I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner folk som inte vill jobba, som hellre går hemma och lever på bidrag.. ja de har det knapert som fasen men jobba vill de inte ändå.. Känns sådär roligt att slita och betala skatt när det även finns de som är friska men ändå lever på bidrag.. Dessa har jag stött på ibland ända sedan jag var ung.. Sjukskrivna, ja självklart eller de som blivit utan jobb pga nedläggningar, nyutbildade som inte hunnit få jobb mfl är självklart att hjälpa men dessa socbidragslyftare eller stämplare som inte vill jobba... det är drygt.. Vet inte om det är lika lätt att stämpla idag som förr?
@Sol man som kvinna kan väl själv köpa med sig skydd o ha på jobbet? Skolorna håller jag med om, vore himla bra om det fanns där.
Man? Om du menar det biologiska könet man - de är ju de som inte behöver skydden? :laugh: (Och därmed troligen är anledningen till att mensskydd kostar pengar idag, men det är ett helt annat samtalsämne.)
 
Jag känner folk som inte vill jobba, som hellre går hemma och lever på bidrag.. ja de har det knapert som fasen men jobba vill de inte ändå.. Känns sådär roligt att slita och betala skatt när det även finns de som är friska men ändå lever på bidrag.. Dessa har jag stött på ibland ända sedan jag var ung.. Sjukskrivna, ja självklart eller de som blivit utan jobb pga nedläggningar, nyutbildade som inte hunnit få jobb mfl är självklart att hjälpa men dessa socbidragslyftare eller stämplare som inte vill jobba... det är drygt.. Vet inte om det är lika lätt att stämpla idag som förr?
@Sol man som kvinna kan väl själv köpa med sig skydd o ha på jobbet? Skolorna håller jag med om, vore himla bra om det fanns där.

Jag förstår inte hur de som inte vill jobba lyckas få ut pengar från soc. Det var inte enkelt när jag ansökte för 15 år sig någonting. Då har vi ett systemfel som behöver åtgärdas om det nu går att få ut pengar för att man inte vill jobba.

Jag tror de flesta kvinnor har med sig mensskydd på jobbet när de har mens. Problemet är att blödningar inte alltid kommer planerat. Problemet är också att människor är mänskliga och glömmer (jag ve, skitkonstigt).
 
Så om A inte vill jobba heltid pga skatten utan hellre jobbar deltid och ägnar sig åt familjen, hundarna, fiske whatever kan B jobba de timmarna istället.

De finns inget egenvärde i att folk jobbar ihjäl sig. Det är antagligen bättre för samhället på alla plan om arbetstimmarna fördelas på fler personer.

Absolut.
Men om du tänker dig att det är distriktsläkare som väljer att gå ner i tid?
Distriktsläkare är en bristvara och uppemot 80% av dem jobbar deltid i stället för heltid.
Där går inte de extra arbetstimmarna till andra människor som då i stället får förmånen att få jobb.
 
Skulle vara intressant att höra om de som röstar på högern om de gör det för flyktingfrågan och/eller samhällsfunktionen i samhället. Jag trodde att flyktingfrågan var den största frågan som lett till att folk börjat rösta på SD?

Enligt en statsvetare så är den typiske SD väljaren någon som har låg akademisk utbildning, dvs troligen inte någon med hög lön: https://mitti.se/val/statsvetaren-typiske-valjaren/
Man får dra sina egna slutsatser utifrån det.

När det gäller SD så ja, där är jag övertygad om att det är den misslyckade integrationen som är grundmotivet.
Men när vi tittar budgetmässigt så verkar det ju inte vara de "vänsterinriktade integrationsmissnöjda" som hamnar i SD?
eller?
"vänstersidan" har ju förlorat fler mandat än "högersidan" och plusset har hamnat hos SD.

Egentligen svårtolkat.
Eller så stämmer det lite med det jag försökte skriva: det är inte bara de på "mottagarsidan" som röstat S eller V; det är en massa människor som är på "givarsidan" och som tycker att vi ska vara generösa mot alla "behövande".
Men ett gäng av dem kanske har blivit tillräckligt bekymrade över situtationen med den misslyckade integrationen för att välja SD i stället för något traditionellt vänsterblockparti?
Jag är rätt säker på att Mp förluster inte gått till SD utan till något annat parti (oklart vilket).
Men ett gäng av idealisterna på "givarsidan" verkar ha valt att inte vara lika givmilda längre, ideologiskt, eftersom vänsterblocket backat rätt mycket?

Frågetecknen eftersom jag - självklart - spekulerar.
 
Den ”dumheten” ledde till att min arbetsplats placerade ut mensskydd på toaletterna. Grymt bra med tanke på hur oförutsägbar mensen kan vara, eller hur blödningar under graviditet kan uppstå. Kvinnor är inte alltid beredda och förberedda.

En billig och enkel åtgärd som faktiskt skapade ökad trygghet på jobbet. Tänk om skolorna kunde göra detsamma.

och du kan inte själv ha ett mensskydd i väskan?
 
Så... du menar att den mest robusta (du) och bebisen (de mest utsatta) ska alltså fördela på resurserna och gemensamt minska på kostnaderna i familjen (samhället) så att alla klarar sig på lika mycket?
Det var ju exakt det @Sol menade?

Jag menar att man inte ensidigt skär för den robuste, så som du verkade förespråka att man gör.
Antagligen skulle bebisen få klara sig med minst mycket kläder eftersom jag troligen skulle behöva mer "presentabla" kläder om jag skulle jobba.

Men ja, jag tycker också att samhället ska dra försorg om dem som saknar egen förmåga.
Frågan är bara hur mycket medel som ska fördelas från vilka och till vilka.
Det där "till vilka" och "hur mycket" är de intressantaste frågorna; "från vilka" har i samhällsdiskussionen ett mer självklart svar.

Jag säger inte att vi ska avskaffa skatterna.
Men jag ifrågasätter hur mycket Sverige har råd med. Vi står inför kraftigt ökande kostnader för vård och omsorg, och pensionskostnader. Förklaringen är att fler människor lever längre, och ett större antal människor lever längre tid med kroniska sjukdomar, till exempel. Vården kan (och gör) göra mer med fler och äldre, det ökar också kostnaderna,.
Så, som sagt, vi står inför kraftigt ökande kostnader som är svåra att undvika i ena änden. Och varifrån ska de pengarna tas?
Om vi försöker blunda för den kostnadsökningen så kommer den ändå.
 
Den ”dumheten” ledde till att min arbetsplats placerade ut mensskydd på toaletterna. Grymt bra med tanke på hur oförutsägbar mensen kan vara, eller hur blödningar under graviditet kan uppstå. Kvinnor är inte alltid beredda och förberedda.

En billig och enkel åtgärd som faktiskt skapade ökad trygghet på jobbet. Tänk om skolorna kunde göra detsamma.

När jag gick i skolan kunde man hämta mensskydd hos syster.
Finns inte den möjligheten längre?
 
och du kan inte själv ha ett mensskydd i väskan?
Som mina manliga kollegor så vill jag slippa behöva ta med en väska till jobbet. Just nu tar jag med mensskydd i en ficka vid behov men det är inte optimalt och jag får plats med bara en så jag har inte ett skydd i fickan hela tiden.
 
När jag gick i skolan kunde man hämta mensskydd hos syster.
Finns inte den möjligheten längre?

Ingen aning men det låter ju superkul att gå igenom hela skolan och blöda igenom när man är tvungen att gå till skolsköterskan och hämta skydd. Alla skolor har inte heller en sköterska på plats alla dagar.
 
Som mina manliga kollegor så vill jag slippa behöva ta med en väska till jobbet. Just nu tar jag med mensskydd i en ficka vid behov men det är inte optimalt och jag får plats med bara en så jag har inte ett skydd i fickan hela tiden.

Om jag har mensskydd i fickan och det glider ur kan mina patienter (jag jobbar på djursjukhus) äta upp det och den blir rolig att förklara för djurägaren...
 
Ingen aning men det låter ju superkul att gå igenom hela skolan och blöda igenom när man är tvungen att gå till skolsköterskan och hämta skydd. Alla skolor har inte heller en sköterska på plats alla dagar.

Jag gick på stor skola, där var sköterakan på plats alla dagar.
Lägga papper så man klarar sig dit klarar nog de flesta.
Jag ser problemen med att han mensskydd fritt på toaletter, tror inte de kommer få vara ifred.
 
Lbb skriver själv om att ”vi” kan vara tvungna att göra osmakliga prioriteringar, sparka på de som ligger. Det anser jag vara omoraliskt, den som inte vill ta åt sig behöver inte göra det.
Nej naturligtvis inte, den som vill kan ju förutom 5 /10 av sin inkomst (skatt)ge bort ytterligare 3/10 för att lätta på plånbok och samvete.
 
Fast protesterar de "produktiva axlarna"? Det gäller väl att hitta en balans och isåfall får man ju lyssna åt båda hållen för vad som räcker eller inte, inte enbart åt ena hållet?
Ja det är ju det jag pekar på, med den reservationen att den betalande gruppen kan börja anse sig ha vetorätt
 
Så om A inte vill jobba heltid pga skatten utan hellre jobbar deltid och ägnar sig åt familjen, hundarna, fiske whatever kan B jobba de timmarna istället.

De finns inget egenvärde i att folk jobbar ihjäl sig. Det är antagligen bättre för samhället på alla plan om arbetstimmarna fördelas på fler personer.
Ja, men sedan när B konstaterar att A ska vara med och dela på de extra pengarna som B slitit ihop...då kanske inte ekvationen håller
 
Ja, jag håller med om att det är lyxkonsumtion att skänka pengar även till välgörande ändamål.
Men skälet till parallellen är just att du uttrycker "sparka på den som ligger". Jag anser inte att det är att sparka, om man på ett ekonomiskt nödvändigt sätt minskar på givande.
Sedan vad som är rätt prioritering går det att tycka olika om.

Men när det gäller ditt familje-exempel: jag utgår från att allas konsumtion, både bebisens och min, skulle ryka.
Men det skulle inte vara maten, utan det skulle vara annat som exempelvis kläder. Både bebisen och jag skulle få klara oss med färre plagg och vi skulle antagligen behöva ärva eller köpa begagnat.

Ungefär som personen som får sin försörjning från det allmänna kanske blir tvungen att handla kläder på second hand, och kanske blir tvungen att ha Telias billigaste (men ganska generösa) abonnemang som kostar knappt 200kr i månaden och kanske får köpa en smartphone för 800kr (det går, det gjorde jag för ett år sedan) i stället för att ha flera internetuppkopplingar och en dyr telefon.
Tror du att socialbidragstagare har råd att köpa nya kläder?
Jag känner folk som inte vill jobba, som hellre går hemma och lever på bidrag.. ja de har det knapert som fasen men jobba vill de inte ändå.. Känns sådär roligt att slita och betala skatt när det även finns de som är friska men ändå lever på bidrag.. Dessa har jag stött på ibland ända sedan jag var ung.. Sjukskrivna, ja självklart eller de som blivit utan jobb pga nedläggningar, nyutbildade som inte hunnit få jobb mfl är självklart att hjälpa men dessa socbidragslyftare eller stämplare som inte vill jobba... det är drygt.. Vet inte om det är lika lätt att stämpla idag som förr?
@Sol man som kvinna kan väl själv köpa med sig skydd o ha på jobbet? Skolorna håller jag med om, vore himla bra om det fanns där.
Myten om snyltarna är stark, de är i minoritet.
 
Jag förstår inte hur de som inte vill jobba lyckas få ut pengar från soc. Det var inte enkelt när jag ansökte för 15 år sig någonting. Då har vi ett systemfel som behöver åtgärdas om det nu går att få ut pengar för att man inte vill jobba.

Jag tror de flesta kvinnor har med sig mensskydd på jobbet när de har mens. Problemet är att blödningar inte alltid kommer planerat. Problemet är också att människor är mänskliga och glömmer (jag ve, skitkonstigt).
Ja men då får man väl ta eget ansvar, det är väl inte arbetsplatsens ansvar.. Man kan ju ta med ett pkt som kan stå ngnstans på arbetsplatsen.. De flesta har väl en personaltoalett eller personalrum.. Ha ett litet skåp eller låda så får tjejerna ha sina grejer där i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 178
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 141
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 910
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 803
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp