Bukefalos 28 år!

Hyra ut vitt?

Warfang

Trådstartare
Hej alla!

Mitt stall kommer stå klart snart, och tänkte då hyra ut två boxar. Intäkterna kommer direkt gå till lån och elen. Ska man lägga på moms då? Ingen annan verksamhet kommer bedrivas, utan helt som hobby.

Tacksam för svar!
 
Sv: Hyra ut vitt?

Vad hade du tänkt dig i stallhyra?

Jag antar att du räknat på att du inte kommer gå över summan som är godkänd för hobbyverksamhet? (kanske jag som är för trött på morgonen men det är väll ett maxtak på det?)
 
Sv: Hyra ut vitt?

Om du ska ta ut moms beror dels på om du är momsregistrerad eller ej, men dt finns någon regel när det gäller hobbys om säger att intäkter under ett basbelopp inte ska momsbeläggas. Vinsten skattar du för genom att deklarera verksamheten som hobby, en bilaga till deklarationen. Titta in på skattemyndighetens hemsida och läs om hobby. Lycka till.
 
Sv: Hyra ut vitt?

Eftersom du ska använda intäkterna till att betala el/lån som du eller någon annan står för som privatperson, så ska det ses som vinst/inkomst och beskattas.
Gränsen på 50000:-/år som dyker upp ibland gäller ej varaktig verksamhet utan till ex om du säljer en frimärkssamling eller något sådant.
Skulle tro att detta skulle klassas som näringsverksamhet eftersom det är varaktigt och drivs med vinstsyfte.
Ring och kolla med skattemyndigheterna så slipper du obehagliga överaskningar i efterhand.
 
Sv: Hyra ut vitt?

Skatteverket har faktiskt mycket bra och lätt tillgänglig information på nätet. De säger t ex så här:
---
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du
betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt,
fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration
---

Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet.
Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.
---

läs mer här: http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra ut vitt?

Jag tänkte 1000 kr/box, plus eventuell moms då. Så detta räknas som ren vinst? Lånet är ju för stallbygget, borde inte dessa kostnader höra ihop...?

Är helt lost när det gäller sådant här, borde väl ringa dem för säkerhets skull...
 
Sv: Hyra ut vitt?

Är det 1000:- i kallhyra utan att något, vare sig några tjänster eller varor förutom el och vatten, ingår?
 
Sv: Hyra ut vitt?

Tänkte att utsläpp och lunch ska ingå, men hade velat ha 1250 i så fall, tycker dock att det blir fför dyrt om man lägger på moms dessutom...

Så ja, blir nog att det ingår 2 tjänster varje vardag.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 342
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 164
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 004
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 284
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp