Sv: Import?

Vid avel så kan man prioritera tre anlag för att behålla o förbättra de anlagen.
Vallningen består i sig av fler än tre komponenter.
Så om man avlar på utseende, MH o Bruksduglighet så försvinner vallbarheten ganska snabbt.
Att individer o flera har "vallanlag" gör dem inte till vallhundar, känner inte till en enda ACD som använts till praktisk vallning i Sverige.

Ditt uttalande om klena får uppfattar jag som ytterst nedvärderande o snarast kränkande, har själv aldrig haft några sådana hundar, mina har varit kroppsvallare av den gammla stammen som knappast ens går att uppbringa i Sverige längre eftersom de inte behövs sådana vallhundar här längre.

Vi har gott om duktiga nötvallare i Sverige, o tillika gott om hundar som klarar av oinvallade stora nötflockar o dito köttfår som inte är att leka med.

Hundar som vallar häst har jag aldrig hört talas om annat än på Island, men nu är vi väldigt långt OT.

När rasen är såpass ny och liten så kan man väl inte förvänta sig att 80% av hundarna vallar? En australiensk vän hävdar i vilket fall att hundarna (ACD i det här fallet) iallafall vallar.

Det är väl knappast något ovanligt att hundar kan innehålla båda bruksegenskaper och vallanlag?! Du som ändå har en vallhund borde väl iallafall veta det? Kan säkert räkna upp 10-tal bordercollies som jag vet tävlar lydnad, spår och sök och dessutom fungerar i praktisk vallning.

Menar du att ACDs vallegenskaper försvann sekunden den landade i Sverige? Det är klart som korvspa att det finns vallanlag kvar i dessa hundar. Sen att dom är alldeles för tuffa för vanliga får är en annan sak. Uttryck det "hårda" eller "klumpiga". Likadant för Beauceronen, dom vallar med hela kroppen. Och styr inte alls får på samma försiktiga (men ändå bestämda) sätt som en BC gör.

Detta är väl inte alls OT. Vi pratar ju fortfarande om rasen.

De individer jag har träffat har antingen varit lobotomerade och totalt värdelösa på allt form av jobb eller något vassa som gärna biter i ben på både människor och djur. Sen har jag träffat EN trevlig individ.

Kan tillägga att även Beauceronen har vissa vallanlag kvar. Och den rasen har verkligen inte avlats för något vall överhuvudtaget i Sverige.
 
Sv: Import?

Ja det vore ju konstigt om de inte användes till vallning i sitt hemland, där de förmodligen avlas på sina vallanlag.
Tror inte det finns så många importer därifrån på senare tid i våra Svenska/Europeiska hundar. Det tar inte många generationer för att förlora förmågan.

Vad gäller vallanlag så gör det ingen vallhund om man inte selektivt avlar på desamma. Tom Collies uppvisar vallanlag ff, gör det dem till vallhundar, i betydelsen kunna arbeta som vallhundar?

Din kommentar om vallande BCs som tävlar framgångsrikt i olika grenar visar mer på din okunskap.

Ja jag har en vallhund nu, en Berger, han är inte startad i vallning trots att hans far är aktiv vallare, hade jag velat ha en fungerande vallare hade jag skaffat mig en BC. Jag har haft 6 stycken, men eftersom jag inte har tamdjur längre så bytte jag ras.
 
Sv: Import?

Okunskap kring vad? För att jag inte tycker likadant som dig så ska vi kalla det för okunskap?

Jag vet mycket väl om föräldradjur inom BC ska ha gk vallhundsprov. Men du skrev att det inte finns hundar som har vallanlag och bruksegenskaper. Vilket jag tyckte var väldigt märkligt.

Bara för att hundar inte vallar som en BC innebär det inte att dom inte kan valla eller har anlag.

Och om jag kan läsa avelsdata rätt så reggades det 34 hundar 2009. En import. Året innan det reggades 31 hundar, varav 5 importer. Det tycker jag inte är fy skam för en sådan liten ras.
 
Sv: Import?

Vid avel så kan man prioritera tre anlag för att behålla o förbättra de anlagen.
Vallningen består i sig av fler än tre komponenter.
Så om man avlar på utseende, MH o Bruksduglighet så försvinner vallbarheten ganska snabbt.
Att individer o flera har "vallanlag" gör dem inte till vallhundar, känner inte till en enda ACD som använts till praktisk vallning i Sverige.

Fast inom min ras så avlas det mest på utseende och "utställningskapacitet" (många hundar MH testas och några är framgångsrika inom bruks, lydnad och agility). Det är ytterst få som vallar med sina hundar i Sverige. Ändå fungerar de få hundar som det vallas med utmärkt. Vissa valpar säljs tom till renskötseln även om det inte är vallande föräldrar eller led bakom med vallande hundar.

Jag säger inte att du har fel... men jag ställer mig kritisk till påståendet att det anlaget skulle försvinna så fort.
 
Sv: Import?

Nähä ..... OK så Australisk vallhund får man tävla skydd med men inte svensk.... Snälla förklara varför!

Menar du att Lapsk Vallhund är en svensk ras? :confused:

Lapsk är en finsk ras, den tillhör bruksraserna i Finland och får således tävla där, men inte här.
 
Sv: Import?

Tack för ditt svar.

Jag har som sagt kontaktat ett par uppfödare och de har gett mig bilden av att ACD inte är någon vallhund ända ut i spetsarna, jämfört med en BC.

De har även satsat mycket på bruks med sina hundar och även agility. En kennel hade tävlat ett par av sina i vallning men jag tror som sagt att man gör hunden till det man vill. Dina erfarenheter av ACD är inte vad jag fått höra av uppfödarna jag pratat med.

Jag har nog hittat något nu, ska ringa dem och prata med dem o se om vi kan åka o hälsa på dem. Förhoppningsvis är det något för oss, annars åker vi och tittar på våra andra alternativ.
 
Sv: Import?

Tack för ditt svar.

Jag har som sagt kontaktat ett par uppfödare och de har gett mig bilden av att ACD inte är någon vallhund ända ut i spetsarna, jämfört med en BC.

De har även satsat mycket på bruks med sina hundar och även agility. En kennel hade tävlat ett par av sina i vallning men jag tror som sagt att man gör hunden till det man vill. Dina erfarenheter av ACD är inte vad jag fått höra av uppfödarna jag pratat med.

Jag har nog hittat något nu, ska ringa dem och prata med dem o se om vi kan åka o hälsa på dem. Förhoppningsvis är det något för oss, annars åker vi och tittar på våra andra alternativ.

Jag har heller aldrig påstått att ACD är en vallhund så som BC.

Och det är väl klart att uppfödaren inte har samma erfarenhet som min negativa gällande rasen. Eller säger sig ha det, det är försäljare!

Jag säger däremot inte att alla ACD är dåliga, men det är en liten ras och helt fel att behöva tänka mer på tiden än på individen. Sänk ner tempot och leta i lugn och ro. Sätt er in i linjerna och vänta på en vettig kombination. För det känns lite hippt som happt nu.
 
Sv: Import?

Din kommentar om vallande BCs som tävlar framgångsrikt i olika grenar visar mer på din okunskap.

Men va? Enligt mig är det jättevanligt att många som är aktiva med sina BC både tävlar lydnad och vallar!
 
Sv: Import?

Nu avlas ju inte ACD på vallanlag, vare sig i Sverige eller Europa, så att de skulle kunna valla är ytterst tveksamt.
Det finns bra ACD uppfödare här i landet, bla Bets som skrivit i tråden.

Min schäfertik påvisar starka vallanlag i en del situationer. Mig veterligen var det jäkligt längesedan det avlades på vall i schäfer :D
 
Sv: Import?

Men va? Enligt mig är det jättevanligt att många som är aktiva med sina BC både tävlar lydnad och vallar!
Självklart är det så, formulerade mig fel när jag var arg.
Min schäfertik påvisar starka vallanlag i en del situationer. Mig veterligen var det jäkligt längesedan det avlades på vall i schäfer :D
Det var ungefär det jag ville komma fram till, bara för att en hund/ras visar anlag så betyder det inte att den kan användas i praktisk vallning.
 
Sv: Import?

Jag tycker nog att det kan vara värt att vänta på en ACD från en svensk uppfödare. Det gör det nog lite lättare att hitta en valp som passar dig.

Men om du söker en tävlingshund kanske det inte är den bästa rasen. De är hemskt arbetsvilliga men också fruktansvärt egensinniga. Du kan ha tränat som fan inför en tävling och sen när det gäller kan hon välja att gå av plan för att hon inte är på humör. Då är nog kelpie eller schäfer ett smartare val. Men om du söker en hund att arbeta med är ACD lysande. De tröttnar aldrig.

/Hermelin - som har en gammal ACD-tant hemma
 
Sv: Import?

Menar du att Lapsk Vallhund är en svensk ras? :confused:

Lapsk är en finsk ras, den tillhör bruksraserna i Finland och får således tävla där, men inte här.

Miss av mig, tänkte inte.....

Men jag förstår ändå inte.... Varför dom får tävla skydds i Finland med inte här... Borde inte ACD få tävla skydds i Australien då?
 
Sv: Import?

Vilket land hunden härstammar från har inte betydelse om vilka grenar den får tävla i.

Inte alla svenska raser får tävla inom skydds och det finns en anledning till det.

ACD har en stor roll som vallhund i Australien och de strävar väl inte efter en tjänstehund eller dylikt av en ACD därnere.

Sen om vilka regler Australien har vet jag inte och undanhåller mig denna diskussionen.
Skapa egen tråd om detta istället för att kapa min tråd. Tack.

(Ett tips - kolla www.sbk.nu så kan du se vilka raser som räknas som bruksraser här i Sverige, där finns även information om vilka raser som lämpar sig för skydds och inte.)


KL
För övrigt, kan lugna er med att det inte blir någon import :D Var mest nyfiken.
Ska jag ha en ACD väntar jag hellre på en bra valp i Sverige.

Fick förfrågan av vår vän (hon som tävlar en massa med sin hund) som ska köpa 2 långhåriga collies men vill ha en av dem på foder, vi ska kanske ta den ena :banana:
 
Sv: Import?

Fick förfrågan av vår vän (hon som tävlar en massa med sin hund) som ska köpa 2 långhåriga collies men vill ha en av dem på foder, vi ska kanske ta den ena :banana:
Med tanke på MH tråden får vi hoppas att det är bra hundar, men din vän har förmodligen koll eftersom hon tävlar med sin hund.

Lycka till!
 
Sv: Import?

Ja, jag har läst lite extra och det verkar finnas många dåliga exemplar, tyvärr. Men hon köper två valpar från samma uppfödare som hennes SM hund kommer ifrån så jag tror det inte är någon fara :)
Hennes hund verkar lite skarp om man tittar på MH resultatet och jämför med hennes gamla hund som också kommer från samma uppfödare. Men jag har inte riktigt hittat spindeldiagrammet som visar en genomsnittlig collie (letar för fullt nu när jag äntligen förstod vad alla mystiska siffror stod för... :D) Vet du var man kan läsa om själva MH så är det bra, jag är ovän med Google för tillfället...
Det roliga är bara att vi fick ett öga för samma valpar, men hon tittade på även en tredje.
Jag litar på henne.

Men än är inget bestämt, men är nog en väldigt bra lösning för då har vi löst första hund-problemet och kan således lättare få den hunden jag vill ha i framtiden. Och jag har lite mer erfarenhet och kan ge en bra valptid till den hunden jag vill ha. Sen om det får bli 2 hundar eller om vi får lämna hunden till kompisen för att få hem den hunden jag vill ha får vi se (det är ännu fler raser som passar sambon men som jag tycker inte riktigt har "det" som jag önskar.) Det beror på hur det fungerar med hunden.


Att hitta bra ACD uppfödare var inte svårt eftersom de inte är många, bara att ringa eller maila och se hur responsen ser ut. Vi ringde till en som sa att vi skulle köpa oss en pudel... :grin: Hade varit acceptabelt om hon föreslog t.ex sportlabbe som första hund istället för en ACD eftersom vi vill ha sporthund. Den uppfödaren verkade ha valpar lediga, alltså inte tingade innan de ens är födda som det är hos ett par uppfödare som verkar föda upp riktigt bra hundar.
Men det är en annan fråga. Nu vet jag vilka uppfödare jag tyckte mig fick bra respons. Jag skulle lätt ställa mig i valpkön för att få en valp från och vänta i 1-2 år under tiden som vi har en annan hund.
 
Sv: Import?

Pudel?
Snacka om dåligt bemötande, o andra sidan är Pudlar en ras med oförtjänt dåligt rykte.

MH o spindeldiagram hittar du på http://www.genetica.se/mh_data.htm
Rulla ner så kommer du till de olika raserna o kan öppna pdf dokumenten.
Min favorit bl LH uppfödarna är Seamists.
 
Sv: Import?

Javisst är det... :crazy: Hon började prata om hur svåra ACD är osv osv och att man ABSOLUT inte ska ha som första hund. Jag och sambon är däremot optimister och okey, man har kanske inte större hundvana men om man är beredd att satsa allt på att träna och stimulera samt har bra hjälp (vår kompis) så löser det mesta sig. Det finns ju tonåringar som köper sig konstiga blandningar eller svårare raser som ändå blir bra hundar. Men nu vet jag iallafall att vi inte kommer köpa en valp därifrån i vilket fall som :grin: Pudel är verkligen inget som passar oss :rofl:
Blir nog från Bets, hon har ju en hel del goda referenser som ligger ute på internet och man ser även nöjda köpare rekommendera henne. Sen antar jag att du också vet vem hon är (ni håller ju till på ett hundforum såg jag ;)).


Valparna kommer från Mironiks :) Tack för länken, ska titta på den och förhoppningsvis förstår jag något.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 568
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag tänkte kolla med er kloka om nån har nåt vettigt input som jag själv inte kommit fram till än :) Jag har sen en tid tillbaka bokat...
Svar
15
· Visningar
2 249
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp