Bukefalos 28 år!

Hyresavtal - vad tänka på ?

corzette

Trådstartare
Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ?

Hyreskontrakt X

Hyresvärd X

Hyresgäst X

Avtalet gäller DEL AV fastigheten X se karta
under perioden 2014-01-01 till och med 2014-06-30 utan förlängning.

Hyra X kr + moms per månad, i hyran ingår fri tillgång på vatten, plats att lägga gödsel på samt el. Att inbetalas i förskott enligt faktura. Sophantering ingår ej.
Ej betalad faktura leder till omedelbar uppsägning och fakturan skickas till Kronofogden för indrivning.

Om hyresgästen låter temperaturen understiga 0 grader kan hyresvärden inte garantera vattentillgången då ledningarna fryser. Hyresvärden tillåter ej att eluppvärmning av stallet ingår i hyran. Om uppvärmning av stallet måste ske tillkommer kostnaderna för uppvärmning av stallet.

Inomhus gäller avtalet det stora stallet med 30 boxplatser med en yta av 20*35m = 700kvm, inklusive boxinredning för 30 boxar innehållande krubba, vattenkopp/hink, saltstenshållare samt en täckeshängare /box. Sadelkammare är under uppförande innehållande 60 st sadel + 60 tränshängare.
Samt rum med skåp i (vid avtalets skrivande finns ca 14 skåp) och ett litet rum stalldelen utan inredning, bägge dessa rum nås från stalldelen.

Övriga utrymmen är hyresvärdens lokaler.

Utomhus gäller hagar enligt bifogad karta. Sommarbete ingår inte. Stängsel samt stolp har erhållits av hyresvärden. Elaggregat ingår ej.

Fri tillgång till båda ridvolterna samt det lilla ridhuset.

Hyresvärd står för ”grovsnöröjning” av grusvägar samt parkering men ej trailerparkering, stigar, vägar till hagar/ridhus/ridvolt, övrig snöröjning står hyresgästen för.

Slitage utöver normalt skall ersättas och/eller bytas ut av hyresgästen, Boxar inkl inredning skall vid avtalets utgång vara hela och rena. Sadelkammaren skall vid avtalets slut innehålla samma antal sadel/tränshängare. Stängsel och stolp skall lämnas.


Hyresvärden har följande krav på gården

Det ska vara rent och prydligt runt hagar/ridvolter/ridhus samt inomhus
Hjälm på alla till häst
Rökning endast på anvisade platser

Om ovan inte efterlevs kommer avtalet sägas upp med 30 dagars uppsägningstid.

Hyresvärden står enbart för byggnationen med inredning enligt ovan, ej för skötsel eller drift av stallet.
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Jag ser omgående risken med att precisera vad som ska kvarstanna, betyder det att övrigt är OK att avlägsna?

Snöröjning: precisera vad som röjs, och lämna resten. Börja inte blanda in vad som INTE röjs.

Sedan ser det mer ut som ett arrendeavtal än ett hyresavtal, har du kontrollerat så det inte faller under arrende? Då gäller helt andra lagar och regler, och om hyresgästen vet om detta och du inte gör det, kan det bli en verklig kalldusch vid uppsägningen.
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Hyra X kr + moms per månad, i hyran ingår fri tillgång på vatten, plats att lägga gödsel på samt el. Att inbetalas i förskott enligt faktura. Sophantering ingår ej.
Ej betalad faktura leder till omedelbar uppsägning och fakturan skickas till Kronofogden för indrivning.

Bra att det står vad som ingår i hyran, men vad ingår inte/vad ska hyresgästen göra - kan vara bra att speca eller vara lite övertydlig vad som hyresgästen måste ordna själv och verkligen se till att göra/vad som händer om det inte utförs

Om hyresgästen låter temperaturen understiga 0 grader kan hyresvärden inte garantera vattentillgången då ledningarna fryser. Hyresvärden tillåter ej att eluppvärmning av stallet ingår i hyran. Om uppvärmning av stallet måste ske tillkommer kostnaderna för uppvärmning av stallet.

Här hade jag valt att klargöra att uppvärmning vintertid är ett måste, mot en ökad kostnad/att hyran är högre vintertid pga ökad uppvärmningskostnad för annars kan ju hyresgästen låta bli att värma upp..som blir dyrt om ev vattenledningar fryser sönder..

Inomhus gäller avtalet det stora stallet med 30 boxplatser med en yta av 20*35m = 700kvm, inklusive boxinredning för 30 boxar innehållande krubba, vattenkopp/hink, saltstenshållare samt en täckeshängare /box. Sadelkammare är under uppförande innehållande 60 st sadel + 60 tränshängare.
Samt rum med skåp i (vid avtalets skrivande finns ca 14 skåp) och ett litet rum stalldelen utan inredning, bägge dessa rum nås från stalldelen.

Ska du som hyresvärd stå för inredningen, även det som är trasigt? Så skulle jag lätt kunna uppfatta det som här..Där hade jag varit väldigt tydlig med att det är inrett men att standarden ska vara densamma/att hyresgästen ska laga eller byta ut det som går sönder snarast möjligt och att hyresvärden inte står för varken inköp eller utbyte av inredning.
Uppvärmning i sadelkammare?


Övriga utrymmen är hyresvärdens lokaler.
Speca gärna vilka eller märk upp..

Utomhus gäller hagar enligt bifogad karta. Sommarbete ingår inte. Stängsel samt stolp har erhållits av hyresvärden. Elaggregat ingår ej.

Ska du erhålla stängsel - även det som går sönder? Stängsel i vilket utförande? I vilket skick ska hagarna anses vara i och vem underhåller dessa vad gäller underlag mm?

Fri tillgång till båda ridvolterna samt det lilla ridhuset.

Förhållningsregler för dessa? Ev underhåll? Saker som går sönder - ersätts av vem?
Behövs försäkring/vem är ansvarig vid olyckstillbud?


Slitage utöver normalt skall ersättas och/eller bytas ut av hyresgästen, Boxar inkl inredning skall vid avtalets utgång vara hela och rena. Sadelkammaren skall vid avtalets slut innehålla samma antal sadel/tränshängare. Stängsel och stolp skall lämnas.

Här hade jag satt en tidsgräns på att allt ska vara i samma skick som vid inflytt och det ska vara innan avtalet löper ut! Tex att det ska besiktigas 2 veckor innan avtalet går ut, och det som inte är ok ska då fixas innan avflytt annars tillkommer vite eller liknande. Samma sak så hade jag tydligt skrivit att saker som går sönder ska lagas omgående/snarast möjligt av hyresgästen så att inte saker förblir trasiga eller att stället ser ut som skit i flera månader..Ska stallet tömmas helt på strö, tvättas/saneras, gödseldelen vara tom, hagar städas mm vid utflytt? Samma sak här, speca gärna exakt vad som ska göras innan avflytt eller före avtalet går ut

Hyresvärden har följande krav på gården

Det ska vara rent och prydligt runt hagar/ridvolter/ridhus samt inomhus
Hjälm på alla till häst
Rökning endast på anvisade platser

Vad gäller för "utomstående"? som medryttare, tränare mm, vem är huvudansvarig? Öppettider som ska gälla? Gällande ordning får man nog vara övertydlig med vad som menas då det är väldigt stora skillnader i vad som uppfattas som god ordning eller rent..

Om ovan inte efterlevs kommer avtalet sägas upp med 30 dagars uppsägningstid.

Får man verkligen ha så "kort" uppsägningstid när man hyr ett helt stall?
Kolla detta noga så att det verkligen får utformas så!


Hyresvärden står enbart för byggnationen med inredning enligt ovan, ej för skötsel eller drift av stallet.

Kanske tillägga att hästskötsel ej ingår? Och fortfarande, var försiktig med att använda "står för byggnad med inredning" eller liknande..kan lätt uppfattas som att du tar ekonomiskt ansvar för dessa vid reparationer etc

svarat i citat vad jag hade tänkt på
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Angående det du undrar om den korta uppsägningstiden:

När vi hyrde hus och del av ett stort stall, så var uppsägningstiden 3 månader för bostaden och för stallet var den 8 eller 9 månader. Stallet räknades som lokal och då var uppsägningstiden längre.

Vi hade separata kontrakt för bostad och stall. Vad som gäller om det står med på samma kontrakt är jag osäker på, men antar att då är det 3 månader som gäller.
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Jag har också för mig att det blir mycket längre vid lokalhyra och då är det ju tveksamt ifall man kan korta ner det så pass
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Jag har också för mig att det blir mycket längre vid lokalhyra och då är det ju tveksamt ifall man kan korta ner det så pass

Tack för input =)
Svårt att hålla koll på allt ;)

Ni observerade att uthyrningstiden för stallet ENBART är 6 månader ?
Dvs då kan ju omöjligt uppsägningstiden bli längre ?

Anledningen till den korta tiden är att det är i "uppförandeskede" så vi har inte allt iordninggjort överallt. Och inte heller full koll på om hyran är för "lågt" satt med tanke på allt som ingår.
Så iom detta tänkte vi ha 6 månader med en hyra och kolla om det funkar, funkar det inte vill vi ju inte sitta med det avtalet i "evighet" utan kan då efter 6 månader utvärdera och då göra om hyresavtalet med en ev högre hyra, spec då vi kommer ha fixat allt som är omkring stallet... (till en då högre standard än som kanske kommer vara under dessa 6 månader)
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Kontraktet gäller endast för 6 månader, dvs det råder ingen uppsägningstid på kontraktet, det gäller endast i 6 månader.
En ev tidigare uppsägning beror enbart på misskötsel i såna fall...
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Om hyresgästen låter temperaturen understiga 0 grader kan hyresvärden inte garantera vattentillgången då ledningarna fryser. Hyresvärden tillåter ej att eluppvärmning av stallet ingår i hyran. Om uppvärmning av stallet måste ske tillkommer kostnaderna för uppvärmning av stallet.


Här hade jag valt att klargöra att uppvärmning vintertid är ett måste, mot en ökad kostnad/att hyran är högre vintertid pga ökad uppvärmningskostnad för annars kan ju hyresgästen låta bli att värma upp..som blir dyrt om ev vattenledningar fryser sönder..

Stallet innehåller just nu bara 10 hästar vilket gör att det blir inte uppvärmt i samma utsträckning som om det vore fullt. Så låter man då dörrar va öppna när det är minusgrader kommer vattnet att frysa. Och ett alternativ till att inte sätta in värme är ju att då om det blir rejäla köldknäppar låta hästarna stå inne.

Så det jag ville "gardera" oss med är just att struntar man i att det är kallt och låter dörrar stå öppna så att vattnet fryser kommer vi som hyresvärdar inte kunna tillhandahålla vatten pga detta.


Inomhus gäller avtalet det stora stallet med 30 boxplatser med en yta av 20*35m = 700kvm, inklusive boxinredning för 30 boxar innehållande krubba, vattenkopp/hink, saltstenshållare samt en täckeshängare /box. Sadelkammare är under uppförande innehållande 60 st sadel + 60 tränshängare.
Samt rum med skåp i (vid avtalets skrivande finns ca 14 skåp) och ett litet rum stalldelen utan inredning, bägge dessa rum nås från stalldelen.


Ska du som hyresvärd stå för inredningen, även det som är trasigt? Så skulle jag lätt kunna uppfatta det som här..Där hade jag varit väldigt tydlig med att det är inrett men att standarden ska vara densamma/att hyresgästen ska laga eller byta ut det som går sönder snarast möjligt och att hyresvärden inte står för varken inköp eller utbyte av inredning.
Uppvärmning i sadelkammare?

Det om ersätta /laga kommer ju längre ner då det gäller alla saker som ingår ... Inte bara boxinredningen

Värme i sadelkammare kommer ingå


Övriga utrymmen är hyresvärdens lokaler.
Speca gärna vilka eller märk upp..

Byggnaden är 2300 kvm stor med flera plan, därför den formuleringen.
Jag kommer tex inte tillåta att folk ställer upp saker på loftet, därav benämningen att det bara är de ca 750 kvm som ingår i avtalet.



Utomhus gäller hagar enligt bifogad karta. Sommarbete ingår inte. Stängsel samt stolp har erhållits av hyresvärden. Elaggregat ingår ej.

Ska du erhålla stängsel - även det som går sönder? Stängsel i vilket utförande? I vilket skick ska hagarna anses vara i och vem underhåller dessa vad gäller underlag mm?

Går hagen sönder för Hyresgästen laga.
Hagar blir leriga - så jag räknar verkligen inte med att de ska återställas, jag har häst själv ;) Underhållet ? dvs skicket på staketet åligger hyresgästen.


Fri tillgång till båda ridvolterna samt det lilla ridhuset.

Förhållningsregler för dessa? Ev underhåll? Saker som går sönder - ersätts av vem?
Behövs försäkring/vem är ansvarig vid olyckstillbud?

Förstår nog inte frågan. Att ridhuset skulle gå sönder ser jag som otroligt. Det här är ingen ridskola, och även om så skulle vara hur kan hyresvärden bli ansvarig för en olycka ?

Slitage utöver normalt skall ersättas och/eller bytas ut av hyresgästen, Boxar inkl inredning skall vid avtalets utgång vara hela och rena. Sadelkammaren skall vid avtalets slut innehålla samma antal sadel/tränshängare. Stängsel och stolp skall lämnas.

Här hade jag satt en tidsgräns på att allt ska vara i samma skick som vid inflytt och det ska vara innan avtalet löper ut! Tex att det ska besiktigas 2 veckor innan avtalet går ut, och det som inte är ok ska då fixas innan avflytt annars tillkommer vite eller liknande. Samma sak så hade jag tydligt skrivit att saker som går sönder ska lagas omgående/snarast möjligt av hyresgästen så att inte saker förblir trasiga eller att stället ser ut som skit i flera månader..Ska stallet tömmas helt på strö, tvättas/saneras, gödseldelen vara tom, hagar städas mm vid utflytt? Samma sak här, speca gärna exakt vad som ska göras innan avflytt eller före avtalet går ut

Avtalet gäller i 6 månader, så vid avtalets utgång ska det se ut som vid inträdet i stallet och utomhus. (minus att hagarna såklart är fullt troligt betydligt lerigare än vid början av användandet

Hyresvärden har följande krav på gården

Det ska vara rent och prydligt runt hagar/ridvolter/ridhus samt inomhus
Hjälm på alla till häst
Rökning endast på anvisade platser


Vad gäller för "utomstående"? som medryttare, tränare mm, vem är huvudansvarig? Öppettider som ska gälla? Gällande ordning får man nog vara övertydlig med vad som menas då det är väldigt stora skillnader i vad som uppfattas som god ordning eller rent..

Om jag hyr ut ett stall och har dessa regler till den som hyr, och den i sin tur hyr ut boxar/har medryttare osv får denne helt enkelt meddela även dessa att följs inte mina (hyresvärdens) regler så ryker hyresgästen och då även i förlängningen såklart medryttaren/inackorderingen

Om ovan inte efterlevs kommer avtalet sägas upp med 30 dagars uppsägningstid.

Får man verkligen ha så "kort" uppsägningstid när man hyr ett helt stall?
Kolla detta noga så att det verkligen får utformas så!

Hyresvärden står enbart för byggnationen med inredning enligt ovan, ej för skötsel eller drift av stallet.

Kanske tillägga att hästskötsel ej ingår? Och fortfarande, var försiktig med att använda "står för byggnad med inredning" eller liknande..kan lätt uppfattas som att du tar ekonomiskt ansvar för dessa vid reparationer etc

Jag HAR ansvar för byggnaden i övrigt, som sagt det är en STOR byggnad där stalldelen är en bråkdel. Jag vill likställa det med en "hyreslägenhet" då personen endast hyr en del av min fastighet och därför inte kan bete sej/bre ut sej hur mkt som helst ...
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Ang värmen så tror jag det i så fall ändå är klokt att avtala om vad som måste göras för att det inte ska frysa i så fall. Är hyresgästen villig att ha hästar inne ifall det är nödvändigt?
Stall som har frysrisk och det är en massa olika folk, ge dig tusan på att det fryser för det är inte alla som tänker sig för..Så det var bara ett tips. Jag hade nog valt att ha med uppvärmning men mot ökad kostnad i stället om möjligt.

Inredning i stall, hagmaterial etc
Var övertydlig med vad som tillhandahålls och till vilken standard ,vad som ska ersättas och lagas av vem..det tåls nog att upprepas så att man inte står där sen och "men jag trodde att.."

Ridhus/ridbana
Hyr man ut så kan det vara en klok idé att ändå kolla upp hur det ligger till om man måste ha försäkring eller inte för dem som nyttjar.
Ridhus eller ridbana lär kanske inte gå sönder totalt..men om något där ändå gör det, är det bra att ha klarlagt vem som lagar, ersätter ekonomiskt där med för folk tar gärna för givet att det alltid är hyresvärd som står för trasiga saker..

Avflytt/uppsägning
Likadant här, avtala i klartext om hur stallet ska återlämnas mer exakt.
Skriver man bara att det ska vara i "samma skick" så kan det finnas en miljard olika tolkningar på hur det var vid inflytt, att man inte tänker stå för det enda och det andra för att..

Och det där med uppsägning "omedelbart" typ 30 dagar kan vara värt somsagt att kolla upp..för det kan vara så att det inte går att avtala om den tiden utan att det kanske går under lokalhyra ändå och då brukar tiden vara betydligt längre och man kan sällan slänga ut någon fortare även om man vill.
Det brukar vara skillnad i att hyra ut boxar var för sig mot att hyra ut en hel stalldel till en andra part.
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Hur många boxar är det i stallet som ska hyras ut?
Tänkte lite nyfiket på: vem hyr ett helt stall i endast 6 mån? :)
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Hur många boxar är det i stallet som ska hyras ut?
Tänkte lite nyfiket på: vem hyr ett helt stall i endast 6 mån? :)

30 boxar är det som hyrs ut.

Och som sagt ang den korta tiden så är det så att vi kommer säkerligen använda samma hyresgäst även efter de 6 månaderna MEN med ett annat avtal, då vi dels hunnit se "barnsjukdommar" och sett om hyran är på en bra nivå.

Vill inte binda upp oss i ett "dåligt" kontrakt som sen är omöjligt att ta oss ur, då har jag hellre ett kort kontrakt för att se hur det går, och efter det göra om kontraktet med längre tid på nästa. Och den hyran man kommit fram till täcker våra kostnader.

Hyran vi har satt för dessa 6 månader är enligt många vi pratat med väldigt låg med tanke på allt som ingår, men då vi sagt/satt hyran redan ska vi som sagt kolla under 6 mån om det är nån vinst alls eller om vi tom går back. Och i såna fall måste vi ju ha ett nytt avtal med en ny hyra alt andra förutsättningar.

En sådan ändring som kommer ske efter avtalet är att elen INTE kommer ingå. Utan att hyresgästen står för sin egna förbrukning/kostnad. Och då som sagt måste ett nytt avtal skrivas iaf...
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

J
Sedan ser det mer ut som ett arrendeavtal än ett hyresavtal, har du kontrollerat så det inte faller under arrende? Då gäller helt andra lagar och regler, och om hyresgästen vet om detta och du inte gör det, kan det bli en verklig kalldusch vid uppsägningen.

Hittade detta om skillnaden på arrende och hyra

Redogörelse för skillnad mellan arrende och hyra

Arrende avser upplåtelse av jord till nyttjande medan hyra avser upplåtelse av hus eller delar av
hus. I vissa fall ingår både jord och hus i upplåtelsen och i det fallet blir upplåtelsen antingen
arrende eller hyra.

Så det går ju att hyra ut lokal med mark med utan att det blir arrende.. Annars skulle det ju inte gå att hyra ut lokaler med plats för parkering mm..
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Vi har själva stått i begrepp att hyra stall, lämnade avtalet till jurist för granskning och det blev - trots att det stod som hyreskontrakt - klassat som arrende, och det visade sig finnas en hel del snärj med formuleringar etc. Slutade med att vi hoppade av, det hade varit bäddat för trubbel.
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Om hyresgästen låter temperaturen understiga 0 grader kan hyresvärden inte garantera vattentillgången då ledningarna fryser. Hyresvärden tillåter ej att eluppvärmning av stallet ingår i hyran. Om uppvärmning av stallet måste ske tillkommer kostnaderna för uppvärmning av stallet.


Här hade jag valt att klargöra att uppvärmning vintertid är ett måste, mot en ökad kostnad/att hyran är högre vintertid pga ökad uppvärmningskostnad för annars kan ju hyresgästen låta bli att värma upp..som blir dyrt om ev vattenledningar fryser sönder..

Måste hela stallet värmas upp? Fungerar det inte med t ex Frost Guard för vattnet istället ( vilket vanligtvis är mycket billigare än att värma upp hela stallet).
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Vi har själva stått i begrepp att hyra stall, lämnade avtalet till jurist för granskning och det blev - trots att det stod som hyreskontrakt - klassat som arrende, och det visade sig finnas en hel del snärj med formuleringar etc. Slutade med att vi hoppade av, det hade varit bäddat för trubbel.

Fast det är ju lite lustigt ändå ...

Tänker på Hågelby Stallförening här i Stockholm som är uppsagda från sin anläggning efter ÅR (minst 20 år) på Hågelby, de har mej veterligen haft just HYRESavtal. De blev som sagt uppsagda och avtalet gick ut 2013-09-15, de överklagade till hyresnämnden men fick avslag.

De om några borde ju annars sitta under arrende/besittningsrätt osv ..
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Problemet är formuleringar, och när en part tror att det är en sak medan andra parten vet att det är annat som gäller när det kommer till kritan. Det var också därför vi hoppade av, för fastighetsägaren hade dålig koll på vad som verkligen avtalats.
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Måste hela stallet värmas upp? Fungerar det inte med t ex Frost Guard för vattnet istället ( vilket vanligtvis är mycket billigare än att värma upp hela stallet).

Jo absolut... Men det står ju inte vi för.

Ett annat alternativ är att vi låter vatten rinna smått i vår ände (har egen stalldel) men det hjälper ju inte i tex vattenkopparna ...

Så visst finns det alternativ om det blir en köldknäpp...
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Till att börja med, lycka till!

Hur ser vattendragningen ut? Om det är kopparrör eller inbyggda rör som fryser kan det bli rätt kostsamt att reparera efter en frysskada, dessutom kan det kanske bli problem för er om ni blir utan vatten i er del under tiden det tar att laga. Det kan kanske vara lämpligt att hyresgästen ansvarar för reparation om det fryser?

Hur är det med belysning i ridhuset, behövs det några regler där? Vem står för utbyte om en lampa går sönder, är det belysning som ska släckas så fort ingen är i ridhuset eller ska den i stället stå på i längre sammanhängande pass för att inte lamporna ska skadas? Finns det risk att belysningen står på dygnet runt om det inte regleras?

Vad betyder fri tillgång, är det enbart hyresgästen eller har någon/några andra också tillgång till ridhus/ridbana och att hyresgästen inte står för någon skötsel utan mockning, harvning, vattning, saltning osv sköts av någon annan?

Finns det någon utomstående som kan få problem med hyresgästerna? Det kanske går att skriva in i kontraktet att enskilda hästägare (som hyr av din hyresgäst) ska sägas upp om de rider på olämpliga ställen som åkermark som skadas, fotbollsplan, gångväg etc?

Vad gäller för övriga lokaler, är det i princip tillträdesförbud eller är det OK att tillfälligt vara där? Utan att ha sett lokalerna är det lite svårt att veta om detta behöver klarläggas mera.
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Tackar ...

Ja alltså det är ju ett litet "eget" scenario med vår gård ;)

Spec som jag själv som sagt kommer finnas på gården (vi bor ju där) och har min egna häst i (snart) egen stalldel. (där jag verkligen inte vill ha en massa spring ;) )

Så "småsaker" som ordning och reda osv är ju saker jag kommer kunna ha full koll på... Och kunna säga till om....

Min häst kommer dessutom (står redan) stå inackorderad nån månad innan jag fått ordning på min stalldel och kan flytta in henne dit.

Det är som "tur" är inte kopparrör utan plaströr. Det finns en cirkulationspump så även där är ju lite "vunnet" ... men det jag faktiskt mest är ute efter med vattnet är att det är upp till hyresgästen att ha koll på de "sina" för har hyresgästen inte koll på sina inackorderingar / medryttare osv så kommer det bli problem med vattnet om de "skiter" i såna saker. Men det är hyresgästen fullt medveten om :)

Så det hela handlar ju inte om att stallet ligger mitt ute i skogen och jag kommer inte se stället under dessa 6 månader utan jag kommer som sagt dagligen se stallet ;) Även om jag helst kommer undvika att beblanda mej med det. Då jag är social men det finns gränser ;)
 
Sv: Hyresavtal - vad tänka på ?

Jag antar att din hyresgäst ska hyra ut boxarna i sin tur? vem vill stalla upp sin häst i ett stall där stallhyran kan skjuta i höjden rejält efter 6 månader?
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 862
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 968
Senast: Polibek
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 918
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp