Sv: Import?

Orkar inte läsa igenom hela tråden igen, men TS har iaf svarat mig begripligt o redigt när jag ifrågasatte samma sak, tidigare i tråden.
 
Sv: Import?

Jag har läst igenom hela tråden. Att förstå hur det känns att stå med det fulla hundägaransvaret med en hund som är tränad att tänka själv i trängda situationer där man själv inte har möjlighet att uppfatta hela läget tror jag är något som är svårt att sätta sig in i om man inte haft hund själv förut. Att TS ska skaffa hund låter som en bra idé, rasval ställer jag mig tveksam till.
 
Sv: Import?

Även nämnt i tråden att det kommer dröja med just en ACD.
Att vi siktar oss på en LH collie som vår kompis tycker att vi kan börja med.

Personliga möten är inte viktiga men blir jag livrädd vill jag ju att hunden är på hugget . Men självklart vill jag inte att den ska attackera utan bara skrämma iväg någon i första hand. Skulle jag bli överfallen skulle jag ju bli glad om hunden hjälper mig på fötterna igen. Jag hör ju inte och då är många narkomaner/fyllon otäcka för mig (de har varit väldigt påträngande) och det var under min tid i Stockholm där jag växte upp.

Om något är skumt på gården, tex hästarna är oroliga eller någon strövar omkring = säga till, sover vi ska han väcka oss så vi kan kolla upp det själva.

Jag vill INTE ha en självhandlande hund "Hmm matte är rädd för honom, jag biter honom!".
Tänk om en häst gjorde så... :eek: Jag vill inte att en häst ska handla själv om jag står jämte hästen, denne ska lita på mig.
Jag tycker att många ggr kan man likna hundar och hästar.

Det var visst en upprepning av tidigare svaret. Kan nog inte svara bättre än så. Och skydds - kan vara roligt att testa, inte i brukningssyfte. Varför tävlar man annars i skydd? Inte alla hundar används för att skrämma iväg skumma typer... Eller har jag fått allt om bakfoten?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 569
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag tänkte kolla med er kloka om nån har nåt vettigt input som jag själv inte kommit fram till än :) Jag har sen en tid tillbaka bokat...
Svar
15
· Visningar
2 249
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp