Bukefalos 28 år!

Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Alexandra_W

Trådstartare
Är så glad, både å min och tikens vägnar så måste få skriva några rader.

Grehoundtiken förlorade ju sin kamrat sedan flera år i maj. Pga praktiska skäl valde jag att prova ha henne ensam. Var lite orolig hur hon skulle ta det, fd kappis och har ju aldrig varit ensamhund. Inledningsvis tog hon det jättebra, men det har kommit mer och mer småtecken på att hon ändå saknar kompis. Hon har blivit gnällig, vankat omkring ocg gnällt, verkat lite 'nere' rent allmänt, men utan att eg verka må 'dåligt'.

Så, efter en del funderande beslöt jag att det nog fick bli en ny kompis ändå, och började leta lämplig kompis.

Och idag var jag och tittade på och hämtade hem en treårig riesenhanne. Och ibland blir det bara fullträff. Han och tiken hälsade, inte en rest radd, inte ett ilsket ögonkasta ens utan bara 'heeej polar'n!'. Åkte ihop i bilen utan problem hem, och drack (trots mattes försök att förhindra det) ur samma vattenskål när jag 'vattnade' dem.

Herrn är inte kattvan, men det märks då inte. Han nosade på katterna och tyckte 'jaha, skulle jag bry mig menar ni?'. Katterna som kan vara lite varse mot främmande hundar tyckte 'jaha, en ny hund, skulle vi bry oss?' och herrn har redan efter några timmar bara smält in hur smidigt som helst. Tar flytten med ro, är en kelig, trevlig herre som inte tycks besitta varken några issues om 'mian grejer', 'min mat' eller liknande.

Men det som värmde mattehjärtat nästintill tårar var att se honom och tiken leka och springa ikapp varv efter varv efter varv i trädgården. Och när den betydligt snabbare och mer högkonditionerade tiken gång på gång inbjöd honom till mer lek kunde jag bara inte sluta le. Tiken är VÄLDIGT 'pipig' med sina lekkompisar och leker inte med vem som helst. Utan dels ska det vara 'rätt' kompis, och den ska leka på 'rätt' sätt också, och hon kan ändå vara ganska svårflirtad. Men som hon lekte, och så LYCKLIG hon var. :love:

Ibland blir det bara fullträff, helt enkelt!
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

härligt! men bilderna, var är bilderna? du kan inte säga att du skaffat en riesen och sedan låta bli att lägga ut bilder! :mad: ;)
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Det kooommer bilder, tog några igår men ska ta fler idag.

Å andra sidan skulle jag ju kunna sätta in bilder på pappas riesen, de ser ju likadana ut riesen ;)

Men det kommer bilder på herrn, han har dock ett visst behov av bantning, så ni är förberedda. (Men det lär inte ta lång tid innan bo på landet med egen gård och en egen träningscoach i form av en greyhound gör att de där extrakilona runnit av honom *s*)
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Japps, och vet du vad det väääärsta är? Han kommer FORTSÄTTA att klippas :devil:

(Sen gubben som verkligen kunde rycka dog för sisådär 15 år sen så har det bara varit klippta riesen i familjen, så jag var rätt tacksam att den här var klippt redan från uppfödaren, så slapp man den diskussionen *s*)
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Japps, och vet du vad det väääärsta är? Han kommer FORTSÄTTA att klippas :devil:

:eek: Nu dog jag nästan :rofl::rofl:

När du fått honom i bättre form kommer han att bli snygg..
Ett tips: Korta ner benbehängen lite, så ser det bättre ut till den kortklippta kroppen och effillera övergångarna lite, så att det "flyter ihop" mer..
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Jo, jag tycker han har väl 'tufsiga' ben. Jag vet inte vilket som är mest korrekt egentligen (nu är han ju ändå klippt av uppfödare med lång erf), men jag brukar (jag klipper ju pappas riesen sedan många år, och ett par till) korta ner benbehåringen lite med, inte så den blir kort, men så det inte blir massa 'flax kring benen'.

Sen klipper jag inte bakbenen såsom den här är klippt heller? (Jag tycker det är liiiite pudelvarning *s*).

Ska tänka på att effilera övergångarna med, det brukar jag faktiskt inte göra!

Och jo, några kilo mindre fett och mer muskler tror jag det blir en maffig, snygg kille.
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Fy så härligt att läsa om lyckoträffen! Så där klockrent gick det för mig när Loka flytta in här. Och ca 7 veckor senare funkar det fortfarande lika bra. :banana:

Av någon anledning kan jag dock inte se bilderna... *nyfiken*
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Grattis till nya vovven! Han är jättevacker :love:
Härligt för din tik också. Dom brukar inte gilla att vara ensamma dom små liven. Ivarjefall inte mina greyhoundtjejer. Vi hade vår 9 åriga tik ensam ett tag (när vi fölorade vår älskade lilla valp i en olyckshändelse :cry:). Hon var pipig och gnällig och ville ha uppmärksamhet hela tiden. Slutade vi klappa så pep hon. Höll på att driva hela familjen till vansinne. ;)Nu när vi äntligen fick hem våran Maya så är hon jättelycklig.
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

NU ser jag bilderna...! (jag som är lite vilse i pannkakan :angel:)

Himmel vilken stilig hund...! :d
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Vi hade vår 9 åriga tik ensam ett tag (när vi fölorade vår älskade lilla valp i en olyckshändelse :cry:). Hon var pipig och gnällig och ville ha uppmärksamhet hela tiden. Slutade vi klappa så pep hon. Höll på att driva hela familjen till vansinne. ;)Nu när vi äntligen fick hem våran Maya så är hon jättelycklig.

Mm, precis sådär blev Millis med, höll på att bli galen på henne. Började hoppa på mig och tycka 'lek, lek, lek', och kunde gå omkring som en osalig ande från rum till rum och gny med.
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Grattis till nykommlingen. Han ser snygg ut. Kommer från en trevlig uppfödare också. Såg den omplaceringsannonsen på AFRS och var nästan sugen själv. Men det räcker med den galningen jag har :)
Kan säga att jag klippt min många gånger. Så känge man inte ska ställa ut går det alldeles utmärkt. Just nu är han ryckt med det är en tillfällighet.
Kanske ses vi på riesenlägret nästa år då? :)
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Mm, det intrycket jag fått av uppfödaren är rakt igenom gott och seriöst. Fd ägarna vet jag inte så mycket om, de överlät ju omplacerandet till uppfödaren.

Men han är ett jättehärligt charmtroll herrn, och så glad att jag 'fått' honom i mitt liv :love:
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Grattis!! Vad härligt när det får funka!

Men vad hände med din gamle hane? Har missat att han inte finns :(. Hur gammal är din tik nu?

Nyförvörvet är ju jättefint, om än lite runt ;).
 
Sv: Ibland blir det bara fullträff (ny vovve)

Grattis!! Vad härligt när det får funka!

Men vad hände med din gamle hane? Har missat att han inte finns :(. Hur gammal är din tik nu?

Nyförvörvet är ju jättefint, om än lite runt ;).

Kraftig benstomme, hälsar han :devil: (Tror han är sur för jag kallar honom för 'Lilla Fläsket' så folk hör *s*)

Hanen fick somna in i maj i år. Han hade ju leversvikt sedan flera år, som dock hållits i schack med (svindyrt) specialfoder. Dock började det sakta men säkert gå utför. Så i mitten på maj kände jag att nu är det dags att låta honom somna, INNAN han blir 'dålig på riktigt' och han hade bokad tid tills i början på juni. Dagen efter jag ringt och bokat tid (och gick och funderade om jag 'förhastat' mig, han kunde ju ha flera GODA år kvar ju kanske? Och var jag inte väl nojig?) blev han dock KRAFTIGT sämre. Jag och veterinären tror inte att han hann må dåligt på slutet ens, men det fanns ju ingen tvekan om beslutet när han från dag till annan gick till att bara kunna hålla sig MAX fyra h i sträck, hade så illmörkgul urin jag sett någon gång, drack sjuka mängder vatten och dessutom synbart rasade i vikt bara över några dagar.

Så han somnade in lugnt och stilla 28 maj klockan 21,30. Och lämnade ett JÄTTESTORT tomrum efter sig (till och med veterinären grät, tyckte det att 'ibland möter man en av de där riktigt speciella hundarna, och det här är en sådan' :wub:)

Han var/blev 12 år, och soms agt glad och lycklig in i det sista. Frågade du HONOM var det inte alls något fel på hans lever, den mådde prima, och han med minsann :wub:

Så, visst är/var det sorgligt och tungt, men samtidigt så jag visste ju att han var på lånad tid, och 12 år är inte kattpiss heller, speciellt inte med en VÄLDIGT aktiv karriär bakom sig. Och iaf de sista sex hade han det så bra man någonsin kan ha det, och bodde på Pensionat Paradiset om du frågade honom. Och det var ju väntat, jag hade två år i rad innan sagt att 'jag tror inte han kommer vara med nästa vinter' men tji fick jag. Nu hann han börja uppleva sommaren, men slapp den tryckande hettan och ffa åskvärmeovädrena =) (Han var extremt skott/smäll/åskrädd)

Tiken är 8 år i december, och det känns lika konstigt varje gång jag skriver det, att hon är 'gamla damen'. (Inte för dte märks, nånstans, men.. ;))
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 008
Senast: Lavender
·
Övr. Hund Veterinärbesöket på torsdag är avgörande, men vad som går att gå på nu ser det tyvärr ut som greyhoundtiken fått problem med sin artros...
2
Svar
25
· Visningar
2 444
Övr. Hund Jaha. Så lång tid tog det alltså innan "hundfebern" slog till igen. Nu vill jag gärna ha lite råd om lurviga småhundar. Trots allt...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
14 075
Senast: Brandgul
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 911
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp