Hus eller lägenhet?

Jag tänker såhär: vad vill jag göra med min fritid? Vill jag arbeta och vara hemma väldigt mycket så är hus ett bra alternativ. Vill jag göra annat så är lägenhet bättre.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att bo permanent i ett hus, lägenhet ger mycket mer frihetskänsla. Jag måste liksom inte fixa med något när jag kommer hem, helgerna kan användas till socialt umgänge istället för gräsklippning. Jag känner inte igen problemet med att inte kunna spela musik eller duscha på natten, så lyhört har jag inte bott. Jag tvättar inte efter 22 eller före 07, men det hade jag liksom knappast gjort ändå.
 
Bor i hus, älskar det. Men jag är väldigt hemkär. Gillar att pyssla med trädgården, ha något byggprojekt, skotta och sånt. Gillar att bara kunna öppna altandörren och gå ut med kaffekoppen. Bodde i BR tidigare och ruttnade ur totalt. Kändes som jag bara satt och väntade på att åka till jobbet.
 
Hus utan tvekan ! Vi har en stor trädgård men den får växa o härja vilt. Tar fram gräsklipparen några gånger under sommaren, när andan faller på. Inga rabatter men några rosenbuskar som jag klipper och fixar med ett par gånger under sommaren. Har bott i lägenhet något år, men jag kände mig aldrig hemma där. Vill inte tillbaka till den känslan.

Det är lite att fixa ibland med hus. Vissa enklare saker kan man göra själv, annars anlitar man någon som kan. Upplever det inte betungande.
 
Jag vet ju inte vad jag skulle göra om jag bodde i lägenhet. Hur fördriver man tiden? Man kan ju inte ens gå ut och lägga sig i hängmattan eller sätta sig ute med en kopp kaffe/the.
Jag har en liten trädgård på baksidan och uteplats på framsidan så jag visst sitta ute om jag vill. Men jag är inte hemma ensam särskilt mycket. Oftast har jag besök eller besöker någon, eller är ute på minisemester över helgen.
 
Jag vet ju inte vad jag skulle göra om jag bodde i lägenhet. Hur fördriver man tiden? Man kan ju inte ens gå ut och lägga sig i hängmattan eller sätta sig ute med en kopp kaffe/the.
Det finns ju lägenheter med trädgård? Inte så stora.
Man kan ha odlingslotter om man gillar sådant, det har två anhörig till mig och de odlar MÄNGDER.

Jag dyker nästan varje helg, går ofta på museum, är ute i naturen och sover/ lagar mat, går promenader /äventyr. Sitter på min inglasade balkong och dricker gt och pysslar om mina växter.

Idag har jag tex åkt och tittat på en sjö, handlat skidor på en loppis och pjäxor på en annan (180 spänn totalt). Möblerat/byggt om hos mina möss. Hoppas lite väl optimistiskt att det ska bli nån snö här i åt.
Ligger nu och tittar på tv.
 
Det finns ju lägenheter med trädgård? Inte så stora.
Man kan ha odlingslotter om man gillar sådant, det har två anhörig till mig och de odlar MÄNGDER.

Jag dyker nästan varje helg, går ofta på museum, är ute i naturen och sover/ lagar mat, går promenader /äventyr. Sitter på min inglasade balkong och dricker gt och pysslar om mina växter.

Idag har jag tex åkt och tittat på en sjö, handlat skidor på en loppis och pjäxor på en annan (180 spänn totalt). Möblerat/byggt om hos mina möss. Hoppas lite väl optimistiskt att det ska bli nån snö här i åt.
Ligger nu och tittar på tv.
Jag vill odla träd och buskar och perenner. En odlingslott är ointressant. Jag drömmer förvisso om att odla min egen mat, men jag klarar inte av att ta hand om skörden. Så det är nog ingen idé.
 
Hus. Gillar att kunna ställa upp dörren på sommaren och gå direkt ut i trädgården. Drömmer om en liten gård, så vi kan få plats med hästarna hemma med.
Närheten till naturen är en fördel. Likaså att inte betala hyra, men tex elen blir ju dyrare istället (i alla fall för oss).

Dock uppvuxen i lägenhet och ser definitivt fördelar med det med. Närhet till diverse olika lekplatser tex. Som vi bor nu behöver vi ta bil för att åka till en. När jag var liten fanns kompisar inom samma bostadsområde, bor man mer lantligt kanske man måste vara beredd skjutsa även för det.
 
Lägenhet vill aldrig bo i hus. Hatar allt praktiskt och är urusel på det likadant för min sambo så skulle bara bli stressad av att bo i hus. Så skönt att slippa ha en trädgård att ta hand om med. Ibland har vi hyrt hus på semestern några veckor det är fullt tillräckligt för oss. Dessutom älskar jag att bo mitt i stan och kunna gå ut och äta, gå på bio och teater utan behöva tänka på hur jag ska ta mig hem utan kan bara promenera hem. Så är helt klart en stadsmänniska som trivs bäst i lägenhet.
 
Nä fy! Jag avskyr att titta på tv. Jag äger ingen tv och vill inte ha någon heller. Enda gången jag ser på tv (via datorn) är på julafton.
Jag tittar på tv, men via streamingtjänster så att man kan välja vad och när man vill se saker.
Det finns ju massa program om odling och trädgård om man gillar sånt.
Ur kan du titta på gratis via datorn, det finns ett intressant serie om hästar och Ryssland just nu. Speciellt inslagen med den stenhårda tanten och hästarna i sibirien är underbar.
 
Jag vill odla träd och buskar och perenner. En odlingslott är ointressant. Jag drömmer förvisso om att odla min egen mat, men jag klarar inte av att ta hand om skörden. Så det är nog ingen idé.
De har har ju en massa Bärbuskar och perenner? Och odlar mat och blommor.
Nä det kanske inte är något för dig, men det går definitivt att odla "rejält" och på lång sikt även om man bor i lägenhet, de har nog haft lotterna i 10-15 år nu?

Inte din tekopp, men omöjligt att odla när man bor i lägenhet är det ju inte. Kanske tvärtom, att man orkar odla när man inte måste undehålla ett helt hus också?
 
För mig är det definitivt det. Men då ska tilläggas att jag bor i en ganska liten kommun där huspriserna inte är så förfärliga. Bostadsrätter är ganska dyra pga bostadsbrst så det är inte mycket billigare attköpa en tvåa/trea än att köpa ett litet hus på landet utanför.

Mina kostnader för att driva huset och betala av lånet understiger med marginal hyran i en tvåa i stan intill. Stan är så liten att jag skulle behöva ha bil även om jag bodde där.

Amortering och underhåll betraktar jag som sparande. Hyra går ner i nån annans ficka. Jag sänkte mina månadskostnader med en tusenlapp när jag flyttade från hyresrätt till eget hus 2012.

I stor stad blir läget ett helt annat.
Tack för svar. Nu tänkte jag främst på bostadsrätt vs hus och inte hyrd lägenhet. Tror det skiljer sig mkt beroende på var man bor, som du också indikerar.
 
Hade jag haft råd så hade det blivit hus alla gånger. Långt från idioter till grannar. Men en snäll och trevlig granne skulle kunna få bo lite närmare. Fast inte mer än 2km.
Jag vill kunna gå ut i trädgården naken och ha orgier om jag känner för det. Inte ha nån granne som gnäller om ditten och datten. Jag vill kunna föra oväsen mitt i natten eller när jag nu vill utan att någon blir störd.
Just nu bor jag i lägenhet och jag hatar det. Men jag kommer aldrig ha råd med nått annat. Är uppvuxen i hus som ligger lite avsides men ändå nära samhället. Tyvärr så byggs det runt om farsans hus nu så det är inte nån idyll längre. Bara tragiskt.
 
Man kanske hellre tillbringar tid hemifrån? Och tiden hemma går åt till att äta, laga mat, ta det lugnt i soffan.
Jag orkar inte flänga omkring.
Jag tittar på tv, men via streamingtjänster så att man kan välja vad och när man vill se saker.
Det finns ju massa program om odling och trädgård om man gillar sånt.
Ur kan du titta på gratis via datorn, det finns ett intressant serie om hästar och Ryssland just nu. Speciellt inslagen med den stenhårda tanten och hästarna i sibirien är underbar.
Hade jag varit intresserad av att bli matad med tv-program hade jag nog hittat det själv. Men jag saknar intresse. Jag tittar sällan ens på youtube. Det är så sjukt ansträngande att behöva koncentrera sig på något program.
De har har ju en massa Bärbuskar och perenner? Och odlar mat och blommor.
Nä det kanske inte är något för dig, men det går definitivt att odla "rejält" och på lång sikt även om man bor i lägenhet, de har nog haft lotterna i 10-15 år nu?
Jag vill ha en skogsträdgård med valnötter och hassel och persika och aprikos och och och....

Och så vill jag kunna vara ifred i trädgården. Vill inte ha folk omkring mig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 487
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
767
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 149
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 974
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp