Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Iser

Trådstartare
Min fånghäst har nu gått ensam tillräckligt länge anser jag och har verkligen länge sett fram emot den dagen då han skulle få gå i hop med sina kompissar igen.

Det visar sig dock att inte vara helt enkelt av olika orsaker.

Vi testade först att låta honom gå i hop med en annan vallack, som han inte har gått i hop med innan och det gick ganska bra tills den dagen de tog sönder stängslet (en annan historia som odramatisk och orelevant i denna frågan). Då det inte längre fanns något stängsel som skilde dom från de två hästarna som hade gått granne med dom tänkte vi att det kanske var likabra att de fick gå i hop alla fyra.

Här börjar problemen då; för eftersom att jag har "specialhö" till min vågar jag inte släppa honom i hop med dom andra förrän de har ätit upp sit hösilage.

Min har inte gått ihop med denna flocken innan, som är en ganska tajt flock på tre individer, som har gått i hop ganska länge och trivs i hop. Det känns som att det blir svårt för min att komma in i flocken när han bara kan gå där halva dagen ungefär.

Jag testat detta ett tag nu (några veckor) för att se hur det funkar ihop om att en automtisk grind skulle kunna lösa bekymret i framtiden, så att jag slipper åka från jobbet mitt på dagen.

Men jag blir tveksam till hur bra det funkar. Den ena "den bruna", verkar numera ha accepterat min ganska bra och bryr sig inte nämnvärt om honom längre, den andre, som han gick i hop med ensam först, "skäcken", är för det mesta också snäll och verkar faktisk tycka om sällskapet eftersom han ofta ses gå precis i häcken på min. Men Skäcken verkar tuffa till sig ibland (trots att han är lägst i rang) när den sista flockmedlemmen, "den svarte" är i närheten. Den svarte är ganska tuff mot min häst och kan i bland "flyga" på honom eller springa efter honom utan någon, tillsynes, anledning. Jag får intryck av att han ibland försöka att hålla min borta från flocken lite grann. Min får hela tiden hålla sig på en "kant".

Min springer såklart därifrån när den svarte attackerar och sparkar även bakut i bland, men det är halvdana försök. Men han (min) verkar ändå trivas med att vara i hagen och kunna gå omkring lite mer än i sin egen lilla paddock. Ibland går han ganska långt bort från flocken ensam eller med skäcken efter sig och ibland går han närmre dom andra fast ändå lite ute på "kanten", fast han får lova att gå och pilla i deras matrester och så.

Den svartes attacker verkar vara värst precis när man släpper in min i flocken, samt när det är insläpp på gång.

Är det okej för min häst att ha det såhär? Tycker ni det vore bättre för honom att gå i en egen hage intill dom andra? Kommer min någonsinn att tas upp i flocken på riktigt när han inte får gå med dom hela tiden? Kommer Den Svarte lägga av med sina attacker någon gång och nöja sig med små markeringar för att visa sin rang?

Jag har ju inget emot att de rör på sig och någon ska ju vara lägst i rang, det gör inget att det är min. Men ska inte de där attackarna ta slut någon gång?

Ursäkta att detta blev långt - svårt att beskriva kort. Hoppas det är någon som orkar läsa allt, som förstår vad jag menar och som orkar svara;)
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Vad är specialhö ? Fånghästar behöver inget speciellt hö. Vad menar du ?
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Med tiden kommer det säkert gå bra!
När de får fått tid på sig att bli goda vänner.
Det finns ju folk som har lösdrifts flockar där vissa står på box på natten och går med i hagen på dagen.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Vi har haft ihopsläpp halva och delar av dagen och det har funkat. Nu har jag en högrangat sto som nästan aldrig behöver ta till "våld" för att visa att hon bestämmer. Däremot nästa i rang, är inte lika säker på sin plats och måste vid varje fodring visa att hon bestämmer över de två som är lägre i rang. Detta gör hon genom att jaga bort dom och sparka efter dom. Detta gör hon oavsett om de går tillsammans hela tiden eller om de går med varandra halva dagarna. Tror att den "svarta" i eran flock kanske hade gjort sina utfall mot din även om de gått ihop hela dagarna. Dom ser väl varandra över staketet hela tiden ändå? Jag hade nog låtit dom gå ihop halva dagar. Är nyfiken på din tidsstyrda "grind". Har funderat på en sådan själv för att lösa lunchfodring, lär dom sig snabbt att den öppnar sig?
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Vad är specialhö ? Fånghästar behöver inget speciellt hö. Vad menar du ?

Tycker egentligen det är en onödig fråga i denna tråden. Men jag har hö som är analyserat och som har lågt sockerinnehåll. Dom andra fodrar med hösilage som inte är analyserat och med varierande TS. Min har gått på samma tidigare, men eftersom jag inte gillar att inte veta vad jag fodrar med och hans mage av okänt anledning ofta var lös när han fodrades med detta har jag valt att skaffa eget hö. Förlåt för fel ordval, det är inget "specialhö" utan "eget analyserat hö". Eftersom jag redan hade skrivit så långt tyckte jag att det var onödigt att göra det längre bara för att skriva detta.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Ja jag kan tänka mig att det hade gjort skillnad om vi hade haft ett "riktigt" ledarsto. Vi har "bara" en massa larviga vallacker som inte vet om de vill leka eller slåss;)

Jag har inte skaffat någon grind än eftersom jag först ville se om det funkade, men vad jag har hört ska dom lära sig ganska fort.

Såg nu att jag hade skrivit ganska långt och krångligt i går, men det verkar som att ni har förstått frågeställningen ändå.

Om någon skulle vara för lat för att läsa hela mitt långa inlägg, så är frågan egentligen:

Vad har ni för erfarenheter av flockar där vissa av hästarna bara går i hop delar av dagen?
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Går dte att lösa att sätta skäcken och din i egen hage igen?

och se till att ni har dubbelt staket emellan för annars kommer det rivas.


Annars är det nog bara att vänta och se.

Sälv tycker jag att det kan vara svårt att säga varken A eller B.

Fortsätter han gå i flocken så får han sällskap och socialt umgänge. Det är viktigt för en häst. Men han blir också jagad.

Går han själv så blir han inte jagad men saknar det viktiga sociala umgänget.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Inte i nuläget. Det är nog planen längre fram, men just nu finns inga lämpliga hagar för det och det går inte att sätta stolp nu. Dessutom kommer detta alltid att innebära samma bekymmer;

Min är fånghäst och jag är därför försiktig med vad han äter. Skäcken är överviktig och skulle i mina ögon inte må dåligt av samma diet som min är på, men ägaren av skäcken är mer bekymrat för magsår än fetma. Dessutom vill han inte betala extra för att han ska ha ett mål av mitt hö om dagen. Jag har inte så mycket emot att betala det, det är mer det att det är arbetskrävande för att det tar slut fortare etc. Men överhuvudtaget har jag en känsla av att ägaren av skäcken inte tycker att det är en bra lösning.

Ja problemet är ju precis som du beskriver det:

Alt 1) Med sällskap och större yta, men jagad (åtminstone ibland - svårt att säga exakt hur mycket när man inte bor där).

Alt. 2) Ej jagat men ensam i tråkig grushage. (Dock med bara två meter till den andra hagen så de andra är nära).

Vilket alternativ är bäst???:confused:

Han verkar röra på sig mer i den stora hagen också. Inte bara för att han är jagat. Han går mer självmant också. I sin egen hage står han mest stilla och vilar när han inte äter.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Släpp din och den svarte ihop hela dagar ett tag i egen hage, du kanske kan 'bjuda' på ditt specialhö under den perioden?

Får du din och den svarta att bonda ökar chansen för det ska funka introducera de andra två igen och alla är sams, och med lite tur så fungerar det sen med halvdagar, då den svarta 'känner igen' sin kompis sas.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Vadå onödigt ? Då var det väl lika onödigt att skriva att man hade det :confused:

Klart man blir nyfiken när folk skriver special. Har liksom aldrig hört det förut. Hade du skrivit analyserat så hade jag varit helt med.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Fast jag som fånghästägare begrep precis.

Frågan i sig tycker jag dock inte alls va något 'fel' på, frågar man inte får jag inte veta. Det var nog däremot påståendet att 'fånghästar behöver inget speciellt hö' som gav reaktionen. För jo, många hästar behöver speciellt hö, dvs hö (eller silage för den delen) med värden som är specifika, och UNDER det normala. Dvs inte typhö/normalhö.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Så kunde man ju iofs göra... Bekymret är ju bara att det inte finns tillräckligt med hagar för det i nuläget.

Den min går i ensam är för liten för två hästar - speciellt om det är två som inte är riktigt sams.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Som sagt kanske fel ordval och inte så konstigt du blir nyfiken. Men anledningen att jag nämnde det var bara för att ge en förklaring på varför de inte kan gå i hop hela dagarna.

KL

I dag gick det mycket bra att släppa i hop dom - inget bråk överhuvudtaget. Den Svarte stod kvar på sin kant när jag släppt in min och verkade inte bry sig så mycket. När jag åkte därifrån stod alla fyra i en klunga och letade rester av hö:bump:

Hoppas detta fortsätter!
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Då har du alltså bara just nu att välja på bli jagad och 'attackerna' eller gå själv tills våren kommer? Då skulle jag välja gå själv om hästen inte är missnöjd med det? Om hästen accepterar egen hage bredvid skulle jag välja det, men jag har låg tolerans för långvarig 'mobbing' i hagen. Visst att de kan behöva känna varandra på pulsen och diskutera klart, men låg tolerans för om det fortgår.

JAG skulle iofs kasta ut den svarte i egen hage, men det är ju inte så lätt för dig då du är inhyrd. Men då skulle jag låta min gå själv om den inte blev tvärstressad av det eller så.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Detta är jag rätt så nyfiken på!

Hur vet man när det är "mobbing" och när det är vanliga rangordningsdiskussioner? Jag vet inte om jag anser mig själv kapabel att läsa var skillnaden ligger...

Som nu var det ju inget als och de gick lugnt och stilla bara några meter ifrån varandra.

Vore mycket intressant om fler har synpunkter ur den aspekten:idea:
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Fnuttade 'mobbing' just för jag anser att allt 'stök och bök' som håller i sig går under det begreppet. Dvs när man inte når en harmonisk flock/grupp utan diskussionerna fortsätter och fortsätter, och det aldrig blir lugnt. Oavsett om det beror på att de aldrig slutar diskutera rang, eller att en häst helt enkelt inte gillar en annan häst.

Nu var det ju lugnt här idag hos er, så jag hoppas det håller i sig.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Jag skulle ge det lite mer tid, förhoppningsvis lugnar de sig. Det kanske är så att den svarte tycker att din häst utmanar honom genom att gå för nära, och din häst kommer i så fall förmodligen hålla sig en bit ifrån den svarte för säkerhets skull.

Det är svårt att ge råd när man inte sett hur de funkar ihop, men på den info du gett skulle jag helt enkelt avvakta. Alex tips om att låta den Svarte och din vara närmre varandra är inte heller dum, kanske kan det hjälp att rida tillsammans med den svartes ägare? Låta dem stå inne tillsammans när det passar osv, så att den svarte vänjer sig vid din hästs sällskap.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Jag tyckte också att Alex förslag var bra, men tyvärr är vissa saker svåra att utföra/påverka ibland när man är inackorderad.

Jag kan inte rida min än och han som äger den svarte rider ytterst sällan. Vi skulle kunna gå promenader i hop, men jag tror faktisk (tyvärr) inte han skulle vara särligt intresserat av det heller...

Tack för tipset ändå. Jag förstår att det är svårt att säga när man inte kan se vad som händer. Men jag tror att jag, som du säger fortsätter lite till för att se hur det utvecklar sig.

Nu när jag tänker på det kan det kännas som att de även tidigare har haft lite svårt för varandra. Den svarte brukar skrika om man låter dom nosa på varandra. Men sen kan min kanske vara lite provocerande i såns situationer också - han ska alltid på och nafsa. Men detta har jag inte testat nu efter de har börjat gå i hop.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Jag skulle ge det mer tid.

I de fall mina två hästar har fått besök av en annan i sommarhagen så har det tagit några veckor innan den andra hästen fått komma ordentligt närma.

De jagar bort han så fort han kommer för närma, men avståndet brukar blimindre och mindre ju mer tiden går.


Ifall din häst bara blir bortjagad lite då och då hade jag inte sett det som något stort problem. Om det inte rör sig om riktiga anfall där skaderisken är stor!

Fördelen är ju att han får sällskap, större hage att röra sig på. . . Och du får honom motionerad :p (ska läsas med ett leende på läpparna).
Nackdelen är jagandet, men om det blir mindre och mindre jagande så kommer även det bli bra snart ska du se. Ha bara koll på dem så det inte blir riktiga slagsmål!

Annars tycker jag du verkar ha fixat det bra med att han får eget hö och dessutom umgås med de andra hästarna!

Ah, en sak till. Lyssna till din häst, vart är han mest nöjd? I flocken eller ensam?
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Ah, en sak till. Lyssna till din häst, vart är han mest nöjd? I flocken eller ensam?

Har försökt det, men det är ändå svårt.

Om den svarte kommer för nära grinden när jag ska släppa in honom försöker han ibland dra därifrån, men om inte den svarte är i närheten, går han glatt in...

Sen verkar han vara lite som en gås ibland(:p), bara skakar av sig "obehaget" och sen ganska nöjd igen.

Han är ju lite av en tuffing och kan nog "dölja" lite vad han egentligen tycker/hur han egentligen mår... Om nu hästar kan det(?)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 024
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 207
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp