Husköpstråden del 3

Tänker på er @Sleepan :heart

För vår del har startskottet för försäljningen gått och visningar är inbokade om två veckor. Vi har ju haft några som varit intresserade sedan vi la ut den som kommande innan midsommar, men vi har inte helt kommit överens om pris och utöver det behövde de lösa lån med banken osv. Tillsammans med semestrar har vi inte kommit i hamn. Så nu blir det öppna visningar och den kom ut till försäljning officiellt för ett par dagar sedan, och vår mäklare har berättat att det redan är flera som hört av sig. Vi räknar med att marknaden dalat så vi har lägre förväntan på slutpris, men hoppas att det faktum att det är ett väldigt starkt objekt ändå ska göra sitt.

Det är såklart positivt att även priserna på hus sjunkit, men hittills tycker jag säljarna/mäklarna gått ut lite väl hårt inför hösten med höga utgångspriser. De testar väl, men i slutändan är det ju vi köpare som styr. Ser nu några som får in bud under utgångspris. En annan sak är att en betydande del av vår insats försvinner. Vi hade hoppats på att ha ca 1,5 milj i eget kapital men nu blir det sannolikt 300-400 tkr mindre. Eftersom eget kapital ger en sån oerhörd hävstång på vad en får låna så sjunker nu lånemöjligheterna med ca 2 milj. Vi hade kanske ändå inte tänkt att maxa lånet, men någon miljon extra hade ju varit skönt att ha som marginal. Jag tror dock vi kommer att kunna hitta ett fint litet hus och med ränteläget, inflationen och föräldraledighet så vill vi ändå inte sätta oss med höga månadskostnader. Allt som allt så är det ju positivt att vi kan få vårt hus för lägre pris och om det blir ett litet fint hus i stället för ett större så - må så vara.
 
Vi har sålt!
100.000 under utgångspris, och med sent tillträde (där borde vi nog förhandlat lite men skitsamma 😂) men vi gör en rejäl vinst ändå så det känns bra ändå.

ÄNTLIGEN.
GRATTIS!! :banana::bump:Har du (eller någon annan) något supertips på hur man får sålt lägenheten?
Hade visning igår och den enda inbokade bokade av sig. Jag har lagt ut för 100.000 mindre än vad den senaste lägenheten i området blev såld för men det verkar vara rätt dåligt intresse (bara 700 besök på Hemnet sedan förra fredagen). Jag har redan skrivit på för nytt boende och flyttar från Göteborg till landet i oktober så jag börjar få riktig panik.
 
Men gud vad skönt! Grattis! Hur sent är det tillträde då? När går lasset? 😄

Vi får vårt hus 26/8. Och deras tillträde var tänkt 21/11, men nu fick vi precis ändrat det till 1/11 iaf 👍😊

Vi ska måla och fixa en del, och åka till Spanien, så tippar på att vi lär flytta i mitten av september. Och så kan jag ha vår lägenhet som övernattningslägenhet pga nära jobbet tills de nya ägarna tar över
 
GRATTIS!! :banana::bump:Har du (eller någon annan) något supertips på hur man får sålt lägenheten?
Hade visning igår och den enda inbokade bokade av sig. Jag har lagt ut för 100.000 mindre än vad den senaste lägenheten i området blev såld för men det verkar vara rätt dåligt intresse (bara 700 besök på Hemnet sedan förra fredagen). Jag har redan skrivit på för nytt boende och flyttar från Göteborg till landet i oktober så jag börjar få riktig panik.

Tyvärr inte. Vi har haft typ åtta-tio visningar någonting. Is i magen, sa vår mäklare 😅
Det är sjukt jobbigt och jag håller tummarna! Vi fick ju sålt bara 19 dagar innan tillträde. Ej optimalt 😅🙈
 
Tyvärr inte. Vi har haft typ åtta-tio visningar någonting. Is i magen, sa vår mäklare 😅
Det är sjukt jobbigt och jag håller tummarna! Vi fick ju sålt bara 19 dagar innan tillträde. Ej optimalt 😅🙈
Men jeeeeez! Jag kommer vara ett nervvrak om det blir 10 visningar. Is i magen är inte min paradgren :crazy:
 
Vi får vårt hus 26/8. Och deras tillträde var tänkt 21/11, men nu fick vi precis ändrat det till 1/11 iaf 👍😊

Vi ska måla och fixa en del, och åka till Spanien, så tippar på att vi lär flytta i mitten av september. Och så kan jag ha vår lägenhet som övernattningslägenhet pga nära jobbet tills de nya ägarna tar över
Ändå skönt med lite överlapp, vi flyttade in först när allt var klart med golv och målning + kök och ja typ allt. Det var sjukt skönt att inte behöva bo i kaos för fan vad det såg ut under tiden, vi rev ju ut allt på en gång 😅 ej optimalt men klarade det med jäkla massa slit och himla mkt flyt. Och ett väldigt snällt hus 🤪
 
Ändå skönt med lite överlapp, vi flyttade in först när allt var klart med golv och målning + kök och ja typ allt. Det var sjukt skönt att inte behöva bo i kaos för fan vad det såg ut under tiden, vi rev ju ut allt på en gång 😅 ej optimalt men klarade det med jäkla massa slit och himla mkt flyt. Och ett väldigt snällt hus 🤪

Ja, det blir skönt, men dyrt. Eftersom vi kommer behöva ha brygglån. 😅
Men men, det är ingen lång period. Det löser sig 👌
Ni verkar ju renoverat satan 😁 vi ska bara måla om lite (tror jag) och sätta upp en staket och en häck 😁
 
Imorgon ska vi åka och hälsa på vårt hus!
Säljaren ville visa hur värmepumpen fungerade 😁 Ska bli spännande. Har ju bara sett det en kvart när jag ärligt talat inte kollade skitnoga, pga trodde inte vi skulle köpa det. 😂🙈
Haha, vad var det som fick dig/er att vilja köpa ändå då?
Stort grattis till försäljningen av lägenheten!
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
251
· Visningar
16 766
Senast: Gimlan
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
76 77 78
Svar
1 553
· Visningar
81 504
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 763
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp