Bukefalos 28 år!

Hyresgäst utan vatten

En bekant till mig har problem med sina hyresvärdar.

De har varit utan vatten i huset i 4 dygn nu, utan respons från hyresvärdarna. Hyresgästföreningen skulle starta ett ärende. Men de måste ju få vatten nu, nu, nu. Vad har de för rättigheter?

De ringde VVSfirma i desperation men de ville inte komma ut då ägarna lurat dem på pengar gällande något tidigare arbete.
Ringa en tillsynsmyndighet och testa en annan vvs firma
De får stå för kostnaden och sen ta det via hyran laglig väg
Så hade jag fått göra om jag hade bott kvar där jag bodde innan.
Eftersom hv inte var intresserad av att fixa saker.
 
Det är inget fel alls men antagligen inte vad de boende vill ha.
De vill kunna köra diskmaskin och tvättmaskin.
Hämta dunkar med vatten kan de ofta göra själva.
Mina hyresgäster skulle hudflänga mig om jag hänvisade till en sådan lösning i mer än någon dag.
Och då så finns ändå en handpump på gården som fungerar hela året för disk, toa och personlig hygien.
Det är bara dricksvatten som måste dunkas i början då den grävda brunnen endast används sporadiskt.

Ja nu framgår det ju faktiskt inte av ursprungsinlägget om problemet är att rinnande vatten inte finns eller om problemet är att vatten överhuvudtaget inte finns. Finns godtagbart ersättningsvatten inom rimligt avstånd får man nog lov att bita ihop ett tag, förutsatt såklart att hyresvärden jobbar på problemet.

I mina inlägg har jag förutsatt att det inte finns något vatten alls.
 
De skulle strypa mig om jag kom dragande med en Separett i stället för WC.

Nä inte tror jag det, bara dom får förståelse för hur schysst en separett är. Den är ju mycket mer lättskött än en WC när rinnande vatten saknas. Fatta vad skönt att slippa behöva bära vatten som endast ska spolas bort!
 
Den är ju mycket mer lättskött än en WC när rinnande vatten saknas.
Jo, men jag försökte med det när avloppets infiltration satte igen så att det blev stopp.
Men det blev totalt upplopp så jag blev tvungen att lägga en ny infiltration.
Jag hade hoppats på den enklare lösningen med Separett tillsammans med BDT avlopp.
Med tanke på att det är strömavbrott ibland och att det då inte heller finns (rinnande) vatten så borde det vara en bra lösning.
Men icke, den hyresgästen skulle skicka all världens fasor efter mig om jag tog hennes WC ifrån henne.
Och det kanske man kan förstå med tanke på allt bråte som slambilen hittade nedspolat i avloppet.
Det var mycket som inte skulle vara där.
Då så hotade jag med Separett om jag skulle hitta mer felaktigt skräp i avloppet.
Vi får se hur det går.
 
Problemet är väl, om husets ägare inte har ekonomi/betalningsanmärkningar som gör det omöjligt för honom att leja för reparationer.
Att få kommunen att tvångsförvalta tar tid, Att "inte_ung" föreslår gå ihop som hyresgäster och själva betala reparationen för att sedan dra hyrorna mot reparationskostnaden är väl den snabbaste lösningen
Själv löste jag problemet när pannan i en av kåkarna kollapsade. Jag lyckades övertala hyresgästerna om en kraftig hyressänkning mot att de hyrde lägenheterna kallt.
Installerade luft/luftpumpar till varje lägenhet samt 30 liters varmvattenberedare.(ett kalas som slutade på 120 000 istället för en ny stor panna för samma peng.
Faan.... detta skulle jag ha gjort för 25 år sedan ;) Ingen har sedan dess klagat på värmen och att varmvattnet inte räcker. Eftersom både pumpar o beredare är kopplade på deras egen el
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 596
Senast: Lingon
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 035
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 851
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp