Sv: Import?

Ja visst är det tråkigt!
Sen myterna om första hund, ja ja, till största del så anser jag att det stämmer. MEN, det gäller inte om man är ordentligt påläst om rasen o villig att lära sig massvis, har en bra relation med uppfödaren o/e annan person i sin närhet.
Känner några som lyckats kanon med BC som första hund t ex, bl a en kille som tog sig till SM i fårvallning med sin första hund.

Fö skulle jag inte kunna tänka mig en Pudel heller, den dan jag skaffar något annat än en vallhund så blir det nog en Amstaff.
 
Sv: Import?

Om man enbart tittar på rasdiagram verkar det som en ACD är stabilare än en LH collie dock lite vass/tuffare (medan en LH collie verkar vek och försiktig)?
Stämmer det?

Måste nog läsa mer på om själva momenten så man förstår vad det går ut på.
 
Sv: Import?

Ja, en bra relation med uppfödare är ju A och O oavsett om man är nybörjare eller erfaren. Tycker jag. En uppfödare ska man kunna vända sig till för råd, har man dessutom en ovanlig ras är ju en bra uppfödare ÄNNU VIKTIGARE eftersom det är då de som är experter jämfört med de andra hunderfarna.
 
Sv: Import?

Tråkigt att så många har dåliga erfarenheter av Acd, men de är betydligt "snällare" nu är förr!
Sen finns det ju alltid individer som är sämre, precis som inom alla raser.
Att en Acd är en bra arbetsindivid är helt rätt, men att den skulle gå av plan vid tävling för att den är så egensinnig???! Nej, det skulle jag mer tolka som att ledarskapsbiten inte är rätt hanterad!

Fler o fler Acd används till vallning(både får, kor och ren) och fler o fler gör vallanlagsprov. Det är dock inte ett officiellt prov ännu och iallafall en början, men många är faktiskt riktigt duktiga.
En valp ifrån mig används för att hjäpa till med korna på ägarnas gård. Han är förvisso bara 8 mån men har vid flera tillfällen nu börjat spontanvalla och gjort helt rätt i hur han skulle valla korna och vart han skulle placera dem! Fråga mig inte hur han har lärt sig det, kanske har han memorerat när han varit med matte ut och tagit in dem och sett hur "rutten" går. Men han visade iallafall en bångstyrig ko att det var bara att räta in sig i ledet! ;)
 
Sv: Import?

Härligt att höra!

En fråga om proven, är det egna ni har tagit fram eller är det AKC vallning som avses?
Vet att flera rasklubbar funderar på att ta hit det provet.

Har även hört viskas om att det funderas på att ta hit Amerikanska Stock Dog tävlingar.

mvh
 
Sv: Import?

En pudel kan faktiskt vara ett mycket bra alternativ (om du inte vill valla) - en kompis brukade säga att schäfrar och pudlar har samma insida, fast pudlar i regel är smartare... vilket jag trodde bara var rent nys och blaj, tills jag mötte en lirare som haft storpudel som tjänstehund.
 
Sv: Import?

Bra och bra. Den räknas inte som brukshund fortfarande. Och om vi vill ha en brukshund som även kan lämpa sig för skydds då jag är intresserad av, varför då föreslå en pudel?

Sen att de utseendemässigt inte tilltalar mig är en annan fråga.
 
Sv: Import?

Härligt att höra!

En fråga om proven, är det egna ni har tagit fram eller är det AKC vallning som avses?
Vet att flera rasklubbar funderar på att ta hit det provet.

Har även hört viskas om att det funderas på att ta hit Amerikanska Stock Dog tävlingar.

mvh

Provet som är nu(inoff.) så är det enl.Bearded Collies anlagsprov, och visst är det diskussioner om AKC vallningen och göra typ HIT(herding instinct test). Sen finns det ju några som arrangerar tester enl.AHBA(The American Herding Breed Association) fast inget av proven är ju officiella ännu!
Ska anlagstesta mina flickor under året!:laugh:
 
Sv: Import?

Vallhund :)

Om du kollar på ditt inlägg så ser du på samma rad som datum att du svarat på Aliides inlägg.

Så hon svarade alltså på vallhunds inlägg
 
Sv: Import?

Vallhund :)

Om du kollar på ditt inlägg så ser du på samma rad som datum att du svarat på Aliides inlägg.

Så hon svarade alltså på vallhunds inlägg
Fast nu förvirrar du nog stackars Bets eftersom du inledde med mitt nick!

knappis
Jag tycker att det är jättebra att fler raser tar vara på sina hundars vallningsanlag o försöker utveckla/bevara dessa.
Vi har t ex några ASHD kennlar som systematiskt gör detta, likaså har vi Calle på kennel Boomtown som gjort ett otroligt pionjärarbete med att få fram vallande Beardisar.

AKCs vallprov är inte så mycket att hänga i julgranen (fixar tom en Pappis), men det är en början.

Standardiserade prov/tävlingar är en förutsättning för att kunna komma vidare i avelsarbetet, alla vallar ju inte som BCs, även om en hel del ASHDs o Beardisar har tagit sig till det som förut hette ÖK.
ASD (fd WKs) klarar sig bra på SVaKs tävlingar men har ändå egna prov.
 
Sv: Import?

Ja det vore ju kul om "kraven" inte var för enkla när man väl får till något prov, fast mycket går ju åt det enklare i många fall. T.ex. bruksmeriter bort för att få utställn.cert, flera önskar att utställn.championatet ska vara fristående utan arb.meriter etc.:confused:
Nåväl, det hör till en annan tråd förmodligen!;)
 
Sv: Import?

Fast nu förvirrar du nog stackars Bets eftersom du inledde med mitt nick!

Tänkte inte på det :o Men kanske hon såg att jag svarade just henne efter min beskrivning? Förhoppningsvis :D


Bets - ja det här diskussionen är lite... OT ;)


KL
Tråden får nog dö lite tycker jag om inte någon annan vill veta mer om import.
För min del är det lugnt, struntar i att försöka importera någon hund öht.
Vi ska ha en LH collievalp på prov, funkar det köper vi honom i slutändan. Håll nu tummarna att det funkar!

Ullared nästa vecka o handla in hundgrejer! :banana:
 
Sv: Import?

Mironiks är en bra colliekennel, de satsar på mentalt stabila hundar som kan jobba :). Hoppas bara att ni inte förväntar er att kunna tävla skypp med en collie, det ligger inte riktigt för dem även om de får iom att de är en bruksras.
 
Sv: Import?

Nejdå, kan inte vår collie det så kan ju vi alltid skaffa oss en till hund om jag fortfarande är sugen på att prova skydds. Så på det viset löser vi första hund-problemet också.
Valparna i den kullen har tydligen släkt i Tyskland som tränats i skydds så det är väl inte helt omöjligt. Men jag tänker inte ha några förväntningar på vår valp, jag hoppas bara på att den blir en bra och tuff hund som man kan göra allt med förutom skydds då. Skulle han visa intresse för kamp och sånt så kommer vi testa. Men sikta på höga klasser på tävling - nä inte med den hunden i så fall. Skaffar oss en annan ras istället i framtiden :laugh:

I helgen passar vi vår kompis SM hund som också kommer från Mironiks :laugh: Dock korthårig.
 
Sv: Import?

Nej så menade jag inte. Mer... Som en signalhund.

Jag vill INTE ha en gårdshund som ska vakta på eget initiativ (kan ju lika gärna skaffa en kaustik orvtjarka isåfall, stavning? :angel:). Jag vill ha en kompis som skyddar oss vid behov, och med vid behov menar jag då om vi har en olustig känsla för någon så är den extra vaken, skulle personen göra utfall mot oss så skyddar hunden oss. Annars vill jag ha en framåt och glad hund som inte har problem med främlingar, den får vara reserverad men inte tillbakadragen, snarare ska hunden inte bry sig om främlingar så länge det inte är något som känns skumt.

Jag har funderat lite på det här och ställer mig tveksam. Jag har ju haft hund några år och ibland uppstår situationer som hundarna tyckt varit "skumt" eller "olustigt". Fyllon som velat hälsa, folk som velat skrämma genom att överraska hunden bakifrån, barn som har noll vett och hundetikett osv. Det har hänt att jag själv har blivit överraskad och lätt chockad och bara stått och glott på den knasiga människan och min lika förvånade hund.
Aldrig har det under mina tio år uppstått ett hotfull situation där jag velat att hunden skulle skydda mig. Nu är jag förvisso hörande och har lite svårt att förstå hur hotfulla situationer skulle kunna uppstå oftare för att man är döv, så fyll gärna på med mer info om det...

Poängen är att hade jag i de lägena haft en hund som varit tränad att "reagera" och ev. skydda mig för sånt som hunden uppfattar är skumt (eftersom du som förare då inte hör/uppfattar det hunden gör och hunden behöver agera på eget initiativ) så är risken större att hunden markerar/biter mot någon som är rakt oskyldig (men klantig) än att den avvärjer en potentiell fara.

I ditt läge hade jag med andra ord fokuserat på att skaffa en hund som INTE riskerar reagera med skärpa i trängda situationer där den inte får stöd av matte (eftersom matte inte uppfattar vad som händer före hunden). Att stå med en hund som hänger i armen på en välmenande översocial alkis som bara ville klappa den snygga hunden och dök upp bakifrån är ingen höjdare...

Förstår du vad jag menar?
Hur ofta hittills har du haft behov av en vaktande "skydds"tränad hund? En alert hund som däremot visar att det kommer folk bakifrån eller att någon talar med hög röst förstår jag till fullo nyttan i, men det finns det många mildare raser som klarar av. Kanske kan det till och med vara en förmildrande omständighet att ha en hund som ser go och glad ut och på vis avleda och dämpa upprörda känslor vid ett möte med missförstånd? En hund som står och visar tänderna ger däremot ett helt annat budskap...

Det här är inte kritik mot ditt resonemang, utan ett bidrag med erfarenhet från mina år med hund i storstad och runt folk.
 
Senast ändrad:
Sv: Import?

Jo tack...

Enda gångerna jag hoppats på att det var lite bett i damen var på nätterna när vi var ute och gick i mörkret. Vilket jag gärna gjorde eftersom jag kände mig falskt trygg med henne. Hon gillade ju bara att spela apa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 568
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag tänkte kolla med er kloka om nån har nåt vettigt input som jag själv inte kommit fram till än :) Jag har sen en tid tillbaka bokat...
Svar
15
· Visningar
2 249
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 941
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp