktigt att kunna cykla till havet och slippa ta bilen dit!!).
 
Jag har bott hela livet i lägenheter, aldrig hört grannars tv, hör aldrig klamp i trappuppgången heller för den delen. En bra, ljudisolerad dörr tar bort alla sådana bekymmer. Jag märker av mina grannar när jag möter dem i hissen, typ.
Jag har bott i flera lägenheter. Alltid hört då folk ovanför går, då de ser på tv, pratar högt, lyssnar på musik, babblar i trappan. Nej fy!
 
Jag har bott i flera lägenheter. Alltid hört då folk ovanför går, då de ser på tv, pratar högt, lyssnar på musik, babblar i trappan. Nej fy!
Har det varit väldigt gamla hus eller byggs det sämre hus i Finland än i Sverige? :p Jag har i en lägenhet kunnat höra folk ovanför, men där var det något seriöst fel på ljudisoleringen. Annars, nej. Aldrig att jag hör någons tv och jag hör inte ens att det pratas i trapphuset när jag är i hallen.
 
Har det varit väldigt gamla hus eller byggs det sämre hus i Finland än i Sverige? :p Jag har i en lägenhet kunnat höra folk ovanför, men där var det något seriöst fel på ljudisoleringen. Annars, nej. Aldrig att jag hör någons tv och jag hör inte ens att det pratas i trapphuset när jag är i hallen.
Kanske ni har bättre hus, vem vet. Husen har vari sjuttiotalsbyggen eller äldre tror jag. Hemskt.
 
Har det varit väldigt gamla hus eller byggs det sämre hus i Finland än i Sverige? :p Jag har i en lägenhet kunnat höra folk ovanför, men där var det något seriöst fel på ljudisoleringen. Annars, nej. Aldrig att jag hör någons tv och jag hör inte ens att det pratas i trapphuset när jag är i hallen.

De lägenheter jag bott i har varit äldre (I Sverige). Byggda på 60-talet. De har varit väldigt lyhörda mot trapphuset. Man har definitivt hört folk i trapphuset! Man har även hört grannarna ovanför. Men förutom om de t.ex. leker med hund modell större inomhus i rum med parkettgolv eller spelar hög musik har det inte stört mig. Då har grannarnas rökning stört mig betydligt mer!! Vidrigt att inte kunna använda sin balkong alls och att trapphuset stinker rök!

Jag sätter mig aldrig mer frivilligt i hus med lägenhetens ytterdörr i trapphus!!
 
Jag är uppväxt i stor villa på landet, bott i lite olika typer av lägenheter samt ägt ett eget hus i villaområde.
Jag trivs absolut bäst i lägenhet 😍
Saknar inte hus ett dugg. Vill bo litet och praktiskt, fixar gärna med ytskikt och detaljer men inget intresse av stora projekt och trädgårdsarbete.
 
Har det varit väldigt gamla hus eller byggs det sämre hus i Finland än i Sverige? :p Jag har i en lägenhet kunnat höra folk ovanför, men där var det något seriöst fel på ljudisoleringen. Annars, nej. Aldrig att jag hör någons tv och jag hör inte ens att det pratas i trapphuset när jag är i hallen.
I äldre hus är det ofta lite dåligt ljudisolerat, är min erfarenhet. Har bott i flera från 50-, 60- och 70-tal och där grannarna hörts iaf lite dovt på andra sidan väggen. Sen minns jag en lägenhet där man trodde folk klivit in rakt in i min lägenheten, när de var i trapphuset:cautious:
Nu bor jag i en nyproducerad lägenhet och det är verkligen helt knäpptyst. Både mot grannar och mot utemiljön, väldigt skönt!
 
Har ju inte möjlighet till att bo i hus men skulle bara bo i hus om jag vann massa miljoner och kunde köpa ALLA tjänster.
Avskyr att behöva lägga min fritid på att renovera och laga. Har växt upp i hus och på gård, ägt hus och hyrt hus.
Nej lägenhet med närhet till kommunikation och affärer är min grej.
Bor i ett lugnt hus i centrum och trivs utmärkt.
 
En fördel med att ha en liten stuga i skogen är att det är billigt, det gick fort att betala av lånet och sedan kostar det bara småpengar att bo. Att ha en lägenhet som varje månad kostar 3000-10.000kr stressar sönder mig, jag vill ju kunna vara ledig längre sammanhängande perioder och då går det inte att ha stora fasta avgifter att betala
 
Angående svar på vad jag skulle göra om jag bodde i lägenhet, så skulle det nog inte vara så himla olika det jag gör nu. Jag vill bo i hus, för jag tycker om att inte behöva störas av/ta hänsyn till grannar, kunna släppa ut hunden i trädgården, osv. Men jag har många intressen inomhus, som jag likaväl skulle kunna göra i en lägenhet:
  • läsa böcker
  • skriva
  • titta på TV (matlagningsprogram, heminredningsprogram, antikrundan och liknande)
  • släktforska
  • surfa på dator
  • baka
  • laga mat (det är delvis ett intresse, och delvis ett måste.... ;) )
  • pyssla med krukväxter och odla mat på köksbordet
  • inreda med gamla fina saker
Sedan gillar jag ju t.ex. också att åka på loppisrundor, men det har ju inte med att göra hur man bor....
 
Det absolut värsta jag vet är att klippa gräset och skotta snö. Jag gillar inte utomhuset alls iofs.. 🙄 Så lägenhet it is! 😁 Vägrar BR dock. Sitta med i en styrelse osv. Nej tack! 😅
 
Har det varit väldigt gamla hus eller byggs det sämre hus i Finland än i Sverige? :p Jag har i en lägenhet kunnat höra folk ovanför, men där var det något seriöst fel på ljudisoleringen. Annars, nej. Aldrig att jag hör någons tv och jag hör inte ens att det pratas i trapphuset när jag är i hallen.
Jag har nog alltid hört grannar i de lägenheter jag bott i, i Sverige. Kanske inte att jag alltid störts av det, men nog hör jag att det finns grannar.
 
Jag tycker också att det finns för- och nackdelar med alla alternativ. Jag är uppväxt i radhus och har sen bott på olika sätt, allt från lägenhet till villa på landet. Nu bor jag i lägenhet på markplan men utan gräsmatta.

Just nu känns lägenhet helt rätt för mig. Jag jobbar mycket och är mkt i stallet, har varken ork eller tid att sköta en fastighet. Orkar knappt ta tag i disken ibland liksom 😆
Min sambo har inte heller ngt intresse för fastighetsskötsel.

Ibland kan jag längta ut på landet igen. Det är väl det som vore alternativet isf. Är inte särskilt lockad av att bo i hus eller radhus i stan, utan då vill jag komma bort lite från grannar, trafik osv. Tittar ibland på hemnet men det finns typ aldrig något som känns rätt. Det är typ antingen alldeles för stora villor eller små sommarstugor med mulltoa🤪
 
Nu handlar ju inte tråden om att tvinga dig att flytta till en lägenhet.
Jag tänker dock rätt ofta på att du kanske skulle må bra i slutändan av att tvinga dig själv att prova lite olika intressen, även om du känner ett motstånd i början. Ibland kan hjärnan behöva lite push för att upptäcka något som GER energi även om början är jobbig
Jag har testat olika saker och alltid tröttnat. Eller så har jag testat och tänkt att annat är roligare ändå och så har det inte blivit något för tiden räcker inte till båda.

Jag måste leva efter mina drömmar och värderingar.
Det är väl en jättefin plan. Vilket träd vill du börja med?
Har börjat med buartnöt och ska komplettera med hjärtnöt. Sen ska jag plantera en persika i vår. Den står redan i jordkällaren och väntar.
 
Har bott i både lägenhet och hus, och trivs med båda två och de har ju olika för- och nackdelar. Tror man ska tänka igenom vem man är, och vad man vill lägga sin tid och sina pengar på. Jag växte upp i lägenhet och flyttade senare i livet till hus och är glad för det, för jag tror att det är lättare att anpassa sig åt det hållet än tvärtom.

Det jag gillar med hus är möjligheterna att göra som man vill (och har råd med) vid renovering/ombyggnad. Man kan ju inte bygga ut en lägenhet, oftast inte ens ändra planlösning annat än väldigt små justeringar. Gillar också att ha en trädgård att fixa med, men det kan man ju ha även i lägenhet om man bor på bottenplan eller har en kolonilott (vilket verkar ha fått ett uppsving igen! Hoppas att det tas med mer i framtida stadsplanering.)

Det jag gillar med lägenhet är att jag inte behöver lägga tid och energi på tråkiga saker i underhåll och skadehantering, som dränering, takomläggning, läckor, parkeringsplats som behöver göras om, sättningar i marken som orsakar sprickor och skador på husen, mätningar och åtgärder pga radon osv osv...och ALLT är så dyrt utöver att det är tråkigt att lägga sin energi på 🙈

Så det jag gillar med lägenhet är att det är ett enklare boende än hus. Jag gillar också att jag tycker att integriteten ofta är större där, grannarna inte lika nyfikna, man hejar och hjälper varandra om det är något akut, men inte mer umgänge än så. Grannkontakten skiljer sig dock säkert mycket åt, jag har mest bott i stora hus med många lägenheter i större stad. Då blir det automatiskt rätt anonymt, och naturligt att man inte behöver ha en god kontakt med alla som råkar vara ens grannar.

Det jag också gillar med lägenhet, är att det ofta är närmare till matbutiker och restauranger i lägenhetsområden än i villaområden. Och att bo långt ute på landet går helt bort för mig, skulle aldrig vilja vara bilberoende för att kunna köpa lite mat till kvällen.
 
Jag är öppen för båda! Bor i hus nu och gillar det jättemycket men är absolut öppen för att återvända till en nyproducerad lägenhet i framtiden. Tänker att det finns ju även ett mellanting, marklägenhet till exempel.
 
Eget hus skulle jag aldrig vilja ha! För mycket jobb. Jag värderar min fritid högt och har inget intresse av renovering och liknande!

För mig hade ett radhus (bostadsrätt eller hyresrätt) nog varit perfekt. Med en liten trädgård så jag kan odla lite men som inte tar för mycket tid. Så nära stan att man kan cykla dit och och till havet (superviktigt att kunna cykla till havet och slippa ta bilen dit!!).

Jag har också börjat tycka att radhus verkar vara ett väldigt trevligt alternativ. En gräsplätt till hund och barn och lagom mycket arbete såhär under småbarnsåren. Så kan man ha lite utemöbler att sola i och några rabattlådor.

Cykelavstånd till stan bli nog svårt dock om vi inte vinner på lotto eller kör en Tour de France :D Men till närmsta lilla centrum får räcka bra, så man kan köpa en flarra vin eller pack strumpbyxor vid behov.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 282
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 490
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
767
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp