Bukefalos 28 år!

Inackordering, ja eller nej?

Exakt så är det. Så det är viktigt att ha ett kontrakt och föra dialog. Om man stör sig på något som stallägare är det bra att ta upp i ett tidigt skede. Och kanske med snälltolkning i början. Upprepas beteendet är det en annan sak.
Men som sagt, framförallt att föra dialog.



Jag håller med @Blyger , tycker det är stor skillnad på att arbeta i lösdrift mot stall.
Oftast, om den är relativt välskött.
Stall blir ofta mycket mer passning.
Dessutom med fri tillgång och mer flexibla fordringar blir det inte lika betungande med åtaganden som när det är utsläpp och insläpp och fodring vid specifika tider.
Tycker inte det går att jämföra
Jag har aldrig påstått att arbetsbördan i sig skulle vara jämförbar. Jag har pratat om principen där man har ett kollektivt upplägg men vill att ens inackorderade ska göra en större del av arbetet än vad kollektivt normalt innebär. Det är rätt standard att åtaganden fördelas procentuellt utifrån hur många hästar man har. Ju mindre stall desto större skillnad blir det för individen om man fördelar annorlunda.
 
Klart jag gör, men jag mockar ju min egen box och tar mina egna jourer. Jag mockar inte åt stallägarens hästar eller tar jourer motsvarande 3 hästar trots att jag bara har en häst.

Jag mockar även min egen hage. Har tidigare varit med om att det skapas en hel del irritation när man delar hage men den andra personen inte mockar ”sin del”. Jag är inte det minsta intresserad av att mocka hage åt två hästar när jag bara har en häst själv.
(Mockar såklart hela hagen men båda behöver ju göra det lika ofta för att det ska bli rättvist)

Fast har man två hästar av samma vikt/som äter lika mycket, så bajsar dom lika mycket.

Mockar man rent ligghall och hage varannan dag var, så blir det ju exakt lika.

Och TS förslag var ju att hon mockar 2, inhyrda 1, så det blir ju till och med lite mindre jobb för den inhyrda än "helt rättvis fördelning". Eftersom 2 shettisar inte äter lika mycket som 1 storhäst.
 
Nja, jag har lyft lite idéer. Och fått input på mina funderingar.
Skulle inte säga att något är bestämt överhuvudtaget.
Aldrig påstått att du skulle bestämt något?
Du var ju dock tydlig med att du tänker dig ett kollektivt upplägg men att det inte är aktuellt med en vanlig kollektiv fördelning.
 
Ja det låter bra.
Men fundera också på hur viktigt det är för dig att det funkar långsiktigt med den inackorderade. Är du helt fine med att personen efter x antal månader ändrar sig kring ”hjälpa till”-delen och säger upp platsen? Kommer det ställa till det för dig om du planerar för en inackorderad men den sen försvinner?

Man kan ju aldrig vara säker på att någon stannar långsiktigt men beroende på upplägg kan man öka eller minska chansen.
Det är helt ok. Jag är inte beroende av sällskap eller liknande.

Personen har dessutom sommarbete på annat ställe så om inte annat blir det som en slags prövotid fram till sommaren :)
 
Fast har man två hästar av samma vikt/som äter lika mycket, så bajsar dom lika mycket.

Mockar man rent ligghall och hage varannan dag var, så blir det ju exakt lika.

Och TS förslag var ju att hon mockar 2, inhyrda 1, så det blir ju till och med lite mindre jobb för den inhyrda än "helt rättvis fördelning". Eftersom 2 shettisar inte äter lika mycket som 1 storhäst.
Ts har ju en stor häst och två shettisar.
 
Ts har ju en stor häst och två shettisar.

Ja precis, så ungefär 500 + 150 + 150kg häst. Motsvarar typ en storhäst och en c-ponny.

Hon har valt att planera det som 2 storhästar, vilket är till hyresgästens fördel. Alltså att TS mockar två dagar, inhyrda 1 dag. Som inhyrd skulle jag tycka det var en bra deal.
 
Ja precis, så ungefär 500 + 150 + 150kg häst. Motsvarar typ en storhäst och en c-ponny.

Hon har valt att planera det som 2 storhästar, vilket är till hyresgästens fördel. Alltså att TS mockar två dagar, inhyrda 1 dag. Som inhyrd skulle jag tycka det var en bra deal.
Min stora är dessutom liten (ca 160 cm, 420 kg) och den ev inackorderingen 170+ och stor där efter 🙈
 
Ja precis, så ungefär 500 + 150 + 150kg häst. Motsvarar typ en storhäst och en c-ponny.

Hon har valt att planera det som 2 storhästar, vilket är till hyresgästens fördel. Alltså att TS mockar två dagar, inhyrda 1 dag. Som inhyrd skulle jag tycka det var en bra deal.
Jag tror inte att folk i allmänhet tycker att hästarnas kroppsvikt är det bästa sättet att fördela pass på. Jag har då aldrig träffat någon som tänkt på det sättet. Folk brukar räkna antal hästar, oavsett storlek.

Sen har iaf jag redan skrivit att 1/3 låter betydligt bättre än 1/2.

Ts ska ju såklart göra det som känns bäst, men det är ju bra att ha med sig att folk generellt brukar tänka annorlunda och att det här upplägget på sikt kan leda till en del sura miner.
 
Jag tror inte att folk i allmänhet tycker att hästarnas kroppsvikt är det bästa sättet att fördela pass på. Jag har då aldrig träffat någon som tänkt på det sättet. Folk brukar räkna antal hästar, oavsett storlek.

Sen har iaf jag redan skrivit att 1/3 låter betydligt bättre än 1/2.

Ts ska ju såklart göra det som känns bäst, men det är ju bra att ha med sig att folk generellt brukar tänka annorlunda och att det här upplägget på sikt kan leda till en del sura miner.

Det är ett annat hästliv med lösdrift. Det gör stor skillnad i slitage på marken och mängd gödsel beroende på kroppsvikt.

De som själva är vana vid att ha olika häststorlekar på lösdrift är medvetna om det med.

Det är betydlig skillnad på att mocka en ligghall med två shettisar vs en med två storhästar 😅. Det är betydlig skillnad på hur snabbt dom kan slita sönder ett underlag också.

Så länge som TS är ärlig med vad hon erbjuder och hur passen ska fördelas så är det ju upp till potentiella hyresgäster att säga ja eller nej till det :).
 
Jag har aldrig påstått att arbetsbördan i sig skulle vara jämförbar. Jag har pratat om principen där man har ett kollektivt upplägg men vill att ens inackorderade ska göra en större del av arbetet än vad kollektivt normalt innebär. Det är rätt standard att åtaganden fördelas procentuellt utifrån hur många hästar man har. Ju mindre stall desto större skillnad blir det för individen om man fördelar annorlunda.

Samtidigt är det relevant att utgå från arbetsbördan. Om du har tio hästar och jag en och åtagandet är att fylla på vatten i en stor balja så spelar det ju inte mig någon roll vem som har flest hästar. Jag tycker det finns andra parametrar som avgör vad som är rättvist.

Och, viktigast är att alla är med på och nöjda med upplägget.

Är jag i stallet är det inget problem för mig att bära ut mat till stall ägarens 4 hästar och min enda. Det är ungefär samma tidsåtgång om det är lättarbetat.
 
Jag instämmer med dig. Det börjar bra, men sedan...

Fast jag tror inte på det där med "billigare".

Jag stod gratis hos en bekant mot att jag "hjälpte till".

Jag kände mig utnyttjad, eftersom hjälpa till betydde timmar av arbete.

Det blev inte bra alls.

Jag tänker att din dåvarande stallägare förmodligen också la timmar av arbete. Så ska man stå gratis kan man nog inte förvänta sig att det räcker med att typ fylla vatten i hagen och ta en fodring per dag.

TS, jag tänker att det du bör ha med i din beräkning är att ni får splitta allt i fyra delar. Där du står för 3/4 eftersom du har tre hästar och din inackorderade en. Tekniskt sätt menar jag att du mockar oftare, hämtar hö oftare osv.
 
Jag tänker att din dåvarande stallägare förmodligen också la timmar av arbete. Så ska man stå gratis kan man nog inte förvänta sig att det räcker med att typ fylla vatten i hagen och ta en fodring per dag.

TS, jag tänker att det du bör ha med i din beräkning är att ni får splitta allt i fyra delar. Där du står för 3/4 eftersom du har tre hästar och din inackorderade en. Tekniskt sätt menar jag att du mockar oftare, hämtar hö oftare osv.
Dela 3/4 är inte aktuellt. Då kan jag lika gärna vara själv :)

Att fördubbla arbetet med att hämta foder (som är den enskilt tyngsta biten) är definitivt inte med på kartan. Jag har som sagt två små shetlandsponnys och de varken äter eller sliter som en stor häst på 170+ tillsammans.

Min bedömning är alltså att en till stor häst nästan dubblar arbetsbördan.
 
Dela 3/4 är inte aktuellt. Då kan jag lika gärna vara själv :)

Att fördubbla arbetet med att hämta foder (som är den enskilt tyngsta biten) är definitivt inte med på kartan. Jag har som sagt två små shetlandsponnys och de varken äter eller sliter som en stor häst på 170+ tillsammans.

Min bedömning är alltså att en till stor häst nästan dubblar arbetsbördan.

Finns det en möjlighet att köpa ett större parti direkt och få det hemkört av bonden?

Vi har också hattat och hämtat två storbalar i taget i fjol. Skitjobbigt faktiskt, så jag förstår att du upplever det som tyngsta posten.
 
Finns det en möjlighet att köpa ett större parti direkt och få det hemkört av bonden?

Vi har också hattat och hämtat två storbalar i taget i fjol. Skitjobbigt faktiskt, så jag förstår att du upplever det som tyngsta posten.
Nej, eftersom jag inte har möjlighet att lagra mer foder hemma (småbalar) och inte kan flytta storbalar själv.

Nu när jag är ensam äter mina småbalshö, hämtar en gång i månaden när det är som kallast (kanske 3 månader) och det är ffa att packa in hemma som är jobbigt, jag får hjälp att lasta av bonden :) ensilage är ju inte aktuellt med bara mina hästar 😅

Jag har foder bokat till mina för i år men pga vädret kommer det inte finnas hö till en extra häst, utan då måste det bli ensilage den kallaste perioden.
 
Nej, eftersom jag inte har möjlighet att lagra mer foder hemma (småbalar) och inte kan flytta storbalar själv.

Nu när jag är ensam äter mina småbalshö, hämtar en gång i månaden när det är som kallast (kanske 3 månader) och det är ffa att packa in hemma som är jobbigt, jag får hjälp att lasta av bonden :) ensilage är ju inte aktuellt med bara mina hästar 😅

Jag har foder bokat till mina för i år men pga vädret kommer det inte finnas hö till en extra häst, utan då måste det bli ensilage den kallaste perioden.

Kolla om du har någon som kan köra hem rundbalar åt dig.

När jag bara har mina egna kan det vara ok med slitet att köra och hämta, men med dubbla höåtgången i fjol pga inhyrda så var det sjukt värt att betala extra för att en skulle komma och leverera. Han drog balsläpet med traktorn och lastade sen av där jag senare öppnade balarna en efter en. Denna metod funkar dock bäst när det är under nollan, annars vill man ju gärna ha en öppnad bal under tak. Jag har mina öppnade balar under presenning vintertid, då är ju utomhuset som ett kylskåp ändå 😅.

Är man två pers kan man ganska lätt putta en rundbal dit man vill ha den. Jag använder mig av hävstång för att tippa upp den om den är svår för hand. Ibland rullar jag höbalen med hjälp av plogbladet på fyrhjulingen hehe.
 
Nej, eftersom jag inte har möjlighet att lagra mer foder hemma (småbalar) och inte kan flytta storbalar själv.

Nu när jag är ensam äter mina småbalshö, hämtar en gång i månaden när det är som kallast (kanske 3 månader) och det är ffa att packa in hemma som är jobbigt, jag får hjälp att lasta av bonden :) ensilage är ju inte aktuellt med bara mina hästar 😅

Jag har foder bokat till mina för i år men pga vädret kommer det inte finnas hö till en extra häst, utan då måste det bli ensilage den kallaste perioden.
Jag tycker att ditt eventuella problem generellt verkar mest vara foderhanteringen. Det är väl för bla att underlätta som du ville ha inhysning. Lägg ned lite tid och möda och pengar på att få en bättre foderhantering så du kan köpa storbal. Billigare. Köp mindre, torra balar hösilage så är de hanterbara även utan maskiner. Vi har en lada med storbal och hemgjort foderbord utanför. Lite funderingar där och ett formellt avtal typ www.hastavtal.se så blir det noggrant tillsammans med skriftliga stallregler som du redan tänkt typ sopa, mocka varje dag
 
Kolla om du har någon som kan köra hem rundbalar åt dig.
Ja jag tänker försöka ordna så jag får hemkört och placerat i foderladan (men en bal i taget var nog tanken). Det tar fem minuter att åka till min höbonde så ingen lång sträcka och kan inte han köra hem kanske grannen med traktor kan göra det åt mig :)
 
Ja jag tänker försöka ordna så jag får hemkört och placerat i foderladan (men en bal i taget var nog tanken). Det tar fem minuter att åka till min höbonde så ingen lång sträcka och kan inte han köra hem kanske grannen med traktor kan göra det åt mig :)

Ja det borde inte vara något problem! Jag har en i byn (typ 3km bort) som kan köra hem en bal i taget åt mig med traktorn, men han hade slut hö förra året så då beställde jag ett lass längre ifrån.

Jag betalade den bonden en femhunka i höstas för att komma och flytta om balarna jag fick levererade. Han hade ställt dom kloss i kloss, prydligt och fint, men helt hopplöst att försöka flytta för hand då 😂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 428
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 750
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 778
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp