Husköpstråden del 3

Det hade ju varit enklare att inte ha köpt ett hus just nu….

Fattig som en kyrkråtta (nåja, så illa är det kanske inte men ALLT blir dyrare än väntat), jag har covid, min man ryggskott och på det så har vår dotter som äntligen blivit frisk från öroninflammation fått höstblåsor. Sa jag också att jag är gravid i v30? Och att målaren kommer på torsdag, och köket måste vara klart då? Det är en bit kvar tills vi är klara. Glad att vi (min man hehe) förbjöd mig från att börja med annat än kök och vardagsrum och tomt, det är liksom kaosigt nog.

Men det kommer vara värt det 🫶❤️ Eller hur….?
Såklart det kommer vara värt det! Det är bara maximal otur att allt går fel på samma gång. :heart
 
Skit 😅
Bankmannen sa att vi kommer få flytta även om vi inte sålt, men att de HELST vill ha en underskrift när vi tar lånet för huset.

Visningar i veckan igen...
Det kanske är ändrat nu. Men jag vet en som drog sig ur köpet för huset var inte sålt. Just att man inte fått hus 1 sålt var sånt skäl men det är typ10 år sedan.
 
Det kanske är ändrat nu. Men jag vet en som drog sig ur köpet för huset var inte sålt. Just att man inte fått hus 1 sålt var sånt skäl men det är typ10 år sedan.
Det innebär att man kan bli skadeståndsskyldig och få betala säljarens eventuella ekonomiska förlust. Alltså driftskostnader, mäklarkostnader och skillnad mellan det pris man själv skulle betalat och det eventuella lägre pris som säljaren får andra gången bostaden är ute för försäljning. Tror man vill undvika avtalsbrott in i det längsta.
 
Det innebär att man kan bli skadeståndsskyldig och få betala säljarens eventuella ekonomiska förlust. Alltså driftskostnader, mäklarkostnader och skillnad mellan det pris man själv skulle betalat och det eventuella lägre pris som säljaren får andra gången bostaden är ute för försäljning. Tror man vill undvika avtalsbrott in i det längsta.
Principiellt går det att dra sig ur alla typer av avtal man träffat, ofta är det beskrivet hur det går till. Men det kan som sagt bli dyrt och jobbigt.
 
Det innebär att man kan bli skadeståndsskyldig och få betala säljarens eventuella ekonomiska förlust. Alltså driftskostnader, mäklarkostnader och skillnad mellan det pris man själv skulle betalat och det eventuella lägre pris som säljaren får andra gången bostaden är ute för försäljning. Tror man vill undvika avtalsbrott in i det längsta.
Och @Krålus man kan ha en försäljningsklausul. Det hade vi, och innebar att om vi inte fått lägenheten såld inom typ tre månader så skulle köpet av gården gå tillbaka. Utan skadestånd osv.
 
Det hade ju varit enklare att inte ha köpt ett hus just nu….

Fattig som en kyrkråtta (nåja, så illa är det kanske inte men ALLT blir dyrare än väntat), jag har covid, min man ryggskott och på det så har vår dotter som äntligen blivit frisk från öroninflammation fått höstblåsor. Sa jag också att jag är gravid i v30? Och att målaren kommer på torsdag, och köket måste vara klart då? Det är en bit kvar tills vi är klara. Glad att vi (min man hehe) förbjöd mig från att börja med annat än kök och vardagsrum och tomt, det är liksom kaosigt nog.

Men det kommer vara värt det 🫶❤️ Eller hur….?
Det är skit när man är i det 😅🙈 men så kommer man ut på andra sidan också är det så mycket bättre och värt det (+ man glömmer allt det jobbigaste rätt snabbt 😛) 💕
 
Jag missförstod kanske vad mäklaren hade sagt. Om denna hade klausul eller ej vet jag inte ej heller om den betalade skadestånd. Så nära är jag inte vederbörande.

Alltså, jag fattar ingenting? Jag har inte pratat om mäklare? Och jag vet inte varför du skriver till mig om att avbryta köpet? Det har aldrig varit vår plan.
Jag är övertygad om att det kommer lösa sig.
 
Alltså, jag fattar ingenting? Jag har inte pratat om mäklare? Och jag vet inte varför du skriver till mig om att avbryta köpet? Det har aldrig varit vår plan.
Jag är övertygad om att det kommer lösa sig.

Det är klart det kommer lösa sig! Det är ju bara en fråga om hur mycket ni får för lägenheten. Mäklaren har verkligen fått jobba för sitt arvode iaf 😁 Där jag bor har lägenheterna sålt sig självt och då undrar man ju vad man betalade 85k för…
 
Avkomma med sambo har äntligen hittat en liten gård att titta på. Har inte funnits nåt ute på senaste halvåret, kanske längre.

Jag känner till huset och det är väl underhållet. Ett aber som kan tala till deras fördel är att det ligger invid järnväg. Hoppas det avskräcker andra spekulanter.
De har letat i åratal så jag håller alla tummar och försöker att inte visa hur pepp jag är :D
 
Alltså, jag fattar ingenting? Jag har inte pratat om mäklare? Och jag vet inte varför du skriver till mig om att avbryta köpet? Det har aldrig varit vår plan.
Jag är övertygad om att det kommer lösa sig.
Och det där "helst-et" är ju verkligen bara en preferens från bankens sida, ni har ju det uppenbart på det torra eftersom banken antingen hade sagt ja eller nej - inte något mittemellan, eller villkorat det på något sätt.

Vi fick först ett väldigt tydligt direktiv från banken: lägenheten ska vara såld på tillträdelsedag till huset, eller så måste vi hosta upp en ny kontantinsats till huset annorstädes. Inga problem att låna till båda, men delar av kontantinsatsen var ju låst i lägenheten. När vi väl hade köpt och det blev uppenbart att både hus och lägenhet väl rymdes inom vår lånelöfte så blev det plötsligt andra tongångar och de var väldigt chilla och sa att allt gick att lösa med ett brygglån eller två. Det var ju dock några månader sedan och precis innan marknaden började vända till mer osäkerhet.

Jag håller alla tummar och tår för att det löser sig snabbt för er! Så tråkigt med den extra stressen.
 
Och det där "helst-et" är ju verkligen bara en preferens från bankens sida, ni har ju det uppenbart på det torra eftersom banken antingen hade sagt ja eller nej - inte något mittemellan, eller villkorat det på något sätt.

Vi fick först ett väldigt tydligt direktiv från banken: lägenheten ska vara såld på tillträdelsedag till huset, eller så måste vi hosta upp en ny kontantinsats till huset annorstädes. Inga problem att låna till båda, men delar av kontantinsatsen var ju låst i lägenheten. När vi väl hade köpt och det blev uppenbart att både hus och lägenhet väl rymdes inom vår lånelöfte så blev det plötsligt andra tongångar och de var väldigt chilla och sa att allt gick att lösa med ett brygglån eller två. Det var ju dock några månader sedan och precis innan marknaden började vända till mer osäkerhet.

Jag håller alla tummar och tår för att det löser sig snabbt för er! Så tråkigt med den extra stressen.
Jaa, det kommer ordna sig. Men stressen är vidrig 🙈

Vår lägenhet och hus ryms inte inom vårt lånelöfte tyvärr. Men ja, det ska väl reda sig 😅
Visning pågår just nu. 🤦🏼‍♀️
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
251
· Visningar
16 776
Senast: Gimlan
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
76 77 78
Svar
1 553
· Visningar
81 520
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 769
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp