Hus eller lägenhet?

Jag är nog antingen eller!
Antingen vill jag bo centralt mitt i smeten, bland krogar, nöjesliv, kulturliv osv. Eller så vill jag bo ute i ingenstans typ.
Eller jag har iofs inte testat att bo ute i ingenstans :p men det är min tanke iaf! Tänker att jag skulle kunna leva eremitliv i en vacker sekelskiftesvilla tillsammans med mina katter och en massa vin. Men det kanske är en romantiserad bild.
Mardrömmen vore att bo i ett villaområde där alla hus ligger på rad och ser likadana ut.
Generellt tror jag att själva boendet är viktigt för mig, hade inte velat bo i en bostad som är nyare än 20-tal oavsett hus eller lägenhet. Är nog estetisk hsp och hade mått dåligt om jag inte tyckte att min bostad var vacker, oavsett om den var funktionell och praktisk.

Ja, bostadsområdet nedanför mig med frimärkstomter vore lika illa som att bo i lägenhet i mina ögon... även om det är variation på utseendet på husen så började det byggas där 1972, need I say more?! :crazy:

Jag håller verkligen med om att bostaden behöver vara vacker (eller iaf estetiskt tilltalande). Nu är inte mitt hus direkt vackert men den gamla delen är tillräckligt oförstörd så det har karaktären kvar.

Sedan har jag hellre lite av ett kaos som det är här än något från 30-talet och framåt, den estetiken funkar bara inte för mig.
 
Just ja, en anledning till varför jag valde hus var för att äntligen få välja färg och tapeter själv. Det har jag aldrig fått göra förut.
Rent lagmässigt så har man rätt att måla och tapetsera om som man vill, däremot kan det hända man måste återställa om man flyttar därifrån.

Nu i sommar ska jag måla om sovrummet, blir en fondvägg och eventuellt resterande väggar. Har inte bestämt mig riktigt, finns så mycket att välja på. Behöver inte meddela hyresvärden men gör det ändå för jag vill ha en bra relation. De vill att det blir korrekt gjort och inte allt för utstickande, tex knallrosa vill de inte ha. Stämmer bra med min plan så inga problem :)
 
Just ja, en anledning till varför jag valde hus var för att äntligen få välja färg och tapeter själv. Det har jag aldrig fått göra förut.
Här i lägenheten/del av huset har grannarna vägg i vägg som bodde innan tapetserat lite, det är helt okej. Eller rättare sagt så var det så då att hyran var låååååg för hyresgästen kunde fixa lite själv helt enkelt.
Huset jag hyrde innan (känner dem sen länge) så fick jag/vi göra som vi ville utom två saker; helst inte måla väggarna svarta (öh nej det är inget jag vill ha!) och ingen spegelvägg. Men det var inget vi haft innan heller så :).
 
Rent lagmässigt så har man rätt att måla och tapetsera om som man vill, däremot kan det hända man måste återställa om man flyttar därifrån.

Nu i sommar ska jag måla om sovrummet, blir en fondvägg och eventuellt resterande väggar. Har inte bestämt mig riktigt, finns så mycket att välja på. Behöver inte meddela hyresvärden men gör det ändå för jag vill ha en bra relation. De vill att det blir korrekt gjort och inte allt för utstickande, tex knallrosa vill de inte ha. Stämmer bra med min plan så inga problem :)
Jag har aldrig bott i lägenhet sen jag flyttade hemifrån utan har hyrt hus eller varit sambo med någon i deras hus. Jag tror definitivt inte det hade varit populärt om jag gjort om bostaden efter eget huvud. Och lite trist att lägga pengar på renovering när jag ändå fått flytta efter något år. Har flyttat tråkigt många gånger.

Nu med eget hus så slipper jag flytta. Jag vet att jag får njuta av mina renoveringar i åratal framöver.
 
Eller jag har iofs inte testat att bo ute i ingenstans :p men det är min tanke iaf! Tänker att jag skulle kunna leva eremitliv i en vacker sekelskiftesvilla tillsammans med mina katter och en massa vin. Men det kanske är en romantiserad bild.
Jag lever delvis eremitliv när min sambo är borta på jobb och huset är äldre än 1850.
Men särskilt estetiskt är det då rakt inte då min sambo närmast är en vandrande naturkatastrof.
Katterna har det dock bra och jag har så mycket vin och choklad som jag behöver. Och sjöutsikt från alla rum.
Det har definitivt sin poäng måste jag ändå medge.
Ligga i soffan med alla katter, titta på oändligt med TV från olika betaltjänster och dricka vin och äta praliner.
Sämre kan man då verkligen ha det.
 
Poängen är att jag vill inte ha grannar med passivt aggressiva synpunkter på trädgårdsskötsel eller något annat, eller den där tydligt närvarande statusjakten i renoveringar, bilar och ungdomars statusprylar. (Min personliga egenskap i att betrakta pengar som något av det mest ointressanta man måste förhålla sig till, slår igenom.)
Det är min rädsla med villaområden också, det finns alltid någon granne som skall ha åsikter om allt. Plus den där ständiga statusjakten. Allt måste vara stort, nytt och i perfekt ordning, annars ses man som områdets svarta får, en potentiell fridstörare. Det är därför jag skulle trivas bättre bland skjulen i ett kolonilottsområde, allt blir på en mycket rimligare nivå.
 
Jag lever delvis eremitliv när min sambo är borta på jobb och huset är äldre än 1850.
Men särskilt estetiskt är det då rakt inte då min sambo närmast är en vandrande naturkatastrof.
Katterna har det dock bra och jag har så mycket vin och choklad som jag behöver. Och sjöutsikt från alla rum.
Det har definitivt sin poäng måste jag ändå medge.
Ligga i soffan med alla katter, titta på oändligt med TV från olika betaltjänster och dricka vin och äta praliner.
Sämre kan man då verkligen ha det.
Åh charmigt med ett så pass gammalt hus! Älskar gamla hus :love:
 
Väldigt bra poäng!

Många var väldigt fundersamma och tyckte jag var tokig som inte köpte en bostadsrätt istället för min hyres. Men i området(och är verkligen just det här området jag vill bo i, inget annat är aktuellt) så är bostadsrätterna visserligen fina och priserna är överkomliga men månadskostnaderna är höga. Med amortering och ränta skulle det bli 1000-3000 kr dyrare per månad än min nuvarande hyres + ändå behöva stå för en del kostnader, tex kylskåp som går sönder och sånt. Min dröm om kolonilott skulle bli väldigt avlägsen tills jag betalat av lånet... Då är det väldigt skönt ha en fast kostnad med en bra hyresvärd som fixar allt som dyker upp.
Amortering är ju dock betalning av ens egna lån, dvs eget sparande. Men absolut, räntor har man ju inte när man hyr, samtidigt har man inte möjlighet till värdeökning av bostaden i hyresrätt.
 
Åh charmigt med ett så pass gammalt hus! Älskar gamla hus :love:
Charmigt må det vara, men byggt före 1850 och halvdant renoverat av ”vandrande naturkatastrofer (?)” på glada 1970-talet är sådär. Renoveringar är lite svårmanövrerade, eftersom man inte vill ställa till det med husets funktion. Men man vänjer sig, försöker nu få upp värmen med braskaminen efter att ha sovit gott!

Och nu hörde jag just att vi fått nytt husdjur, en ganska rejäl mus som springer i bjälklaget! Får bjuda på en ”last meal ” på lämpligt ställe….
 
Är nog estetisk hsp och hade mått dåligt om jag inte tyckte att min bostad var vacker, oavsett om den var funktionell och praktisk.

Är lite likadan vilket är katastrof just nu när vi har tusen andra saker vi måste förhålla oss till. Jag tänker också sekelskiftetsvilla på landet i fantasin men med jobbpendling till stan, två bilar och två sociala vuxna som gärna träffar andra vuxna åtminstone ett par gånger i veckan som givetvis bor i stan eller åt fel håll så blir det helt pannkaka.

Så då tänker jag lägenhet i stan men då blir det hemmakontor i barnrum, leva varandra, liten hall, litet badrum, barnvagn i gallerhiss, ramper, leta gatuparkering.. jag får lite av ett melt down bara jag tänker på det.

Så nu återstår det mestadels fula lösningar :D Snacket just nu är mest ”HUR fult kan vi bo och ändå få alla funktioner vi vill”. Inte särskilt fult hittills har vi märkt, men jag tänker att så fort lillan är här och vi har fått ett par melt downs var här inne i stan så kommer kompromissviljan komma ifatt. Jag fick mitt första förra veckan. Maken var nära här om veckan efter att ha letat parkering i 50 min, men ändå inte riktigt där. Tänker att när hon skriker sista 30 av dessa 50 min så är säkert han i hamn också på fult radhus.
 
Jag har aldrig bott i lägenhet sen jag flyttade hemifrån utan har hyrt hus eller varit sambo med någon i deras hus. Jag tror definitivt inte det hade varit populärt om jag gjort om bostaden efter eget huvud. Och lite trist att lägga pengar på renovering när jag ändå fått flytta efter något år. Har flyttat tråkigt många gånger.

Nu med eget hus så slipper jag flytta. Jag vet att jag får njuta av mina renoveringar i åratal framöver.
Då är det ju en annan femma :)

Amortering är ju dock betalning av ens egna lån, dvs eget sparande. Men absolut, räntor har man ju inte när man hyr, samtidigt har man inte möjlighet till värdeökning av bostaden i hyresrätt.
Månadskostnaden blir fortfarande högre och tills lånet är betalt går amorteringen till banken, även om det är en form av sparande. Vill man göra bostadskarriär så är värdeökning en aspekt att tänka på men man får tänka på syftet varför man skaffar sitt boende. Jag planerar bo här kommande 20-30 åren och det byggs väldigt mycket bostäder både i stan och utanför, så det finns ingen garanti för att bostadsrätterna i området ökar i värde.
 
Ja, bostadsområdet nedanför mig med frimärkstomter vore lika illa som att bo i lägenhet i mina ögon... även om det är variation på utseendet på husen så började det byggas där 1972, need I say more?! :crazy:

Jag håller verkligen med om att bostaden behöver vara vacker (eller iaf estetiskt tilltalande). Nu är inte mitt hus direkt vackert men den gamla delen är tillräckligt oförstörd så det har karaktären kvar.

Sedan har jag hellre lite av ett kaos som det är här än något från 30-talet och framåt, den estetiken funkar bara inte för mig.
Ugh. Nej, inget villaområde för mig heller - tack! Ja, och gammalt ska det vara. Gärna lite snett och vint = charm :D ! Och sedan tilltalar det mig väldigt mycket att huset har en historia som går att forska tillbaka på. Det är så spännande att följa huset bakåt i tiden och hitta backstugesittarna på 1800-talet. Hur många barn de hade, vad de dog av, etc..... För att inte tala om att jag hittade personerna bakom initialerna på jordkällaren..... :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 438
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
720
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 913
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp