igår brann det i alla län utom tre

Sant.
Vårt lantbruk är anpassat efter det klimat och det väder vi brukat ha.
Sådana här katastrofer har vi knappt någon beredskap alls för.

Inte brandförsvar heller, eller civilförsvaret.

Vad skulle hända om det blev ett stort strömavbrott? AC på sjukhus och äldreboenden skulle sluta funka t.ex.
Ja jag är orolig.
(vilket inte alls innebär att jag missunnar värmenjutarna detta)
Det finns inget civilförsvar, vi bygger ett civilt försvar nu. Blir det strömavbrott har alla sjukhus reservkraftverk (iaf vad jag vet). Många kommuner har reservkraftverk som är för-prioriterade för tex äldreboenden. Det fungerar så länge drivmedel finns och man kan pumpa upp det.
 
Fast hot mot naturen med brand är ju lite missvisande,många arter gynnas av brand och Naturvårdsverket gör regelbundet bränningar i skogen (iofs kontrollerat men det vet ju inte naturen om).
Det är en sanning med modifikation, visst finns det arter som gynnas av bränder, men Naturvårdsverket gör inte regelbundet några bränder även om det har testats. Som det brinner nu blir skadorna mångdubbelt större på växt- och djurliv än ev fördelar.
 
Det är en sanning med modifikation, visst finns det arter som gynnas av bränder, men Naturvårdsverket gör inte regelbundet några bränder även om det har testats. Som det brinner nu blir skadorna mångdubbelt större på växt- och djurliv än ev fördelar.
Är det länsstyrelsen som gör det? Här där jag bor brukar det informeras om kommande anlagda bränderna iallafall. Mer än bara testning.

Jag googlade , över 100bränningar på 4år ser jag som regelbundet iallafall.
Läs mer exempelvis här
https://www.skogen.se/kategori/naturvardsbranning
 
Jag tror att Sverige får börja vänja sig vid mer av ett extremväder som vi än så länge varit förskonade mot, dvs svala somrar och milda vintrar (ja jag vet att det är tonvis med snö i norr) tack vare Gulfströmmen. Men vi får nog börja rusta för sånt här klimat mer.

Titta på beredskapen i andra länder. i USA härjar också stora eldstormar varje år men de är bättre förberedda än vi. @hastflicka vet säkert bättre än jag hur de gör. Med största sannolikhet är det här en effekt av klimatförändringar. De är inte alla av ondo sas och Sverige kommer gå ut som en segrare eller i alla fall inte mycket sämre än vi har det idag även om vi behöver lägga om vårt liv och jordbruk.

Vi har en mycket valetablerad brand och raddnings beredskap har. First och framst finns bade helikoptrar och flygplan som ar utrustade med brandbekampnings grejor, sedan ar ocksa brandmannen, aven de som ar volunteerer mycket valutbildade pa de flesta stallen runt landet.
Har har varje stat "sjalv styre" vilket innebar att staten sjalv tar hand om vad som kommer, men de kan be om stod fran federala medel om det behovs. Fema ar en coordinating (samordnande?) organisation som finns over hela landet och opererar fran kommunal till internationell niva.
Raddnings personal och "equipment" lanas ut innom USA och till Mexico och Canada som ocksa skickar hjalp hit nar det behovs. "Brand sasong" varierar over landet sa for det mesta klarar vi oss sjalva, men nu nar det sker forskjutningar i torrt och varmt klimat sa overlappar det mer och vi har haft problem nagra ganger sedan jag kom.
Ryssland, till exempel, har skickat raddnings equipment och personal for hjalp med skogsbrander i Florida pa sent 80-tal och Brazilien har ocksa varit i Florida med brand hjalp medan jag bodde dar.
 
Hittade en bild av läget igår. På de här ställena brann det.
37244615_2019558814774423_3871006517251538944_n.png
 
@Mirre jag med. Jag är rejält nojig när jag röker nu. Har alltid med en glasburk med vatten om jag är där det inte finns askfat, trampar på askan för säkerhets skull på asfalt och släcker genom att spotta på fimpen. Men fasan är att råka starta en brand.
 
@Mirre jag med. Jag är rejält nojig när jag röker nu. Har alltid med en glasburk med vatten om jag är där det inte finns askfat, trampar på askan för säkerhets skull på asfalt och släcker genom att spotta på fimpen. Men fasan är att råka starta en brand.
Är nog ingen fara så länge du har glasburken med och släcker ordentligt, framförallt så länge fimpen inte blir kvar på marken. Men folk som knappt släcker alls utan bara slänger iväg fimpen utan att ens titta var den hamnar är ju bara oansvariga nötter.
 
Bor i ett av länen som just nu inte har en aktiv skogsbrand och det är Blekinge
Just där jag bor fick regn i helgen, totalt 50 mm men nu är det åter väldigt varmt ute
Är glad att det var förra året som vi var på roadtrip i Norrland för iår hade jag inte velat åka dit

Hittade en bild av läget igår. På de här ställena brann det.
37244615_2019558814774423_3871006517251538944_n.png
 
Bor i ett av länen som just nu inte har en aktiv skogsbrand och det är Blekinge
Just där jag bor fick regn i helgen, totalt 50 mm men nu är det åter väldigt varmt ute
Är glad att det var förra året som vi var på roadtrip i Norrland för iår hade jag inte velat åka dit
50 mm. Vilken lycka.
Här har vi inte fått mer än runt 35 mm sedan sista april. Torkan har gått djupt ner i jorden.
 
Bor i ett av länen som just nu inte har en aktiv skogsbrand och det är Blekinge
Just där jag bor fick regn i helgen, totalt 50 mm men nu är det åter väldigt varmt ute
Är glad att det var förra året som vi var på roadtrip i Norrland för iår hade jag inte velat åka dit

Jag bor i samma län men vi har inte fått något regn alls, under 53 mm de senaste tre månaderna har jag för mig :(
 
Bor i ett av länen som just nu inte har en aktiv skogsbrand och det är Blekinge
Just där jag bor fick regn i helgen, totalt 50 mm men nu är det åter väldigt varmt ute
50 mm. Vilken lycka.
Här har vi inte fått mer än runt 35 mm sedan sista april. Torkan har gått djupt ner i jorden.

18 mm sedan sista april :crazy:
Jag vill lägga mig ner och gråta men det hjälper nog inte det heller :cry:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 670
Senast: Trott
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 164
Senast: athena
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 720
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp