Bukefalos 28 år!

I-lands problem: Vad saknar ni mest under Corona?

Jag saknar att kunna åka ut till en badstrand och bada. Jag älskar att bada och det har varit kanonväder i flera veckor. Men eftersom folk har legat som packade sillar på badstränderna i och runt Göteborg samt att det har varit överfullt på bussar och spårvagnar till badstränder har gjort att jag har avstått. Kan ej heller köra bil och även om jag hade kunnat göra det så hade det inte varit värt risken att åka till en badstrand. Min sambo tillhör riskgrupp på grund av flera sjukdomar och ett bad i havet eller sjö är inte värt att riskera att bli smittad av corona. Det kommer fler somrar och jag hoppas det finns ett vaccin innan nästa sommar. Annars får jag helt enkelt vänta tills dess att det gör det.
 
Jag saknar att kunna åka ut till en badstrand och bada. Jag älskar att bada och det har varit kanonväder i flera veckor. Men eftersom folk har legat som packade sillar på badstränderna i och runt Göteborg samt att det har varit överfullt på bussar och spårvagnar till badstränder har gjort att jag har avstått. Kan ej heller köra bil. Min sambo tillhör riskgrupp på grund av flera sjukdomar och ett bad i havet eller sjö är inte värt att riskera att bli smittad av corona. Det kommer fler somrar och jag hoppas det finns ett vaccin innan nästa sommar. Annars får jag helt enkelt vänta tills dess att det gör det.

Fördel med att bo glest. Vårt närmaste bad känner inte många till och har man otur är det ett sällskap till och badar där. Inget hav dock....

Men på ett annat vi varit på väg till har det varit så trångt att vi avstått och åkt hem till närmaste vattenhål istället.
 
Fördel med att bo glest. Vårt närmaste bad känner inte många till och har man otur är det ett sällskap till och badar där. Inget hav dock....

Men på ett annat vi varit på väg till har det varit så trångt att vi avstått och åkt hem till närmaste vattenhål istället.

Mmm hade gärna bott någonannanstans om jag hade kunnat köra bil eller åtminstonde lite utanför Göteborg (jag kan inte ta körkort på grund av sjukdom). Jag deppar inte över det och skriver inte det för att någon ska tycka synd om mig utan som en förklaring. Men i den sitsen vi har så gäller det att bosätta sig där det finns hyfsade kommunikationer för att få vardagen att fungera helt enkelt. :) Men ibland drömmer jag om att bo lite mer lantligt men med det kommer ju oftast för dåliga kommunikationer för att få vardagen att gå ihop.
 
Det jag saknar mest just nu är att kunna låna toan på företagen vi lossar hos. Många som inte släpper in chaufförer längre, så väldigt begränsat vart man kan låna toan.
Inte så smidigt som tjej, har tagit skydd under lastbilen när det inte funnits lämpligt buskage att gömma sig bakom när nöden tryckt på.
Killarna har det lite smidigare, så ja saknar att kunna låna fler toaletter, inte alltid man är nödig när man är på just det stället där man får låna toa. Oftast verkar det vara lite Murphy’s lag över det hela.
 
Det jag saknar mest just nu är att kunna låna toan på företagen vi lossar hos. Många som inte släpper in chaufförer längre, så väldigt begränsat vart man kan låna toan.
Inte så smidigt som tjej, har tagit skydd under lastbilen när det inte funnits lämpligt buskage att gömma sig bakom när nöden tryckt på.
Killarna har det lite smidigare, så ja saknar att kunna låna fler toaletter, inte alltid man är nödig när man är på just det stället där man får låna toa. Oftast verkar det vara lite Murphy’s lag över det hela.
Det där är ett problem, på makens arbetsplats får chaufförerna komma in i kupan när maken och hans kollegor inte har rast. På andra större ställen har de nu satt dit en egen kupa åt chaufförerna där de kan gå på toa och värma mat om de vill. Där var det facket som gick in och såg till att alla fick möjlighet.
 
Det jag saknar mest just nu är att kunna låna toan på företagen vi lossar hos. Många som inte släpper in chaufförer längre, så väldigt begränsat vart man kan låna toan.
Inte så smidigt som tjej, har tagit skydd under lastbilen när det inte funnits lämpligt buskage att gömma sig bakom när nöden tryckt på.
Killarna har det lite smidigare, så ja saknar att kunna låna fler toaletter, inte alltid man är nödig när man är på just det stället där man får låna toa. Oftast verkar det vara lite Murphy’s lag över det hela.

Jag tycker det här är helt galet. För oss som tar emot och skickar varor dagligen är det viktigt att er situation fungerar. Vi har varit ett av de ställen där chaufförer kunnat gå på toa. Dom informeras på samma sätt som övrig personal och vi har haft handsprit och pappershanddukar lätt tillgängligt.

Hur svårt ska det vara att införa rutiner för att lösa detta?!
Är det ett större ställe kan man ju avsätta en toalett speciellt för chaufförerna.
 
I privatlivet saknar jag att kunna kramas, att kunna umgås med människor normalt. Jag saknar också att kunna träffa mitt syskon med familj som bor i ett land som svenskar inte är välkomna till. Vi har inte träffats sedan i julas.

På jobbet saknar ja de fysiska mötena, både med kollegor och med klienter. De fysiska mötena blir det mer kvalitet i, även om det funkar med digitala lösningar.
 
Jag saknar att få gå på teater och konserter och så hade jag gärna velat kunna träffa svärfar något.
Längtan blev lite för stor. Igår bokade vi in en pjäs på favoritteatern i slutet av oktober ❤ Längtar, och hoppas att smittsituatuonen ser klart bättre ut då. Om inte annat så har teatern vidtagit en massa åtgärder för att de 50 i publiken samt personalen ska kunna vistas där på ett säkert sätt.
 
Oj, det mesta. Har en allvarligt sjuk förälder som förstås då också är riskgrupp, och slits hela tiden mellan att hälsa på och riskera att smitta henne, och att det är högst osäkert hur länge hon kommer att finnas kvar så att jag borde passa på. Lever således så isolerat jag kan för att kunna träffa henne så mycket som möjligt. Dock svårt med tanke på att jag jobbar inom sjukvården. Verkade först som att jag var i riskgrupp själv också, men när mer statistik har kommit verkar det vara rätt ok för mig själv. Har däremot ytterligare en nära anhörig som också ligger risigt till pga sjukdom, så det är mycket oro hela tiden.
*Saknar att kunna handla i en mataffär och inte bara online.
*Saknar förresten att kunna köpa NÅGOT i en affär utan att möjligen springa in på obekväm tid med andningsskydd och handsprit i högsta hugg.
*Att våga åka kollektivt utan andningsskydd och med ordentlig distans (platsbokning).
*Våga vara social med folk på jobbet, gå kurser osv.
*Våga umgås med vänner (de flesta bor långt bort så svårt att ta en utomhusfika)
*Våga äta ute, eller åtminstone beställa hem mat utan att behöva hantera den som kontaminerad och värma om den.
*Gå och klättra, till gymmet osv.
*Gå till tandläkare, frisör osv.
*Resa!
*Slippa all denna ständiga jäkla oro.

Inser att jag lever mer extremt än de flesta, men tycker att det är rimligt med tanke på omständigheterna.
 
Det där är ett problem, på makens arbetsplats får chaufförerna komma in i kupan när maken och hans kollegor inte har rast. På andra större ställen har de nu satt dit en egen kupa åt chaufförerna där de kan gå på toa och värma mat om de vill. Där var det facket som gick in och såg till att alla fick möjlighet.
Jag tycker det här är helt galet. För oss som tar emot och skickar varor dagligen är det viktigt att er situation fungerar. Vi har varit ett av de ställen där chaufförer kunnat gå på toa. Dom informeras på samma sätt som övrig personal och vi har haft handsprit och pappershanddukar lätt tillgängligt.

Hur svårt ska det vara att införa rutiner för att lösa detta?!
Är det ett större ställe kan man ju avsätta en toalett speciellt för chaufförerna.

De finns företag som gjort att chaufförerna enbart få låna en viss toa och den andra toan är till deras egen personal, det tycker jag är helt okej.
Sen finns det dom företag där vi svenska chaufförer får låna toan men inte dom utländska pga coronan.
På ett företag tyckte jag det var så bakvänt, jag fick inte låna toan pga coronan, men helt okej att låna deras motviktstruck att lasta med... makes no sense.
Jag tänker att toan borde va minst smittrisk på, då man tvättar händerna efteråt och ofta går kranen att stänga av med armbågen eller en pappershandduk, samt man kan öppna dörren med en pappershandduk eller torka av handtaget innan man går ut, så har jag gjort när ja lånat toan den senaste tiden.

Några företag har lånat dit en sån där toa på hjul, de vägrar jag gå på, tycker de verkar ofräscha, inget rinnande vatten. Liknande en baja maja, men men det är verkligen ett i-landsproblem. Tur jag har ett bra gömställe när jag har med mig släpet när det krisar om det inte finns toa jag kan låna i närheten, brukar då ske utefter någon p-plats längs nån väg.
 
Jag har inte behövt ändra mitt liv så mycket för jag är rätt enstörig av mig normalt. Det är mest en ökad oro och det ökade försiktighetstänket som börjar tära på mig (riskgrupp pga immunförsvar så jag har ett höjt säkerhetstänk konstant vad gäller ev smitta).

Min och särbons husbilssemester blev ju naturligtvis inte av, det fanns inte ens på kartan att vi skulle chansa (både för min skull men även för hans skröpliga föräldrars skull, de är isolerade hemma sedan senvintern).

I övrigt är jag orolig för vänner och bekanta som hör till riskgrupper eller jobbar inom vården.

Skulle jag få för mig att köpa lösgodis gör jag det utan tvekan :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 238
Senast: __sofia__
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 570
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp