igår brann det i alla län utom tre

Ingen jag talat med är oförstående när det gäller torkan, det har inte gått någon förbi. De flesta blir inte direkt berörda dock.
Den 12 juli kom det här ut på Bergslagens räddningtjänsts sida. Jag tror ju inte att det är i förebyggande syfte och tycker det säger endel om vissa människors ignorans för problemen med torkan.
Bergslagens Räddningstjänst vill förtydliga att vi inte åker ut och fyller på vatten i dricksvattenbrunnar, pooler osv då detta inte är att betrakta som räddningstjänstuppdrag.
 
Den 12 juli kom det här ut på Bergslagens räddningtjänsts sida. Jag tror ju inte att det är i förebyggande syfte och tycker det säger endel om vissa människors ignorans för problemen med torkan.
Det finns folk till allt, uppenbarligen har de noterat att det är torrt om brunnen torkat ut.
 
Idag brinner det på 75 platser i landet.

Det som förvånar är att regeringen är tyst? Inga pressmeddelanden, ens med medkänsla och uppmuntran till dem som kämpar ute i skogarna. Statsministerna borde väl åtminstone besökt några av katastrofplatserna?
Hovet har däremot sänt ut ett meddelande.

Ja, jag inser att det inte gör någon skillnad rent konkret. Men mentalt betyder sånt mycket.
 
Idag brinner det på 75 platser i landet.

Det som förvånar är att regeringen är tyst? Inga pressmeddelanden, ens med medkänsla och uppmuntran till dem som kämpar ute i skogarna. Statsministerna borde väl åtminstone besökt några av katastrofplatserna?
Hovet har däremot sänt ut ett meddelande.

Ja, jag inser att det inte gör någon skillnad rent konkret. Men mentalt betyder sånt mycket.
Absolut!
 
Fyyy, jag lider så med alla som kämpar mot bränderna. Idag och inatt har det tack och lov kommit regn i Skåne. Förhoppningsvis fortsätter det upp norröver och kan åtminstone minska brandrisken i de delar som inte är drabbade än.
Håller med @tanten så många människor som verkligen ger allt för att stoppa bränderna men inte ett ljud från Sveriges ledande personer i stöd eller tacksamhet? Något kan de väl kläcka fram iaf?
 
Nu rapporteras om evakuering av folk i Älvdalen.

Det gör mig ont. Jag är ju från de trakterna och har många vänner där omkring med gårdar, jaktmarker med fastigheter på samt fäbodar och sommarhus. Även om jag sitter på behörigt avstånd här nere på västkusten så kommer oron och den emotionella biten mycket nära. :cry:
 
Hovets hemsida:

Tisdagen den 17 juli lämnade Kungen följande uttalande med anledning av skogsbränderna runtom i Sverige.

"Min familj och jag följer med oro händelseutvecklingen kring det stora antal bränder som härjar runtom i vårt land denna ovanligt varma och torra sommar.
Just nu görs ett stort arbete för att bekämpa bränderna och minimera dess skadeverkningar.
Jag vill uttrycka mitt och Kungafamiljens stöd till alla Er som drabbas och påverkas av bränderna.
Till alla de människor – räddningspersonal, försvarsmaktsanställda, hemvärnspersonal och frivilliga – som i detta ansträngda läge gör stora uppoffringar för att hjälpa andra, vill jag och min familj säga: tack. Ert engagemang och era insatser är ovärderliga."
 
Jag bor nere i Skåne och här brinner det inte just nu men ända sen dem gick ut på radion om att dem sökte frivilliga längre upp så har jag bestämt mig för att erbjuda mig om det behövs här nere. Eller att sambon får anmäla sig, nån måste ju stanna med barnen. Något kanske vinkan hjälpa till med iaf.
 
Hovets hemsida:

Tisdagen den 17 juli lämnade Kungen följande uttalande med anledning av skogsbränderna runtom i Sverige.

"Min familj och jag följer med oro händelseutvecklingen kring det stora antal bränder som härjar runtom i vårt land denna ovanligt varma och torra sommar.
Just nu görs ett stort arbete för att bekämpa bränderna och minimera dess skadeverkningar.
Jag vill uttrycka mitt och Kungafamiljens stöd till alla Er som drabbas och påverkas av bränderna.
Till alla de människor – räddningspersonal, försvarsmaktsanställda, hemvärnspersonal och frivilliga – som i detta ansträngda läge gör stora uppoffringar för att hjälpa andra, vill jag och min familj säga: tack. Ert engagemang och era insatser är ovärderliga."
Fint av honom!
Tycker det är på tiden att Löfvén uttalar sig också
 
Jag ser att våran räddningstjänst åker ut på larm som

’larm om grillbrasa på stranden, släcker. Informerar.
Åker tillbaka till skogsbranden’

Inte bara en gång de åkt på sånt larm utan flera..
 
Nej det betyder faktiskt ingenting alls
Idag brinner det på 75 platser i landet.

Det som förvånar är att regeringen är tyst? Inga pressmeddelanden, ens med medkänsla och uppmuntran till dem som kämpar ute i skogarna. Statsministerna borde väl åtminstone besökt några av katastrofplatserna?
Hovet har däremot sänt ut ett meddelande.

Ja, jag inser att det inte gör någon skillnad rent konkret. Men mentalt betyder sånt mycket.
just nu är det viktigare saker som ska göras. Som samordning, beställning av personal, plan, EU osv. Att ha personer springande som ”symbolhandlingar” i en operativ insats vill man inte ha. MSBs chef har varit där och det räcker gott och väl, då han har mandat och också kan informera högre upp om behov.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 667
Senast: Trott
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 164
Senast: athena
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 716
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp