Bukefalos 28 år!

Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Är det 12 timmar per dygn eller över 12 i ett sträck? Sedan har jag för mig att det står att 12-timmars-regeln gäller efter betestillväxten avstannat, och därmed är det olika i olika delar av landet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Angående uteblivet regn, så har det knappt varit nåt här häller. Hästarna har väl bara haft täcket på sig 3-4 nätter nu i höst. :)

...Och angående vinskyddsregler efter 1:a oktober...Håller med om att hästarna skall ha vindskydd i hagen, året om, men löjligt att naturliga vindskydd inte får gälla.
Kompisens islandshästar går i en hage som sträcker sig in i en granskog. svackor, berg och granar har hittils varit ett ypperligt vindskydd för hennes "raggsockor". Skyddet hon tvingats bygga är bara för lagens skull..."raggsockorna" föredrar skogen. :D
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Mina har fått gå in, de har stått innne sen 1 oktober. De vill komma in för att få mat och sova. Har varit ute hela sommaren sen 1 juni till 1 oktober hela dyngnet så nu var de trötta och ville in. Nu kommer de runt 19 tiden och tycker det är dags att få komma in, har inget täcke ute.
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Jo men eftersom betestillväxten är olika så är det satt 1 oktober.
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Min är uppstallad men hade gärna velat ha honom ute även nattetid. Dock gillar han inte att vara ute själv.

Vi vill ha lösdrift!
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Här är det lösdrift som gäller, så hästarna är ute dygnet runt men med fri tillgång på hö eller ensilage samt en stoor ligghall med saltstenar och vattenkoppar.
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Mina går ute, men det skall de å andra sidan göra hela vintern. Har släppts på sitt höst/vinterbete nu och har därmed tillgång till gräs hela vintern. Dessutom fri tillgång på årets hö (som blev jättefint!)
De delar på en ligghall på 21kvadrat och en utebox på 11.(Halvblod + shettis) De använder dock bara ett utrymme i taget, båda vill vara på samma ställe så allt som oftast står/ligger bägge i "lilla" uteboxen! :smirk:
Den ena går otäckad, tunnt regntäcke vid nederbörd, den andra med fodrat regntäcke (är klippt)
 
Senast ändrad:
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

:confused: Var inne på på Djurskyddsmyndigheten och där står det ff om att betestillväxten gäller. Var har du fått din info ifrån, kanske är det så att det är ett datum som ditt område satt.
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Alla tre går ute dygnet runt, men ponnyn har dubbla täcken hela tiden och de andra på natten. Ger hösilage. De är ridponny och två halvblod.
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

MercedesBenz skrev:
Jo men eftersom betestillväxten är olika så är det satt 1 oktober.
I djurskyddsmyndighetens häfte står inget datum, utan "när när betstillväxt ej sker". Jag har visserligen förra årets upplaga, kan ju vara ändrat.
Mina tas in på nätterna. Ut vid 6,30 och in vid 21,30.
En helklippt som alltid har täcke, en delklippt som har täcke vid behov samt en shettis som mest liknar ett får i pälsen. Det ska mycket till för att jag ska täcka henne, men hon har massor av täcken, dom är ju så söta.
 
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Mina hästar (två fjordingar och en shettis) går ute än. De har varken täcken eller ligghall, men de får hösilage 2 ggr/dag. Jag håller dock på att ställa i ordning stallet nu så troligtvis får de väl komma in nu om någon vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Vi tar in hästarna nu på natten, men främst pga frosten!
Gräs med frost i kan ju framkalla fång, flera fall jag känner till på vår/höst när hästarna äter frostnupet gräs! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp