Hus eller lägenhet?

Jag vill ha en skogsträdgård med valnötter och hassel och persika och aprikos och och och....
Jag med, och jag har planterat många hundratals träd sedan jag flyttade ut i skogen. Det är något jag skulle sakna om jag blev tvungen att flytta tillbaka till lägenhet
 
Jag orkar inte flänga omkring.

Hade jag varit intresserad av att bli matad med tv-program hade jag nog hittat det själv. Men jag saknar intresse. Jag tittar sällan ens på youtube. Det är så sjukt ansträngande att behöva koncentrera sig på något program.

Jag vill ha en skogsträdgård med valnötter och hassel och persika och aprikos och och och....

Och så vill jag kunna vara ifred i trädgården. Vill inte ha folk omkring mig.
Nu handlar ju inte tråden om att tvinga dig att flytta till en lägenhet.
Jag tänker dock rätt ofta på att du kanske skulle må bra i slutändan av att tvinga dig själv att prova lite olika intressen, även om du känner ett motstånd i början. Ibland kan hjärnan behöva lite push för att upptäcka något som GER energi även om början är jobbig
 
Jag orkar inte flänga omkring.

Hade jag varit intresserad av att bli matad med tv-program hade jag nog hittat det själv. Men jag saknar intresse. Jag tittar sällan ens på youtube. Det är så sjukt ansträngande att behöva koncentrera sig på något program.

Jag vill ha en skogsträdgård med valnötter och hassel och persika och aprikos och och och....

Och så vill jag kunna vara ifred i trädgården. Vill inte ha folk omkring mig.
Det är väl en jättefin plan. Vilket träd vill du börja med?
 
Hade jag haft råd så hade det blivit hus alla gånger. Långt från idioter till grannar. Men en snäll och trevlig granne skulle kunna få bo lite närmare. Fast inte mer än 2km.
Jag vill kunna gå ut i trädgården naken och ha orgier om jag känner för det. Inte ha nån granne som gnäller om ditten och datten. Jag vill kunna föra oväsen mitt i natten eller när jag nu vill utan att någon blir störd.
Just nu bor jag i lägenhet och jag hatar det. Men jag kommer aldrig ha råd med nått annat. Är uppvuxen i hus som ligger lite avsides men ändå nära samhället. Tyvärr så byggs det runt om farsans hus nu så det är inte nån idyll längre. Bara tragiskt.
Ja jag kan ibland fantisera om lösningar jag skulle ha om jag bodde i hus, byggen osv.
Men jag landar (bortsett från pengarna som inte finns) i att jag inte vill ha allt det där andra som kommer med. Jag stod och tittade på en snöslungor häromdan, nä. Jag vill varken lägga pengar på en sån eller köra en sån innan jobbet liksom..
 
Jag är uppvuxen i lägenhet men längtade alltid ut på landet. För ca 30 år sedan uppfyllde jag min dröm och köpte en egen gård och hästar. Och jag ångrade mig definitivt inte! Men - det var mycket jobb, jämt och ständigt något som skulle fixas med huset, stallet, marken, hästarna. Och som ensamstående fick jag fixa allt själv samtidigt som jag hade ett jobb att sköta.

Men nu känner jag mig färdig med det livet. Hästarna är borta och gården är såld. För tillfället hyr jag ett hus, men har nu börjat leta lägenhet. Den ska ligga så nära havet som möjligt och med mycket natur runtomkring. Och jag ska bara njuta av att kunna sitta och koppla av och göra absolut ingenting...

Men - jag vill inte avråda dig från att köpa hus! Det är något alldeles speciellt att ha något eget, och är du sugen så tycker jag att du ska prova. Och trivs du inte med att klippa gräset, laga hängrännor, måla gavlar, byta varmvattenberedare etc, etc, så kan du ju sälja om några år (förhoppningsvis har huset stigit i värde då) och flytta till lägenhet.
 
Jag ser nog fördelar med båda delar och känner inte särskilt starkt för varken hus eller lägenhet, jag kan trivas i bådadera.

Nu bor jag i marklägenhet vilket är en idealisk lösning på många sätt eftersom jag har en trädgård jag kan gå rakt ut i om somrarna, men slipper mycket av det underhåll som hus kräver. Min lägenhet är dessutom rätt stor och har högt i tak vilket gör den luftig och trivsam. Jag skulle inte ha råd att köpa ett hus med samma takhöjd (eftersom att hus från den tidsperioden är betydligt mer ovanliga där jag bor) så jag är förberedd på att en framtida flytt till hus till viss del kommer att innebära att jag känner mig lite mer instängd, motsägelsefullt nog.

Trots detta vet jag att jag vill bo i hus en vacker dag. Jag lockas av tanken på att ha ännu mer av mitt eget space, att bo närmare naturen och att inte ha grannar såpass nära inpå, även om jag i dagsläget har turen att ha schyssta och tysta grannar.
 
Jag orkar inte flänga omkring.

Hade jag varit intresserad av att bli matad med tv-program hade jag nog hittat det själv. Men jag saknar intresse. Jag tittar sällan ens på youtube. Det är så sjukt ansträngande att behöva koncentrera sig på något program.

Jag vill ha en skogsträdgård med valnötter och hassel och persika och aprikos och och och....

Och så vill jag kunna vara ifred i trädgården. Vill inte ha folk omkring mig.
Jag pratar inte om dig eller försöker övertyga dig om att flytta till lägenhet. Jag svarade bara på din fråga om vad man gör med sin tid när man bor i lägenhet.
 
Jag vet ju inte vad jag skulle göra om jag bodde i lägenhet. Hur fördriver man tiden? Man kan ju inte ens gå ut och lägga sig i hängmattan eller sätta sig ute med en kopp kaffe/the.

Jag ligger i min hängmatta och kan lätt gå ut och sätta mig och dricka nåt gott, bor på bottenplan med ena hörnan av balkongen borttagen :)
Det jag vill ha sagt är att det inte är omöjligt bara för att man bor i lägenhet.
 
Ja jag kan ibland fantisera om lösningar jag skulle ha om jag bodde i hus, byggen osv.
Men jag landar (bortsett från pengarna som inte finns) i att jag inte vill ha allt det där andra som kommer med. Jag stod och tittade på en snöslungor häromdan, nä. Jag vill varken lägga pengar på en sån eller köra en sån innan jobbet liksom..
Samma här. Jag är helt inte så intresserad av allt som kommer med hus och därför bor jag i nyproducerad lägenhet och till våren glasas balkongen på 15 kvm in ☺️. Jag skulle också bli stressad över att inte veta exakt hur jag skulle göra om något skulle gå i sönder och hur jag ska lösa det som behöver renoveras för det verkar ju alltid vara något. Men många tycker ju det är jättekul att fixa och planera. Jag tycker mer att en timme på Bauhaus är en timme av mitt liv som jag aldrig får igen. Nu har jag precis målat min ena sons rum och det blev jättefint vilket känns roligt såklart, och nästa projekt är att måla mitt rum. Men sen får det räcka på ett tag.
 
Jag ser nog fördelar med båda delar och känner inte särskilt starkt för varken hus eller lägenhet, jag kan trivas i bådadera.

Nu bor jag i marklägenhet vilket är en idealisk lösning på många sätt eftersom jag har en trädgård jag kan gå rakt ut i om somrarna, men slipper mycket av det underhåll som hus kräver. Min lägenhet är dessutom rätt stor och har högt i tak vilket gör den luftig och trivsam. Jag skulle inte ha råd att köpa ett hus med samma takhöjd (eftersom att hus från den tidsperioden är betydligt mer ovanliga där jag bor) så jag är förberedd på att en framtida flytt till hus till viss del kommer att innebära att jag känner mig lite mer instängd, motsägelsefullt nog.

Trots detta vet jag att jag vill bo i hus en vacker dag. Jag lockas av tanken på att ha ännu mer av mitt eget space, att bo närmare naturen och att inte ha grannar såpass nära inpå, även om jag i dagsläget har turen att ha schyssta och tysta grannar.
Jag är på team Mineur tror jag.

Uppväxt i både lägenhet och på stor gård. Därefter bott i lägenheter, på gård och nu villa.

För min del handlar det nog mycket om var i livet jag är. Nu med barn så är hus i villaområde perfekt. Stor trädgård men ändå nära till allt.

Som pensionär kan jag mycket väl tänka mig en sekelskiftesvåning på vinterhalvåret och en sommarstuga med stor tomt på sommarhalvåret.
 
Nånstans tror jag att man är antingen en husperson eller lägenhetsdito. Som typ hund- eller kattmänniska ;)
Jag har aldrig tänkt mig som annat än hus/gårds person. Så i botten finns nog lite inbyggt hur man vill bo. Men har först senaste året tänkt tanken att det hade varit väldigt skönt en vacker dag att bara kunna låsa dörren i en lägenhet och inte ha massa tunga måsten, även om hästarna ger mycket positivt är det slitsamt också. Om pandemin går över, bara lätt kunna ut o resa utan en massa djur att ha ansvar för. Med det sagt att det som varit självklart innan, kan ha gjort en smått utsliten med åren. Kommer nog inte hamna i lägenhet ännu men tanken har kommit att i pensionsåldern hade det nog varit skönt. I övrigt har jag aldrig fattat det där med hund el katt människa😉 Jag är båda.
 
Jag föredrar nog egentligen hus, är uppväxt i hus. Men som ensam vuxen har det inte blivit av. Dels är jag rastlös och rotlös och flyttar ofta, sen känns det inte så kul med allt ansvar och underhåll för egen maskin. Jag bor i lägenhet med det är mest för att ha nånstans att bo, inte för att jag gillar det. Jag störs av ljud från grannar, att inte kunna gå ut på en gräsmatta på sommaren, att behöva visa hänsyn, blir stressad om hunden skäller, att det inte finns plats att ha bil och andra saker enkelt där jag bor... Men ja, det är enkelt att åka härifrån. Fixar postlådevakt och sen drar jag. Så man kan säga att det bästa med lägenheten är när man får åka härifrån :angel::p
 
Jag är helt klart en husmänniska, har bott på gård i princip hela mitt liv, förutom under ena utbildningen och en period efter skilsmässan.

Vissa ser att bo i lgh som sen stora fasan, andra ser hus/gård som det värsta tänkbara och vissa funkar både lgh och hus för, så det går inte egentligen att säga att det ena är bättre än det andra.
 
Jag har sålt min bostadsrätt och behöver nu köpa nytt. Men jag har svårt att bestämma mig... Ser det positiva vs negativa med både hus och lägenhet.
Det positiva med lägenheter är att man inte behöver fixa med någon trädgård, inte behöva tänka så mycket på om det krävs nytt tak eller fixa med varmvattenberedare osv. Det positiva med hus är att man inte behöver grannar, man kan göra lite mer som man vill osv.

Vad har du valt och varför? Vad är dina bästa argument för ditt val?
Hus på landet. Absolut mer att fixa med vad gäller tråk-sysslor. Men också mycket trevligt att tex påta i trädgården, mysa på tomten och sola/grilla/äta ute. Kunna låta vilken tid man vill på dygnet och aldrig bli störd av grannar som gör detsamma.
Härligt att ha nära och kära hit på besök och ha plats åt många. Kul för lägenhetsfolket att komma hit och ha semesterfeeling.

För mig är det på ngt vis mer frihet i hus. Jag känner mig lätt klaustrofobisk i lägenhet nu mer. Har ju bott i lägenhet i Sthlm många år och tyckt att det var livet. Nu får jag typ panik av tanken på att bo så igen.
Älskar att bara kunna släppa ut hundarna på tomten, knata ut barfota i gräset sommartid, äta på altanen både själv tex till frukost och ha över gäster och grilla. Och varje kväll på sommaren vattna blommorna etc ute med hundkompis på släp. Mys!
 
Jag har växt upp i flerfamiljshus, radhus, och villa. Finns helt klart för- och nackdelar med allt. Just nu bor jag i en lägenhet på tredje våningen, men har en odlingslott ett par hundra meter bort.
 
Hus alla gånger. Får panik av tanken på ljud av grannarnas tv, klamp i trappuppgången, gemensam bastu och tvättstuga.

Nä alltså jag klarar inte av att bo med grannar på andra sidan väggen.
Jag har bott hela livet i lägenheter, aldrig hört grannars tv, hör aldrig klamp i trappuppgången heller för den delen. En bra, ljudisolerad dörr tar bort alla sådana bekymmer. Jag märker av mina grannar när jag möter dem i hissen, typ.
 
Jag skulle gärna bo i hus, för jag gillar tanken på att ha en tomt till hundarna och att sommartid kunna gå ut och känna gräs under fötterna direkt. Dessutom vill jag gärna bo där det kanske inte finns så mycket lägenheter, i utkanten av en liten stad tex. Ofta när jag tittar på små städer så är lägenheterna mestadels centralt, vilket inte lockar mig alls.

Men om man vill ha det praktiska från lägenhet men ändå är lite sugen på eget hus, kan inte ett BRF-radhus vara något då? Det kanske inte finns överallt visserligen, men i min kommun är det ganska vanligt och det finns små enplanshus, stora tvåplanshus, små tomter, större tomter...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 487
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
767
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 158
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 974
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp