I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är du säker?
Med tanke på hur läget ser ut, menar jag.
I princip är ju talmannens mål att hitta ett stabilt regeringsalternativ men det verkar ju som om positionerna är så låsta att det inte är realistiskt.
Dessutom har han tröttnat och nu tänker han kontakta Valmyndigheten för att bestämma datum för extra val. Jimmie är utvilad och har inte behövt sitta i dessa 3 månader av meningslösa förhandlingar så han kan gå in i en valrörelse med full kraft. Dom andra är ju utbrända nu. Dessutom har ju SD nu tack vare årets framgång i valet, fått det dubbla i partistöd från staten jmf med förra valet. MP får ju nästan inget partistöd nu :D. Så deras kassa har sinat
 
Dom 9, eller var det 13 miljarder som förs ut ur landet årligen är inte legala.
Illegal skatteflykt är just det , illegal. Men den legala skatteplaneringen omfattar ju ofantligt större belopp. Allt från milersättning för resor till jobbet över till avskrivningar för miljardprojekt.
 
Legalt är inte samma som acceptabelt beteende.
Nej och vet du vad, acceptansen är individuell, så därför är det meningslöst att diskutera den. Legal skatteplanering omfattar ofantligt större belopp än skatteflykt dvs den illegala. Du gör det, jag gör det, vi skatteplanerar, för vi vill betala den korrekta skattesatsen eller hur?
 
Jag tror inte ngn , inte bryr sig om de svagaste, som du uttrycker det. Men Det handlar ju om hela samhället. Om vi, genom att till fullo och hänsynslöst, bryr oss om de svagaste så blir belastningen på dem som ska stå för kalaset för hög och en motreaktion kommer till stånd. Och den motreaktionen kan försätta de svagare i ett ytterst prekärt läge genom att finansieringen av hjälpen stryps.

Vi har nog olika syn på var vårt samhälle befinner sig, jag upplever inte att vi är i en situation där kostnaden är för hög.
 
Vi har nog olika syn på var vårt samhälle befinner sig, jag upplever inte att vi är i en situation där kostnaden är för hög.
Vi har bland topp 5 vad det gäller skattetryck i världen. Vi har stora resursbrister inom vård o omsorg, Vår bostadsbrist börjar närma sig historiskt sett toppnivåer. Allt detta talar för skattehöjningar för att klara av det hela. Som ytterligare lök på laxen är vår tillväxt i förhållande till EU låg och vi kommer att gå in i en lågkonjunktur.

Då ställer jag mig frågan vad som är bäst för landet, att anpassa utgifterna till matsäcken eller att göra matsäcken större, dvs belasta den producerande delen ytterligare.
 
Tja.
Du visar upp tre år gamla siffror på hur mycket pengar politiker i vår riksdag/regering tjänade. Visst kan man tycka att det är ruskiga siffror, men nog tycker vi väl ändå att det är bra om vår statsminister med flera får bra betalt?

Om vi ska diskutera politikers ersättning tycker jag snarare att man ska fundera på de där "statsrådspensionerna" (det finns säkert en korrekt term som jag inte känner till).
Du vet det där som innebär att en politiker som suttit i riksdagen i två mandatperioder får en livslång ersättning.
Jag tänker att det vore rimligt med en ekonomisk garanti-ersättning i ett år efter avslutad mandatperiod (oavsett hur många) som kanske kan uppgå till 80% av den lön man fått? Och visst skulle det spara pengar, men gissningsvis skulle summan inte hamna i miljarder årligen.
 
Vi har bland topp 5 vad det gäller skattetryck i världen. Vi har stora resursbrister inom vård o omsorg, Vår bostadsbrist börjar närma sig historiskt sett toppnivåer. Allt detta talar för skattehöjningar för att klara av det hela. Som ytterligare lök på laxen är vår tillväxt i förhållande till EU låg och vi kommer att gå in i en lågkonjunktur.

Då ställer jag mig frågan vad som är bäst för landet, att anpassa utgifterna till matsäcken eller att göra matsäcken större, dvs belasta den producerande delen ytterligare.

Där tycker vi helt enkelt olika. Jag tror mer på att se över hur exempelvis vården och skolan använder pengarna och om det är möjligt att göra det på ett annat sätt om det nu är så att det behövs. Annars har jag inget emot högre skatter vid behov. Jag upplever dock inte att vi är på nån slags rand av katastrof som du verkar göra.
 
Där tycker vi helt enkelt olika. Jag tror mer på att se över hur exempelvis vården och skolan använder pengarna och om det är möjligt att göra det på ett annat sätt om det nu är så att det behövs. Annars har jag inget emot högre skatter vid behov. Jag upplever dock inte att vi är på nån slags rand av katastrof som du verkar göra.
Tillväxten i ett land är en temperaturgivare som, när den är lägre än omgivningen indikerar att det aktuella landets maskineri inte rullar optimalt. Skatt är som grus i detta maskineri, en viss mängd tolereras men blir det för mycket bromsar motorn in. Och det värsta är ju att utgifterna kommer att hålla sig på denna höga nivå eller stiga under förutsebar framtid. Då återstår bara två alternativ, antingen hälla mer grus i maskineriet eller dra ner på den standard utgifterna ska betala för. Att sjukvården o omsorgen får mer, på bekostnad av de bidrag som betalas ut till familjer som ska hållas med stora lägenheter pga stora barnkullar eller till andra sociala utgifter anser jag är en ok prioritering.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 912
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 899
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 579
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp