I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillväxten i ett land är en temperaturgivare som, när den är lägre än omgivningen indikerar att det aktuella landets maskineri inte rullar optimalt. Skatt är som grus i detta maskineri, en viss mängd tolereras men blir det för mycket bromsar motorn in. Och det värsta är ju att utgifterna kommer att hålla sig på denna höga nivå eller stiga under förutsebar framtid. Då återstår bara två alternativ, antingen hälla mer grus i maskineriet eller dra ner på den standard utgifterna ska betala för. Att sjukvården o omsorgen får mer, på bekostnad av de bidrag som betalas ut till familjer som ska hållas med stora lägenheter pga stora barnkullar eller till andra sociala utgifter anser jag är en ok prioritering.

Återigen håller jag helt enkelt inte med dig, vi kommer nog inte längre där.
 
Vad är det du inte håller med om?

Att skatter hämmar den ekonomiska tillväxten?
Att det är en ok prioritering att sänka standarden för de som har det ekonomiskt sämst?
Eller båda?

Jag håller inte med om bilden av att det skulle vara ett så stort problem med vårt skattetryck. Det låter som att vårt samhälle håller på att falla sönder vilket jag inte alla upplever. Håller inte heller med om prioriteringen.
 
Vad är det du inte håller med om?

Att skatter hämmar den ekonomiska tillväxten?
Att det är en ok prioritering att sänka standarden för de som har det ekonomiskt sämst?
Eller båda?
Skatter gynnar en annan ekonomisk tillväxt så det är ju inte så att pengarna brinner upp för att vi betalar dem i skatt. De används bara till andra saker, som att betala för sjukvård= ekonomisk tillväxt, polislöner=ekonomisk tillväxt (poliserna kan ju handla då), skolan, sjukpenning (ja sjuka behöver också mat, kläder, tak över huvudet och lite annat i sina liv även om du ser dem som parasiter som helst ska försvinna från jordens yta) osv osv.
Jag är faktiskt skiträdd över den här budgeten och är inte alls intresserad av att betala mindre skatt, använder man pengarna vettigt så betalar jag gärna mer. Folk i det här landet har i gemen för mycket pengar inte för lite. Vi uppskattar inte värdet på pengarna och vi uppskattar inte värdet på det vi har utan allt är en hysterisk karusell som driver oss och vår planet åt helvete.
 
Skatter gynnar en annan ekonomisk tillväxt så det är ju inte så att pengarna brinner upp för att vi betalar dem i skatt. De används bara till andra saker, som att betala för sjukvård= ekonomisk tillväxt, polislöner=ekonomisk tillväxt (poliserna kan ju handla då), skolan, sjukpenning (ja sjuka behöver också mat, kläder, tak över huvudet och lite annat i sina liv även om du ser dem som parasiter som helst ska försvinna från jordens yta) osv osv.
Jag är faktiskt skiträdd över den här budgeten och är inte alls intresserad av att betala mindre skatt, använder man pengarna vettigt så betalar jag gärna mer. Folk i det här landet har i gemen för mycket pengar inte för lite. Vi uppskattar inte värdet på pengarna och vi uppskattar inte värdet på det vi har utan allt är en hysterisk karusell som driver oss och vår planet åt helvete.

Ja men exakt! Vad ska vi ens med mer pengar till?
 
Skatter gynnar en annan ekonomisk tillväxt så det är ju inte så att pengarna brinner upp för att vi betalar dem i skatt. De används bara till andra saker, som att betala för sjukvård= ekonomisk tillväxt, polislöner=ekonomisk tillväxt (poliserna kan ju handla då), skolan, sjukpenning (ja sjuka behöver också mat, kläder, tak över huvudet och lite annat i sina liv även om du ser dem som parasiter som helst ska försvinna från jordens yta) osv osv.

Du förlorar incitament att arbeta, starta företag och att driva dessa.

Det finns forskning som visar att sänkta skatter höjer tillväxten. Därmed inte sagt att man måste ha låga skatter men man behöver vara medveten om fördelarna med att ha det. Detta är också orsaken till varför Socialdemokraterna allt mer överger sina gamla tankar om höga skatter för höginkomsttagare. Man inser den tillväxthämmande effekt mer som det medför.
 
Du förlorar incitament att arbeta, starta företag och att driva dessa.

Det finns forskning som visar att sänkta skatter höjer tillväxten. Därmed inte sagt att man måste ha låga skatter men man behöver vara medveten om fördelarna med att ha det. Detta är också orsaken till varför Socialdemokraterna allt mer överger sina gamla tankar om höga skatter för höginkomsttagare. Man inser den tillväxthämmande effekt mer som det medför.
Jag ser ett större incitament till att arbeta om jag känner att det finns en trygghet då jag faller. Att beta att jag har någon som tar emot mig och ger mig en kram när jag går sönder är den största motivationen som finns för mig. Finns inte den utan jag vet att jag får skit den dag jag slitit ut mig så tappar jag all motivation för att göra något eftersom det är meningslöst jag får ju i slutändan bara skit så varför ens försöka?
 
Det skulle hjälpa vår planet om de rikaste blev av med mer pengar. Så att de inte längre har råd med lyxresor, överdimensionerade bostäder, flera (bränsleslukande) bilar och lyxkonsumption.

Vi behöver ju inte den sortens tillväxt. Vi behöver sänka levnadsstandarden för en viss del av jordens befolkning.

Komiskt att denna fråga kommer upp på ett hästforum. Vore intressant att mäta gemene hästägares totala koldioxidutsläpp.
 
Fler o fler L förbund verkar ha tänkt om. Nu är man beredd att släppa fram Uffe och då ge SD inflytande. Hellre det än att ta ett extra val o riskera att kastas ut. Men är det inte bättre och bli utkastad och inte ge SD inflytande :meh:
 
Fler o fler L förbund verkar ha tänkt om. Nu är man beredd att släppa fram Uffe och då ge SD inflytande. Hellre det än att ta ett extra val o riskera att kastas ut. Men är det inte bättre och bli utkastad och inte ge SD inflytande :meh:

Varför skulle L inte vilja ge SD inflytande?
 
Vet ej men Janne har ju sagt att han inte vill ge SD inflytande. Men han har aldrig sagt varför


För att han vet att det förbättrar hans chanser att få höga tjänster efter att han slutat som partiledare. För L som parti är det på gränsen till hjärndött att rösta ner Kristersson för att SD röstar ja.
 
För att han vet att det förbättrar hans chanser att få höga tjänster efter att han slutat som partiledare. För L som parti är det på gränsen till hjärndött att rösta ner Kristersson för att SD röstar ja.
När L förbunden vill släppa fram Uffe så tvingas Janne att rösta gult mot sin vilja och därmed bidrar han att ge SD inflytande. Då måste ju Janne avgå och då hoppas han på landshövding kanske eller GD
 
Det skulle hjälpa vår planet om de rikaste blev av med mer pengar. Så att de inte längre har råd med lyxresor, överdimensionerade bostäder, flera (bränsleslukande) bilar och lyxkonsumption.

Vi behöver ju inte den sortens tillväxt. Vi behöver sänka levnadsstandarden för en viss del av jordens befolkning.

Vilka är "de rikaste" som du syftar på i detta inlägg?
Beroende på vad du menar med "lyxresor" så tycker jag detta verkar stämma in på stora delar av svenska medelklassen: man reser på solsemester minst en gång varje år och hushållet har ett par bilar och de flesta svenskar har stora bostäder med egna rum till barnen.
 
När L förbunden vill släppa fram Uffe så tvingas Janne att rösta gult mot sin vilja och därmed bidrar han att ge SD inflytande. Då måste ju Janne avgå och då hoppas han på landshövding kanske eller GD

Frågan är hur stort inflytande SD skulle få, även med en M/KD-regering.
Det är klart att alla omröstningar i riksdagen, oavsett vilken fråga det gäller, blir präglade av alla röster. SD-företrädares som alla andras.
Men en del av det som beslutats under sista mandatperioden har ju också påverkats av hur även SD-företrädarna röstat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 005
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 601
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 704
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 632
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp