Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Ingen expert i beteenedefrågor hos häst men av det som jag kan avläsa av det du skriver så:

Den brune och din häst ligger nog på samma rang alt så ligger den brune högst av alla 4 och har redan visat vem som bestämmer, skäcken ligger mest troligt under din häst och den svarte just över. Så det är inte alls säkert att den svarte någonsin kommer att ge sig och gå ner i rang. Min häst som är ranghög håller på sådär hela tiden med sin hagkompis (ett sto) och hon är uppenbarligen lägre i rang. Dom har gått i hop i snart 3 år och det blir inte annorlunda. "Problemet" blir dock inte lika märkbart när dom har större hage!

Tror inte att din häst mår dåligt av beteendet så länge den inte skadas allvarligt eller så, det hade vart sämre om alla 3 hästarna vart lika "elaka" mot den. Att bara ställa den svarte och din häst tillsammans hjälper nog inte. Tänk på att hästar är flockdjur med rangordning så promenader tillsammans bidrar nog inte heller direkt till grannsämja! Hur är den svarte mot dom andra hästarna i hagen?!

Lycka till iaf!
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

För mig är det ganska enkelt val om din fånghäst blir jagad i hagen .
Eftersom du ännu inte kan rida på din häst antar jag att den inte är läkt i sina hovar än.:confused:
Att då utsätta den för att tvingas kasta sig undan en elak hagkompis är inte bra för din häst med icke utläkta fånghovar..
Sen om din häst dessutom riskerar att få i sig annat foder än den är van vid är ju mindre bra om du vill hålla hästen frisk.
Som sagt en fånghäst som är under konvalecens skall ALDRIG behöva kasta sig undan en ranghög/elak hagkompis,det kan förvärra skador i hovarna.

Förvånad att ingen annan tänk på denna risk.
Nu vet jag inte hur allvarlig fång din häst haft,men om den ännu inte är ridbar så är den knappast frisk..utsätt den inte för onödiga risker.
Om den blir stressad av sin hagkompis riskerar du dessutom att den lättare åker på fång igen pga att en stressad häst får störd tarmflora,och det vill du knappast ha på en fånghäst.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Det brukar ta lite tid för en ny att bli accepterad in i en flock.

Uppfattar det som att "svarten" inte är direkt elak och jagar och sparkar för att träffa. Utan bara markerar.

Jag skulle helt klart ha låtit min häst gå kvar i flocken.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Du har nog rätt i din bedömning av rangordningen.

Den svarte är inte så mot någon annan i flocken. Han kan vara på skäcken lite ibland, men han ger sig direkt. Dessutom är de två halvbröder och har gått i hop alltid, de är närmast oskiljaktiga och busar och lekar mycket med varandra.

Uppdatering:

I helgen har det gått jätte bra att ha dom i hop. Jag inte sett den svarte vara på honom någon gång faktisk utan de har gått lugnt i hop alla fyra:bump:

Har förresten glömt en sak som jag har noterat senaste veckan. När min står i sin egen hage, är det väldigt ofta att just den svarta står precis på andra sidan stängslet i deras hage, som att han håller honom med sällskap fast att de två andra går längst bort i andra änden hagen.

Samma sak syntes i somras, när min gick i sjukhage och den andra flocken, som min gick i tidigare, gick i hagen bredvid. Gick ledarhästen i den flocken också ofta den hörnan av hagen som gränsade till sjukhagen.
Kan hästar ta ansvar för att "hålla sjuklingen med sällskap" på det viset???
 
Senast ändrad:
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Hästen är friskförklarat och jag har fått klartecken att sätta i gång honom för några månader sen. Detta har av olika anledningar inte kommit så långt dock, men hans hovar verkar klara av det bra i alla fall. Jag håller noga koll på pulsen och värmen i hovarna och har inte märkt någon skillnad på detta sen jag började släppa i hop honom med de andra.

Nej han riskerar inte att få i sig annat foder, mer än några små små strån. Det är just därför han bara går där halva dagen. De andra har ätit sitt hösilage när jag släpper ut honom.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Kan hästar ta ansvar för att "hålla sjuklingen med sällskap" på det viset???

Utan tvekan. Sett det många ggr. Både när jag haft bara två, när den som varit i 'friheten' hela dagarna stått på andra sidan stängslet till sjukhagen och hållit sjukling sällskap, till när det varit fler hästar och de turats om att vara 'sjuksällskap' - frivilligt alltså. Och ofta stått och vilat så nära sjuklingen som möjligt. Sen om det är just att de är sjuka eller att de är 'utanför' men eg hör till flocken är ju en öppen fråga. Dock sett hästar i flock där en av hästarna i flocken/hagen blivit skadad/sjuk stå omkring den sjuka och 'vakta'.
 
Sv: Ihopsläpp halva dagar - är det okej? (OBS! Långt)

Om det var min häst så skulle jag låta honom gå tillsammans med flocken.. hästar är flockdjur och mår bäst när dem kan vara tillsammans. Den svarta kanske attackerar för att din häst inte lyssnar på hans små signaler? .. Hästar fostrar varandra och jag tror inte att den svarta jagar bort din häst helt utan anledning. Antagligen så är din häst "lite på" eller så är den svarta lite skeptiskt emot den nya flockmedlemmen och vill ha honom på lite avstånd ett tag. Hur så skulle jag ha hästen kvar i flocken, hästar är trotts allt flockdjur och vill av naturen helst vara i flock,, även om den blir lite "mobbad" .
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 024
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 754
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp