Sv: Import?

KL ACD är framavlad för att valla stora hjordar förvildad boskap dag efter dag i 40 graders värme...de är stentuffa! Att valla vilda kor kräver att hunden använder tänderna på ett helt annat vis än en fårvallande hund, dessutom.

Jag förstår att uppfödare tvekar att sälja till en förstagångshundägare, eller någon utan erfarenhet av bruksträning och -tävling. Alldeles för många noviser underskattar hur mycket tid och engagemang det kräver. ACD hör till gruppen "arbetsnarkomaner" och kan bli riktigt jobbiga om de inte får utlopp för all energi.

Eftersom de är psykiskt (och fysiskt) hårda ställer ACD krav på sin ägare. Det går inte att vara släpphänt, och att bråka med den är lika fel...en mjukare hund har mer överseende med ägarens brister.

Jag har kollat upp ACD eftersom jag gillat dem jag träffat, men det är ingen hund för mig! (Jag har till min förvåning upptäckt att pudel är perfekt - tur att jag inte skaffade ACD)
 
Sv: Import?

Vad menar du med "skydd"? Skydd för eventuella inkräktare på gården eller att tävla i? Du får inte tävla en ACD i skydd i Sverige. Det avser endbart bruksraserna.

Vill du ha en brukshund och börja träna skydd tror jag en schäfer är rätt för er. En perfekt allroundhund. Om jag var ni skulle jag titta efter en förig tik.

Ja, schäfer ligger bäst till som andrahandsval. Men jag är rädd för alla de sjukdomar som schäfrar har. Jag vill nog ha en tik i varje fall. Jag har inte riktigt funderat på vilket kön vi ska ha, vet inte heller vad sambo vill ha men eftersom det blir vår första hund är det ju bra med en tik eftersom tikar har mjukare psyke vad jag förstått.


ACD tillhör bruksraserna i Sverige så det går både o träna o tävla i skydds om ekipaget anses lämpligt.

Missade det där med skyddsbiten tidigare:o
Fast jag misstänker att det inte är det som TS är ute efter utan snarare personligt skydd o då är antihundspray o/e ett bra larm bättre.

Ja, det stämmer. Även därför ligger ACD bäst till bland raserna vi tittat på, man kan tävla en ACD i verkligen ALLT. Vet ingen annan hund som kan det.

Ang skydd - jag vill ha en hund som är träningsbar/tävlingsbar i även skydd. Inte endast som personligt skydd. Och larm funkar inte riktigt på mig, jag hör ju inte larmet :D Så då är det bättre med en hund som talar om för mig att något skumt är på gång.

Hej!
Muppia, visst skrev du till mig för ett tag sedan?
Jag håller med Vallhund, det är inte lätt att få tag på Acd men det går och det tar lite tid, men sen beror det på vad man har för inriktning om det går mer mot arbetshållet eller utställningshållet. Jag har en valpköpare nu som kommer att ta en nu i nästa kull, han har väntat i drygt 1 ½ år.
Mitt råd, köp ingen annan ras om det är Acd ni vill ha men avvakta och vänta, lyssna, se och lär om rasen under den tiden ni ev.väntar på valp. Vill ni köra bruks, försök hitta tävlingar där Acd ska tävla och åk och kika, åk runt till olika uppfödare och läs in er på de olika "meriterna" och vad det betyder. Import rekommenderar jag inte om man inte har någon kunskap om rasen, visst det kan bli kanon men de kan gå åt h-e och då står man där med kanske en riktigt dålig hund.
Har haft rasen sedan 1990 och jag vet att de var betydligt skarpare förr, dåliga nerver ? - Tja vem vet, men mer bitbenägna var de då iaf. Mina hundar kommer jättebra överens med barn, men jag skulle aldrig släppa mina hundar oavsett ras med främmande barn hur som helst!

Visst går det att köra skydd med Acd, den tillhör ju som sagt brukshundarna men innan man börjar med ev. tävlingsskydd så ska man skaffa sig kunskaper inom framför allt lydnad, spår och sök, därfter anser jag att man kanske är mottaglig för att kunna ta till sig mer kunskap och framför allt förstå och tillgodose sig vad som behövs i skyddet.
Lycka till!

Om du är den jag tror mig vara så ja, jag har mailat dig. Jag satt och övervägde en stund om jag skulle maila dig och fråga om utländska kennlar som du kunde rekommendera :D
Vi är väldigt sugna på hundar, får vi inte tag på en ACD kan vi ju alltid skaffa oss en annan och vänta på en ACD under tiden. Man kan ju ha två hundar i framtiden. Då har man även mer tid på sig att hitta en riktigt bra ACD.

Ang barn - där är jag med dig, man ska inte lita på att barn och hund klarar sig tillsammans helt ensamma. Det är ju ofta så att barnen inte riktigt förstår gränser när de är små. Men man vill ju inte att hunden ska reagera med den typen av reservation som aussies tenderar att göra, dvs blir stressad och irriterad. Man vill ju ändå att barnen ska växa upp med en bra och trygg hund så barnen får bra erfarenheter av att växa upp med hundar.

Tack för ditt svar förresten!
 
Sv: Import?

Tror ingen seriös uppfödare säljer valpar till folk som behöver en hund för att ha den till personligt skydd.
En hund som skall vakta o skydda dig utan att du hör om det kommer ovälkommna gäster, eller hör hunden, dvs ta egna initiativ är/blir förmodligen en ganska skarp o med största sannolikhet även en farlig hund.

Om du nu inte kan höra ett ev larm så gör ju inkräktarna det. Du kanske skulle ha någon typ av stor gårdsvar istället?
 
Senast ändrad:
Sv: Import?

Nej så menade jag inte. Mer... Som en signalhund.

Jag vill INTE ha en gårdshund som ska vakta på eget initiativ (kan ju lika gärna skaffa en kaustik orvtjarka isåfall, stavning? :angel:). Jag vill ha en kompis som skyddar oss vid behov, och med vid behov menar jag då om vi har en olustig känsla för någon så är den extra vaken, skulle personen göra utfall mot oss så skyddar hunden oss. Annars vill jag ha en framåt och glad hund som inte har problem med främlingar, den får vara reserverad men inte tillbakadragen, snarare ska hunden inte bry sig om främlingar så länge det inte är något som känns skumt.
Skulle det ränna någon misstänkt på gården under natten vill jag ju givetvis att hunden väcker oss.

Varför jag tänker på det sättet är för nu har hästskärare kommit igång igen häromkring, dock 5 mil härifrån men man kan inte vara säker. Skulle det larma så vill jag ju givetvis kolla upp det själv, ibland sover inte sambon hemma så då är det bra om hunden väcker mig så jag kan ha lite koll ifall larmet går.

Förstod du nu hur jag menade? Inte agera på egen hand utan kommando från mig men förvarna mig ifall något är skumt. Typ.
 
Sv: Import?

Vet ett flertal som haft rizenschnasuer till bl.a. skyddsträning, men är ju en ras som kan vara lite svår att få tag i dom hundarna med bra psyken i.
Även om jag egentligen är rottis-fantast själv.

/Camilla
 
Sv: Import?

OK, då förstår jag bättre, men till det du efterlyser duger de flesta normala hundar, utom, o där är ett stort aber, att gå emellan om du o din familj blir hotade/anfallna på riktigt.
Många hundägare lever i villfarelsen att deras hundar skulle skydda dem i skarpt läge, tyvärr, eller kanske tackolov, är det ytterst få hundar som gör det.
Att äga en sådan hund är sällan en dans på rosor o innebär ett stort ansvar.
Att en hund reser ragg o morrar åt folk med annorlunda/hotande uppträdande tror många är ett tecken på att hundarna skulle försvara dem, är hunden lös o det smäller sticker de flesta hundarna därifrån med svansen mellan benen.

När du talar med uppfödare så föreslår jag att du är väldigt tydlig med vad du menar med vakt/skydd, annars kan du missförstås (som du gjort i den här tråden), o får inte köpa någon hund.

mvh
 
Sv: Import?

Vet ett flertal som haft rizenschnasuer till bl.a. skyddsträning, men är ju en ras som kan vara lite svår att få tag i dom hundarna med bra psyken i.
Även om jag egentligen är rottis-fantast själv.

/Camilla

Har tittat på dem men de faller mig inte i smaken alls.


OK, då förstår jag bättre, men till det du efterlyser duger de flesta normala hundar, utom, o där är ett stort aber, att gå emellan om du o din familj blir hotade/anfallna på riktigt.
Många hundägare lever i villfarelsen att deras hundar skulle skydda dem i skarpt läge, tyvärr, eller kanske tackolov, är det ytterst få hundar som gör det.
Att äga en sådan hund är sällan en dans på rosor o innebär ett stort ansvar.
Att en hund reser ragg o morrar åt folk med annorlunda/hotande uppträdande tror många är ett tecken på att hundarna skulle försvara dem, är hunden lös o det smäller sticker de flesta hundarna därifrån med svansen mellan benen.

När du talar med uppfödare så föreslår jag att du är väldigt tydlig med vad du menar med vakt/skydd, annars kan du missförstås (som du gjort i den här tråden), o får inte köpa någon hund.

mvh

Ja, jag skall framföra det, att jag vill ha en hund med vakt i sig på det sättet att den förvarnar mig ifall något är skumt. Hur ska jag då formulera det tycker du? Jag är nyvaken så kanske borde fundera på det senare... :angel:

Att hunden ska skydda mig med sitt liv förväntar jag inte mig, jag tror inte det finns många sådana hundar heller. Och de speciella hundarna finns väl oftast inom någon tjänstesektion som polishund eller securitashund, där de lever för sina förare verkar det som och det är ju fantastiskt!

Sen är ju svenskskydds/IPO bara något extra, skulle hunden lämpa sig för det är det bara roligt, jag vill ju gärna prova på allt inom bruks eftersom jag då blir ny i hundvärlden. Och det är inte många bruksraser som lämpar sig för den grenen. Vill därför ha en ras som KAN lämpa sig för den grenen och sen kan jag bara hoppas på att vår valp blir lämplig när den är större.
 
Sv: Import?

Nu kanske jag är jätte elak och det är INTE min avsikt, men...

För inte så länge sedan skrev du att du inte mådde så bra...
Att detta bla yttrade sej i att du inte ens orkade städa kattlådorna och att du behövde hjälp för med att ta hand om dina hästar...

Att då fundera på att skaffa en extrem arbetar-hund känns lite märkligt!

En bra Cattledog är en riktigt bra arbetshund!
En hund som oavsett ägarens hälsa måste hanteras med konsekvens och tränas, tränas, tränas...
Det går liksom inte att bara lägga undan en sådan hund de dagar man är ur balans, utan den behöver sin aktivitet för att må bra och för att inte skaffa en massa egna intressen.

Varför inte skaffa en mer sällskaps-avlad hund, som tål mer variation i aktiveringen utan att "få damp"?

Bara en stilla undran!

/Swat

Det här ser jag som ett exempel på hur man INTE beter sig på ett forum.
Men jag är inte förvånad.
 
Sv: Import?

Du har inte tittat på en Lapsk Vallhund? Där har du vallhundens smidighet och förighet och samtidigt en tydlig AV/PÅ knapp. ( vallar = på, åka skoter till nästa ställe = av) Dom jag har mött har också varit lugna i temperamentet och goa med barn. Vad gäller vaktandet så uppmärksammar och skäller när det kommer folk. Är ju trevligt med en hund som inte skrämmer ev kunder om ni skall ha verksamhet oxå! Schäfer och Rottis kan ju uppfattas som skrämmande trots att dom kan vara görgoa!

Varför gå över ån efter vatten när vi har en svenska vallhundsras som verkar uppfylla dina krav?
 
Sv: Import?

Du har inte tittat på en Lapsk Vallhund? Där har du vallhundens smidighet och förighet och samtidigt en tydlig AV/PÅ knapp. ( vallar = på, åka skoter till nästa ställe = av) Dom jag har mött har också varit lugna i temperamentet och goa med barn. Vad gäller vaktandet så uppmärksammar och skäller när det kommer folk. Är ju trevligt med en hund som inte skrämmer ev kunder om ni skall ha verksamhet oxå! Schäfer och Rottis kan ju uppfattas som skrämmande trots att dom kan vara görgoa!

Varför gå över ån efter vatten när vi har en svenska vallhundsras som verkar uppfylla dina krav?

Man får inte tävla lapsk vallhund i skydd.
 
Sv: Import?

Jag tänker lite såhär;

Har du funderat verkligen på riktigt vad du ska ha hunden till? Jag är av den åsikten att man köper hund för att göra det den helst vill göra. ACD för mig är stenhårda vallare, arbetsnarkomaner och ganska "vassa" hundar. Vilket en bra nötvallare måste vara!

Sätt dig ner och fundera på VAD exakt vill du göra. Inte bara "jag kanske vill valla lite och sen ska den fungera i skyddet och sen ska den spåra bra". För vi vill väl alla ha en ultimat hund som fungerar perfekt till allt. Tyvärr finns inte den rasen, det är därför vi har en del att välja på :D

Sen har jag tyvärr träffat på en handfull URUSLA hundar. Inte ens bara dåliga för att vara en liten ras som ACD är i Sverige. Utan helt enkelt urusla. Dom bet för precis allting, hanteringen gick INTE överhuvudtaget (och det är väl okey om man är medveten om det problemet och inte bryr sig) dessutom helt värdelösa i arbetssituationer. Ingen av dom hade någon större arbetslust, iallafall inte att vara husse eller matte till lags. Inget större föremålsintresse, sket i godis, sket i klappar (alt morrade). Dessutom reserverade. Två av dessa urusla var syskon ska tilläggas. Och båda två avlivades innan 2 års ålder :bow:

Självklart finns det bra ACD någonstans i Sverige. Men ni låter faktiskt ganska oinsatta i både linjer och uppfödare. Chansen på att då lyckas måtta fram en BRA hund är väl egentligen ganska liten? Det verkar mer som om att det är tiden som är viktigare än individen. Detta är en liten ras och för mig är det självklart att ska ni hitta en bra så får man vänta. För jag antar att vettiga "arbetarkombinationer" har fler människor i Sverige redan sett för längesen och ställt sig i kö för.

Ang importerer så har jag hört ifrån både människor som importerar hund, som har kennel utomlands och annat insatt folk att det INTE är det lättaste. FÅ kennlar utomlands släpper iväg "den bästa" hunden i kullen till någon okänd privatperson. Känner man däremot till personen, vet vad denna har presterat, eller hört något så är sannolikheten större att man kanske får hem en vettig individ. Vad man nu kan avgöra ifrån valplådan då.
 
Sv: Import?

Ang importerer så har jag hört ifrån både människor som importerar hund, som har kennel utomlands och annat insatt folk att det INTE är det lättaste. FÅ kennlar utomlands släpper iväg "den bästa" hunden i kullen till någon okänd privatperson. Känner man däremot till personen, vet vad denna har presterat, eller hört något så är sannolikheten större att man kanske får hem en vettig individ. Vad man nu kan avgöra ifrån valplådan då.

Nu har jag mestadels importerat/hjälpt till vid import av raser som meriteras på utställning, men där är det i alla fall som så att säljarna/uppfödarna släpper gärna iväg det näst bästa till utlandet, för att kunna sälja en bra hund som ger dom gott rykte. Men det allra bästa stannar kvar i kenneln! Någon gång här och där händer det ju att den allra bästa säljs, men då handlar det oftast om en god vänskap som är inblandad, eller att uppfödaren helt enkelt förutspådde fel i vem som skulle bli bäst. Det är ju som sagt svårt att avgöra i valplådan, oavsett vilka egenskaper man är ute efter.

Att importera är svårt! Man vet egentligen aldrig vad man får, förrän det landat på svensk mark :p
(Jag är glad över turen med mina två här hemma!)
 
Sv: Import?

Nu avlas ju inte ACD på vallanlag, vare sig i Sverige eller Europa, så att de skulle kunna valla är ytterst tveksamt.
Det finns bra ACD uppfödare här i landet, bla Bets som skrivit i tråden.
 
Sv: Import?

Ta ut kontentan av det du skrev i inlägget som jag svarade på så är du nära.

Vad gäller hundar som inte bangar så har jag haft två BCs som varit sådana, en god vän till mig hade en Schäfer från Kurants som inte var att leka med, o så var det den lilla Yorken som bet sig fast i vaden på en presumptiv våldtäcktsman o räddade sin matte i joggingspåret.

Det är ingen dans på rosor att äga sådana hundar, de kan ställa till med mycket skada om de misstolkar en situation.
 
Sv: Import?

Nu avlas ju inte ACD på vallanlag, vare sig i Sverige eller Europa, så att de skulle kunna valla är ytterst tveksamt.
Det finns bra ACD uppfödare här i landet, bla Bets som skrivit i tråden.

Vad har det med saken att göra? Rasen kom till Sverige på 70-talet och det reggas väl inte mer än 20-30 hundar per år. Så att rasen skulle förändrats SÅ mycket att det inte finns vallanlag kvar för att vi i Sverige inte avlar på det tror jag är bullshit.

De individer jag har träffat har haft vallanlag, men varit kroppsvallare. Klena får har inte varit deras visa, istället har det passat utmärkt med nöt och häst.
 
Sv: Import?

Vad har det med saken att göra? Rasen kom till Sverige på 70-talet och det reggas väl inte mer än 20-30 hundar per år. Så att rasen skulle förändrats SÅ mycket att det inte finns vallanlag kvar för att vi i Sverige inte avlar på det tror jag är bullshit.

De individer jag har träffat har haft vallanlag, men varit kroppsvallare. Klena får har inte varit deras visa, istället har det passat utmärkt med nöt och häst.
Vid avel så kan man prioritera tre anlag för att behålla o förbättra de anlagen.
Vallningen består i sig av fler än tre komponenter.
Så om man avlar på utseende, MH o Bruksduglighet så försvinner vallbarheten ganska snabbt.
Att individer o flera har "vallanlag" gör dem inte till vallhundar, känner inte till en enda ACD som använts till praktisk vallning i Sverige.

Ditt uttalande om klena får uppfattar jag som ytterst nedvärderande o snarast kränkande, har själv aldrig haft några sådana hundar, mina har varit kroppsvallare av den gammla stammen som knappast ens går att uppbringa i Sverige längre eftersom de inte behövs sådana vallhundar här längre.

Vi har gott om duktiga nötvallare i Sverige, o tillika gott om hundar som klarar av oinvallade stora nötflockar o dito köttfår som inte är att leka med.

Hundar som vallar häst har jag aldrig hört talas om annat än på Island, men nu är vi väldigt långt OT.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 543
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 636
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag tänkte kolla med er kloka om nån har nåt vettigt input som jag själv inte kommit fram till än :) Jag har sen en tid tillbaka bokat...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp