Bukefalos 28 år!

Husköpstråden del 3

Haha, vad var det som fick dig/er att vilja köpa ändå då?
Stort grattis till försäljningen av lägenheten!

Haha nä men jag var så säker på att min man inte skulle vilja köpa typ. Och vsr trött på att vara positiv när han inte var det. Så tja, jag tittade ju såklart, men inte superentusiastiskt. Sen kommer han och bara "men det här var ju bra?!" 😂
Nu låter det som att jag köpt ett hus bara för att min man ville - så är det såklart inte 😂
Men hade jag vetat att vi skulle köpa det hade jag kollat mer noggrant 😂😂🙈
Nu är det vad jag kan se ett väldigt bra hus ändå. Bra nybörjarhus. Lagom stort med lagom stor trädgård(även om jag gärna haft större). Från 2008 så inga dyra grejer med tak och dränering på länge. Ligger bra när det gäller kommunikation osv, nära förskola och skola. 😁
 
Idag var vi på första visningen efter semester. Det blir tyvärr inget bud, undervåningen var en inredd källare vilket i sig inte är några problem men min långe make fick huka sig under några dörrposter och det känns ju väldigt ovärt. Dessutom kändes det lite kringel-krokigt att komma dit med smala snirkliga vägar, och tomten låg på en kulle så man var tvungen att åka upp över en bergshäll till parkering. Känns rent spontant sjukt jobbigt på vintern, både vägen dit och skottning/sandning.

På vägen ut åkte vi förbi avfarten till den andra området vi tittat på, ett vanligt villakvarter. Helt plötsligt kändes det väldigt långt ut till det lantligare område vi var på väg till nu, och som vi tittat i hela våren. Jag har aldrig känt så innan, men kanske är det familjelivet som börjar krypa på mig och den stundande hösten/vintern som får mig att känna att.. fasen vad nice det vore med närhet till stan, gatubelysning, breda vägar och större hus än de mindre vinterbonade fritidshusen som kändes så drömmiga i maj.

Ja, vad fasen kommer vi köpa egentligen? Den som lever får se 😅
 
Bara jag som får migrän av den här planlösningen? 😅

4FE46418-9A6C-4FA5-9485-1B4946491330.png
 
Svettigt just nu. Vi har första visningen på lägenheten idag, och tittar vi på närområdet ser det inte särskilt ljust ut med budgivningarna. Däremot har husen där vi tittat tickat på bra senaste veckorna. Trodde i mitt stilla sinne att dyrare boenden (samt hus med elpriserna mm) skulle påverkas mer av läget och en fin liten tvåa på bästa läge i stan skulle vara stabilare, men just nu ser det tvärtom ut. Det känns tufft, för förlorar vi flera hundra tusen av vår insats men huspriserna inte sjunker från våren blir det väldigt svettigt att hitta ett bra hus.

Aja, men då kör vi då! Om en vecka har vi sannolikt sålt så vi får ta en sak i taget 💃
 
Svettigt just nu. Vi har första visningen på lägenheten idag, och tittar vi på närområdet ser det inte särskilt ljust ut med budgivningarna. Däremot har husen där vi tittat tickat på bra senaste veckorna. Trodde i mitt stilla sinne att dyrare boenden (samt hus med elpriserna mm) skulle påverkas mer av läget och en fin liten tvåa på bästa läge i stan skulle vara stabilare, men just nu ser det tvärtom ut. Det känns tufft, för förlorar vi flera hundra tusen av vår insats men huspriserna inte sjunker från våren blir det väldigt svettigt att hitta ett bra hus.

Aja, men då kör vi då! Om en vecka har vi sannolikt sålt så vi får ta en sak i taget 💃
Håller tummarna! Det brukar komma ut en hel del objekt i slutet av augusti/början på september i alla fall.
Planerar ni att bo i stugan om ni inte hittar en hus innan utflytt från lägenheten, eller vad är planen?
 
Huset avkomman tittat på har fått första budet. Hade ett långt samtal med hens sambo igår. Hen var lite avskräckt av lång väg i skogen till huset. Inte sugen på att kliva upp tidigt för att skrämma igång en gammal traktor för att ploga. Berättade att sånt lejer man ju bort :)

Föreslog att lägga ett bud under utgångspris. Nu ligger ett bud på exakt det beloppet. Oändligt nyfiken på om det är de som lagt det...
 
Håller tummarna! Det brukar komma ut en hel del objekt i slutet av augusti/början på september i alla fall.
Planerar ni att bo i stugan om ni inte hittar en hus innan utflytt från lägenheten, eller vad är planen?

Enligt vår mäklare ska det vara bäst att sälja små lägenheter i aug/sep då många är i rörelse då, starter på universiteten mm. Men hoppas det kommer ut fler hus också!

Det beror lite på hur stort glapp det blir. Blir det en månad kan vi bo hos mamma, och kanske variera lite med stugan. Blir det 2-3 månader eller mer så hyr vi något i andra hand. Maken har en vän vars lägenhet är tom fram till årsskiftet osv. Så vi hamnar inte på gatan i varje fall :) Stugan hade varit perfekt under sommarhalvåret men är inte så sugen på att bo där i värsta midvinter-månader 😅
 
Enligt vår mäklare ska det vara bäst att sälja små lägenheter i aug/sep då många är i rörelse då, starter på universiteten mm. Men hoppas det kommer ut fler hus också!

Det beror lite på hur stort glapp det blir. Blir det en månad kan vi bo hos mamma, och kanske variera lite med stugan. Blir det 2-3 månader eller mer så hyr vi något i andra hand. Maken har en vän vars lägenhet är tom fram till årsskiftet osv. Så vi hamnar inte på gatan i varje fall :) Stugan hade varit perfekt under sommarhalvåret men är inte så sugen på att bo där i värsta midvinter-månader 😅
Skönt att ni har lika olika plan B, C osv i alla fall 😄
 
Svettigt just nu. Vi har första visningen på lägenheten idag, och tittar vi på närområdet ser det inte särskilt ljust ut med budgivningarna. Däremot har husen där vi tittat tickat på bra senaste veckorna. Trodde i mitt stilla sinne att dyrare boenden (samt hus med elpriserna mm) skulle påverkas mer av läget och en fin liten tvåa på bästa läge i stan skulle vara stabilare, men just nu ser det tvärtom ut. Det känns tufft, för förlorar vi flera hundra tusen av vår insats men huspriserna inte sjunker från våren blir det väldigt svettigt att hitta ett bra hus.

Aja, men då kör vi då! Om en vecka har vi sannolikt sålt så vi får ta en sak i taget 💃

Intressant att huspriserna fortfarande är höga där ni letar! Jag brukar hålla koll på hemnet-annonser i mitt bostadsområde (villaförort i Göteborg) för att jag är lite nyfiken och här verkar priserna ha bromsat in totalt, hus som tidigare gick för 6,5-7M får man "bara" 5,5-5,8M för nu. Detta har svängt de senaste tre-fyra månaderna, i våras var det all time high. Flera objekt har inte sålts alls heller utan ligger kvar länge på hemnet, det har i princip inte hänt så länga jga har haft ett öga på marknaden här (10+ år).

Hur det ser ut i andra delar av Göteborg vet jag inte.
 
Intressant att huspriserna fortfarande är höga där ni letar! Jag brukar hålla koll på hemnet-annonser i mitt bostadsområde (villaförort i Göteborg) för att jag är lite nyfiken och här verkar priserna ha bromsat in totalt, hus som tidigare gick för 6,5-7M får man "bara" 5,5-5,8M för nu. Detta har svängt de senaste tre-fyra månaderna, i våras var det all time high. Flera objekt har inte sålts alls heller utan ligger kvar länge på hemnet, det har i princip inte hänt så länga jga har haft ett öga på marknaden här (10+ år).

Hur det ser ut i andra delar av Göteborg vet jag inte.
Jag håller lite koll i Malmö med, och här verkar inte huspriserna ha gått ner särskilt, iaf inte inom den budget vi har tittat på och köpte inom. Utbudet är däremot jättelitet och det är kanske det som håller uppe priserna fortfarande.
 
Booli har en tjänst där man kan prenumerera på vad ens hus beräknas vara värt utifrån senaste månadens försäljningsstatistik i området. Vårt hus värde har backat med drygt 600 tkr på två månader, så visst går priserna ner. Men jag upplever att mäklarna lägger ut många objekt för högt. Det märks ingen nergång i utgångspriser, jag upplever nästan att de ökat. Både mäklare och säljare hoppas nog att de ska hitta köpstarka köpare trots läget som är. I min kommun ligger det ute rätt många hus men det känns som att majoriteten är ovanligt stora och dyra villor. Vet inte om det är de som förköpt sig när räntan var låg som inser att de inte kan bo kvar, eller om det bara är en slump.
 
Booli har en tjänst där man kan prenumerera på vad ens hus beräknas vara värt utifrån senaste månadens försäljningsstatistik i området. Vårt hus värde har backat med drygt 600 tkr på två månader, så visst går priserna ner. Men jag upplever att mäklarna lägger ut många objekt för högt. Det märks ingen nergång i utgångspriser, jag upplever nästan att de ökat. Både mäklare och säljare hoppas nog att de ska hitta köpstarka köpare trots läget som är. I min kommun ligger det ute rätt många hus men det känns som att majoriteten är ovanligt stora och dyra villor. Vet inte om det är de som förköpt sig när räntan var låg som inser att de inte kan bo kvar, eller om det bara är en slump.
Intressant. Jag upplever också att det är flera stora/dyra hus som ligger ute. Dock är det personer som ägt dem länge men kanske de ökande driftskostnaderna kan vara en anledning till försäljning.
 
Vi har hastigt och lustigt varit och tittat på hus idag och ”typ” sagt ja till att köpa :nailbiting:, utan lånelöfte eller något som helst :rofl:.

Det är inte helt så illa som det låter dock. Några vänner till oss bor i vårt drömhus, som typ är det man jämför med när man kollar annonser. Perfekt läge, perfekt storlek, renoverat kök och badrum mm och helt inflyttningsklart. Plus världens mysigaste trädgård!

De skrev för någon vecka sedan och berättade att de tittar på större hus och frågade om vi var intresserade av att köpa deras nuvarande, utan inblandning av mäklare osv. Kom precis hem därifrån och har typ redan flyttat in i tanken :love:. Det var till och med ännu mer perfekt än vi mindes det!

Så nu väntar vi bara på att de ska bli godkända till det hus de har tittat på och så hålla tummarna för att banken vill ge oss pengar. Det borde dock inte vara något problem eftersom vår inkomst är högre än deras och huset är gott och väl inom prisklassen som vi borde få låna om man tittar på ”standardlånen” som man kan beräkna på bankernas hemsidor :up:.

Håll tummarna är ni snälla :nailbiting:.
 
Vi har hastigt och lustigt varit och tittat på hus idag och ”typ” sagt ja till att köpa :nailbiting:, utan lånelöfte eller något som helst :rofl:.

Det är inte helt så illa som det låter dock. Några vänner till oss bor i vårt drömhus, som typ är det man jämför med när man kollar annonser. Perfekt läge, perfekt storlek, renoverat kök och badrum mm och helt inflyttningsklart. Plus världens mysigaste trädgård!

De skrev för någon vecka sedan och berättade att de tittar på större hus och frågade om vi var intresserade av att köpa deras nuvarande, utan inblandning av mäklare osv. Kom precis hem därifrån och har typ redan flyttat in i tanken :love:. Det var till och med ännu mer perfekt än vi mindes det!

Så nu väntar vi bara på att de ska bli godkända till det hus de har tittat på och så hålla tummarna för att banken vill ge oss pengar. Det borde dock inte vara något problem eftersom vår inkomst är högre än deras och huset är gott och väl inom prisklassen som vi borde få låna om man tittar på ”standardlånen” som man kan beräkna på bankernas hemsidor :up:.

Håll tummarna är ni snälla :nailbiting:.
Kanske ska lägga till att det inte är riktigt ett så impulsivt husköp som jag ser att det ser ut som när jag skriver :rofl: . Vi hade redan planer om att börja leta hus, men eftersom jag precis skrivit på kontrakt för ett nytt jobb (dock i min nuvarande organisation), så tänkte vi egentligen vänta tills jag hade kommit in i det nya jobbet innan vi drog igång projekt husköp. Men när ens drömhus plötsligt ramlar ner i knät på en, så verkar det ju extremt dumt att skjuta upp det bara för att!
 
Kanske ska lägga till att det inte är riktigt ett så impulsivt husköp som jag ser att det ser ut som när jag skriver :rofl: . Vi hade redan planer om att börja leta hus, men eftersom jag precis skrivit på kontrakt för ett nytt jobb (dock i min nuvarande organisation), så tänkte vi egentligen vänta tills jag hade kommit in i det nya jobbet innan vi drog igång projekt husköp. Men när ens drömhus plötsligt ramlar ner i knät på en, så verkar det ju extremt dumt att skjuta upp det bara för att!
Drömhuset kanske bara kommer en gång, jag tycker det låter som helt rätt val!

Mvh bor i vårt drömhus, som vi bara var tvungna att köpa för att tillfället vara dök upp :heart
Screenshot_2022-08-17-21-22-29-84_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
349
· Visningar
21 675
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
88 89 90
Svar
1 784
· Visningar
92 783
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 823
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp