Inackordering, ja eller nej?

Om din inackorderade ska stå för halva jobbet trots att hon ”normalt” i ett kollektivt stall stått för en fjärdedel så behöver nog stallhyran vara väldigt billig. Tror det blir svårt att hitta en långsiktigt hållbar lösning där du både får in lite pengar och får så mycket hjälp. Från den inackorderades perspektiv blir det ju i praktiken som om hon jobbade åt dig, men inte får ersättning.
Även om hon skulle säga nu att det inte gör något så skulle jag tro att hon kommer ändra sig med tiden.
Jag hör vad ni säger, men att mocka ligghallen gör jag på 5-10 minuter och fodra ungefär samma, så ser inte varför det skulle vara en enorm belastning när man ändå åker till stallet?
Vi har inte på något sätt diskuterat att tillsyn ingår, dvs personen måste ändå hit varje dag. Skulle kunna tänka mig att dela 1/3 kanske, två shettisar är ungefär som en stor tänker jag :)
 
Och jag är tacksam för alla perspektiv, frågor, synvinklar och så vidare! Känns bättre att stött och blött och vänt och vridit på det i förväg, så att säga :)
 
Dessutom måste du ju upprätthålla en viss standard så att personen kommer vilja stanna kvar.

Detta, plus lite till gör att jag inte har inackorderingar. Jag har ju mina rutiner och mittemellan dessa har jag ganska många saker som jag skiter i eftersom jag är ensam. Sådant som jag tar tag i när jag orkar eller har tid (autoimmun sjukdom), sådant som jag anser inte är så viktigt att göra pronto men som jag anser att det är viktigt att göra om man har inackordering.

- sopa stallgången varje dag
- allt ska ha sin plats i sadelkammaren
- tömma kärrorna direkt
- Jag kan inte slänga täcken på golvet i sadelkammaren som jag gör på vintern
- Det måste vara rent i foderkammaren
- jag måste byta ut grepar direkt när de är sönder
- Höplatsen måste vara mindre stökig
- Tvätta saker som ligger på hög

Och mycket, mycket mer!

Tänker också att om man ska dela på detta som man i vanliga fall faktiskt inte gör, så blir kanske jobbet lite mer än man tänkt sig. Speciellt sådant som att sopa varje-dag-grej, dvs det slipper jag göra annat än 1 gång i veckan. Om jag får en inackordering som ska dela på detta så får jag ju helt plötsligt sopa 3 ggr i veckan och städa foderkammaren, då har jag ju lagt till jobb på min egna lista.

Det kan det ju vara värt men man måste såklart tänka på sådant också.
De andra punkterna görs ju liksom ändå och blir ju inte merjobb bara för att man gör det oftare eller snabbare.
 
Detta, plus lite till gör att jag inte har inackorderingar. Jag har ju mina rutiner och mittemellan dessa har jag ganska många saker som jag skiter i eftersom jag är ensam. Sådant som jag tar tag i när jag orkar eller har tid (autoimmun sjukdom), sådant som jag anser inte är så viktigt att göra pronto men som jag anser att det är viktigt att göra om man har inackordering.

- sopa stallgången varje dag
- allt ska ha sin plats i sadelkammaren
- tömma kärrorna direkt
- Jag kan inte slänga täcken på golvet i sadelkammaren som jag gör på vintern
- Det måste vara rent i foderkammaren
- jag måste byta ut grepar direkt när de är sönder
- Höplatsen måste vara mindre stökig
- Tvätta saker som ligger på hög

Och mycket, mycket mer!

Tänker också att om man ska dela på detta som man i vanliga fall faktiskt inte gör, så blir kanske jobbet lite mer än man tänkt sig. Speciellt sådant som att sopa varje-dag-grej, dvs det slipper jag göra annat än 1 gång i veckan. Om jag får en inackordering som ska dela på detta så får jag ju helt plötsligt sopa 3 ggr i veckan och städa foderkammaren, då har jag ju lagt till jobb på min egna lista.

Det kan det ju vara värt men man måste såklart tänka på sådant också.
De andra punkterna görs ju liksom ändå och blir ju inte merjobb bara för att man gör det oftare eller snabbare.
Tack!

Just sopa stallgången har blivit lite av en rebelliskgrej för mig som jag struntar i ibland bara för att jag kan för det är mitt stall och jag bestämmer :rofl: (händer dock att min man klagar :angel:, vi har verktygsförråd i stallet så han är där ibland också).
 
Man får vara tydlig med vad som är gäller vid den dagliga skötseln av stallet.
Det blir mycket tjat annars. Alla har en egen uppfattning om vad lägstanivå är och vad det innebär.
Sen får det inte gå till överdrift, har varit på besök i ett sånt stall. Vi tog av oss skorna innan vi gick in i stallet sommartid. Annars fick man sopa vare sig det behövdes eller ej. Dammvippor låg utplacerade lite här och där med skylt när och hur det skulle dammas. Sadelkammaren skulle sopas efter man varit där. Att slänga på gödselstacken var en mardröm.
 
Jag hör vad ni säger, men att mocka ligghallen gör jag på 5-10 minuter och fodra ungefär samma, så ser inte varför det skulle vara en enorm belastning när man ändå åker till stallet?
Vi har inte på något sätt diskuterat att tillsyn ingår, dvs personen måste ändå hit varje dag. Skulle kunna tänka mig att dela 1/3 kanske, två shettisar är ungefär som en stor tänker jag :)
Att man behöver vara i stallet varje dag är inte samma sak som att man vill behöva göra extra åtaganden mer än man ”borde behöva”. Du ser det inte som en så stor grej men det är högst troligt att någon annan kommer störa sig på det. Framförallt om inte det extra arbetet avspeglas i hyresreduktion.
”Kollektivt” brukar ju innebära att man delar lika baserat på antal hästar. Inte antal människor.

Du bestämmer ju såklart hur du vill ha det, men jag tror ditt tänkta upplägg kommer väcka irritation och krångel på sikt.
1/3 låter mer rimligt iom småttingarna.
 
Håller helt med @MiniLi även om det går bra i början så kommer det skapa irritation.

Den här rättviseaspekten är otroligt viktig när man har inackorderingar och när man är inackorderad. Jag har ju en hel del erfarenhet på båda sidor. Jag är verkligen jättenoga med den biten och att samma även gäller mig fastän det är min gård.
 
Ja, tanken när jag bara byggde två var ju sjukbox/fölbox och inget annat.

Antingen noll, eller att jag bara tar in två (shettisarna, eller den stora plus en shettis). Det är framför allt för de smås skulle jag tagit in, så att de får en chans att torka ibland om det regnat för mycket eftersom de går utan täcke.



Bidrag till renoveringar och (i huvudsak) drift är nog det jag tänkt. Typ sånt jag ändå tänkt göra men kanske får gjort lite tidigare? Är sugen på att grusa en mindre del av hagen tex.

Att jag gör 3/4 är inte aktuellt. Då kan jag lika gärna vara själv eller ha helinackordering så som @EZMK beskrev att hon har hos sig.

Den normala skötseln är fodringar och mockning av ligghall och alla hästar sköts samtidigt, så går ju inte riktigt att jämföra med häst på box.

Jag tror att det är få som kommer tycka att det är bra deal att göra 50% av jobbet när man har 25% av hästarna faktiskt.
 
Nja, tycker att förutsättningar låter lite bäddat för krångel/osämja. En person med en häst av fyra som ska göra halva jobbet, inte tillräckligt med boxar etc. För många varningsklockor ringer för min del. KAN funka om det är helt rätt person, men hur ska man vara säker på det innan det är för sent...? Finns alldeles för många strulputtar där ute. 😅
 
@Lingon @MiniLi och @fio tänker ni samma när det gäller att ex. hämta foder?
Jag räknar med dubbelt jobb gällande hämta foder, och det är egentligen största biten jag skulle behöva avlastning med. Känns väldigt lite lockande att klättra på höbalar som gravid i 8-9 månaden.
 
Nja, tycker att förutsättningar låter lite bäddat för krångel/osämja. En person med en häst av fyra som ska göra halva jobbet, inte tillräckligt med boxar etc. För många varningsklockor ringer för min del. KAN funka om det är helt rätt person, men hur ska man vara säker på det innan det är för sent...? Finns alldeles för många strulputtar där ute. 😅
Fast inte tillräckligt med boxar är ju en ickefråga när det gäller lösdrift?
Att jag stallat in då och då för att jag kan är en annan sak. När/om jag får fler/större egna hästar kommer installningen också upphöra/förändras.
 
Jag tycker nog inte det behöver bara ett problem att göra hälften av jobbet.
Om jobbet är i såpass liten omfattning vad gäller mockning och man ändå måste vara i stallet i stort sett varje dag ser inte jag det som ett problem.
Över lag att hjälpas åt är okej. Så länge det går åt båda håll så det är okej om hyresgästen åker iväg ibland 😊
 
@Lingon @MiniLi och @fio tänker ni samma när det gäller att ex. hämta foder?
Jag räknar med dubbelt jobb gällande hämta foder, och det är egentligen största biten jag skulle behöva avlastning med. Känns väldigt lite lockande att klättra på höbalar som gravid i 8-9 månaden.
Hmm vet inte riktigt. Aldrig stått i ett stall där man behöver hjälpa till med att hämta foder.. Har däremot hjälpt till att lasta upp hö på skulle vid skörd (med en fd pojkväns familj) och det var fan svinjobbigt. Inget jag skulle vilja göra mer än nödvändigt😅
 
Jag tycker nog inte det behöver bara ett problem att göra hälften av jobbet.
Om jobbet är i såpass liten omfattning vad gäller mockning och man ändå måste vara i stallet i stort sett varje dag ser inte jag det som ett problem.
Över lag att hjälpas åt är okej. Så länge det går åt båda håll så det är okej om hyresgästen åker iväg ibland 😊
Man är väl olika, men personligen blir jag sjukt irriterad över att få göra andras åtaganden när det gäller tex fylla vatten, mocka hage osv. När man står där i leran på vintern och mockar hage är det extremt irriterande att veta att man får slita mer än för sin egen del. Så har det varit när jag delat hage och den andra personen inte skött sin del av mockningen, eller inte fyllt på vatten så ofta som den borde osv.
Jag vill inte heller vara uppbunden på tex fodringar fler gånger i veckan än jag behöver, sånt påverkar ju hur flexibel man kan vara gällande vilken tid man är i stallet.
 
@Lingon @MiniLi och @fio tänker ni samma när det gäller att ex. hämta foder?
Jag räknar med dubbelt jobb gällande hämta foder, och det är egentligen största biten jag skulle behöva avlastning med. Känns väldigt lite lockande att klättra på höbalar som gravid i 8-9 månaden.

Ja, jag hade nog gjort det faktiskt. Jag hade inte velat slita på min egen kropp för någon annans häst gratis. Men så har jag lite sliten kropp redan.

Det är en sak att dela på arbetet på ett rättvist sätt och annan sak om du behöver hjälp med din del av det. Om du behöver hjälp med din del av det får du nog vara redo att ge nåt annat tillbaka t.ex. låg hyra eller hjälp med andra saker så att den personen känner att det är värt det.

Men fodermässigt är det ju inte antalet hästar som räknas utan hur mycket var och ens hästar äter.
 
@Lingon @MiniLi och @fio tänker ni samma när det gäller att ex. hämta foder?
Jag räknar med dubbelt jobb gällande hämta foder, och det är egentligen största biten jag skulle behöva avlastning med. Känns väldigt lite lockande att klättra på höbalar som gravid i 8-9 månaden.
Det förstår jag att det blir ett problem men helt ärligt så är det inte din blivande inackorderings problem. Det kanske låter hårt men det är bara för att belysa alla aspekter så du inte står där mitt upp i allt med en uppsägning på halsen.

Samma när du får ditt barn tänker jag att det kan bli klurigt.

Jag tänker oxå så att många vill inte vara i stallet varje dag så det måste ju finnas dagar där det inte behövs. Hos mig byter dom inackorderade mockning med varandra tex eller så har dom medryttare.

Är det helt omöjligt att få din sambo att hjälpa till? Min sambo skulle aldrig sätta sin fot i stallet när vi flyttade hit men nu är han nästan i stallet mer än jag 😁
 
Men fodermässigt är det ju inte antalet hästar som räknas utan hur mycket var och ens hästar äter.
Där ser jag de två små som en häst :)

Är det helt omöjligt att få din sambo att hjälpa till? Min sambo skulle aldrig sätta sin fot i stallet när vi flyttade hit men nu är han nästan i stallet mer än jag 😁

Jag har skött allt själv i 3-4 år men det är ju hälften hans barn så han får väl bara lösa saker om det behövs.

Jag vill inte heller vara uppbunden på tex fodringar fler gånger i veckan än jag behöver, sånt påverkar ju hur flexibel man kan vara gällande vilken tid man är i stallet.

Jag känner mig inte så uppbunden gällande fodringar idag och mina äter inte på någon speciell tid. De har i huvudsak något att tugga på året om (halm eller bete).
 
Jag har en liten lösdrift hemma och har också velat kring det här med inackordering. Har bara en häst själv, och skulle ju helst ha en inackordering som sällskap istället för att själv behöva äga sällskapshästen. Men måste erkänna att jag inte vågar leta inackordering, känns som det lätt blir fel och så står man där och bara vill att personen tar sin häst och flyttar. Tycker också det är oerhört skönt att kunna ha det precis som jag vill i stallet, städat när jag vill, stökigt när jag vill, hinder framme på ridbanan året om etc. Min dröminackordering skulle ju vara någon som bara vill ha sin häst förvarad för en billig summa och kommer ut typ en gång i veckan, men då lär det ju bli problem om hästen skulle bli skadad och behöva daglig vård etc istället :crazy: Så ja, har nog inga goda råd. Men låter klokt som du skriver att skriva en jättetydlig annons med vad som ingår ochvad du förväntar dig av den inackorderade.
 
Jag har en liten lösdrift hemma och har också velat kring det här med inackordering. Har bara en häst själv, och skulle ju helst ha en inackordering som sällskap istället för att själv behöva äga sällskapshästen. Men måste erkänna att jag inte vågar leta inackordering, känns som det lätt blir fel och så står man där och bara vill att personen tar sin häst och flyttar. Tycker också det är oerhört skönt att kunna ha det precis som jag vill i stallet, städat när jag vill, stökigt när jag vill, hinder framme på ridbanan året om etc. Min dröminackordering skulle ju vara någon som bara vill ha sin häst förvarad för en billig summa och kommer ut typ en gång i veckan, men då lär det ju bli problem om hästen skulle bli skadad och behöva daglig vård etc istället :crazy: Så ja, har nog inga goda råd. Men låter klokt som du skriver att skriva en jättetydlig annons med vad som ingår ochvad du förväntar dig av den inackorderade.
Det är skitsvårt!

Helst hade jag velat att närmaste grannen köpte häst igen, vi funkar väldigt bra ihop :rofl:

Jag har inte gått ut med någon annons utan har en person som varit här och tittat och som jag har en gemensam bekant med som gett goda rekommendationer, så den biten är avklarad iaf :) Hästen verkar också passa på pappret (äldre valack, van med lösdrift).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 330
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 387
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 672
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp