igår brann det i alla län utom tre

Jag fattar inte det här med att folk högre upp ska uttala sig medlidande. Jag vill hellre att dom tar rätt beslut och informerar sig om läget. Och förkunnar katstrofläge etc.
Eller kungen skiter jag väl i om han tar en stund till ett litet uttalande.
 
Nej det betyder faktiskt ingenting alls

just nu är det viktigare saker som ska göras. Som samordning, beställning av personal, plan, EU osv. Att ha personer springande som ”symbolhandlingar” i en operativ insats vill man inte ha. MSBs chef har varit där och det räcker gott och väl, då han har mandat och också kan informera högre upp om behov.
I de flesta allvarliga kriser brukar statsledningen göra någon form av uttalande. Det finns talskrivare som kan sånt.

För dem som inte är i brändernas omedelara närhet är det symboliskt viktigt och ger en känsla av trygghet.

I orostider behövs symbolhandlingar. Det är min övertygelse.
 
Tätt samarbete för att hitta lösningar på torkans konsekvenser

Väderförhållandena och den utbredda torkan har lett till skogsbränder på flera håll i landet och till problem för bland annat lantbrukare och livsmedelsproduktionen. Regeringen följer händelseutvecklingen noga och har ett tätt samarbete med ansvariga myndigheter för att hantera situationen.

– Svensk räddningstjänst håller internationell toppklass och gör just nu fantastiska insatser, säger justitie- och inrikesminister Morgan Johansson om brandbekämpningen.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samordnar berörda myndigheter och bistår även med skogsbrandsdepåer för att stödja räddningstjänsten ytterligare.

Sverige tar även hjälp av andra länder. Via EU har MSB skickat en förfrågan om flyg för skogsbrandssläckning och flygplan kommer att vara på plats på onsdag. Även Norge hjälper till med ytterligare helikoptrar för brandbekämpningen.

Genvägar
Publicerad 17 juli 2018

https://www.regeringen.se/artiklar/...-att-hitta-losningar-pa-torkans-konsekvenser/
 
I de flesta allvarliga kriser brukar statsledningen göra någon form av uttalande. Det finns talskrivare som kan sånt.

För dem som inte är i brändernas omedelara närhet är det symboliskt viktigt och ger en känsla av trygghet.

I orostider behövs symbolhandlingar. Det är min övertygelse.
Jo, men det är skillnad att ha folk springande på en plats än ett par ord. Sen har tex Morgan Johansson uttalat sig.
 
Mer action från Regeringen relaterat till torkan:

"Regeringen ger ekonomiskt stöd till lantbruket

Under helgen gick landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ut med att regeringen kommer gå in med finansiellt stöd till lantbrukare som drabbats av torkan.

– Vi har bestämt oss för att ge finansiellt stöd från stadsbudgeten för att lantbruket ska klara av den här situationen, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht. Foto: Carolina Wahlberg
Enligt Sven-Erik Bucht är finansiellt stöd en viktig del för att lantbruket ska klara den kris som torkan har orsakat.
– Vi har följt torkan under en lång tid och har gjort den bedömningen att lantbrukarna inte kommer klara det här ensamma. Därför har vi bestämt oss för att ge finansiellt stöd från stadsbudgeten för att de ska klara av den här situationen. Det är många olika åtgärder som görs från flera håll, och det här är en viktig del. Skulle det bli så att man inte klarar av att köpa in foder kan det leda till masslakt vilket vore förödande för lantbruket.
Besked under sommaren
Hur mycket pengar det rör sig om eller när stödet kommer betalas ut är ännu inte fastställt.
– Det beror på att torkan fortfarande pågår, skulle jag säga en summa idag och torkan fortsätter en vecka till så skulle den summan inte hålla. Det här är en allvarlig situation som förvärras för varje dag, men den kan också mildras om det kommer nederbörd, säger landsbygdsministern och fortsätter:
– Vi får hoppas på nederbörd, men det är omöjligt att säga idag utan det kommer komma ett besked under sommaren. Säkert är att vi kommer ställa finansiella medel till förfogande för lantbrukarna för att klara krisen."

http://www.ja.se/artikel/57660/regeringen-ger-ekonomiskt-std-till-lantbruket.html
 
Intervju med Morgan Johansson, från 14.18:

"STUDIO ETT TISDAG 17 JULI

Mycket allvarligt brandläge i Sverige
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7000393#
Publicerat tisdag 17 juli kl 10.46
  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap beskriver läget som mycket allvarligt. Värst drabbat är Gävleborg, Dalarna och Jämtland.
  • Stöd från EU är begärt och Italien ska nu bistå med brandflygplan.
  • Om värmeböljan och skogsbränderna – hör Marcus Frånberg, P4 Jämtlands reporter på plats och brandmannen Thomas Udd som ryckt ut i släckningsarbetet. Hör även justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) och Brita Ramberg från MSB."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7000393
 
Fyyy, jag lider så med alla som kämpar mot bränderna. Idag och inatt har det tack och lov kommit regn i Skåne. Förhoppningsvis fortsätter det upp norröver och kan åtminstone minska brandrisken i de delar som inte är drabbade än.
Håller med @tanten så många människor som verkligen ger allt för att stoppa bränderna men inte ett ljud från Sveriges ledande personer i stöd eller tacksamhet? Något kan de väl kläcka fram iaf?
Den enda som har uttalat sig är kungen, vad jag har sett i alla fall.
Löfvén skulle åtminstone kunna gå ut och uppmana folk att inte elda, grilla och vattna. Det är väl det minsta han kunde göra. Och ge sitt deltagande till de som tvingas lämna sina hem, slakta sina djur och brandmännen som kämpar i timmar i hettan varje dag.
 
Den enda som har uttalat sig är kungen, vad jag har sett i alla fall.
Löfvén skulle åtminstone kunna gå ut och uppmana folk att inte elda, grilla och vattna. Det är väl det minsta han kunde göra. Och ge sitt deltagande till de som tvingas lämna sina hem, slakta sina djur och brandmännen som kämpar i timmar i hettan varje dag.

@tanten också:)


Är sånt viktigt? Det finns ju andra myndigheter som gör sånt, och här inleds varenda nyhetsinslag med info om bränder, uppmaningar att inte elda mm.
Jag fattar nog inte symbolvärdet, det lämnar mig helt oberörd.
 
Den enda som har uttalat sig är kungen, vad jag har sett i alla fall.
Löfvén skulle åtminstone kunna gå ut och uppmana folk att inte elda, grilla och vattna. Det är väl det minsta han kunde göra. Och ge sitt deltagande till de som tvingas lämna sina hem, slakta sina djur och brandmännen som kämpar i timmar i hettan varje dag.

Stefan Löfven på fb:

"Det är fortfarande ett allvarligt läge med bränder som härjar på många platser runt om i Sverige. Jag vill tacka alla brandmän, räddningstjänsten, hemvärnet, MSB, övriga myndigheter och inte minst alla de frivilliga som just nu gör sitt yttersta för att bekämpa bränderna och understödja i arbetet.

Ni gör hjälteinsatser i detta svåra läge. Jag tänker också på alla de människor som fått lämna sina hem eller väntar på besked om att evakueras och är oroliga för hur läget ska utveckla sig.

Regeringen följer utvecklingen noga och har ständig kontakt med berörda myndigheter. Jag har idag talat med generaldirektören för MSB Dan Eliasson och förhört mig ytterligare om läget. Under morgondagen kommer jag att besöka drabbade områden för att på plats ta del av arbetet.
Svensk räddningstjänst är väl rustat för att hantera skogsbränder. Det är bra att de efterlängtade brandbekämpningsflygplanen nu finns på plats och kan sättas in för att bekämpa bränderna. Norge hjälper till med ytterligare helikoptrar för brandbekämpning och även det svenska försvaret ställer upp med helikoptrar.
Regeringskansliets krishanteringsorganisation är igång och regeringskansliet arbetar med att understödja myndigheterna och är beredda att fatta nödvändiga beslut. MSB har bett om mer hjälp från andra EU-länder och regeringen tar nu kontakt för att denna ska vara på plats så snabbt så möjligt.
Jag har också talat med flera kommunalråd för de drabbade kommunerna och förhört mig om läget. Kommunerna gör ett fantastiskt jobb i ett svårt läge. Både med att bekämpa bränder och hjälpa de invånare som tvingats evakuera och lämna sina hem."
 
Förstår inte varför militären inte kan göra undantag i semestern och kalla in folk! Hörde på radion att hemvärn mm inte kallas in just pga semester. Dags för Putin att överta denna vecka då!
 
Jag börjar tycka att det är skrämmande faktiskt. Särskilt eftersom detta land är totalt nedrustat vad gäller armén som infrastruktur. Vi har ingen hjälp till självhjälp längre :down:
Det är riktigt otäckt, enda orsaken till att vi ens har några flygande brandbekämpare är väl branden för ett par år sedan? (Har för mig att media då rapporterade att de hade lagt ned det här med brandbekämpande helikoptrar, eller i alla fall inte hade några då, men skaffade snabbt -dvs efter att elden var bekämpad såklart.) Riktigt otäckt hur snabbt myndigheterna glömmer vad som behövs genast och nu när det behövs (inte om tio år).
 
Stefan Löfven på fb:

"Det är fortfarande ett allvarligt läge med bränder som härjar på många platser runt om i Sverige. Jag vill tacka alla brandmän, räddningstjänsten, hemvärnet, MSB, övriga myndigheter och inte minst alla de frivilliga som just nu gör sitt yttersta för att bekämpa bränderna och understödja i arbetet.

Ni gör hjälteinsatser i detta svåra läge. Jag tänker också på alla de människor som fått lämna sina hem eller väntar på besked om att evakueras och är oroliga för hur läget ska utveckla sig.

Regeringen följer utvecklingen noga och har ständig kontakt med berörda myndigheter. Jag har idag talat med generaldirektören för MSB Dan Eliasson och förhört mig ytterligare om läget. Under morgondagen kommer jag att besöka drabbade områden för att på plats ta del av arbetet.
Svensk räddningstjänst är väl rustat för att hantera skogsbränder. Det är bra att de efterlängtade brandbekämpningsflygplanen nu finns på plats och kan sättas in för att bekämpa bränderna. Norge hjälper till med ytterligare helikoptrar för brandbekämpning och även det svenska försvaret ställer upp med helikoptrar.
Regeringskansliets krishanteringsorganisation är igång och regeringskansliet arbetar med att understödja myndigheterna och är beredda att fatta nödvändiga beslut. MSB har bett om mer hjälp från andra EU-länder och regeringen tar nu kontakt för att denna ska vara på plats så snabbt så möjligt.
Jag har också talat med flera kommunalråd för de drabbade kommunerna och förhört mig om läget. Kommunerna gör ett fantastiskt jobb i ett svårt läge. Både med att bekämpa bränder och hjälpa de invånare som tvingats evakuera och lämna sina hem."
Erkänner att jag hade missat det där, men då har han ju uttalat sig om det :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 656
Senast: Trott
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 163
Senast: athena
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 708
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp